Selecteer een pagina

Blog Indonesië – Bali

‘Vulkanen, Tempels, Pura’s en Bloemenmandjes’

17 t/m 28 januari 2018

Bali was een onderdeel van de vakantie in 2018 die ik samen met mijn moeder Tiny, zus Sandra en broer Harald heb gemaakt naar Indonesië. Wat was dit een schitterende vakantie en wat hebben we veel prachtige dingen op Bali gezien. Zeker voor herhaling vatbaar! Het was trouwens nog wel even spannend, want ik kreeg een week voor de reis plotseling een longontsteking. Ik moest hierdoor toestemming vragen om te mogen vliegen en een dag van tevoren kreeg ik die pas binnen. Oef dan zit je echt op hete kolen! Maar gelukkig ging de reis door.

Ik heb ontzettend veel foto’s gemaakt tijdens deze vakantie. Als ik deze allemaal in dit blog zou plaatsen, dan zou dit de laadtijd enorm vertragen. Om die reden heb ik alleen de allermooiste foto’s in dit blog gezet. Als je meer foto’s en informatie wil zien over de reislocaties, dan kun je op de bijgevoegde knoppen drukken om op die pagina’s te komen.

17 en 18 januari 2018 – Heenreis

Treinstation Antwerpen

17 januari begint onze reis. Deze gaat even wat anders dan anders, want we konden namelijk een fikse korting op onze reis krijgen door niet meteen vanaf Schiphol te vliegen, maar door eerst naar Antwerpen te gaan en daar de Thalys te pakken naar Schiphol. De Thalys leek ons ook een leuke ervaring op zich, dus we besloten deze reis te boeken. Onze reis begon dus op het treinstation in Antwerpen.

We wilden de trein natuurlijk absoluut niet missen, dus we besloten vroeg te gaan. Ik had namelijk al eens een keer net op het nippertje mijn vliegtuig gehaald en dat wilde ik niet nog een keer meemaken. Dat betekende natuurlijk wel dat we best nog eventjes moesten wachten op de Thalys. Onder het genot van een bakje koffie is dat best goed te doen.

Thalys hogesnelheidstrein

Het ritje met de Thalys viel reuze mee, de trein heeft er een uurtje over gedaan. Door het wachten wel veel langere reistijd, maar het was toch wel een leuke ervaring om eens met zo’n snelle trein mee te rijden.

De Thalys Trein

Schiphol

Eenmaal op Schiphol moeten we ook nog een uur of drie overbruggen. We neuzen dus wat rond in de winkeltjes van Schiphol en zien wel een hele dure whiskey staan! Allemachtig! We vragen de dame van de winkel wie zoiets nu in hemelsnaam koopt en zij zegt dat dit vaak gekocht wordt door Chinezen.

Dure whisky op Schiphol

De vlucht

En dan vertrekt ons vliegtuig ’s avonds eindelijk. We hebben een tussenstop in Singapore (van een uur) en de vlucht duurt totaal ongeveer 16,5 uur. We worden goed verzorgd aan boord, de KLM heeft het wel goed voor elkaar! Vriendelijk personeel en het eten is ook goed voor elkaar, we kregen zelfs wijn. Het is best wel even een zit, zo’n lange vlucht, maar ik moet eerlijk zeggen dat het me wel meeviel. Het was minder erg dan ik dacht. Nu hadden we wel erg mooie plaatsen, vlak voor de zuurstoftank. In verband met mijn longontsteking moesten we daar namelijk zitten.

De vlucht van Amsterdam naar Singapore

Singapore

De volgende dag vliegen we boven Singapore en wat is dat een apart gezicht. Ik heb werkelijk nog nooit zoveel boten bij elkaar gezien! Heel indrukwekkend, deze wereldhaven. Later las ik dat dit de twee na grootste haven van de wereld is.

Singapore vanuit de Lucht

Nog even een paar foto’s van het vliegveld van Singapore. Helaas kunnen we Singapore zelf niet in, want we hebben maar een uurtje en dat hebben we ook nodig om ons vliegtuig naar Bali te halen.

