Selecteer een pagina
Uitgelichte Foto Cinque Terre

De Cinque Terre is onderdeel van een vakantie van Edwin in 2011 naar Toscane in Italië en een rondreis door Italië van Edwin en Patricia in 2021.

Cinque Terre – Italië

De Cinque Terre bestaat uit 5 dorpjes die aan de westkust van Italië liggen. Dit zijn de dorpjes Monterosso al Mare, Vernazza, Corniglia, Manarola en Riomaggiore. Ze liggen in het Nationaal park Cinque Terre. Het park staat sinds 1997 op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. Er loopt een wandelpad die de 5 dorpjes met elkaar verbindt, maar de dorpen zijn ook verbonden met een spoorlijn die onderdeel is van de hoofdlijn La Spezia-Genua.

Monterosso - Plattegrond Cinque Terre

De Cique Terre is op 3 manieren te doen, namelijk per trein, te voet of met de boot. Edwin heeft hem in 2011 gelopen en wij wilden hem in 2021 op de heenweg per trein en deeltrajecten te voet doen en de terugweg per boot. Helaas waaide het die dag te hard, waardoor de boten niet voeren. Dat was een tegenvaller, maar goed, niets aan te doen. We plaatsen hier dus foto’s van de wandeltocht en de treintocht.

Monterosso - Stationbord

Monterosso al Mare

Het eerste dorpje van de Cinque Terre is Monterosso al Mare. Dit dorpje heeft 1479 (2013) inwoners. Doordat dit het dorpje is waar de Cinque Terre start (of eindigt) zijn hier veel appartementen en hotels te vinden. Het treinstation ligt hier pal aan de kust. Je wordt dus meteen al getrakteerd op een mooi uitzicht met vrolijke parasolletjes.

Monterosso - De Kust

En dan gaan we naar het Cinque Terre wandelpad: Il Sentiero Azzurro, oftewel het blauwe pad. Dit pad verbindt de 5 dorpen met elkaar. Vanaf Monterosse lopen we richting Vernazza.

Monterosso - Onderweg van Monterosso naar Vernazza

We werpen nog een blik terug op het mooie Monterosso.

Monterosso - Onderweg Naar Vernazza

Het begin van de wandeling is best pittig te noemen met behoorlijk steile trappen. Later in de route wordt het wel makkelijker. Zorg ook dat je goede schoenen draagt. Er is namelijk een slipperverbod op de wandelpaden. De hulptroepen kunnen hier namelijk niet makkelijk komen en moeten een helikopter sturen als er wat gebeurt.

Vernazza - Stationbord

Vernazza

En dan komen we aan bij de wereldbekende plaats waar je dit fantastische uitzicht op Vernazza hebt. Wat is dit een juweeltje!

Vernazza - Uitzicht op de Haven

Church of St. Margaret of Antioch

Een van de eerste dingen die je ziet als je bovenop de berg staat, is de Church of St. Margaret of Antioch. Deze kerk is in de 1318 gebouwd op de fundamenten van een eerdere 11e eeuwse kerk. De kerk is in de 18e eeuw gerenoveerd, waarbij veel veranderd is aan de kerk, waaronder de gevel. De kerk heeft een 40 meter hoge achthoekige klokkentoren die bekroond is met bogen en met een spitsboogvormige koepel. Binnen zijn er twee schilderijen uit de 17e eeuw, een processiekist en een houten kruisbeeld. Het houten kruisbeeld is gemaakt door de Genuese beeldhouwer Anton Maria Maragliano. De kerk is ook uitgerust met een orgel met twee klavieren en elektrische transmissie, gebouwd in 1975.

Vernazza - Church of St. Margaret of Antioch kerk

De Haven

Ook vanaf de grond is de haven prachtig. Ik vind Vernazza zelf het mooiste van de 5 dorpjes. Prachtig! Dit is ook het meest toeristische dorpje. Het was hier erg druk en dan was het nog rustig vanwege covid-19. Normaal gesproken schijn je hier amper te kunnen lopen.

Vernazza - Haven

We lopen inmiddels naar het treinstation.

Vernazza
Vernazza - Treinstation

La Spezia

En daar gaan we de fout in. De Cinque Terre trein is namelijk niet de enige trein die hier op dit treinspoor rijdt. De intercity naar Spezia rijdt hier ook en zonder er erg in te hebben stappen we dus per ongeluk de intercity in. Deze stopt nergens meer in de dorpjes van de Cinque Terre, dus we moeten verplicht mee naar het eindstation. Eenmaal in La Spezia nemen we de trein weer terug naar Vernazza, waar we weer de Cinue Terre trein kunnen pakken naar het volgende dorpje. Het levert ons een vertraging op van 2 uur!

