Selecteer een pagina

Blog België – Gent

‘Geweldig Gent’

28 t/m 31 december 2022

Tussen Kerst en Oud & Nieuw vieren Edwin en ik altijd ons relatiejubileum. Dit is een fijne periode om even naar het buitenland te gaan. Dit jaar vierden we ons jubileum in Gent en wat een schitterende stad is dat! Ik was overdonderd door de prachtige oude gebouwen die de stad rijk is. Velen hebben het altijd over Brugge, maar ik vond Gent persoonlijk mooier dan Brugge. Je wandelt gewoon een sprookje binnen.

28 december 2022 – Aankomst

We slapen nog even lekker uit vandaag en rijden net voor het middaguur richting België. Rond een uur of 16:00 komen we aan bij het hotel.

Hotel Holiday Inn Expo

We verbleven in hotel Holiday Inn Expo, aan de rand van Gent. Dit was een prima hotel! Grote en schone kamers, prima ontbijt en de tramhalte dichtbij, zodat je zomaar in het centrum van Gent bent. Zeker een aanrader dus!

Hotel Holiday Inn Expo in Gent
Gent Holiday-Inn-Expo

Citycard Gent

Tijdens de voorbereiding van ons reisje, stuitten we al op de Citycard. Met de Citycard kun je onbeperkt met het openbaar vervoer en je kunt gratis (of tegen een kleine vergoeding) de bezienswaardigheden in. Dat leek ons wel wat en we schaften er 1 aan voor 72 uur (€ 44).

Parijs - Op de trappen van de Sacre Coeur

De kaart zelf was ideaal, maar het was allemaal wel wat onduidelijk. We konden de kaart namelijk niet stempelen of activeren in de bus. Gelukkig was de buschauffeuse erg schappelijk en die vertelde ons dat we hem straks maar even bij het busstation moesten laten voorzien van een datum. Bij het busstation schreven ze de datum erop, maar ze zeiden wel dat ze de datum en het tijdstip in het hotel al op de kaart hadden moeten schrijven. Dat vonden wij weer onlogisch, want soms ga je de kaart niet meteen gebruiken. Achteraf lazen we op internet dat je de kaart zelf moet voorzien van een datum en tijdstip op het moment dat je de kaart gaat gebruiken. Lekker duidelijk dus allemaal, maar goed, we hadden onze Citycard.

Sint-Pieters Station

De tramhalte bij het hotel was helaas buiten gebruik. Ze waren met de weg bezig waar de tram nu niet meer langs kon rijden. Dat werd dus eerst een stuk lopen naar een bushalte en dan op naar het Sint-Pieters Station. Het is inmiddels al donker als we daar aankomen. Dit is overigens wel een prachtig plein!

Gent Sint-Pieters-Station-by-Night

Fewa Restaurant

We besluiten iets te gaan eten aan het Sint-Pietersplein. We zien meerdere eettentjes aan het plein liggen, maar besluiten restaurant Fewa te kiezen en dat was een prima keuze. We hebben hier heerlijk Nepalese en Indiase gerechten gegeten en de gastheer was ook erg gastvrij. Dit was een gezellige plek om ons 5-jarig jubileum te vieren.

Gent Fewa-Restaurant
Parijs - De Eiffeltoren van onderaf

29 december 2022 – Sint-Baafs, Belfort & Sint-Niklaaskerk

We beginnen de dag met een ontbijt. Ik heb net een Gastric Bypass gehad, dus kan nog niet zoveel eten. Het ontbijt is hier overigens prima! Vandaag is een dag met een vol programma. We willen veel zien van Gent, dus we gaan vroeg richting het centrum.

Gent Ontbijten-Holiday-Inn-Express

Sint-Pieters Station

Na ons ontbijt lopen we weer naar het busstation, waar we wederom de bus naar het Sint-Pieters Station nemen. Het is nu overdag, dus we kunnen wat betere foto’s maken van dit mooie plein. We wippen ook de apotheek nog even binnen, want ik ben zo slim geweest om mijn vitamine D-Calcium tabletten te vergeten en die heb ik echt nodig na mijn Gastic Bypass. 4 dagen zonder die medicijnen is te lang. Gelukkig zijn ze wel te krijgen hier.

