Selecteer een pagina

Blog Italië – Rome-Vaticaanstad

‘Romeinse Resten’

10 t/m 12 augustus 2021

Dit is blog deel 4 over mijn rondreis door Italië in 2021. Als je eerst deel 1, deel 2 en/of deel 3 van deze reis wilt lezen, klik dan op de knop:

10 augustus 2021 – Thermen van Carcalla, Lateraans paleis

Onze reis gaat verder. Vandaag rijden we vanuit Napels naar Rome, waar we zo rond 12:30 uur aankomen.

Parkeren in Rome

We hebben van tevoren al wat rondgekeken wat we het beste konden doen met de auto. Veel steden in Italië hebben namelijk milieuzones om de auto’s uit het centrum te weren. Rome heeft dit ook. We verblijven bij Lemei House en hebben een parkeerplaats gevonden die hier vlakbij ligt, namelijk Interparking Italia SRL-ES Park Giolitti Roma Termini. Hier betaal je € 20 aan parkeerkosten per dag. Dat is nog best veel, maar als je bedenkt dat Amsterdam nog duurder is, dan valt het nog wel mee.

Parijs -

Openbaar vervoer in Rome

We komen er achter dat we vlakbij een groot plein zitten waar je van alles wat betreft openbaar vervoer kunt nemen. Je kunt hier ook dagkaarten krijgen, waarmee je zowel in de tram als de bus als de metro kunt. Ideaal! We kopen een kaart voor 48 uur. De laatste rit op de laatste dag kunnen we dan nog wel een enkeltje kopen.

Thermen van Caracalla

We beginnen onze tour door Rome bij de Thermen van Carcalla. Dit is een badinrichting in Rome die de Romeinse keizer Septimius Severus en zijn zoon Caracalla lieten bouwen. Het geheel werd in 217 geopend en vernoemd naar de zoon. Dit is echt enorm groot en indrukwekkend. Sommige delen zijn nog zo mooi bewaard gebleven. Schitterend gewoon!

Parijs - Op de trappen van de Sacre Coeur

Het was trouwens wel ontzettend warm, zeg! Het zijn open ruïnes, dus je hebt wel de zon de hele dag op je hoofd staan. Gelukkig stond er net buiten het complex nog een kraampje waar we drinken konden halen, want we waren best uitgedroogd.

De Thermen van Carcalla hebben een eigen pagina gekregen. Als je meer over dit prachtige badcomplex wilt zien, klik dan op de knop:

Piazza di S. Giovanni in Lateranen

We zijn een stukje meer naar het noorden gegaan, naar het Piazza di S. Giovanni in Lateranen, waar we veel mooie gebouwen zien. De twee gebouwen die er hier echt uitspringen, zijn Basilica di San Giovanni in Laterano en het Lateraanse paleis. We beginnen bij het Lateraans Paleis.

Lateraans paleis

Het Lateraanse paleis heeft meerdere bestemmingen gehad. Zo is het gebouwd door de Laterani, een grote familie van reders en importeurs van wilde dieren. Hierna werd het paleis door Nero geconfisqueerd, waarna het nog een paar eigenaren heeft gehad totdat Constantijn het terrein in 313 schonk aan paus Miltiades. Hierna werd het gebruikt als residentie van de pausen. In het Lateraanse Paleis werd in 1929 het Verdrag van Lateranen gesloten tussen Mussolini en paus Pius XI. Zowel het paleis als de basiliek wordt bewaakt door militairen, net als veel andere belangrijke bezienswaardigheden in Italië.

Parijs - Bovenop de Arc de Triomphe

Basilica di San Giovanni in Laterano

De achterkant van Basilica di San Giovanni in Laterano ligt naast het Lateraans paleis. Hier zie je ook een prachtige galerij met een prachtige fresco’s op het plafond. De hoofdentree van de basliek ligt om de hoek. De Pauselijke Aartsbasiliek van Sint-Jan van Lateranen is een van de zeven pelgrimskerken van Rome en de oudste en in kerkelijke rang voornaamste van de vier pauselijke basilieken in Rome.

Achterkant van de basiliek

Voorkant van de basiliek

Vroeger zetelde de paus in deze basiliek maar deze functie is in de middeleeuwen overgenomen door de Sint-Pietersbasiliek in Vaticaanstad. Formeel is dit echter nog wel de hoofdkerk van de wereldkerk (en als zodanig in rang belangrijker dan de Sint-Pietersbasiliek). Deze betekenis staat te lezen op de gevel van de kerk. Daarop staat “Sacrosancta lateranensis ecclesia omnium urbis et orbis ecclesiarum mater et caput” (Allerheiligste kerk van Lateranen, moeder en hoofd van alle kerken van de stad en van de wereld). De kerk is ook echt prachtig van binnen!

Parijs - De Eiffeltoren van onderaf

Basilica di San Giovanni in Laterano heeft een eigen pagina gekregen. Wil je meer informatie of foto’s van deze prachtige basiliek zien, klik dan op de knop:

Pizzeria Sangio’ L’Antico Forno

Het is inmiddels al etenstijd en we duiken een restaurantje in wat tegenover de basiliek ligt, pizzeria Sangio’ l’Antico Forno. Het is een vrij eenvoudig restaurantje en ze hadden niet veel keuze. Edwin koos een pizza pittige salami. We hadden gevraagd hoe pittig dit was, maar dat viel wel mee zei de serveerster. Toen hij begon te eten, sloegen hem echter de vlammen uit zijn oren! Hij was meteen weer in staat van paraatheid!

Parijs - Uitzicht Eiffeltoren

Na de pizza kijken we nog even naar de poorten die je kunt vinden bij de basiliek en dan gaan we terug naar ons verblijf. Ik heb hier helaas geen foto’s van gemaakt. Het was een goedkoop verblijf zonder ontbijt. Voor de prijs die we hebben betaald was het prima. Het was geen luxe, maar genoeg.

11 augustus 2021 – Colosseum, Forum Romanum & Palentine hill

Vandaag hebben we een afspraak om 11:30 uur bij het Colosseum, dus we hebben nog wel even de tijd om eerst langs de Basiliek Santa Maria Maggiore gaan.

Basilica di Santa Maria Maggiore

De Basilica di Santa Maria Maggiore (Basiliek van Maria de Meerdere) is een belangrijke rooms-katholieke kerk met de rang van basilica maior. Deze kerk ligt op de Esquilijnheuvel en behoort tot het grondgebied van de Heilige Stoel. De basiliek is een van de zeven pelgrimskerken van Rome en is de enige van de vier pauselijke basilieken in Rome waarvan het antieke bouwwerk intact bewaard is gebleven. Ze is vooral beroemd om de mozaïeken uit de 5e en de 13e eeuw. Dit is echt een schitterende kerk! Erg mooi, zowel van binnen als van buiten.

Rome - Basiliek Santa Maria Maggiore
Rome - Basiliek Santa Maria Maggiore van binnen

Basilica di Santa Maria Maggiore heeft een eigen pagina gekregen. Wil je meer informatie of foto’s van deze prachtige basiliek zien, klik dan op de knop:

Forum Romanum

Om 11:30 uur begint onze tour. We zijn lekker vroeg bij het verzamelpunt, want dit waren erg dure kaartjes (€ 75 per persoon) en we willen deze tour echt niet mislopen. We drinken even wat koffie en water bij een bistrootje vlakbij het verzamelpunt. De bediening heeft het druk en na 10 minuten gaan we dan maar naar binnen om wat te bestellen. Dat gaat gelukkig wat vlotter. En dan op naar onze gids.

De gids brengt ons eerst naar het Forum Romanum voor een tour. Wat is dit schitterend zeg! Dit zijn de roots van het Romeinse Rijk. Het vroegere centrum van Rome, net nadat de stad ontstaan is. Hier liep Julius Ceasar rond vele honderden jaren geleden. We krijgen veel interessante informatie van onze gids over de Vestaalse maagden en de gebouwen van het vroegere koninkrijk.

Rome - Forum Romanum

Het Forum Romanum heeft een eigen pagina gekregen. Wil je meer informatie of foto’s van deze prachtige Romeinse overblijfselen zien, klik dan op de knop:

Colosseum

En dan komen we aan bij mijn topbezienswaardigheid van deze vakantie, het Colosseum. Wat heb ik hier naar uitgekeken zeg! We hebben vrij dure kaartjes gekocht, maar dan krijgen we ook wat! We hebben een echte privétour inclusief gids die ons elk hoekje van het Colosseum laat zien, inclusief de ondergrondse gangen waar de dierenkooien en liftjes zich bevinden. Dit is allemaal vrij recent uitgegraven en pas open voor het publiek sinds juni 2021. Vers van de pers dus! Het is allemaal erg indrukwekkend. De verhalen van de gids zijn ook erg mooi. De totale tour door het Forum Romanum, de Palatijnse heuvel en het Colosseum duurt maar liefst 2,5 uur. Het was het geld dubbel en dwars waard!

Rome - Colosseum
Rome - Colosseum - Ondergrondse Gangen
Rome - Colosseum - Arena en Tribunes
Parijs - Uitzicht Eiffeltoren

We hebben een hele uitgebreide tour gedaan door het Colosseum, inclusief de ondergrondse gangen met de overblijfselen van de liften en de dierenkooien. Ik heb hier nog veel meer foto’s van gemaakt. Ik heb ook veel informatie over het Colosseum, zoveel dat het Colosseum een eigen pagina heeft gekregen. Wil je dus meer informatie over dit prachtige amfitheater, klik dan op de knop:

Oh, wat was dat indrukwekkend mooi zeg, het Colosseum! Vooral het gedeelte bij de ondergrondse gangen. Met een beetje verbeelding zie je zo de gladiatoren langs je heen lopen.

Borrel La Vineria di Angelino

Parijs - Uitzicht Eiffeltoren

Na het Colosseum, het Forum Romanum en de Palatijnse heuvel, lopen we over de Via dei Fori Imperiali. Halverwege deze straat zien we een eettentje wat een soort van snackbarachtig iets blijkt te zijn. We eten hier een snelle hap, maar kunnen hier niet fijn zitten. Een stukje verderop bij Vineria di Angelino doen we dus een tweede poging om even uit te rusten. Het is inmiddels al de 11e dag van de vakantie met ondertussen al flink wat kilometers op de teller.

Via dei Fori Imperiali

Achter het Forum Romanum ligt de Via dei Fori Imperiali. Dit is 1 straat waar je nog meer ruïnes ziet van de voormalige Romeinse forums, zoals het Forum van Nerva en het Forum van Trojanus. Dit is echt prachtig hier. Je wandelt gewoon in een groot openluchtmuseum!

Rome - Via dei Fori Imperiali

Piazza Madonna di Loreto & Kerken

Aan het einde van de Via dei Fori Imperiali zie je een mooi plein (Piazza Madonna di Loreto) met twee kerken liggen. Dit zijn de kerken Church of the Most Holy Name of Mary at the Forum of Trajanus en de Santa Maria di Loreto kerk. Dit ziet er allemaal ook prachtig uit!

Rome - Via dei Fori Imperiali - Plein en Kerken

Monument Victor Emanuel II

Om de hoek van de Santa Maria di Loreto kerk, ligt het Monument voor Victor Emanuel II, de eerste koning van het herenigde Italië. Binnenin het gebouw is een museum ingericht gewijd aan de eenwording van Italië. Het grote witte gebouw bezet het plein naast de Piazza Venezia en op de Capitolijn. Dit Capitool is hierdoor grotendeels verloren gegaan. Je ziet het grote ruiterstandbeeld van Victor Emanuel II op de centrale plaats van het geheel. Schitterend!

Rome - Monument Victor Emanuel

Ondertussen ben ik redelijk moe van al dat lopen en staan. Het is inmiddels alweer 17:30 uur en we beginnen honger te krijgen. We laten het vandaag maar voor gezien. Morgen hebben we nog een drukke dag voor de boeg in Vaticaanstad. Hopelijk kunnen we dan ook nog even de Trevifontein, het Pantheon en de Spaanse trappen zien.

12 augustus 2021 – Vaticaanstad, Pantheon & Trevifontein

Vandaag maar lekker vroeg uit de veren. We hebben nog best veel dingen die we willen zien in Rome en Vaticaanstad staat ook op het programma. We beginnen bij het Vaticaans Museum.

Vaticaans Museum

Het Vaticaans Museum is een groot museum waar meerdere kleine musea in zitten. Deze musea vind je in de Apostolische Paleizen waarin de kunstschatten van het Vaticaan te bezichtigen zijn. Deze collectie is in de loop der eeuwen ontstaan doordat pausen kunstwerken aankochten, lieten vervaardigen of veroverden. Paus Sixtus IV gaf de aanzet tot het bouwen van het eerste museum. Hij was ook de opdrachtgever van de wereldberoemde Sixtijnse Kapel die ook in dit museum ligt.

Vaticaanstad - Vaticaans Museum

Wat is dit een prachtig museum zeg, het Vaticaans museum. Wat een pracht en praal allemaal. Het Egyptisch museum is werkelijk schitterend, maar alle andere musea met beeldhouwwerken van Romeinse keizers, etc. zijn ook erg indrukwekkend!

Verderop in het museum komen we allerlei zalen tegen met grote wandkleden of muurschilderingen van geografische kaarten van Italië. De plafonds van deze zalen zijn werkelijk adembenemend! Helemaal die van Michelangelo in de Sixtijnse kapel natuurlijk. Prachtig!

Het Vaticaans Museum heeft een eigen pagina gekregen. Wil je meer informatie of foto’s van dit prachtige Museum, klik dan op de knop:

Rond 14:00 uur zijn we klaar in het Vaticaans museum. Gelukkig konden we vrij goed doorlopen deze keer. We hebben totaal 4 uur nodig gehad om door het museum heen te lopen. Edwin is in 2012 ook in het Vaticaans Museum geweest en toen was het voetje voor voetje schuifelend naar voren lopen. Hij is toen urenlang langer onderweg geweest in het museum. Zo heeft covid-19 toch ook voordelen.

Postzegels Vaticaanstad

Aangezien Vaticaanstad niet bij de Europese Unie hoort, dachten we hier wel een paspoortstempel te kunnen scoren. Dat is helaas niet gelukt, we konden deze nergens krijgen hier. In het Vaticaans Museum zit wel een loket van het postkantoor. Daar konden we nog wel een serie postzegels van Vaticaanstad krijgen. Dat is ook een leuk aandenken!

Vaticaanstad - Postzegels

Porte Angelica

Na het Vaticaans Museum gaan we richting het Sint Pietersplein. Om op het plein te kunnen komen, kun je vanaf het Vaticaans Museum door deze poort heen lopen.

Vaticaanstad - Porte Angelica

Sint Pietersplein

En dan komen we bij het Sint Pietersplein aan. Wat is dit een prachtig plein zeg!

Vaticaanstad - St. Pieterplein

Sint Pietersbasiliek

En dan is het de beurt van de Sint Pietersbasiliek, de kerk van de paus. Er staat een kleine rij voor de kerk, valt mee dus. Er komt een meid naar me toe met de vraag of ik heel misschien een sjaal bij me heb. Toevallig heb ik die inderdaad bij me in de tas, omdat wij tegen hetzelfde aan waren gelopen in Milaan. Met blote schouders kom je hier namelijk echt de kerk niet in. Ik leen de sjaal uit, waarna ik hem 5 minuten later alweer terug krijg. De dame in kwestie gokt het er op dat ze nu niet meer de kerk uitgezet gaat worden nadat ze langs de controle is gekomen.

Vaticaanstad - St. Pieterbasiliek
Vaticaanstad - St. Pieterbasiliek binnen

De Sint Pietersbasiliek is erg mooi, zowel van binnen als van buiten. De standbeelden van de apostelen die op de balustrade staan, maakt het een erg mooi geheel. In de Sint Pietersbasiliek ligt overigens ook het graf van Petrus. Het standbeeld van Petrus wordt ook veel vereerd in deze kerk. Ze kussen zijn voet, die een klein stukje uitsteekt naar voren toe.

De Sint Pietersbasiliek heeft een eigen pagina gekregen. Wil je meer informatie of foto’s van deze prachtige basiliek, klik dan op de knop:

Engelenburcht

We lopen weer terug richting Rome en dan kom je langs de Engelenburcht. De burcht is het oorspronkelijke mausoleum van keizer Hadrianus. Later werd het een burcht ter bescherming van Vaticaanstad, omdat de Sint Pietersbasiliek in die tijd buiten de stadsmuren van Rome viel. Vanaf de Engelenburcht kan je over de Engelenbrug terug naar Rome.

Rome - Engelenburcht

Piazza-Navona

Hierna komen we uit op het Piazza Navona. Dit is ook een erg knus plein met de Sant’ Agnese in Agone kerk, de Neptunus fontein en de Fontana dei Quattro Fiumi.

Rome - Piazza Navona

Pantheon

Na het Piazza Navona is het Piazza della Ronda aan de beurt. Aan dit plein ligt het Pantheon. Het Pantheon is een antieke tempel uit de 2e eeuw na Christus. Het is één van de best bewaard gebleven Romeinse gebouwen ter wereld. Dit komt omdat het in de 7e eeuw in gebruik werd genomen als kerk. Daardoor is het altijd onderhouden gebleven.

Rome - Pantheon

Er staat nog best een rij voor het Pantheon, dus we twijfelen of we naar binnen zullen gaan, helemaal omdat de rij midden in de brandende zon staat. Net als we dat tegen elkaar zeggen, komt er een meid naar ons toe die zegt: “Je moet het gewoon doen, je zult er geen spijt van krijgen!” Dat haalt ons over en we gaan de rij in die achteraf een half uurtje blijkt te zijn. En we hebben inderdaad geen spijt gekregen. Het Pantheon is erg mooi om te zien van binnen.

Rome - Pantheon binnen

Het Pantheon heeft een eigen pagina gekregen. Wil je meer informatie of foto’s zien van deze prachtige tempel, klik dan op de knop:

Trevifontein

Vanaf het Pantheon gaan we naar de Trevifontein. Dit is ook echt een ontzettend bekende bezienswaardigheid in Rome. Hier is het ook best wel druk. Met moeite krijgen we de fontein zonder mensen op de foto. De naam Trevi komt overigens van de woorden tre vie (drie wegen). Vroeger kwamen er namelijk drie wegen uit op het plein van de fontein.

Rome - Trevifontein

Piazza di Spagna

Als laatste komen we langs het Piazza di Spagna met de Spaanse trappen. Dit is ook een erg bekende bezienswaardigheid. Het uitzicht is hier trouwens erg mooi!

Rome - Piazza di Spagna -
Parijs - Uitzicht Eiffeltoren

Het is inmiddels alweer bijna 21:00 uur. Het is ons gelukkig gelukt om in ieder geval de bezienswaardigheden langs te gaan die we per se nog wilden zien. We zijn nu wel moe van zo’n dag lopen, dus we gaan richting onze BzB (Bed zonder Breakfast) Lemei House. Onze gastvrouw wacht ons op met lekkere verse perziken. Het is een lieve vrouw.

Naast de bezienswaardigheden in dit blog, heb ik nog veel meer plekjes en bezienswaardigheden in Rome gezien. Als je dit wilt zien, klik dan op de knop:

Einde blog deel 4 – Rome-Vaticaanstad

Dit was Rome en het einde van deel 4 van mijn blogs over onze rondreis door Italië in 2021. Als je meer over mijn avonturen tijdens deze rondreis wilt lezen, klik dan hieronder voor een vervolgblog: