Selecteer een pagina

Blog Italië – Cinque Terre-Turijn

‘Gekleurde Rotsdorpjes en Egypte’

16 t/m 20 augustus 2021

Dit is blog deel 6 over mijn rondreis door Italië in 2021. Als je eerst deel 1 en/of deel 2, 3, 4 en 5 van deze reis wilt lezen, klik dan op de knop:

16 augustus 2021 – Levanto

Vanmorgen hebben we nog wat in Pisa rondgescharreld. We moesten echter voor 19:00 uur in Levanto zijn bij onze Bed & Breakfast. We hebben goed gekeken waar we het beste konden overnachten. Als je in de dorpjes van de Cinque Terre zelf overnacht, dan betaal je namelijk de hoofdprijs. De Cinque Terre trein begint al te rijden in Levanto, wat ook een knus dorpje aan de kust is. We besloten daarom onze zoektocht op Levanto te richten en dat was zeker geen verkeerde beslissing. We hebben er dus een soort van Sei Terre van gemaakt.

Bed & Breakfast L’Antica Pieve

Onze zoektocht kwam uit bij Bed & Breakfast L’Antica Pieve en ook dat was zeker geen verkeerde keuze. Wat hebben we het hier goed gehad zeg! De kamer is heerlijk groot en vooral het ontbijt was gewoon heerlijk. De dame des huizes bakt elke ochtend verse taarten en heeft ook zelf gemaakte jammetjes. Je betaalt wel iets meer (€ 110 per nacht (2021) voor 2 personen), maar dat is nog goedkoop voor de regio en het geld ook dubbel en dwars waard.

Levanto - L'Antica Pieve Bed and Breakfast
Levanto - L'Antica Pieve Bed and Breakfast ontbijt

Nostra Signora della Guardia Kerk

We zijn toch iets eerder in Levanto dan dat we verwacht hadden. Om 15:00 uur zijn we er al, dus we hebben nog even lekker de tijd om Levanto te verkennen. In het dorpje komen we dit leuke kerkje tegen.

Levanto - Nostra Signora Della Guardia Kerk

De Kust

De kust van Levanto ziet er ook erg leuk uit. Lekker vrolijk met al die blauwe parasolletjes.

De Kust Levanto

Dineren Macaja

We moeten even flink zoeken naar een restaurant dat nog open is, er is hier namelijk veel gesloten. Gelukkig vinden we toch nog een erg leuk tentje waar we heerlijk kunnen eten. De ober is de eigenaar en die vertelt ons trots dat zijn vrouw in de keuken staat. De toetjes zijn dus steeds weer anders, het is maar net wat ze heeft klaargemaakt. Dat is nou net het leukste en het toetje was ook heerlijk! Na het eten gaan we weer terug naar de B & B. Morgen hebben we nog een lange dag voor de boeg!

Levanto - Dineren Macaja

17 augustus 2021 – Cinque Terre

Vandaag staat de Cinque Terre op het programma, de 5 kleurrijke en pittoreske dorpjes langs de kust van Toscane. Het was de bedoeling dat we heen met de trein zouden gaan en bij elk dorpje uit zouden stappen. Terug zouden we een bootreis boeken. Helaas ging dat laatste niet door, want de boten voeren niet vanwege de onstuimige golven. Alleen met de trein dus en misschien eentje lopen.

Monterosso - Plattegrond Cinque Terre

Monterosso al Mare

We nemen de trein van Levanto naar Monterosso. Het treinstation ligt tegen de kust aan, wat al meteen een prachtig uitzicht geeft als je de trein uitstapt. Ook hier zien we weer vrolijke parasolletjes. Als we links kijken, zien we de prachtige bergen aan de kustlijn liggen.

Monterosso - De Kust

Il Sentiero Azzurro

We zoeken het wandelpad van de Cinque Terre op. Dit is de Il Sentiero Azzurro, ook wel het blauwe pad genoemd. Dit ziet er allemaal erg mooi uit. We willen 1 route-onderdeel lopen. Edwin heeft de route echter al eens eerder gelopen en geeft aan dat dit stuk van de route juist het zwaarste is. We kunnen dus beter een ander deel van de route nemen. We besluiten daarom maar weer terug naar het station te gaan. Op naar Vernazza, het 2e dorpje van de Cinque Terre.

