Selecteer een pagina

Blog Rondreis Italië

‘Noord & Noordoost Italië’

1 t/m 4 Augustus 2021

In 2021 hadden we nog steeds last van de covid-19 pandemie. Een vliegreis en een vakantie met een bestemming buiten Europa zat er daardoor niet in voor ons. We hadden er geen zin in om misschien opgesloten te zitten in een ander land als er vluchten geannuleerd zouden worden, daarom werd onze bestemming Italië. En als je daar dan toch al zit met de auto, dan wil je natuurlijk ook zoveel mogelijk zien, dus maakten we er een rondreis van. We hebben 20 dagen rondgereisd in Italië.

In dit blog vertel ik over ons bezoek aan noord en noordoost Italië, met de steden Milaan en Venetië en over onze rit langs de westkust van het Gardameer. Ik heb heel veel foto’s gemaakt weer, waarvan ik in dit blog alleen een selectie ga plaatsen. Dit is nodig om de laadbaarheid van deze pagina nog binnen de perken te houden. Als je meer foto’s en/of informatie over bepaalde steden of hun bezienswaardigheden wilt zien, klik dan op de knoppen naar de reislocaties zelf. Deze plaats ik hier en daar in dit blog, maar je kunt dit ook na het lezen van dit blog bekijken via de knop reislocaties in de menubalk. Daar staan de reislocaties per land vermeld.

01 augustus 2021 – Heenreis naar Milaan

Vandaag vroeg uit de veren, want we hebben nog een lange reis voor de boeg. Om 5:00 uur zitten we in de auto. We hebben het hotel doorgegeven dat we ongeveer rond 21:00 uur zullen inchecken. De reis zelf zal aan rij-uren ongeveer 12 uur in beslag nemen en we hebben nog wat extra uurtjes voor de pauzes ingepland. Het begin van de reis gaat voorspoedig, als een speer zijn we door Duitsland heen. Hierna komen we in Zwitserland. Dat is ook altijd zo’n mooi land om doorheen te rijden!

Onderweg In Zwitserland

File

In Zwitserland komen we gigantisch in de file te staan. Doordat ik mijn 4G niet aan de praat krijg op mijn telefoon, heeft de routeplanner dit helaas niet aan ons doorgegeven. De routeplanner geeft de route gelukkig wel op de offline kaart aan. Achteraf blijkt de file voor de Gothardtunnel te staan die aan één kant is afgesloten voor werkzaamheden. Oef…. Deze file kost ons 1,5 uur vertraging.

Hotel Meininger

Ondanks de file, komen we precies op tijd aan bij ons hotel, hotel Meininger. Het hotel is op zich wel schoon, maar erg basic. We zijn ook een beetje opgelicht qua parkeerkosten. In de informatie over het  hotel  bij  de  boeking  stond dat de parkeerkosten € 10 per dag zouden zijn, maar we moeten € 30  afrekenen  voor 1,5 dag. Later bleek dat ze hun prijs omhoog hadden gegooid met maar liefs € 5 per dag. Daarnaast rekenen ze niet de helft van de prijs voor een halve dag. Ze proberen hun covid-verliezen via het parkeergeld terug te verdienen. Ik vind het in ieder geval schandalig veel geld voor een parkeerplaats helemaal in het noorden van de stad. Het ontbijt was ook niet zo goed en niet zoveel. Laten we het er maar op houden dat dit niet ons beste hotel van de rondreis was.

Milaan - Hotel Meininger

02 augustus 2021 – Milaan

Cimitero Monumentale

We beginnen onze route in Milaan bij het Cimitero Monumentale, een prachtige monumentale begraafplaats. Helaas is deze gesloten. Later zullen we er achter komen dat op maandag heel veel is gesloten in Milaan. Dit hadden we helaas niet meegenomen in onze planning. Tussen de spijlen van het hek door nemen we wat foto’s.

Milaan - Cimitero Monumentale

Verticaal Bos

Het verticale bos in Milaan is ook prachtig. Je vindt op deze gebouwen meer dan 480 hoge en middelhoge bomen, 300 kleine bomen, 5000 struiken en 11.000 vaste planten. Een prachtig gezicht!

Milaan - Bosco Verticale Verticaal Bos

Arco della Pace

Een andere mooie bezienswaardigheid van Milaan is de Arco della Pace (Boog van de Vrede). Deze boog is een deel van Porta Sempione, één van de vijf oude stadspoorten van Milaan.

Milaan - Arco Della Pace

Castello Sforzesco

Via het Semione park lopen we naar Castello Sforzesco. Dit is echt 1 van de mooiste bezienswaardigheden van Milaan. Prachtig kasteel!