Station La Spezia Centrale
Corniglia - Stationbord

Corniglia

Corniglia is het derde dorpje van de Cinque Terre. Dit is een klein dorpje met maar 238 (2022) inwoners. We komen aan bij het treinstation.

Corniglia - Treinstation

De Lardarina

In tegenstelling tot de andere dorpen van de Cinque Terre ligt Corniglia niet direct aan zee, maar op een heuvel ongeveer 100 meter boven zeeniveau. Het station kan bereikt worden via een serie trappen van 382 treden in 33 delen, de zogeheten ‘Lardarina’, aan de noordzijde van het dorp. Een alternatief wordt gevormd door een weg die vanaf het station naar het dorp leidt. Er rijden ook bussen van het station naar het dorpje, waar je met je Cinque Terre kaartje in mag.

Corniglia -

De Straten

De straten van Corniglia zijn ook weer van die smalle hoge straatjes. Corniglia heeft een knus centrum.

Corniglia - De Straten

Oratorio dei Disciplinati di Santa Caterina

Dan komen we aan op het gezellige plein van Largo Taragio. Hier staat het oratorium (muziekkapel) van de Disciplinati di Santa Caterina. Dit pand stamt uit de 18e eeuw. Het is een klein gebouw met een puntgevel waar een eenvoudig portaal opent. Daarboven zie je een rond raam en een nis met een standbeeld van de heilige. De kapel heeft een plafond met fresco’s uit de 18e eeuw, waarop de kwelling van Santa Caterina d’Alessandria uitgebeeld is. Er zijn nog 19e eeuwse processielichten en banieren, 16e eeuwse houten kruisbeelden en beelden van een onbekende auteur. Aan de achterzijde van het oratorium ligt een panoramisch terras met uitzicht op de zee.

Corniglia - Oratorio dei Disciplinati di Santa Caterina

Panoramaview

En dat panoramische terras willen we natuurlijk ook graag zien, dus we lopen om en via een aantal trappen komen we op dit prachtige punt uit. Wat een pracht!

Corniglia - Panoramapunt

Chiesa di San Pietro

Een stukje verderop ligt de Chiesa di San Pietro. Deze parochiekerk ligt in het bovenste deel van Corniglia. De kerk werd in opdracht van de familie Fieschi gebouwd. De plaquette op de gevel geeft de datum 1334 aan. Dit is het jaar van het begin van de bouw. De opvallende gevel en hoekpilasters die ondersteund worden door kleine bogen, werden in 1351 voltooid. De bouwmeesters van het roosvenster van wit Carrara-marmer, waren Matteo en Pietro di Campiglio. Zij maakten ook de drie marmeren sculpturen van de lunette.

Corniglia - Chiesa di San Pietro kerk

We vinden wat mooie foto’s van Corniglia op wandplaten in de tunnel van Manarola. Ik wilde jullie deze niet onthouden.

Corniglia - Fotobord

La Spezia

En daar gaan we wederom de fout in!! We dachten zo goed opgelet te hebben, maar we zijn wederom de verkeerde Intercitytrein in gestapt en we kwamen wederom uit in (je raadt het al) La Spezia! Deze keer zijn we zeker niet de enige. Deze Intercity zit echt bomvol met Cinque Terre mensen die allemaal weer terug gaan in La Spezia. We zijn dus niet de enigen die deze fout maken. Je moet hier dus echt enorm goed opletten. De treinen van de Cinque Terre hebben allemaal een opdruk van de 5 dorpen van de Cinque Terre op de deuren. Dat weten we nu dus. Zelfs een ezel….

Station La Spezia Centrale
Manarola - Stationbord

Manarola

Gelukkig komen we na wat omzwervingen toch aan in Manarola. Het dorpje met 396 inwoners. Dit ziet er ook knus uit!

Manarola - Treinstation

Tunnel tussen Treinstation en Manarola

Tussen het treinstation van Manarola en het centrum, ligt ook weer een tunnel. Deze tunnel is gevuld met mooie fotoborden waarop de prachtigste foto’s van de 5 Cinque Terre dorpen staan. Ik neem wat foto’s van de mooiste foto’s. Dit zijn echt prachtige foto’s!

Manarola - Tunnel tussen Treinstation en Manarola

Centrum

Ook dit is weer een prachtig klein dorpje met die prachtige gekleurde huisjes langs de berg omhoog gebouwd. Ik kan me zo voorstellen waarom de Cinque Terre zo populair is.