Gent Sint-Pieters-Station

Sint-Baafskathedraal

Vanaf het Sint-Pieters Station gaan we richting het centrum, waar we beginnen bij de Sint-Baafskathedraal. En wat een prachtig kathedraal is dat! Je kunt de kathedraal gratis in, maar dan mag je niet in de afgesloten gedeeltes, zoals de Crypte, de koorgang, het hoofdaltaar en het allerbelangrijkste, het Lam Gods. We hebben gelukkig onze kaartjes al online geregeld. Je krijgt korting op het kaartje met je je Citycard en dat kun je online ook al aangeven dat je die gaat aanschaffen. Bij de entree vragen ze uiteraard wel om je Citycard. Voor € 6 per persoon mag je naar binnen met je Citycard. Normaal kost een kaartje € 16.

Gent Sint-Baafskathedraal

Ons bezoek begint met een AR-tour (virtual reality maar dan nog mooier) in de schitterende Crypte.

Gent Sint-Baafskathedraal Crypte

De kathedraal zelf is ook prachtig!

Gent Sint-Baafskathedraal binnenin

Lam Gods

Het hoogtepunt van de Sint-Baafskathedraal is het wereldberoemde schilderij ‘de aanbidding van het Lam Gods’. Dit is een religieus veelluik van de gebroeders Hubert en Jan van Eyck, dat ze zo rond 1432 voltooid hebben. Dit is echt een ontzettend mooi en detaillistisch schilderij. Prachtig!

Gent Sint-Baafskathedraal Lam-Gods

De Sint-Baafskathedraal heeft een eigen pagina gekregen. Voor meer foto’s en informatie over deze prachtige kathedraal, klik op de knop:

Belfort

Het Belfort ligt tussen de Sint-Baafskathedraal en de Sint-Niklaaskerk in. Dit is een prachtige Belforttoren met de daarnaast gelegen lakenhal. Dit is ook zeker een bezoekje waard. Je mag er gratis naar binnen met je Citycard. Je kunt de kaart zo op het entreepoortje leggen.

Gent Belfort

Eenmaal in het Belfort wandel je echt 1 brok historie binnen. Prachtig om te zien allemaal.

Het Belfort van Gent heeft een eigen pagina gekregen. Voor meer foto’s en informatie over deze prachtige toren, klik op de knop:

Sint-Baafsplein

Het Sint-Baafsplein ligt tussen het Belfort en de Sint-Baafskathedraal. Hier hebben ze een knusse kerstmarkt opgebouwd, erg gezellig! Deze kerstmarkt loopt helemaal door in de straatjes om het plein heen. Aan het Sint-Baafsplein ligt de Schouwburg en in het midden van het plein staat het monument van Jan Frans Willems.

Gent Sint-Baafsplein

Monument Van Eyck Brothers

We lopen inmiddels richting de Reep, waar we onderweg nog dit mooie Monument van de Van Eyck Brothers tegenkomen.

Gent Monument-Van-Eyck-Brothers

Kasteel Geraard de Duivelsteen

Vanaf het monument van de Van Eyck Brothers zagen we dit kasteel al liggen. Het is het Kasteel Geraard de Duivelsteen, van de vroegere edelman Geraard van Gent die als bijnaam Geraard de Duivel had.

Gent Kasteel-Geraard-de-Duivelsteen

Rondom de Reep

Het kasteel ligt op de hoek van de Reep. De Reep is de naam van de straat en de gracht die hier liggen. Mooie omgeving om even langs te wandelen. Er liggen een paar mooie gebouwen hier.

Gent Rondom-de-Reep

De Kleine Sikkel

We lopen weer terug richting het centrum, waar we langs de ‘Kleine Sikkel’ komen. Dit is een prachtig, oud pand dat rond 1200 gebouwd is. Inmiddels (2023) is dit pand dus al 1100 jaar oud!