Monterosso - Onderweg van Monterosso naar Vernazza

La Spezia

En toen gingen we de fout in….. de trein had vertraging (wat ze niet hadden omgeroepen), waardoor de intercity ineens eerder op het perron aankwam dan de Cinque Terre trein. Wij stapten vrolijk in om al snel te kunnen zien dat de trein ‘onze dorpjes’ voorbij sjeeste…. Afijn, het eindstation was La Spezia, een stad die niet eens bij de Cinque Terre hoort en die een stuk zuidelijker in Italië ligt.

Station La Spezia Centrale

Vernazza Treinstation

Dit was nog wel een dingetje. We moesten nu vanuit La Spezia weer terug met de intercity, maar de intercity stopte niet in Vernazza. We moesten dus eerst naar Riomaggiore, om vanuit daar weer met de Cinque Terre trein terug te gaan naar Vernazza. We wisten daar namelijk nog niet dat de boot niet meer zou varen en wilden vanuit Riomaggiore dus met de boot terug. Dit hele akkefietje kostte ons maar liefs 1,5 uur vertraging. We wisten nu in ieder geval wel dat we voortaan goed op de trein moesten kijken of de 5 dorpjes op de deuren vermeld stonden. De Intercity had een intercitylogo.

Vernazza - Treinstation

Vernazza

Vernazza was echt prachtig!! Ik vond dit het mooiste dorpje, wat vele toeristen met mij eens waren. Het was hier ontzettend druk!

Vernazza - Haven

Wereldberoemd uitzicht

Edwin herkende de haven van dit dorpje en gaf aan dat dit de plaats was waar hij tijdens zijn looptocht vanaf de berg die prachtige foto van de kleurrijke huisjes heeft gemaakt. Ik ken de foto en wist dat ik het de beklimming waard zou vinden om ook dat uitzicht te zien en zo’n foto te maken. Het was een beste beklimming die toch wel zwaar was, maar goed. Je moet er wat voor over hebben om te kunnen genieten van dit prachtige uitzicht!

Vernazza - Uitzicht op de Haven

De trein

En daar gingen we weer de fout in!! Zelfs een ezel….. Nu waren we gelukkig niet de enige. Bijna een compleet volle trein stapte over (in jawel, La Spezia!!) op de trein terug naar de Cinque Terre.

Station La Spezia Centrale

Riomaggiore

Onderweg in de trein terug naar de Cique Terre, hoorden we van een ander Nederlands echtpaar dat de boot niet zou varen vandaag. Dat was even flink balen. Hierdoor besloten we maar dat we niet perse terug hoefden naar het 3e dorpje. We zouden nu bij het laatste dorpje uitstappen en dan weer terug gaan naar de andere 2 dorpjes. Dat scheelde weer in de terugreis. We stapten dus uit in Riomaggiore, waar we deze prachtige tunnel aantroffen die ons naar het centrum van dit mooie dorpje leidt.

Riomaggiore - Tunnel tussen Hoofdstraat en Treinstation

Borrelen bij Bar Zorza

Het is inmiddels ook al laat in de middag en we beginnen toch wat trek te krijgen. We ploffen neer bij Bar Zorza, waar we een pizza eten. De hele vakantie lang zien we al een soort van Sangria-achtig drankje bij anderen op de tafel staan. Bij Bar Zorza komen we in gesprek met een Italiaans stel, die ons uitleggen dat het Aperol-Spritz heet. Dat moeten we natuurlijk ook eens uitgeprobeerd hebben en ik bestel dit. Heerlijk!! Het is een mix van prosecco, bruiswater, Aperol en ijsblokjes. Jammer dat ik er pas aan het eind van de vakantie achter kom hoe lekker verfrissend dit is!

Riomaggiore - Borrelen Bij Bar Zorza

De straten van Riomaggiore

Het is inmiddels al best wel laat en we moeten nog 3 dorpjes verkennen. We moeten er dus iets meer vaart in maken. We lopen even de doorgaande straat een keer in en snel weer terug richting het treinstation.

Riomaggiore - De Straten

Via dell’Amore

Eenmaal terug bij de tunnel zien we nog een bord naar de Via dell’Amore. Dit pad wilden we heel graag lopen, maar hadden gelezen dat het gesloten was, omdat er rotsblokken op het pad waren gevallen. Eenmaal thuis kwamen we er achter dat het pad echter wel alweer open was. Misschien maar beter dat we het niet gelopen hebben, want door onze verkeerde treinkeuzes waren we flink wat tijd kwijt geraakt. Waarschijnlijk zouden we het ook niet op tijd redden als het pad wel open was geweest.

Riomaggiore - Via dell Amore

Manarola

En dan is Manarola aan de beurt. Ook dit is weer een knus plaatsje met een leuke tunnel die het treinstation met het centrum verbindt. In de tunnel hangen grote fotoplaten waar de mooiste foto’s van de dorpjes van de Cinque Terre op staan.

Manarola - Tunnel tussen Treinstation en Manarola

Ook in dit dorpje lijkt het weer of de gekleurde huisjes tegen de rotswanden aan geplakt zijn. Dat blijft een machtig mooi gezicht!

Manarola - Huisjes op de Heuvel

Corniglia

Als laatste dorpje is Corniglia aan de beurt. Dit is trouwens het enige plaatsje dat niet meteen aan zee ligt. Je kan hier via een lange trap (382 treden) naar boven. Deze trap heet de Lardarina. Je kan er ook voor kiezen om hier de bus te pakken en dat hebben wij maar gedaan ?. Bovenaan zien we nog wel de trap die we nu gemist hebben.

Corniglia -

Oratorio dei Disciplinati di Santa Caterina

In Corniglia ligt een gezellig plein met een kerkje en een groot terras. Hier drinken we even gezellig wat. Gelukkig gingen de 2 dorpjes hiervoor wat sneller, waardoor we toch nog alles hebben gezien. Hier kunnen dus wat rustiger aan doen. Dit is ook een knus dorpje.

Corniglia - Oratorio dei Disciplinati di Santa Caterina

Panoramaview

Doordat Corniglia helemaal bovenop de rotsen ligt, is dit prachtig om uit te kijken over de kust. Ze hebben hier dan ook meerdere panoramaviewspots. Schitterend!

Corniglia - Panoramapunt

En dat was de Cinque Terre alweer. Wat een prachtige tocht! Ik heb hier niet alle foto’s en informatie over de Cinque Terre geplaatst. We hebben een pagina gewijd aan de Cinque Terre. Kijk daar even op als je meer wilt weten.

Boodschappen doen

We zijn inmiddels ook door onze groene ijsthee heen. We hadden 18 flessen meegenomen vanuit Nederland, omdat we niet zeker wisten of het hier verkrijgbaar was. Dat hadden we inderdaad goed ingeschat, want we zagen het hier ook nergens. De 18 flessen waren helaas net niet genoeg voor de hele vakantie, dus eenmaal terug in Levanto moesten we even op zoek naar een supermarktje voor wat drinken. Gelukkig vinden we er 1. Tot onze grote vreugde hebben ze er zelfs groene ijsthee! Voldaan gaan we naar onze B & B, waar we heerlijk relaxed de avond doorbrengen zonder Wifi. Dat was namelijk wel een groot nadeel van onze B & B, de Wifi was echt barslecht. Morgen gaat onze reis verder naar Turijn.

18 augustus 2021 – Turijn – Egyptisch Museum

Vandaag weer een half reisdagje. De reis ging van Levanto naar Turijn, waar we ’s middags rond een uur of 14:00 uur aankwamen. We slapen in het Hotel Amadeus E Teatro. Eigenlijk zouden we morgen al naar huis, omdat we kaartjes hebben voor Dynamo, maar vanwege de covid-19 is dit wederom uitgesteld naar volgend jaar. We kunnen dus een dagje langer blijven in Italië en gelukkig kunnen we nog een extra nacht in ons hotel bijboeken.
Turijn - Hotel Amadeus E Teatro

Palazzo Carignano

We hadden al tickets geboekt voor het Egyptisch museum en dat was maar goed ook, want het zat al vol en veel mensen werden teleurgesteld weggestuurd met de mededeling om online tickets te bestellen. Wij moesten ook even geduld hebben, want we waren een uurtje te vroeg, maar we mochten niet vroeger naar binnen. We besluiten dus maar even gezellig op een bankje te gaan zitten op het Piazza Carignano. We zien daar nog een aantal prachtige gebouwen, zoals het Palazzo Carignano. Prachtig gebouw zeg! Je kunt het paleis benaderen van 2 kanten.

