Selecteer een pagina
Uitgelichte Foto - Bali - Vulkaan Batur

De vulkanen Batur en Agung zijn onderdeel geweest van een vakantie van Patricia in 2018 naar Bali in Indonesië.

Vulkanen Batur en Agung

Op Bali zijn twee vulkanen te vinden, namelijk de vulkanen Batur en Agung. Deze vulkanen liggen tegenover elkaar met een meer (Baturmeer) er tussen. Je kunt excursies boeken voor de beklimming van deze vulkanen. Als je Batur wilt beklimmen, dan ben je ongeveer 3 uur aan het klimmen en als je Agung wilt beklimmen, dan ben je ongeveer 5 uur aan het klimmen.

Vulkaan Batur

Vulkaan (Gunung (berg)) Batur bevindt zich in het centrum van twee concentrische caldera’s (een krater binnen een krater), ten noordwesten van de vulkaan Agung. De rand van de buitenste krater heeft een grootte van 10 x 13 kilometer. In het midden van deze krater ligt de piek van de tweede vulkaan (Batur) die 1.717 meter hoog is.

De vulkaan Agung was in alarmstaat van eruptie toen wij op Bali waren, deze vulkaan konden we dus niet beklimmen. Batur mochten we echter wel beklimmen, dus besloten we dat te gaan doen. 02:00 uur ’s nachts ging het wekkertje. We werden met een auto in het pikkedonker naar de voet van Batur gebracht. Gewapend met een zaklamp klommen we met een groepje van 4 (Harald, Sandra, ik en Lauren, een Amerikaans meisje) samen met onze gids Putu richting top van de vulkaan. De eerste helft is geasfalteerd, de tweede helft is voornamelijk klimmen op keien en rotsen. We hadden geen idee waar we waren, alles was donker.

De beklimming van vulkaan Batur

De top bereikt

Na een klim van 3 uur hebben we de top bereikt. Onze gids Putu vraagt of we wat te drinken willen, dat kunnen ze daar namelijk ophalen. Ik bestel een warme chocolademelk. Putu haalt dit op en rijkt ons ook een ontbijtdoosje aan, straks als de zon is opgekomen dan gaan we ontbijten op de vulkaan. Het is hier geluk hebben met de dag. De ene dag zie je weinig tot niets van de zonsopgang, de andere dag is deze adembenemend. Langzaam aan wordt het iets lichter. Het Baturmeer wordt ook langzaam zichtbaar. Prachtig dit, met al die lichtjes die je ziet.

Vulkaan Batur - Zonsopkomst

Zonsopkomst

Langzaam komt de zon op en we zien aan de overkant van het meer meerdere bergen verschijnen. Onze gids Putu vertelt dat dit de vulkaan Agung is. We schrikken hier toch wel een klein beetje van, aangezien de Agung al een paar keer is uitgebarsten de afgelopen weken. We zitten er nu wel heel dichtbij. Hierna vertelt Putu ook nog eens dat de beide vulkanen met elkaar verbonden zijn onder de grond. Ik vind het toch wel wat spannend. Putu stelt ons gerust. Hij is niet zomaar een gids, ze zijn in dienst van de regering en krijgen alle informatie over de staat en veiligheid van de vulkanen. Als het niet veilig zou zijn, dan hadden we Batur niet mogen beklimmen. Dit stelt me toch wel wat gerust.

Top van de vulkaan

Harald en Lauren zijn een stukje verder geklommen, zij willen perse de top van de vulkaan bereiken. Ik vind het uitzicht hier mooier en aangezien ik de zonsopkomst niet wil missen tijdens mijn klim blijven Sandra en ik hier wachten. We zijn immers ook al zo goed als op de top van de vulkaan.

Vulkaan Batur - Huisje op de vulkaan
De top van Vulkaan Batur

Stoomwolken

Zodra het wat lichter wordt, zien we de flinke wolkenpartij die boven het meer zweeft. Dit is allemaal stoom die de vulkaan Agung uitstoot, vertelt Putu. Het geeft een soort van magische zonsopkomst. Helaas echter geen oranje of rode luchten, maar de stoom maakt het toch nog prachtig.

Vulkaan Batur - Zonsopkomst

Aapjes voeren

Zodra de zon opkomt, horen we ook ineens van alle kanten geluiden. Het blijkt hier vol met aapjes te zitten. Harald en Lauren zitten boven op de top van de vulkaan en zodra Harald zijn ontbijtdoosje open trok, werd deze ter plekke leeg geroofd door de aapjes. Zelfs de jamkuipjes pakten ze mee, waarvan ze slim genoeg zijn om de lipjes hiervan los te trekken en het kuipje heerlijk uit te lebberen. Onvoorstelbaar!

Putu neemt ons mee naar een paar aapjes. Hij heeft lekkernijen meegenomen en vraagt ons of we de aapjes ook willen voeren. Sandra wil dit niet en ik snap haar ook wel na haar ervaring in het Monkey Forest. Ik wil de aapjes echter wel voeren en dit was ook een leuke ervaring! Later hoorde ik wel dat dit misschien niet altijd even slim is, in verband met hondsdolheid wat kan heersen bij de aapjes, maar goed, het is goed gegaan.