Milaan - Castello Sforzesco

Castello Sforzesco heeft een eigen pagina gekregen. Als je meer over dit prachtige kasteel wilt weten of meer foto’s van het kasteel wilt zien, klik dan op de knop:

Santa Maria delle Grazie

Een andere mooie bezienswaardigheid van Milaan is de Santa Maria delle Grazie. Dit is een kerk met bijbehorend klooster uit 1492 die wereldberoemd is door de fresco ‘Het Laatste Avondmaal’ van Leonardo da Vinci. Als je hier heen wilt, boek dan tijdig je ticket voor het klooster waar de fresco van Leonardo zich bevindt. We hebben het een paar weken voor de vakantie geprobeerd te boeken en we waren al te laat. Je moet er dus vroeg bij zijn. En als je een ticket hebt, zorg dan dat je bedekte schouders en knieën hebt. Met blote schouders en/of knieën kom je de kerk niet in.

Milaan - Santa Maria Delle Grazie

Colonne di San Lorenzo

Wat ik ook een prachtige bezienswaardigheid van Milaan vind, is de Colonne di San Lorenzo. Deze 2e-eeuwse zuilengalerij ligt tegenover de basiliek van San Lorenzo. De zuilengalerij bestaat uit 16 hoge Korinthische zuilen op een rij. Dit is echt prachtig om te zien.

Milaan - Colonne- di San Lorenzo

Piazza Duomo

Het meest bekende en meest bezochte plein van Milaan is de Piazza Duomo. Hier staan meerdere bekende gebouwen omheen.

Milaan - Piazza Duomo

Duomo Milaan

1 van die bekende gebouwen is natuurlijk de Duomo van Milaan. Deze kathedraal is van marmer gemaakt, wat deze kerk toch wel erg speciaal maakt. De kathedraal van Milaan is een bouwwerk waarvan de bouw eeuwen heeft geduurd. Er is daardoor ook niet één vaste ontwerper van de kathedraal aan te wijzen. De bouw van de kathedraal van Milaan begon in 1386 in opdracht van Gian Galeazzo Visconti, de heer van Milaan. De kerk was klaar en werd ingehuldigd in 1953.

Milaan - Kathedraal van Milaan

De kathedraal is ook prachtig van binnen! Zeker de moeite van het bezoeken waard. Het personeel van de kathedraal is echter niet zo heel erg vriendelijk jammer genoeg. Edwin had een klein zakmesje bij hem en na het fouilleren werden we daardoor bijna meteen als terroristen behandeld. Ze begonnen hun stem wat te verheffen en het zakmes moest op het plein in de vuilnisbak weggegooid worden. Toen ik bij de deur bleef wachten, werden ze nog bozer. Ik moest maar gauw wegwezen en opnieuw aansluiten in de rij. Het mocht de pret niet drukken, de kathedraal zelf was prachtig en het dakterras zelfs nog prachtiger! Dit moet je echt zien!!

Milaan - Kathedraal van Milaan uitzicht dakterras

De kathedraal van Milaan heeft een eigen pagina gekregen. Als je meer informatie en foto’s over deze prachtige kathedraal wilt zien, klik dan op de knop:

Galleria Vittorio Emanuele

Op het Piazza Duomo vind je ook de ingang van Galleria Vittorio Emanuele, een (naar de Italiaanse koning Victor Emanuel II genoemde) overdekte winkelpassage uit de 19e eeuw.

Milaan - Galleria Vittorio Emanuele

Casa Panigarola

Een bezienswaardigheid op de Piazza Mercanti is Casa Panigarola. Dit gebouw was vroeger het paleis van de notarissen en is vernoemd naar het Huis van Panigarola, een familie van notarissen uit Gallarate die het gebouw tot 1741 bezat.

Milaan - Casa Panigarola

Vast in de metro

Hierna gingen we met de metro richting het hotel. Bij het metrostation waar wij opstapten, pakte het kaartje ons echter deurtje niet. We klopten aan bij het hokje en de man die daarin zat opende de deurtjes voor ons. Wat we echter niet wisten, was dat je wel ingecheckt moet zijn om er ook weer uit te kunnen. Toen we dus bij ons eindstation waren, konden we ineens niet meer door de poortjes heen naar buiten! We raakten al lichtelijk in paniek, want hier was geen hokje met personeel er in. We stonden daar helemaal alleen en die poortjes waren best wel hoog. Gelukkig kwamen er twee reddende engelschoonmaaksters aan die de poortjes voor ons open deden. Zo zeg, dat was een opluchting! Konden we toch nog naar ons hotel terug.

Milaan

Zoals ik al zei aan het begin van dit blog, zijn deze foto’s van Milaan in dit blog maar een kleine selectie van mijn foto’s. Ik heb veel meer foto’s en veel meer bezienswaardigheden gezien in Milaan.