Manarola - Huisjes op de Heuvel

Fotoborden

Ook van Manarola zelf hangen er mooie foto’s op de fotoborden in de tunnel tussen het centrum en het treinstation. Schitterend!

Manarola - Fotobord

Via dell’Amore

Het wandelpad tussen Manarola en Riomaggiore staat bekend als de Via dell’Amore. Hier vind je de hekken die vol hangen met slotjes, waar de namen van stelletjes op staan geschreven. Dit is echt een prachtige wandeling. Edwin heeft dit in 2011 gelopen en het was de bedoeling dat we hem in 2021 ook zouden lopen. Helaas hadden we niet genoeg tijd meer hiervoor, door onze verkeerde trein-keuzes. Gelukkig hebben we de foto’s van Edwin nog.

Riomaggiore - Stationbord

Riomaggiore

Riomaggiore is het laatste en meest zuidelijke dorpje van de 5. Dit dorpje heeft 160 inwoners (2013). We vinden hier nog een mooie plattegrond van het dorpje.

Riomaggiore - Plattegrond

Tunnel tussen treinstation en Hoofdstraat

Vanaf het treinstation loopt een werkelijk schitterende tunnel naar het centrum van het dorpje.

Riomaggiore - Tunnel tussen Hoofdstraat en Treinstation

Borrelen Bij Bar Zorza

Als we het centrum in komen, is het etenstijd. We gaan dus eerst even lekker zitten en eten en borrelen wat bij Bar Zorza.

Riomaggiore - Borrelen Bij Bar Zorza

Dan is het tijd om Riomaggiore zelf te ontdekken. Dit is een dorpje met veel smalle en hoge straatjes. Het lijkt zelfs net of het dorpje zo tegen de bergen aan is geplakt. Er is verder niet heel veel te zien in dit dorpje, dus we gaan weer vrij snel terug naar de tunnel en het treinstation.

Riomaggiore - De Straten

Via dell’Amore

Terug bij de tunnel zien we nog de bordjes van het Via dell’Amore pad dat dus helaas gesloten was.

Riomaggiore - Via dell Amore

Riomaggiore

Dat was Riomaggiore alweer. In de tunnel van Manarola hebben we ook weer een aantal prachtige foto’s gezien van dit dorpje. Deze horen natuurlijk ook in de galerij.

Riomaggiore - Fotobord

Levanto

“En wat heeft Levanto nu te maken met de Cinque Terre?” hoor ik je denken. Nou, we hebben hier en daar wel wat rond gekeken qua overnachtingen. Als je in de dorpjes van de Cinque Terre zelf overnacht, dan betaal je de hoofdprijs. De Cinque Terre trein begint al te rijden in Levanto, wat ook een knus dorpje aan de kust is. We besloten daarom onze zoektocht op Levanto te richten en dat was zeker geen verkeerde beslissing. We hebben er dus een soort van Sei Terre van gemaakt.

Bed & Breakfast L’Antica Pieve

Onze zoektocht kwam uit bij Bed & Breakfast L’Antica Pieve en ook dat was zeker geen verkeerde keuze. Wat hebben we het hier goed gehad zeg! De kamer is heerlijk groot en vooral het ontbijt was gewoon heerlijk. De dame des huizes bakt elke ochtend verse taarten en heeft ook zelf gemaakte jammetjes. Je betaalt wel iets meer (€ 110 per nacht (2021) voor 2 personen), maar dat is nog goedkoop voor de regio en het geld ook dubbel en dwars waard.

Levanto - L'Antica Pieve Bed and Breakfast
Levanto - L'Antica Pieve Bed and Breakfast ontbijt

Pieve di San Siro Kerk

Vlakbij onze B&B staat dit leuke kerkje. Het oudste deel van de Pieve di San Siro Kerk dateert uit de 11e eeuw. De drie apsissen werden afgebroken en verlengd in de 15e eeuw. Later waren er nog wijzigingen aan het koor en aan de gevel in de 17e en 18e eeuw. De vierhoekige klokkentoren heeft muren die maar liefst 1,5 meter dik zijn. Het oorspronkelijke gebouw werd in de 15e eeuw verhoogd met een kamer die dienst deed als belfort. De klokken die hierin staan, zijn gegraveerd met de jaartallen 1409 en 1513. In 1615 is de toren nog meer verhoogd. De eindkoepel is in de 19e eeuw op de toren geplaatst.