Aapjes

Overal waar je kijkt zie je aapjes. Het heeft wel wat zoiets, iets knus.

Vulkaan Batur - Aapjes

Informatiebord

Bovenop Batur vind je een informatiebord. Ook dit bord is helemaal omgeven met aapjes.

Vulkaan Batur - Informatiebord
Vulkaan Batur - Aapjes Voeren

Ondanks de aapjes ga ik bij het informatiebord op de stenen rand zitten. Met een schuin oog hou ik het aapje vlakbij mij in de gaten, maar deze gedraagt zich goed.

Grootste krater

Vulkaan Batur heeft meerdere kraters. Als eerste gaan we naar de grootste krater toe en deze is inderdaad best flink. Op de foto is niet goed te zien hoeveel stoom er uit deze krater komt. Als je dit beter wilt zien, dan kan je het YouTube filmpje hier bovenaan deze pagina bekijken. In dit filmpje heb ik een stukje film gezet waarin de stoom van de grootste krater beter te zien is.

Vulkaan Batur - De grootste krater

Natuurlijk moeten we ook even een groepsfoto maken voor deze grootste krater.

Oudste krater

Na de grootste krater gaan we naar de oudste krater. Dit is toch ook wel een flinke krater!

Grotje

Onze gids Putu laat ons ook nog een soort van grotje zien op de vulkaan. Ook deze grot is weer verbonden met de kern van de aarde. Dat kan je zien zodra hij een wierrookstokje bij een opening heen en weer beweegt, hier vormt zich namelijk meteen een stoomwolkje.

Vulkaan Batur - De oudste krater
Vulkaan Batur - Grotje
Vulkaan Batur - Stoomgat Eitje Koken

Hierna brengt Putu ons naar een gat waar de stoom zo ontzettend heet is dat je een eitje kan koken. Harald wil dat nog even uitproberen en beaamt dat dit toch wel erg heet is. We hebben ons ontbijt al op, dus een eitje hoeft nu niet meer, maar het is wel een geinig idee.

Hierna lopen we weer terug naar de plaats waar je het meer goed kan zien. Zo in het licht geeft dit toch een ander beeld. Agung staat nog steeds te roken op de achtergrond en de akkers worden meer zichtbaar nu. Vulkaangrond is erg vruchtbare grond.

Vulkaan Batur - Uitzicht op Agung en het Meer

Vulkaanuitbarsting

Vulkaan Batur is nu misschien dan wel niet zo actief als Agung, maar ook vulkaan Batur heeft zijn momenten gehad. De eerste uitbarsting van Batur werd geregistreerd in 1804 en sindsdien is de vulkaan nog steeds actief. Sinds 1824 is Batur al meer dan 20 keer uitgebarsten. In 1963 vond er een grote uitbarsting plaats. Tijdens deze uitbarsting werden de inwoners van een dorpje in hun slaap overvallen door een uitbarsting. Je ziet nog steeds de grote, zwarte vlek op de plaats waar het dorpje heeft gelegen, alles is verwoest. Dit is toch wel heel indrukwekkend. Ik kon ook niet stoppen met staren naar die grote zwarte plek en kon het me bijna niet voorstellen dat hier een dorpje onder ligt.

Vulkaan Batur - Zwarte plek vulkaanuitbarsting Batur 1963

Afdaling

De afdaling gaat verder en waar ik tijdens de beklimming totaal geen last had van mijn hoogtevrees, komt dit nu toch wel een beetje om de hoek kijken bij de afdaling. Tijdens de beklimming was alles immers donker en zag je niet waar je was. Nu was de hoogte duidelijk zichtbaar. Mijn zus Sandra heeft ook last van hoogtevrees en samen overwinnen we dat toch om heelhuids beneden aan te kunnen komen. Dat was echter wel even een onderschatting, maar ook een overwinning!

Vulkaan Batur - De afdaling

Eenmaal op het geasfalteerde stuk zien we een prachtig uitzicht ontstaan. Wat is dit toch prachtig!! En wat een ervaring dit!!

Uitkijkpunt Kintamani

Eenmaal beneden stappen we weer in de bus om richting hotel te gaan. Onderweg stopt onze chauffeur nog even bij het uitkijkpunt Kintamani. Hier hebben we nog een laatste geweldige blik op de beide vulkanen Batur en Agung.

Vulkanen Batur & Agung

Vulkanen Batur en Agung

Wat was dit een geweldige excursie. Achteraf was dit toch wel het mooiste en indrukwekkendste wat ik heb meegemaakt op Bali. Als je naar Bali gaat, dan is dit toch wel een flinke aanrader. Er is niets zo indrukwekkend als natuurgeweld en kraters. Via je hotel kan je vrij makkelijk zo’n beklimming van vulkaan Batur (of Agung) boeken. De beklimming van Batur kost je ongeveer € 35 inclusief transport naar de vulkaan. Ik vond het dubbel en dwars waard, een ervaring om nooit te vergeten!