Vliegveld Singapore

Vliegveld Kuta

En dan komen we ’s avonds om 20:15 uur aan op het vliegveld in Kuta (Denpasar). We hebben 7 uren verloren door het tijdsverschil tussen Nederland en Bali. Op Bali is het 7 uur later dan in Nederland. Op het vliegveld zien we meteen de pracht van Indonesië al. Wat is dit een mooi vliegveld zeg!

Sania’s House

We nemen een taxi bij het vliegveld en komen bij ons ‘hotel’ (Sania’s House) aan. Ohhh… wat een prachtig hotel! Echt schitterend en midden in het hart van Ubud.

Ubud - Hotel Sania's House

Onze kamer is ook prachtig! We wanen ons bijna in een paleis.

19 januari 2018 – Ubud & Monkeyforest

Ontbijt

We beginnen onze dag natuurlijk met een ontbijt, ook dit is prima voor elkaar bij dit hotel. We mogen kiezen tussen vier op verschillende manier klaargemaakte eieren, wat toast, jam en fruit. Simpel, maar niet duur voor deze prijs. Een vierpersoonskamer kost je hier inclusief ontbijt namelijk maar € 12,50 per persoon, per nacht. Een aanrader dus. Vandaag is ook mijn zus jarig.

Ubud - Hotel Sania's House

De Markt

We stappen ons hotel uit en staan meteen midden op de markt. Het is allemaal zo fleurig hier! Al die kleuren, prachtig. We nemen de tijd voor deze markt en verkennen Ubud een beetje.

Ubud - Markt

Lunchen Wanara Kitchen

De lunch brengt ons naar Wanara Kitchen. Dit is een erg knus eettentje op de lange doorlopende weg JL. Monkeyforest in Ubud. Hier vinden we een prachtige muurschildering en hier ontdekken we ook voor het eerst dat de prijzen in Ubud toch anders liggen dan in Nederland. We geven namelijk maar € 0,50 fooi en krijgen bijna een dank-serenade. Later hoorde ik dat de mensen op Bali maar een dagloon hebben van ongeveer € 5. Dat maakt die € 0,50 dan ineens heel erg veel.

Ubud - Lunchen Wanara Kitchen

Monkey Forest

In Ubud ligt het Monkey Forest en die hadden we op ons lijstje staan. Dat was overigens ook erg mooi.

Ubud - Monkey Forest

In het begin denk je echt, waar zijn die aapjes dan? Totdat je de brug op loopt waar ze je meteen tegemoet rennen. Een aap vond Sandra haar ketting erg mooi en die dook meteen bovenop haar om al trekkend aan de ketting op het hangertje te gaan sabbelen. Je kan hier dus beter geen sierraden dragen. De aapjes gritsen echt alles mee, zelfs flesjes water.

Het Monkey Forest heeft een eigen pagina gekregen. Wil je meer foto’s zien over dit prachtige natuurreservaat, klik dan op de knop:

De aapjes zitten overigens niet achter een hek, ze kunnen Monkey Forest gewoon verlaten. Je komt de aapjes dus ook op straat tegen, waar ze lekker aan het smullen zijn van afval.

Ubud - De aapjes verlaten Monkey Forest

Scooters

Na het Monkeyforest gaan we wat meer rondkijken in Ubud. Wat je meteen opvalt is de hoeveelheid scooters die in Ubud rondrijdt. Hele gezinnen zie je op één scooter langskomen, echt heel apart. Je ziet de scooters ook overal op de stoepen staan. Je kan je als Europeaan beter maar niet op zo’n scooter begeven, dat is echt zelfmoord!

Offermandjes

Wat ook heel mooi is, zijn de offermandjes die je overal op straat ziet liggen. In de mandjes liggen bloemetjes, rijst, tabak, geld en wierrook. De mandjes worden geplaatst uit respect en dankbaarheid. De mandjes die ergens bovenop staan zijn voor de ‘good spirit’ en de mandjes die op straat worden geplaatst zijn voor de ‘bad spirit’. Zo blijft alles in evenwicht, net als Yin en Yan. En waar ik aan het begin van de vakantie me nog zo druk had gemaakt dat ik zo’n offerdoosje kapot had gelopen, kwam ik er nu achter dat dat juist goed was. Dan kunnen ze de doosjes opruimen en zijn de slechte goden goed gestemd.