Gent De-Kleine-Sikkel

Stadhuis

En dan komen we aan bij het collosale Stadhuis met haar 51 zalen. Het stadhuis bestaat uit 2 delen, beiden totaal verschillend qua stijl. Erg leuk, dat contrast.

Gent Stadhuis

Kerstmarkt

We lopen nog wat over de kerstmarkt heen, waar we ook nog even een muts en handschoenen kopen. Het is best koud en natuurlijk waren we allebei weer iets vergeten tegen de kou. Gelukkig hebben ze op de markt rekening gehouden met mensen zoals wij.

Gent Kerstmarkt

Voormalig Postgebouw – Winkelcentrum ‘de Post’

Vanaf de kerstmarkt zien we een prachtig gebouw liggen. Dit is het voormalige postgebouw dat nu winkelcentrum ‘de Post’ heet. Het is wat lastig om het gebouw goed op de foto te krijgen met al die voetgangers en trams die hier door de straat heen lopen en rijden, maar goed, dit waren mijn beste foto’s.

Gent Oud-Postgebouw-Winkelcentrum-de-Post

Sint-Niklaaskerk

We zijn net langs de Sint-Niklaaskerk gelopen en die moet natuurlijk ook nog even bezichtigd worden. Prachtige kerk is dit! Vergeet ook vooral niet om net na de entree even omhoog te kijken.

Gent Sint-Niklaaskerk
Gent Sint-Niklaaskerk Binnen

De Sint-Niklaaskerk heeft een eigen pagina gekregen. Voor meer foto’s en informatie over deze prachtige kerk, klik op de knop:

Graffitistraatje

We lopen even om naar het Werregarenstraatje, waar het Graffitistraatje ligt. In het Graffitistraatje maken straatkunstenaars de mooiste creaties! Het graffitistraatje van Gent verandert dan ook steeds. Er gelden maar 2 regels voor de graffitiartiesten, namelijk: respecteer de werken die beter zijn dan de jouwe en gun de buurtbewoners de nodige avondrust. Het is eigenlijk gewoon 1 groot kunstwerk waar je doorheen loopt. Erg mooi om te zien allemaal.

Gent Graffitistraatje

Ik maak nog even een paar selfies in het Graffitistraatje, onder andere met de kerstman.

Gent Graffiti-Selfies

Vrijdagmarkt

We beginnen wat honger te krijgen en gaan naar de Vrijdagmarkt. De Vrijdagmarkt is 1 van de oudste pleinen in de stad, waar zich vroeger het grootste deel van het openbare leven afspeelde, zowel op politiek als sociaal vlak. Het plein was ook het toneel van terechtstellingen en afrekeningen, zoals onthoofdingen met behulp van de guillotine. Sinds 1199 wordt er wekelijks markt gehouden op de vrijdagmorgen. Wij gingen er heen om wat te eten in een gezellige omgeving.

Gent Vrijdagmarkt

Huizen in Eclectische Stijl

We lopen eerst nog even langs de Huizen in Eclectische Stijl in een straatje naast de Vrijdagmarkt. Dit zijn toch echt wel prachtige huisjes!

Gent Vrijdagmarkt Huizen-in-Eclectische-Stijl

Restaurant Cassis

Hierna lopen we weer terug naar de Vrijdagmarkt, op zoek naar een gezellig restaurantje. We zien Restaurant Cassis en daar prijkt een bord voor het restaurant waarop staat dat ze zeebaars en stoofpotjes hebben. Daar hebben we wel zin in, dus we lopen naar binnen. Was dat even een flinke tegenvaller! We wilden bestellen, maar de avondkeuken ging pas om 18:00 uur open en het was net 17:00 uur. Dan maar iets van de middagkaart denken we dan, want we hebben nog weinig gegeten vandaag en hebben echt wel trek. Ze hebben een uitgebreide middagkaart waar van alles op staat, maar na de 3e keer bestellen met de uitkomst: “Nee, dat hebben we helaas niet” komen we er achter dat ze hier echt niets anders hebben dan pannenkoeken en bitterballen. Heel teleurstellend. “Haal dat bord dan ook weg voor je tent” dacht ik alleen maar.

Gent Vrijdagmarkt Restaurant-Cassis

Tas verloren

Gelukkig zijn er meer tentjes aan de Vrijdagmarkt, dus we hebben al snel een andere tent gevonden. In de tussentijd kom ik er net achter dat ik mijn hergebruik-meeneem-tasje ben verloren, waar we de souvenirmagneten en boekjes in hadden zitten van de Sint-Baafskathedraal en de Sint-Niklaaskerk. Ik wip nog even snel terug naar restaurant Cassis, maar ook daar hebben ze het niet gevonden helaas. Na het eten maar even teruglopen langs dezelfde route.

Brasserie de Jacob

Bij brasserie de Jacob hebben ze gelukkig wel genoeg om uit te kunnen kiezen en ook de keuken is open. Dit was wel een goede keuze. Het was een erg gezellig tentje en het eten was heerlijk.

Gent Vrijdagmarkt Brasserie-de-Jacob

Vrijdagmarkt by Night

De Vrijdagmarkt ziet er ’s avonds trouwens ook erg gezellig uit met al die lichtjes!

Gent Vrijdagmarkt in het donker

Terug naar het hotel

We zijn uitgegeten en lopen nog even terug langs de laatst gelopen route. We hebben het verloren tasje jammer genoeg niet terug kunnen vinden. Dan moeten we morgen dezelfde magneten en boekjes nog maar een keertje kopen. Het is niet anders, helaas. We gaan lekker terug naar ons hotel, waar we nog even gezellig nakeuvelen. Morgen hebben we weer een vol programma, want we willen hier zoveel mogelijk zien. Gent is een prachtige stad!

30 december 2022 – Rondvaart & Kasteel Gravensteen

Vandaag zijn we er weer lekker vroeg uit gegaan, dan kunnen we veel zien vandaag. Het zou gaan regenen vandaag laat in de ochtend. We gaan dus proberen om tegen die tijd bij het kasteel Gravensteen te zijn. Dat is lekker binnen. Nu het nog droog is, gaan we eerst een rondvaart nemen. Voordat we hierheen gaan, wippen we nog even naar binnen bij de Sint-Baafskathedraal en de Sint-Niklaaskerk om opnieuw de magneten en de boekjes te kopen die ik gisteren verloren ben.

Sint-Michielskerk

We lopen richting de rondvaart (Bootjes van Gent) toe, waar we over de Sint-Michielsbrug heen lopen. Naast deze brug ligt de (hoe kan het ook anders) Sint-Michielskerk.

Gent Sint-Michielskerk

Graslei

Eenmaal over de brug heen komen we in een prachtig stukje historisch Gent. Aan de Graslei (en aan de Korenlei overigens ook) staan graanpakhuizen en ander gildehuizen van vroeger. Langs de Sint-Michielsbrug heb je nog een prachtig uitzicht langs het oude postgebouw richting de 3 torens.

Gent Graslei

Bootjes van Gent Rondvaart

Aan de Korenlei staat ook het kioskje van de Bootjes van Gent. Met je Citycard mag je hier een gratis rondvaart maken. Ze hebben hier alleen open boten, maar dat vind ik zelf juist altijd wat fijner. Dan worden je foto’s stukken mooier dan dat je door mat glas heen probeert te fotograferen. Ze hebben wel regen voorspelt en helaas begint het ook te regenen als we halverwege zijn, maar gelukkig hadden ze wel paraplu’s meegenomen aan boord.

Gent Rondvaart

Warme Choco en Bitterballen

We zijn weer terug van de rondvaart en de hemel schiet open. De regen komt met bakken tegelijk naar beneden en we kunnen nog rennend het laatste tafeltje nemen bij Restaurant Korenlei 2 aan de overkant. Hier nemen we een kom warme chocolademelk met verschillende soorten bitterballen met ragout, kaas en garnalenvulling. Dat is iets Gents wat we per se geprobeerd wilden hebben. We hebben hier best nog wel even gezeten, want het stormde behoorlijk hard en dat duurde ook vrij lang.

Gent Choco en Bitterballen bij Restaurant Korenlei 2

Groot Vleeshuis

We hebben geen paraplu bij ons, dus we rennen richting het Gravensteen kasteel, waar we onderweg nog wel het Groot Vleeshuis zien. Machtig, dit pand!

Gent Groot-Vleeshuis

Kasteel Gravensteen

En dan komen we aan bij kasteel Gravensteen, waar een behoorlijk lange rij staat. We staan een kwartier in de rij als er ineens iemand begint te roepen dat de eerstvolgende entreekaarten die beschikbaar zijn pas voor 16:00 uur zijn. Meer dan de helft van de mensen loopt weg. Wij twijfelen ook of we morgen gaan of dat we nog even te vragen of we kaarten kunnen krijgen met onze Citycard. Als we vrijwel vooraan staan, zien we ineens entreepoortjes staan. Die hebben we ook bij het Belfort zien staan. Edwin kwam op het heldere idee om te proberen of zijn Citycard hier ook het poortje zou openen en voila! We konden naar binnen! Was dat een gelukje! Helemaal toen we er een dag later achter kwamen dat het kasteel op 31 december gesloten is. Hadden we dit bijna gemist zeg.

Gent Kasteel Gravensteen Buitenkant

Het kasteel was overigens prachtig! Erg indrukwekkend allemaal en in zeer goede staat ook. Zeker een aanrader om gezien te hebben en helemaal met de Audioguide van de Vlaamse comedian Wouter Deprez. Dit is echt ontzettend grappig gedaan. Je hoort bijvoorbeeld allerlei vechtscenes en schreeuwende mannen (na het uitleggen van het gooien van de verhitte pek uit het kasteel) op de achtergrond.

Gent Kasteel-Gravensteen

Kasteel Gravensteen heeft een eigen pagina gekregen. Voor meer foto’s en informatie over dit prachtige kasteel, klik op de knop:

Oude Vismijn

Op het pleintje voor het Gravensteen kasteel, ligt de Oude Vismijn met de prachtige poort!

Gent Oude-Vismijn

Kuise versie van Gents Manneke en Meiske Pies

Ik dacht dat Manneke Pis iets typisch Brussels was, maar het blijkt iets typisch Belgisch te zijn. Gent heeft namelijk ook haar Gentse Manneke en Meiske Pies. De gids van de rondvaart heeft ons overigens verteld dat ze in België vroeger jongetjes over het leer heen lieten plassen om dit soepel te krijgen. In de urine zit een stofje wat lijkt op ammoniak en wat dezelfde werking heeft. Urine is alleen wat goedkoper dan ammoniak. Dit Manneke Pies heeft gezelschap gekregen van 2 meiskes Pies. Ze zijn alle 3 overigens netjes aangekleed en staan aan de Kraanlei.

Gent Gents-Manneke-en-Meiske-Pies

Huis van Alijn

Een stukje verderop ligt het Huis van Alijn. Tegenwoordig zit hier een museum in. Vroeger was het een Godshuis.

Gent Huis-van-Alijn

Huizen de Werken van Barmhartigheid, ’t Vliegend Hert & de Klok

Aan het einde van de Kraanlei liggen nog 3 schitterende oude woningen met rijk versierde gevels. Het zijn de huizen de Werken van Barmhartigheid, ’t Vliegend Hert & de Klok. Prachtig!

Gent Huizen-De-Werken-van-Barmhartigheid-'t-Vliegend-Hert-&-De-Klok

Sint-Stefanus Kerk

We lopen nu richting het noorden naar de Sint-Stefanus Kerk. Deze kerk ligt naast het Augustijnenklooster. In de kerk ligt de Heilige Rita Kapel. Veel mensen komen hiervoor naar de kerk. De Heilige Rita Kapel is overigens de eerste kapel die ik ooit gezien heb waar een aquarium in staat. Erg leuk en rustgevend!

Gent Sint-Stefanus-Kerk
Gent Sint-Stefanus-Kerk binnenin

De Sint-Stefanus Kerk heeft een eigen pagina gekregen. Voor meer foto’s en informatie over deze mooie kerk, klik op de knop:

Keizer Karelbrug/Brug der Keizerlijke Geneugten

Deze brug hebben we ook al gezien tijdens de rondvaart en die zag er erg leuk uit. We hebben hem daarom even opgezocht. De standbeelden zijn erg leuk zo aan de voor- en achterkant van de brug.

Gent Keizer-Karelbrug-of-Brug-der-Keizerlijke-Geneugten

Standbeeld Het breistertje

We lopen nu richting het Karmelietenklooster, waar we onderweg nog een erg geinig standbeeldje tegenkomen op een vensterbank.

Gent Standbeeld-Het breistertje

Karmelietenklooster

Dan komen we aan bij het Karmelietenklooster. Het begint al wat laat en donker te worden, maar we willen er toch nog even snel binnen kijken. We schieten dus nog even snel door deze kerk heen.

Gent Karmelietenklooster

Het Karmelietenklooster heeft een eigen pagina gekregen. Voor meer foto’s en informatie over deze mooie kerk, klik op de knop:

Kasteel Gravensteen

We lopen weer terug richting het centrum, waar we nog een keer langs kasteel Gravensteen komen lopen. Zo in het donker is dit toch ook een plaatje om te zien!

Gent Kasteel-Gravensteen

Restaurant Neptune

We hebben nog niet gegeten, dus we gaan op zoek naar een restaurantje. Op het pleintje tegenover kasteel Gravensteen zien we een gezellig tentje liggen en we hebben geluk. Ze hebben nog precies 1 tafeltje vrij! Ook dit restaurantje was weer een aanrader. We hebben heerlijk gegeten en de bediening was erg vriendelijk.

Gent Restaurant-Neptune

Biljarten

Eenmaal terug in het hotel hebben we inmiddels 2 bonnen voor een drankje. Als je afziet van een schoonmaakronde in je kamer, dan krijg je namelijk 1 tegoedbon voor een drankje. We hebben allebei de dagen overgeslagen, dus we hebben 2 bonnen. We gaan gezellig nog even een drankje halen en een potje biljarten beneden in het hotel.

Parijs - Uitzicht Eiffeltoren

31 december 2022 – Sint-Salvator & Sint-Jacobskerk

Vandaag is het alweer de laatste dag. We checken alvast uit, maar mogen gelukkig nog wel de auto op de parkeerplaats laten staan bij het hotel. We hoeven dus nog niet meteen naar huis en gaan nog een laatste trip met het openbaar vervoer richting het centrum. Er staan namelijk nog een paar bezienswaardigheden van Gent op ons lijstje.

Sint-Salvatorkerk

Net ten noorden van het stadscentrum, ligt de Sint-Salvatorkerk. Deze kerk zag er erg mooi uit op het internet, dus die wilden we nog even zien. En het was ook inderdaad een erg mooie kerk! Het was een wandelingetje, maar het was de wandeling ook wel waard. Onderweg zie je overigens ook nog een paar mooie muurschilderingen, dus het is geen saaie wandeling.

Gent Sint-Salvatorkerk

De Sint-Salvatorkerk heeft een eigen pagina gekregen. Voor meer foto’s en informatie over deze prachtige kerk, klik op de knop:

Kopergieterij

We lopen nu richting het oosten van het stadscentrum, waar we nog deze leuke voormalige Kopergieterij tegenkomen.

Gent Kopergieterij

Industriemuseum

Via het Industriemuseum lopen we weer richting het centrum.

Gent Industiremuseum

Voormalige Abdij van Baudeloo

In dit gedeelte van Gent komen we nog 3 mooie kerken tegen, waar de voormalige Abdij van Baudeloo er 1 van is.