Milaan heeft een eigen pagina. Als je meer informatie en foto’s over Milaan wilt zien, klik dan op de knop:

03 augustus 2021 – Westkust Gardameer & Varone

Westkust Gardameer

Vandaag hebben we een tochtje langs de westkust van het Gardameer gemaakt. Dit is echt schitterend om te doen! Je ziet hier prachtige uitzichten!

Lunchen Ristorante Pizzeria Al Tamas

De westkust van het Gardameer heeft een eigen pagina. Als je meer informatie en foto’s over deze tocht wilt zien, klik dan op de knop:

Parco Grotta Cascata Varone

In het bovenste topje van het Gardameer ligt het plaatsje Varone, waar we de Parco Grotta Cascata Varone bezoeken. Tussen twee steile rotswanden en twee grotten door valt hier een waterval door een loodrechte kloof honderd meter de diepte in. Dit gaat gepaard met het nodige geluid en waterspetters. Het is echt een beleving om hier doorheen te lopen.

Varone - Grotta Cascata Waterval onderste grot

Varone (met de Cascata Grotten) heeft een eigen pagina. Als je meer informatie en foto’s over deze waterval wilt zien, klik dan op de knop:

IJsje voor onderweg

Bij de grotten kochten we nog een lekker ijsje voor onderweg. “Dat kon best in de auto opgegeten worden” zei ik lieflijk tegen Edwin. Wist ik veel dat de weg terug naar de route een driedubbele haarspeldbocht met een helling van 45% zou zijn! Het resulteerde dus in een flink zwoegende Edwin die met een half gesmolten ijsje achter het stuur zat. Wat was ik blij dat ik niet reed met mijn hoogtevrees. Je keek zo de afgrond in vanaf de helling.

Gesloten B&B in Mestre

Na onze tocht langs de westkust van het Gardameer komen we aan in Mestre. Dit is onze verblijfplaats voor de aankomende 2 nachten. We kunnen onze B&B maar moeilijk vinden. Er zou een parkeerplaats bij zijn, maar we zien alleen een parkeerplaats met gesloten hek ervoor. We bellen en kloppen aan bij de B&B, maar er wordt niet open gedaan. We zijn ook 2 uur te vroeg, dus we besluiten eerst maar wat te gaan eten en we moeten de auto nog even kwijt.

Parkeerperikelen

Even verderop zien we een grote parkeerplaats die net zoveel kost als onze host in de boeking had gezet. We dachten dat dit misschien de parkeerplaats moest zijn die hij bedoelde, dus we zetten de auto hier neer. Dit was iets wat ook niet gemakkelijk was, want probeer maar eens een parkeerautomaat in het Italiaans te vertalen naar het Nederlands en dat ook nog binnen een bepaalde tijd, omdat deze anders weer naar het begin vloog. Met wat hulp van een aantal vriendelijke Italianen lukt het ons eindelijk!

Rotatoria dei Tulipani Rossi & Bomenlaan

Meteen als je Mestre al binnen komt rijden dan valt de mooie Rotatoria dei Tulipani Rossi (rotonde van de rode tulpen) op. Op de linkerfoto zie je de bomenlaan, een laan die naar het centrumplein van Mestre toe loopt.

Mestre - Rotatoria dei Tulipani Rossi Bomenlaan

Dineren Restaurant Da Pino

Zoals gezegd zijn we eerst wat gaan eten. Op het centrumplein vinden we restaurant Da Pino, met een gigantisch groot terras. Het ziet er gezellig uit en het eten was ook lekker.

Mestre - Dineren Restaurant da Pino

Nightstars B&B

Na het eten gaan we weer terug naar onze B&B. We kloppen wederom aan, maar er wordt weer niet open gedaan. Deze keer zijn we echter precies op de tijd die we aangegeven hadden. Ik zag al visioenen van een nacht in de auto, maar gelukkig komt de host toch opdagen als we hem bellen. Het is een behulpzame en vriendelijke man. De kamers zijn ook heerlijk groot! Er is zelfs een grote keuken aan de overkant van de gang, waar je ook in kan kokkerellen. Ideaal ook voor een grotere groep.

Het nadeel is het ontbijt. Dit was niet zoveel, een croissantje, een koffie en een glaasje jus d’orange. Hier moesten we ook nog om zoeken, want we hebben alleen doorgekregen dat het ontbijt beneden zou zijn en we wisten niet dat dat betekende: ‘beneden bij de buren bij de bakker’. Maar goed, het is ons gelukt! Later hoorden we ook dat dit een vrij normaal ontbijt is in Italië. Ze eten hier altijd alleen maar een croissant met koffie. Het was overigens wel heerlijk vers.