Turijn - Biblioteca Nazionale di Torino
Turijn - Palazzo Carignano paleis

Biblioteca Nazionale di Torino

Tegenover het Palazzo Carignano (de blanke kant) ligt de Bibliotheca Nazionale dit Torino. Ook dit is weer een prachtig gebouw! Dit is trouwens 1 van de belangrijkste bibliotheken van Italië.

Turijn - Biblioteca Nazionale di Torino

Egyptisch Museum

En dan is het tijd. We mogen het Egyptisch museum in en jeetje, wat een ontzettend mooi museum is dit zeg! Het Egyptisch museum is het 1 na grootste (op Caïro na) Egyptisch museum van de wereld. Ik vond het erg indrukwekkend. Mocht je hier ooit eens in de buurt zijn, dan is dit zeker een aanrader!

Turijn - Egyptisch Museum

Ik kwam hier trouwens diezelfde man weer tegen die steeds oude dingen staat aan te raken. Deze keer hing er overigens een bordje bij waar op stond: “touch this”. Het bleek een apart soort steen te zijn. We hebben trouwens ook nog even een selfie gemaakt met Thutmosis, een oude bekende.

Turijn - Egyptisch Museum - Predynastieke Periode
Turijn - Egyptisch Museum - Galerij van Koningen

Ik heb zoveel foto’s gemaakt in het Egyptisch Museum, dat ik ze onmogelijk allemaal in mijn blog kan plaatsen. Het museum heeft dus een eigen pagina gekregen. Als je meer wilt zien, klik dan op de knop:

Gesloten Restaurants

Na het museum liepen we Turijn wat meer in. Het was inmiddels al 17:30 uur en we hadden beste trek. Jeetje allemachtig, wat een rare stad dit. We zijn maar liefst op 7 verschillende terrassen gaan zitten bij restaurants om daar gewoon weg gesnauwd te worden met de opmerking dat ze nog gesloten waren. Tussen 16:00 en 20:00 uur zijn gewoon alle restaurants dicht!!! Hoe bestaat het!!!

De mensen zijn hier overigens niet echt aardig en ook absoluut niet toeristisch ingesteld. Als je langs loopt dan hoor je ze iets in het Italiaans mompelen over die stomme toeristen. De winkels gaan gewoon om 17:00 uur dicht en alles is gesloten. Alles lijkt erop dat ze hier liever geen toeristen hebben in ‘hun’ stad. Engels spreken ze ook niet of nauwelijks. Jammer, maar goed, dan moeten we onze pret maar wat uit de mooie gebouwen halen.

Piazza San Carlo

Tijdens onze zoektocht naar een open restaurant, komen we ook langs het Piazza San Carlo.

Turijn - Piazza San Carlo plein

Tweelingkerk

Op het Piazza San Carlo staan de tweelingkerken San Carlo & Santa Cristina. Dit is echt een prachtig plein trouwens.

Turijn - Chiesa di San Carlo Chiesa di Santa Cristina kerken en Standbeeld Emanule Filiberto

Fontana del Po & Fontana del Fiume Dora

Aan de achterkant van de tweelingkerken, liggen de fonteinen Po & Fiume Dora.

Turijn - Fontana del Po Fontana del Fiume Dora

Kebab

En dan, na 1,5 uur zoeken hebben we eindelijk om 19:00 uur een kebab zaakje gevonden waar we godzijdank konden eten! Wat is dat apart zeg hier, dat alle restaurants tijdens etenstijd dicht zitten. Dat heb ik nog nooit ergens meegemaakt. Maar goed, we kunnen eten gelukkig.