Gent Voormalige-Abdij-van-Baudeloo

Sint-Jacobskerk

De Sint-Jacobskerk ligt hier ook. Dit is een prachtige, grote kerk.

Gent Sint-Jacobskerk

Storm ontlopen bij Eetcafé Veneris

Het is vandaag ook weer erg stormachtig. Deze keer hebben we wel een paraplu bij ons, maar die waaide meer binnenstebuiten dan dat we er profijt van hadden. Goh, wat een wind!! We schieten ook nu weer een tentje binnen. Deze keer is het eetcafé Veneris. We hebben hier zeker 1,5 uur geschuild voor de storm en regen.

Kapel Sint-Jan-in-d’olie

Als het weer iets droger is, gaan we toch nog maar een gok wagen om nog wat bezienswaardigheden te zien. We lopen richting het oosten, waar we weer langs de Sint-Jacobskerk lopen, maar waar we ook de 3e mooie kerk in die wijk zien, de Kapel Sint-Jan-in-d’olie.

Gent Kapel-Sint-Jan-in-d-olie

Sint-Joris Brug

We steken de Sint-Joris Brug over naar de Hogelandkaai. Vanaf de Sint-Joris Brug heb je nog een mooi uitzicht over de Leie en de Portus Ganda.

Gent Sint-Joris-Brug

Napoleon de Pauwbrug

Hierna steken we de Napoleon de Pauwbrug over, waar we ook weer een prachtig uitzicht hebben. Deze keer zien we de Nieuwbrugkaai.

Gent Napoleon-de-Pauwbrug

Sint-Machariuskerk

Over het water komen we aan in de wijk waar de Sint-Machariuskerk ligt. Ook dit is een mooie en grote kerk.

Gent Sint-Machariuskerk

Sint-Baafsabdij

Naast de Sint-Machariuskerk ligt de Sint-Baafsabdij. Jammer genoeg was deze dicht, want het leek me erg leuk om deze wat beter te bekijken. Gelukkig konden we de buitenkant nog wel redelijk goed bekijken. Prachtige abdij is dit.

Gent Sint-Baafsabdij

Herberg Macharius

Via Herberg Macharius lopen we weer terug richting het centrum. Vroeger was dit poortje een slachthuis uit 1857. Hier werden de huiden van de geslachte dieren opgehangen om uit te druipen. In die tijd werd het slachtafval via opvangputten in de vloer van de huidige Herberg afgevoerd naar de Schelde. Het verhaal gaat dat het water roodbruin zag van het slachtafval. Gelukkig wordt er nu alleen nog maar gefeest in de herberg.

Gent Herberg-Macharius

Kouterplein Muziekkiosk

We hebben nog even de tijd om richting de Kouter te lopen. Op het Kouterplein zien we nog een mooie muziekkiosk staan. Grappig zijn de 4 namen van componisten die boven het dak staan.

Gent Kouter Plein Muziekkiosk

Kunstgalerie Francis Maere Fine Arts

Aan het Kouterplein liggen meerdere prachtige, oude pandjes, waaronder deze van Kunstgalerie Francis Maere Fine Arts.

Gent het Kouter Plein Kunstgalerie-Francis-Maere-Fine-Arts

Ha Concerts Gebouw

Ook het gebouw van Ha Concerts is erg mooi.

Gent Kouter-Plein Ha-Concerts-Gebouw

Operagebouw

Een klein stukje verderop ligt het Operagebouw. Dit is echt een kolossaal gebouw! Ik krijg het bijna niet compleet op de foto. Indrukwekkend!

Gent Operagebouw

Gerechtsgebouw

Als laatste lopen we nog even langs het Gerechtsgebouw. Ook dat is een erg mooi gebouw.

Gent Gerechtsgebouw

Gent

En dat was Gent alweer, een prachtige stad! Het doet echt heel sprookjesachtig aan. Ik heb niet alle foto’s van Gent in dit blog gezet, omdat de pagina dan te langzaam zou laden. Als je meer informatie over de bezienswaardigheden van Gent zelf wilt, klik dan hieronder nog even op knop van de reislocatie Gent.