De straten van Ubud

Wat ook een vreemde gewaarwording was, waren twee vrouwen die met een meloen op de straat gingen zitten. De ene vrouw had een halve meloen gekocht en die werd gewoon midden op straat doormidden gesneden. Een stukje verder zien we een enorm modderig voetbalveldje waar de kinderen gewoon op aan het voetballen zijn. Dit is het leven van Ubud.

Ubud

Dineren Puspa’s Warung

Dan is het tijd voor ons eerste diner. Omdat mijn moeder vegetarisch is en omdat de ‘Bali-Belly’ hier overal op de loer ligt, heeft mijn zus van tevoren flink onderzoek gedaan naar de restaurants in de buurt. Puspa’s Warung kwam hier ook goed bij uit de bus. We hebben hier ook echt heerlijk gegeten. Het is een erg klein en knus restaurantje met maar ongeveer 4 tafels, je moet er dus wel vroeg bij zijn. Dit is echter ook een erg goedkoop restaurant, we hebben hier een 3-gangen gegeten voor maar € 15 per persoon.

Ubud - Dineren Puspa's Warung

Borrelen

Na het eten gaan we nog even het centrum van Ubud in voor een borrel. Mijn zus is immers jarig vandaag en dat moeten we toch een beetje vieren. Een biertje (Bintang) is hier nog wel te doen qua prijs, maar als je een fervent wijndrinker bent, dan kan je het beste een paar flessen van huis meenemen. De wijn is hier namelijk ontzettend duur.  Ik kwam een fles wijn tegen in de winkel die in Nederland € 5,99 kost en die hier € 25 kostte, bijna vijf maal zo duur dus. We kwamen hier nog wel een tentje tegen waar ze Happy Hour hadden, waardoor een cocktail toch nog iets betaalbaar was. De rest van de vakantie hebben we echter op smoothies gedraaid, omdat die hier wel goedkoop zijn.

Ubud - Borreltime

20 januari 2018 – Koffie, Rijst, Tempels en Waterval

Vandaag wilden we naar de rijstvelden, dus hebben we via Sania’s House een taxichauffeur geregeld. Dit was een goede set, want we kregen Wayan als taxichauffeur en Wayan kon erg goed Engels spreken. Hij was ook erg enthousiast en naast de rijstvelden heeft hij ons ook naar andere mooie plekjes gebracht. Hij vertelde ook vele verhalen over Bali en de gewoontes van het eiland en was hierdoor ook een gids voor ons.

Bali Geo Luwak koffieplantage

We begonnen bij de Bali Geo Luwak koffieplantage in Tegallalang, waar we de lekkerste en de duurste koffie van de wereld hebben gedronken, namelijk Luwak koffie. Dit blinde Luwak beestje (kruising tussen een mol en een kat) slikt de koffiebonen heel door en als het er dan weer uit komt aan de achterkant dan wordt het verder handmatig verwerkt. We krijgen nog een demonstratie hoe de koffie wordt verwerkt.

Tegallalang - Geo Luwak Koffieplantage

Na de demonstratie mogen we de koffie en nog een aantal theesoorten proeven. De Luwakkoffie was inderdaad overheerlijk!!! Een zakje (100 gram) Luwak koffie kost je in Nederland echter al snel zo’n € 100. Ik besluit wel een zakje mee naar huis te nemen om er daar nogmaals van te genieten. Op Bali kost zo’n zakje koffie je ongeveer € 35.

Tegallalang - Luwak koffie proeven

Tegallalang Rijstvelden

Na de Luwak koffieplantage rijdt Wayan ons verder naar de rijstvelden die ook in Tegallalang liggen. Dit zijn erg mooie rijstvelden om te zien! Om de rijstvelden heen zie je allerlei terrassen waar je koffie kunt drinken met een geweldig uitzicht op de rijstvelden. Je vind hier ook een grote schommel (Bali Swing).

Tegallalang -Rijstvelden
Tegallalang - Rijstvelden

Sarong/Sarung

Een sarong wordt in Indonesië gedragen als teken van waardering. Zo worden deze ‘rokken’ zowel door mannen als door vrouwen gedragen op plechtigheden zoals bruiloften, etc. De Indonesiërs dragen echter ook een sarong als ze een gebedshuis betreden. Als je een tempel in Indonesië wil bezoeken, dan is het dus wel zo netjes om een sarong te dragen uit respect voor de bevolking. Onze volgende stop was het tempelcomplex Gunung Kawi, maar we hadden geen sarong bij ons. We hadden wel het geluk dat onze taxichauffeur er standaard een aantal achterin de taxi had liggen en zo hielp hij ons bij het omdoen van de sarong. Mocht jouw taxichauffeur deze echter niet in de auto hebben liggen, dan kan je nog wel een sarong krijgen bij de kassa van zo’n tempel(complex).

Gunung Kawi

Gunung Kawi is een van de grootste oude tempelcomplexen die in een vallei ligt, vlakbij het dorp Tampaksiring. Het complex dateert uit de 11e-eeuw (1080 na Christus).

Tampaksiring - Gunung-Kawi

We maken nog wat foto’s van ons gezin bij de Candi’s aan de west- & oostzijde. We zetten ook onze taxichauffeur/gids Wayan even op de foto.

Tampaksiring -Gunung-Kawi

Gunung Kawi heeft een eigen pagina gekregen. Wil je meer foto’s zien over dit prachtige tempelcomplex, klik dan op de knop:

Pura Tirta Empul

Pura Tirta Empul is een tempelcomplex in de stad Tampaksiring. Het tempelcomplex is in 962 gebouwd en bestaat uit een petirtaan (bron van eeuwige jeugd) of badinrichting dat beroemd is om zijn heilig bronwater waar Balinese hindoe’s gebruik van maken om zich ritueel te reinigen.

Tampaksiring - Pura Tirta Empul

Pura Tirta Empul heeft een eigen pagina gekregen. Wil je meer foto’s zien over dit prachtige tempelcomplex, klik dan op de knop:

Lunchen Pankon Bali

Na Pura Tirta Empul brengt onze gids ons naar een ontzettend leuk plekje vlakbij, ook in Tampaksiring. Hier lunchen we midden tussen de rijstvelden, wat een prachtig uitzicht en wat een rust! Dit was ook weer een geweldige tip van onze gids. We trakteren hem op een lunch, dat heeft hij wel verdiend en dat kost hier ook bijna niets.

Tampaksiring - Lunchen Pankon Bali

Tegenungan Waterval

De Tegenungan Waterval is een 15 meter hoge waterval in het dorp Tegenungan Kemenuh. Dit is een van de weinige watervallen op Bali die niet in de hooglanden of in bergachtig gebied ligt.

Tegenungan Waterfall

De Tegenungan Waterfall heeft een eigen pagina gekregen. Wil je meer foto’s en informatie over deze prachtige waterval, klik dan op de knop:

De straten van Ubud

Eenmaal terug in Ubud is het ook alweer tijd om te dineren. We lopen via de Jl Raya Ubud straat naar ons restaurant en wat is dit een mooie straat zeg! Al die lianen en de muren naast de straat, echt prachtig! De stoep is er wel wat minder, de tegels liggen echt schots en scheef, maar dat zagen we in de hoofdstraat (Jl Monkey Forest) ook al op meerdere plaatsen. Het is echt uitkijken waar je hier loopt.

Onderweg in Ubud

Moksa veganistisch restaurant

Vanavond dineren bij het veganistische restaurant Moksa en dit is ook echt een aanrader! Alles wordt door het restaurant zelf verbouwd in eigen tuin en man oh man, wat heb ik overheerlijk gegeten hier! Je proeft gewoon dat alles vers is.

Ubud - Moksa Veganistisch Restaurant

21 januari 2018 – Cooking Class

Vandaag had Sandra een Cooking Class in gedachten om te leren hoe je Indonesisch kon koken. Vooraf gezien was ik niet zo enthousiast en mijn moeder ook niet, maar we wilden Sandra ook niet alleen heen laten gaan, dus besloten mijn moeder en ik toch maar mee te gaan. Dat was achteraf toch een goede set, want dit was echt ontzettend leuk!

Vuilnis en afvoergootje

Wij hadden de ‘Lunch Class’ geboekt en daar zat een bezoek bij aan de ochtendmarkt. We hadden op deze plaats afgesproken en stonden netjes te wachten. Tijdens het wachten vielen we van de ene verbazing in de andere verbazing. Naast ons zagen we een spontaan ontstane vuilnisbelt waar een mannetje wat met een stok in de grond zat de schrapen om het water daar wat weg te laten lopen. De ratten liepen er nog net niet tussen.

De vuilnisbelt van Ubud

Hoofddeksels

Ondertussen zagen we ook van alles langskomen met complete tafels vol inhoud op het hoofd, ik kreeg er spontaan hoofdpijn van! Wel een machtig gezicht ?.

Ubud - Hoofddeksels

Ochtendmarkt

Onze gids was er en hij nam ons mee naar de ochtendmarkt waar hij langs verschillende kraampjes ging om ingrediënten te kopen. Overal vertelde hij wat over de typisch Indonesische etenswaren. Dit was een erg leuke toevoeging op de Cooking Class!

Ubud -

Cooking Class

Hierna werden we naar de locatie gebracht waar de Cooking Class plaatsvond.

Paon Bali Cooking Class

Paon Bali Cooking Class heeft een eigen pagina gekregen. Wil je meer foto’s zien over deze leuke kook-workshop, klik dan op de knop:

Eenmaal terug in Ubud gaan we het centrum weer in, we willen namelijk nog even op zoek naar wat souvenirs. Tussendoor borrelen we nog gezellig met wat limonade.

De’Warung

Aan de Jl Money Forest weg ligt restaurant de’Warung en vanavond gaan we hier dineren. De ambiance van dit restaurant is erg mooi, vooral de houten veranda en de vijver achter het restaurant zijn erg mooi. Het eten is op zich ook niet verkeerd, iets Europeaanser dan de vorige twee restaurants. Zo kun je hier een normaal broodje hamburger krijgen of een stukje vlees met groente. Als je dus niet van rijsttafels houdt, dan zal je hier heerlijk eten.

Ubud - Dineren Restaurant de'Warung

Na het diner gaan we naar ons hotel. Morgen moeten we heel erg vroeg op, dus we hebben onze rust wel nodig.

22 januari 2018 – Beklimming vulkaan Batur

2 uur ’s nachts ging het wekkertje. We werden met een auto in het pikkedonker naar de voet van de vulkaan Batur gebracht. Gewapend met een zaklamp klommen we met een groepje van 4 (Harald, Sandra, ik en Lauren, een Amerikaans meisje) samen met onze gids Putu richting top van de vulkaan. De eerste helft was nog geasfalteerd, waarbij ik nog een klein stukje heb gesmokkeld achterop een scootertje, omdat mijn longen toch nog niet helemaal genezen waren en ik het best benauwd had. De rest moest ik toch echt zelf beklimmen. Gelukkig hadden we een hele geduldige gids die me bij de hand nam en die veel pauzes inlaste. De lucht was ook erg ijl bovenin, maar ik heb het gered!!! Ik heb de 1.717 meter hoge vulkaan overwonnen!! 1.717 meter waarvan zeker de helft keien en rotsen was. De totale hoogte kwam overeen met 120 verdiepingen (volgens de stappenteller) Hoeveel traptreden zouden dat zijn?
De beklimming van vulkaan Batur

Zonsopgang

Eenmaal bovenop de vulkaan zien we de zon opkomen boven het mooie Baturmeer. Op de achtergrond prijkt de andere vulkaan Agung die in staat van eruptie is. De afgelopen weken is hij meerdere keren uitgebarsten, waardoor onze vakantie bijna niet doorging. Nu zien we hem in volle glorie. Je ziet de stoom aan alle kanten vormen, het lijken net wolken!
Vulkaan Batur - Zonsopkomst

Ook van de vulkanen Batur en Agung heb ik veel foto’s gemaakt. Ik plaats hier de allermooiste of degene die de beste indruk over deze prachtige vulkanen geven.

Vulkaan Batur

De vulkanen Batur & Agung hebben een eigen pagina gekregen. Wil je meer foto’s zien over deze schitterende vulkanen, klik dan op de knop:

Satria Luwak Koffieplantage

Op de terugweg van de vulkanen rijdt Wayan ons nog even langs een andere Luwak koffieplantage, namelijk Satria Luwak Koffieplantage. Dit is wat ruimer opgezet dan de koffieplantage in Tegallalang. De winkel die bij deze plantage hoort is ook erg groot. Ze verkopen niet alleen koffie en thee, maar ook parfum en geurkaarsen.
Banjar - Satria Luwak Koffieplantage

Na de Satria Luwak koffieplantage worden we weer terug gereden naar Ubud.

Taxichauffeurs

Alle mannen lijken hier wel taxichauffeurs, op de hoek van elke straat staan er wel 3 mannen al roepend met een taxibord te zwaaien. Sommige komen zelfs helemaal naar je toe rennen en gaan voor je staan.
De Taxichauffeurs van Ubud

Masseuses

Daar waar de mannen veelal taxichauffeur zijn, daar zijn de vrouwen allemaal masseuse. De vrouwen roepen overal “massage?” op straat. Het wil niet zeggen dat deze vrouwen allemaal weten hoe ze goed moeten masseren. Ik wilde mijn lichaam er in ieder geval niet aan blootstellen. Een massage leek ons echter wel heerlijk, dus gingen we op zoek naar goede recensies en aanbevelingen, we kwamen uit bij Rembulan Spa en dat was zeker geen tegenvaller!
Ubud - Rembulan Spa Massagesalon

Na de massages gaan we richting ons restaurant van vanavond. Dat is nog wel een stukje lopen richting het noorden van Ubud. We komen weer langs de mooie lianenstraat en zien onderweg ook weer een aantal mooie beelden en poorten.

Onderweg in Ubud

Pont de Campuhan

Tijdens onze wandeling zien we ook een erg leuk houten bruggetje liggen, de Pont Campuhan. Vlakbij de brug vinden we nog een leuk winkeltje met souvenirs.
Ubud - Pont de Campuhan

Gat in de stoep

Het ene moment liep Sandra vlak voor me en het andere moment was ze ineens weg. We schokken ons naar. Ze was zo een flink diep gat vlak naast de stoep in gestapt. Half dubbel gevouwen lag ze in het gat en had flink haar hoofd gestoten. Dat was echt enorm schrikken, ze had haar nek wel kunnen breken!! Gelukkig waren een paar taxichauffeurs zo vriendelijk ons te helpen en nog gelukkiger heeft Sandra er niets aan overgehouden, behalve een verloren slipper. Deze is weg gespoeld met het stroompje water dat door het gat heen stroomde.

Warung Pulau Kelapa

Ons restaurant van vanavond was Warung Pulau Kelapa. Sandra liep naar de serveerster en vroeg: “Do you have a terras with a woef?” De serveerster keek haar erg vreemd aan en ik lag blauw van het lachen. De woef moest roof zijn en natuurlijk hebben we het hier over een paar jaar nog over.
Ubud - Dineren Pulau Kelapa

23 januari 2018 – Tussenvlucht naar Java

Vandaag hebben we een tussenvlucht geboekt naar Java, we willen namelijk graag de Borobudur zien. Over 2 dagen komen we weer terug op Bali, maar dan gaan we naar het zuiden van Bali. Onderweg naar het vliegveld komen we nog een mooie rotonde tegen.
Prachtige rotonde op Bali

Om Java en Zuid-Bali hier aan dit blog toe te voegen zou de laadtijd enorm vertragen, vandaar dat ik deze blog afsluit en Java en Zuid-Bali in een apart blog heb gezet. Via de onderstaande knoppen kun je deze blogs lezen.