Levanto - Pieve di San Siro Kerk

Nostra Signora della Guardia Kerk

Een andere kerk die je in Levanto tegenkomt is de Nostra Signora della Guardia kerk. Deze kerk is gewijd aan Onze Lieve Vrouw van de Garde. De kerk is nog vrij nieuw, de bouw is namelijk in 1939 begonnen en eindigde in 1940. De 1e kapel is in 1941 gebouwd totdat de 2e wereldoorlog uitbrak. In 1946 ging de bouw verder met de 40 meter hoge klokkentoren. In 1958 werd de kerk ingewijd en in 1962 kreeg de klokkentoren zijn acht klokken.

Levanto - Nostra Signora Della Guardia Kerk

Omgeving Levanto

De omgeving van Levanto is mooi. Je ziet veel gebergte met vrolijke boompjes bovenop. In Levanto zelf zie je ook een drooggevallen riviertje, waarvan ze de brug wat opgeleukt hebben met graffiti.

Levanto - Bergen Boompjes Graffitibrug

De Kust

De kust van Levanto ziet er ook vrolijk uit met al die parasolletjes.

De Kust Levanto

Informatie

Ik kan je heel veel tips en informatie meegeven aangaande de Cinque Terre. Allereerst dus de tip om uit te wijken naar Levanto voor een verblijf. Het is wat rustiger dan de dorpen van de Cinque Terre en het is ook goedkoper.

Entreekaartjes

Zowel de dorpjes als de omgeving behoren tot het Parco Nazionale delle Cinque Terre. Om de dorpjes te kunnen bezoeken, heb je een toegangskaartje nodig. Er zijn 2 verschillende soorten kaartjes:

Cinque Terre Trekking Card

Met de Cinque Terre Trekking Card kun je de dorpen in, maar kun je ook gebruik maken van de wandelpaden en van de bus (ATC) die tussen de verschillende dorpjes rijdt. Als volwassene betaal je € 7,50 (2022) voor een pas van één dag en € 14,50 voor een pas van twee dagen. Kinderen van 4 tot en met 12 jaar betalen voor één dag € 4,50 en voor twee dagen € 7,20.

Cinque Terre Treno Card

De Cinque Terre Treno Card geeft behalve toegang tot de wandelpaden ook recht op reizen met de trein (2e klas) tussen Levanto en La Spezia. Hier vallen ook alle dorpjes van de Cinque Terre onder. Als volwassene betaal je voor een pas van één dag € 14,80 (2022), voor twee dagen € 26,50 en voor drie dagen € 41.

Je kunt de Cinque Terre Trekking Card en de Cinque Terre Treno Card online kopen op deze website. Elke 20 minuten komt er een Cinque Terre Trein. Vergeet trouwens niet je Cinque Terre Treno Card voor de eerste reis per trein te stempelen.

De Boot

Wat ook een aanrader moet zijn, is de Cinque Terre te varen. Vanaf het water moet je een magisch uitzicht hebben op de kleurrijke dorpjes. Wij waren er maar 1 dag en hadden de pech dat het die dag te hard waaide. Hierdoor voeren de boten niet. Mocht jij wel een boottochtje willen maken, dan kan je dat via deze website boeken. Als je het risico niet wilt lopen dat ze niet varen bij slecht weer, dan kan je trouwens ook altijd nog een kaartje kopen op de dag zelf bij de kantoortjes in de havens.

De boot vaart in principe van half maart tot eind oktober tussen ongeveer 10.00 en 19.00 uur. De boot legt bij meerdere havens aan en je kunt zelf kiezen of je er uit gaat ja of nee. Je kunt de bootreis later dus weer opnieuw oppakken op dezelfde dag. De bootroute komt langs de volgende havens: La Spezia, Portovenere, Riomaggiore, Manarola, Vernazza, Monterosso al Mare of Levanto. Corniglia heeft als enige dorpje van de Cinque Terre geen haven en kun je dus niet per boot bezoeken.

Wandelen

Het bekendste wandelpad is de Il Sentiero Azzurro (blauwe pad). Dit pad heeft een lengte van 12 kilometer, waar je (met een redelijke conditie) ongeveer 9 uur over doet. Het is wel de mooiste manier om de Cinque Terre te ervaren, maar hou er wel rekening mee dat het fysiek best zwaar kan zijn. Vooral het 1e stuk tussen Monterosso al Mare en Vernazza is erg zwaar. Daarnaast heb je weinig beschutting op de looppaden, dus je kan het beste deze route niet midden in de zomer lopen. Wij hebben stukken gelopen in augustus 2021 en dat was echt heel erg warm. De zon staat continu op je hoofd en je moet er voor zorgen dat je genoeg drinken bij je hebt. Doe ook goede schoenen aan! Met slippers mag je het pad niet eens op, want er heerst een slipperverbod.