Palazzo Madama

Het voordeel van kebab eten, is dat je snel klaar bent met eten. Hierdoor hebben we nog wel even tijd om naar het grote plein (Piazza Castello) te gaan. Aan dit plein liggen een heleboel mooie gebouwen. We komen aan bij de achterkant van het Palazzo Madama, waar het monument van Emanuele Filiberto Duca D’Aosta voor staat.

Turijn - Palazzo Madama paleis

De voorkant van het Palazzo Madama is ook erg mooi. Dit ziet er weer heel anders uit dan de achterkant!

Piazza Castello

Dit is echt een schitterend mooi plein! Prachtig, al die oude gebouwen.

Turijn - Piazza Castello plein
Turijn - Church San Lorenzo kerk Provinciehuis Regio Piemonte

Koninklijk Paleis

Aan de andere kant van het grote plein, zien we het Koninklijk Paleis. Dit is ook prachtig.

Turijn - Koninklijk Paleis

Biblioteca Reale in het Palazzo dell Governo

Naast het Koninklijk Paleis, ligt de Biblioteca Reale in het Palazzo dell Governo. Dit is een joekel van een gebouw zeg!

Turijn - Biblioteca Reale Palazzo dell Governo

Richting Hotel

Het is inmiddels alweer 20:00 uur en we zijn allebei best gebroken. We willen steeds zoveel zien, dat het ons nu ook een beetje opbreekt. We gaan lekker terug naar ons hotel.

19 augustus 2021 – Turijn

Vandaag gaan we er lekker vroeg uit. Om 8:30 uur zitten we al aan de ontbijttafel. Dat is hier overigens ook super geregeld! We hebben niet veel van dit soort betere ontbijtjes gehad hier in Italië. Meestal is het een croissant met wat koffie.

Turijn - Hotel Amadeus E Teatro ontbijt

Fietsen huren

We zijn erg moe van het lopen, we hebben er ook inmiddels al bijna 200 km op zitten deze vakantie. Na wat speurden naar andere opties hier, kwamen uit op een huurfiets. Hiervoor zijn we naar het toeristeninformatiepunt in Turijn gegaan, waar we volgens mij al op 10 meter afstand besmettelijk waren ofzo. Wat gingen die mannen daar raar tekeer tegen ons. We mochten maar met 1 persoon naar binnen, schreeuwden en blaften ze ons vanaf 10 meter afstand toe, half liggend in een stoel met de benen op de tafel. We hadden op dat moment nog niet eens een voet binnen gezet.
Afijn, na een Corona en temperatuurcheck mocht ik alleen naar binnen en ze raadden ons MO-bike aan, dat was de goedkoopste volgens hen, want dat was maar € 6 en niet de € 8 per 4 uur van [TO]Bike. Het was een halve dagtaak om de app te kunnen installeren en de fietsen van het slot te krijgen, maar het is toch gelukt. Op de fiets dus vandaag! Dat ging wel een stuk sneller! De banden waren wel wat hard (gevoel of je met 2 lekke banden aan het fietsen bent) en de straten waren erg slecht, maar alles was beter dan lopen ?.
Parijs - Uitzicht Eiffeltoren

Parco del Valentino & Middeleeuws dorp Borgo Medievale

Doordat we met de fiets zijn, kunnen we ook een aantal dingen gaan bekijken die buiten het centrum liggen. Het Valentinopark met de reproductie van een Middeleeuwse dorpje ‘Borgo Medievale’ ligt ook buiten het centrum. In dit dorpje vind je huizen, workshops, een kasteel en tuinen. Dit is echt schitterend om te zien! Zeker een bezoekje waard dus. Je kunt er gratis heen.

Turijn - Parco del Valentino - Middeleeuws dorp Borgo Medievale

Borgo Medievale heeft een eigen pagina gekregen. Als je meer foto’s en informatie wilt zien, klik dan op de knop:

Fontana dei 12 Mesi

In het Parco Valentino ligt ook deze prachtige Fontana dei 12 Mesi. Dat is nog eens een fontein!

Turijn - Parco del Valentino - Fontana dei 12 Mesi

Chiesa Gran Madre di Dio

We gaan weer wat meer richting het centrum, waar we nu wat meer de buitenrand van het centrum pakken. Hierbij komen we als eerst de Gran Madre di Dio kerk tegen.

Turijn - Chiesa Gran Madre di Dio

Rivier de Po & Piazza Vittorio Veneto

Dit is een mooi kerkje wat zo over de rivier de Po het Piazza Vittorio Veneto op kijkt. Als je met de auto naar Turijn gaat, dan kan je daar overigens ook heel goed je auto parkeren bij de Parking Vittorio Park.

Turijn - Ponte Vittorio Emanuele I Rivier de Po
Turijn - Piazza Vittorio Veneto

Chiesa di Santa Giulia

Hierna fietsen we naar dit schattige kerkje, de Chiesa di Santa Giulia.

Turijn - Chiesa di Santa Giulia

Mole Antonelliana

En dan natuurlijk de Mole Antonelliana. Dit is een heel bekend gebouw in Turijn. Het gebouw is vernoemd naar Alessandro Antonelli, de architect die het gebouw heeft ontworpen. De Mole Antonelliana is meerdere keren als logo gebruikt, maar we kennen het natuurlijk allemaal als achterkant van de Italiaanse euromunt van 2 cent. Het Museo del Cinema zit in het gebouw.

Turijn - Mole Antonelliana

Kathedraal San Giovanni Battista

We fietsen nu door naar de Kathedraal van Turijn. Dit is een oudje, de kathedraal is gebouwd tussen 1491 en 1498. Naast de kerk staat een campanile uit 1470 die is gewijd aan de heilige Andreas. In de Duomo wordt de lijkwade bewaard waarin het lichaam van Jezus zou zijn gewikkeld.

Turijn - Kathedraal San Giovanni Battista voorkant

Dan door naar de achterkant van de kathedraal, want die is ook zeker weten de moeite waard!

Turijn - Kathedraal San Giovanni Battista achterkant

Porta Palatina

Schuin naast de kathedraal van Turijn, vindt je de Porta Palatina. Deze Palatijnse poort is een stadspoort uit de Romeinse tijd, die toegang bood aan de stad vanaf de noordkant. De Palatijnpoort is het belangrijkste archeologische bewijs van de Romeinse fase van de stad en is een van de best bewaarde Romeinse poorten uit de 1e eeuw voor Christus ter wereld. Indrukwekkend hoor!

Turijn - Porta Palatina

Santuario della Consolata

Hierna gaat de fietstocht naar de Santuario della Consolata. Dit is ook een prachtige kerk om te zien! Dit is ook een oudje. Een deel van de kerk en de Romaanse klokkentoren dateren namelijk uit ongeveer 929.

Turijn - Santuario della Consolata

Dure fietsen

En toen was het 14:00 uur en was het programma al leeg! Heerlijk!!! Dat is wel een voordeel van fietsen. De € 6 die het toeristeninformatiepunt door had gegeven bleek overigens € 6 per uur (per persoon) te zijn, wat het totaal toch nog wel een duur plaatje maakte. Ik vond die man al niet zo vriendelijk en nu al helemaal niet meer na zijn misinformatie. We hadden toch beter die fietsen van € 8 per halve dag kunnen nemen, maar goed, het is vakantie.

Bar Francia

Aangezien alle restaurants hier om 16:00 uur sluiten, zorgen we dat we deze keer niet weer met een lege maag etenstijd in gaan. We hoorden onderweg ook al een meid roepen naar haar ouders dat ze nu toch maar snel ergens een pizza moesten eten omdat ze anders de hele avond weer niets konden krijgen. Herkenbaar! We zoeken nu dus maar een restaurantje op en komen uit bij Bar Francia, waar we heerlijk gegeten hebben.

Turijn - Bar Francia

Bedelaars

In Turijn kwamen we ook weer veel meer bedelaars tegen. Mannen en vrouwen die er gewoon goed verzorgd uitzien en ineens met een pet gaan zwaaien. Soms lopen ze met een loopstok in de hand die ineens niet meer nodig is zodra je niets geeft. Dan moet ik meteen weer terug denken aan mijn trip naar Indonesië, waar een vrouw langs de kant van de weg zat met een baby. We vonden dat zo sneu, dat we wat wilden gaan geven. “Niet doen!” zei de gids toen, “dat zijn nepbedelaars en de baby’s worden gewoon ingehuurd om zieliger gevonden te worden”. Ongelofelijk soms….

Eataly Torino Lagrange

Na het eten lopen we nog even een rondje door de stad en de winkelstraat. We hebben alles hier nu wel gezien, dus zoeken wederom een plekje waar we de hele middag verder gaan borrelen. Dit word Eataly Torino Lagrange. Onze vakantie zit er al bijna op en wat hebben we het mooi gehad overal. We genieten nog wat na en gaan lekker vroeg terug naar ons hotel. We hebben nog een lange terugreis voor de boeg morgen.

Turijn - Eataly Torino Lagrange

Ik heb zoveel moois gezien in Turijn, wat ik onmogelijk allemaal hier in het blog kan delen. Ook heb ik meer informatie over de bezienswaardigheden zelf op de pagina van Turijn zelf gezet. Als je meer over Turijn wilt weten, klik dan op de knop:

20 augustus 2021 – Terugreis

En dan komt aan al het goede een einde. Vandaag gaan we weer terug naar Nederland. Deze keer hebben we een andere weg Italië uit, waarbij we tussen de bergen door rijden. Dit is ook machtig mooi. Erg apart om te zien, zijn de snelwegen die hier op torenhoge pilaren tussen de bergen in liggen. Ik denk dat deze pilaren zeker wel 100 meter hoog zijn, als het niet hoger is. Het geeft je een apart gevoel! Ik heb nog geprobeerd om er 1 op de foto te krijgen, maar dat is me helaas niet gelukt.

De terugreis door Italië

Gran San Bernardo Tunnel

Normaal gesproken rijden we altijd door de Gothard tunnel als we naar of van Italië af rijden. Deze keer brengt de routeplanner ons naar de Gran San Bernardo Tunnel. Dit is een 5798 meter lange tunnel die half in Italië en half in Zwitserland ligt. De tunnel gaat dwars door de Grote Sint-Bernhardpas. Het was overigens geen goedkope optie van de routeplanner, want voor deze weg moet je tol betalen. Het maakt niet uit dat de weg in Zwitserland ligt en of je daar al een tolvignet voor hebt gekocht. De tol kost € 26,80 voor een personenauto. Het is overigens wel een prachtige tocht door de tunnel!

De Gran San Bernardo Tunnel

Zwitserland

De verdere rit door Zwitserland is ook weer prachtig! Zwitserland is een mooi land.

De terugreis in Zwitserland

Broodje onderweg

Door de Covid-19 hebben we pech in Duitsland. Alle restaurants zijn gesloten en alle terrassen ook. Het is inmiddels al 17:00 uur en we hebben nog niet eens geluncht. We beginnen toch wel een beetje honger te krijgen en springen dan ook een gat in de lucht als we op een gegeven moment nog een meeneembroodje kunnen kopen bij een tankstation.

Turijn - Ponte Vittorio Emanuele I Rivier de Po

Lang Leve de Mac

Eén broodje is natuurlijk niet genoeg voor een hele dag. We zijn blij dat we nog wel drinken mee hebben in de auto. Alles was dicht in Duitsland. We moeten geduld hebben tot we op Nederlandse bodem zijn, want daar mag je wel afhalen bij restaurants. Het is echter al laat als we Nederland binnen komen rijden en ook hier is al veel dicht. We springen een gat in de lucht als we net na 23:00 uur ineens een grote gele M boven de bomen zien verschijnen. Lang leve de Mac! We eten hier heerlijk even wat en pakken daarna nog ons laatste stukje reis. Zo rond 1:00 uur komen we moe maar voldaan thuis aan.

Einde blog deel 6 – Cinque Terre-Turijn

Dit is alweer het einde van deel 6 van mijn blogs over mijn rondreis in Italië van 2021 en tevens het einde van de rondreis. Wat hebben we veel ontzettend mooie dingen gezien tijdens deze reis! Dit was werkelijk een schitterende vakantie!