Mestre Nightstars B&B

04 augustus 2021 – Venetië

Vandaag gaan we weer eens naar het magische Venetië. Dit blijft toch altijd wel 1 van mijn favoriete steden van Italië. Zo prachtig met al die gondels en dat water. Ik heb zoveel moois ook weer gezien deze keer. Ik geef hier de highlights weer.

Santa Maria di Nazareth Church & Chiesa dis Sant’Aponal

Een mooie bezienswaardigheid van Venetië is de Santa Maria di Nazareth Church. Deze kerk ligt aan de Canal Grande, de levensader van Venetië. Deze kerk is zowel van buiten als van binnen schitterend om te zien! De entree is gratis, dus wip er even naar binnen zou ik zeggen. Een andere mooie kerk is de Chiesa di Sant’Aponal. Deze ligt aan een knus plein.

Venetië - Santa Maria di Nazareth Church
Venetië - Chiesa di Sant'Aponal

Gondelvaart

En Venetië is Venetië natuurlijk niet zonder een gondelvaart te maken. Het is best prijzig, zo’n tochtje (€ 80), maar goed het hoort er wel een beetje bij.

Venetië - Gondelvaart

Vuilnisboot

Tijdens de gondelvaart zien we de vuilnisboot in actie. Dit is best wel een leuk gezicht zo vanaf het water. Dat moet natuurlijk ook gebeuren, de vuilnisafvoer.

Venetië - Gondelvaart vuilnisboot

Rialtobrug

En deze mag natuurlijk ook niet in het lijstje ontbreken. De Rialtobrug is de oudste en bekendste van de vier bruggen over het Canal Grande. Je hebt hier ook een prachtig uitzicht vanaf deze brug.

Venetië - Rialtobrug

Palazzo Contarini del Bovolo

Een andere mooie bezienswaardigheid van Venetië is Palazzo Contarini del Bovolo. Ze noemen dit ook wel de vergeten parel van Venetië. Deze toren staat namelijk in een niet veel bezochte wijk van Venetië. Daarnaast staat het ergens tussen de gebouwen in. Vergeet deze dus niet, vooral de wenteltrap is erg mooi!

Venetië - Palazzo Contarini del Bovolo

San Marco Plein

Dit plein mag natuurlijk ook niet ontbreken bij een bezoek aan Venetië. Het San Marcoplein is het centrale plein van Venetië. Aan het plein bevinden zich onder andere de ingang van het Dogepaleis, de San Marco kathedraal, de Biblioteca Marciana, de Campanile en de klokkentoren Torre dell’Orologio. Ook zijn hier de musea Museo Correr en het Archeologisch Museum te vinden.

Venetië - San Marco Plein

Aan het San Marco Plein vind je echter ook de woekerprijzen van Italië. Een bezoekje aan een terrasje aan het plein kost je al gauw € 50 voor 4 drankjes. Je krijgt er dan wel een orkestje en een ober in 4-delig pak bij. Even goed uitkijken dus waar je gaat zitten hier. Als je op de marmeren trappen bij de basilica gaat zitten, dan wordt je echter weg gejaagd door toezichthouders die daar de hele dag mensen richting het terras toe jagen.

Kijk ook even goed op de borden. Soms lijkt de prijs goed, maar dan staan er kleine lettertjes onderop het reclamebord dat een koffie van € 2,50 duurder wordt als je deze aan een tafeltje nuttigt. Dezelfde koffie is dan ineens € 15.

Langs de waterkant

We lopen langs de waterkant richting het treinstation. Daar zien we nog een prachtig uitzicht!

Venetië - Langs de Waterkant

En dan hebben we pech. We komen uit op de Canal Grande, waar we alleen kunnen oversteken met een waterbus. We kunnen wel terug lopen, maar dit kost ons zeker een wandeling van minimaal een uur en we moeten wat zuinig met onze energie zijn, want onze vakantie duurt 20 dagen en we zijn pas op dag 4. We besluiten daarom toch maar de waterbus te nemen naar het station.

Venetië - In De Veerboot

Dit is ideaal trouwens. Je kunt een openbaar vervoerkaartje voor 75 minuten kopen voor € 7,50, maar je kan ook een dagkaart kopen voor € 20. Als je meerdere dagen blijft, dan worden de kaarten verhoudingsgewijs ook weer goedkoper. Deze kaartjes kun je overigens ook al in Mestre kopen. Alle openbaar vervoer kaarten worden in Italië trouwens verkocht bij de Tabbacchi winkels.

Einde blog deel 1 – Italië noord & noordoost

Dit is het einde van deel 1 van mijn blogs over mijn rondreis in Italië van 2021. Als je meer over mijn avonturen tijdens deze rondreis wilt lezen, klik dan op de knop voor een vervolgblog: