Selecteer een pagina

Blog Indonesië – Java

‘Jogjakarta, Borobudur en selfie-invasie’

23 t/m 25 januari 2018

Dit is blog 2 van een reeks van 3 blogs over mijn vakantie naar Indonesië in 2018. Als je eerst blog 1 wilt lezen, klik dan op de knop.

Tijdens mijn vakantie naar Indonesië in 2018 ben ik ook 3 dagen op het eiland Java geweest. Twee van deze dagen stonden helaas voornamelijk in het teken van de vluchten van en naar het eiland. Toch heb ik ook erg mooie dingen gezien op dit eiland, zoals de Borobudur en het paleis van de sultan.

23 januari 2018 – Aankomst

Vandaag komen we aan op Java. Vanuit het vliegtuig kan ik nog een paar mooie foto’s van de kustlijn maken. Het zicht is namelijk vrij helder.

Tussenvlucht Bali - Jogjakarta

We komen pas laat in de middag aan op Java. Nu hebben we nog wel wat geluk, want de vliegreis is maar een uurtje en er zit ook nog wat tijdsverschil tussen Java en Bali. Op Java is het een uurtje vroeger dan op Bali. We kwamen dus eigenlijk op dezelfde tijd aan als dat we vertrokken.

Hotel the Grand Palace

We verblijven ook in Jogjakarta, we zijn dus vrij snel bij ons hotel en ook dit hotel is wederom prachtig! Wat een paleis ?

Jogjakarta - Hotel the Grand Palace

Het is al laat in de middag, dus nadat we ons wat opgeknapt hebben gaan we meteen naar het restaurant dat mijn zus Sandra ook weer vooraf heeft uitgezocht. Onderweg komen we nog een mooi straatje tegen met allemaal kunst aan de muur.

Jogjakarta - Straatje onderweg naar Milas

Milas vegetarisch restaurant

Dit keer hebben we restaurant Milas uitgekozen, een vegetarisch restaurant, omdat mijn moeder vegetarisch is. Dit restaurant was zeer de moeite waard! Ze hebben er ook een klein biologisch marktje bij en binnen kun je ook nog wat spulletjes kopen. Erg leuk opgezet allemaal en je kan er heerlijk eten! Een aanrader dus.

Jogjakarta - Dineren Milas Vegetarian

24 januari 2018 – Borobudur, Paleis Sultan en Malioborostraat

Magelang Barede Hill

Ons wekkertje gaat vandaag vroeg. We gaan namelijk naar Magelang Barede Hill om de zonsopgang te zien boven de Borobudur. Helaas was het niet zo helder, er was veel mist zodat we niet echt een mooie zonsopgang hadden. Het is ook altijd maar afwachten, als je geluk heb dan kan je verbluffende zonsopgangen zien en als je pech hebt dan zijn deze wat minder. Pech voor ons, maar het had toch wel wat zo in het donker en vol verwachting te wachten op de zon en zelfs de mist had ook wel weer wat mysterieus.

Magelang - Barede Hill - Borobudur Zonsopgang

Als de zon is opgekomen, kunnen we Magelang Barede Hill zelf ook wat beter bekijken. Het is hier hartstikke mooi!

Rambutan 52

Doordat we zo vroeg waren om de zonsopgang te kunnen zien, was de Borobudur nog niet open. De koffie- & eettentjes echter wel, dus we besluiten even een bakje koffie te nemen met iets kleins te eten. Het uitzoeken van het eten was nog wel een dingetje, want ze hadden hier wel iets heel aparts op de kaart staan, namelijk ontslagen kip. We besloten uit veiligheid maar te gaan voor een tosti en wat was dit allemaal een aanfluiting zeg. De tosti’s duurden ontzettend lang, de koffie was lauw en zat vol met prut en toen we moesten afrekenen was de rekening wel heel hoog. Ik vroeg om uitleg wat ze nu precies op de rekening had gezet, bleek dat ze het eten van onze gids (wat hij diezelfde middag nog zou moeten eten???) op onze rekening had gezet. Die vlieger gaat natuurlijk niet op, we gaan daar sowieso niet meer eten die middag en onze gids ook niet, want die gaat met ons mee. Dit is dus absoluut geen aanrader!

Koffie met prut en ontslagen kip

Na het bakje prutkoffie gaan we richting de kassa van de Borobudur, deze is inmiddels open.

Borobudur

De Borobudur is een groot boeddhistisch heiligdom op 40 km ten noordwesten van Jogjakarta. Het is een van de grootste toeristische trekpleisters van Java.

Magelang - Borobudur Tempel

We nemen nog even een groepsfoto voor de Borobudur.

Magelang - Borobudur - De trap met het laantje

Wat is dit een machtig mooie tempel! Van veraf lijkt het een grote blok cement, maar als je op de tempel loopt, dan weet je gewoon niet wat je ziet. Overweldigend!

Magelang - Borobudur

Eenmaal daar aangekomen worden we bestormd door een groep studenten. Ze roepen “selfie??!” naar ons. Dat was de eerste in een grote storm van honderden studenten van het platteland die nog nooit toeristen hadden gezien. Ik denk dat de studenten in totaal wel 50 selfies hebben gemaakt met ons. Ik waande me gewoon Lady Gaga daar bovenop de tempel.

Magelang - Borobudur - Selfies

We werden zelfs aangeklampt en moesten erbij op de groepsfoto’s van al die groepen. Van één groep kwam naderhand een meisje met een beteuterd gezicht naar mij toe. Hun foto’s waren allemaal mislukt, of ik haar een van mijn foto’s wilde sturen. Dat wilde ik wel en toen ik die foto’s verstuurd had kwamen we er achter dat deze als klassenfoto gebruikt gaat worden, maar ook op de schoolkalender van hun school komt. Wat een eer!! Verbazingwekkend gewoon. Ze waren zo trots dat we er bij wilden staan en wij wilden juist niet hun klassenfoto verprutsen.

Magelang - Borobudur - Klassenfoto

De Borobudur heeft een eigen pagina heeft gekregen. Mocht je meer foto’s en informatie willen, klik dan op de knop:

Borobudur Silver

Op de terugweg komen we nog langs Borobudur Silver. Dit is een bedrijf dat sinds 1989 nog op traditionele wijze zilveren producten produceert. Ze staan ​​bekend om hun speciale handgemaakte filigraantechniek en fijne zilverkwaliteit. We mogen de productiezaal in om te zien hoe het zilver hier gemaakt wordt en dat is erg leuk om te zien.

En natuurlijk zit er ook een winkel bij waar je het zilver kan kopen. Wil je meer informatie over Borobudur Silver, kijk dan even op hun website.

Buiten maken we nog even een foto van Putu, onze taxichauffeur/gids op Java. Ook hier hebben we weer een leuke taxichauffeur gevonden die vrij goed Engels spreekt.

Paleis van de Sultan

Na Borobudur Silver brengt Putu ons terug naar Jogjakarta. Als eerste bezoeken we het paleis van de sultan.

Jogjakarta - Paleis van de Sultan

Batikwinkel van de Sultan

Naast het paleis ligt een klein gedeelte met winkeltjes van de sultan. Een daarvan is een batikwinkel waar met de hand batikstoffen/schilderijen worden gemaakt. Dit is echt erg mooi! Ik was zo verliefd op een schilderij, dat ik het gekocht heb voor € 50. Ik denk dat hetzelfde schilderij in Nederland wel 4 keer zoveel kost.

Jogjakarta - Paleis van de Sultan - Batik winkel

Het paleis van de sultan heeft een eigen pagina gekregen. Als je meer foto’s en informatie over het paleis wilt, klik dan op de knop:

De straten van Jogjakarta

Hierna rijden we nog een stuk door Jogjakarta heen, terug naar het hotel. We zien een paar mooie bogen over de weg heen en veel fietstaxi’s (becak’s en riksja’s). Sommige chauffeurs doen even een middagdutje in hun becak.

Ingeslikte creditcard

In de straat van ons hotel staat een pinautomaat in een soort van telefooncelachtig iets. We hebben nog wat geld nodig en willen hier pinnen, maar Harald zijn creditcard word ingeslikt. Omdat we erg voorzichtig zijn qua skimming en apparaatjes in het pinapparaat die de pasjes kunnen inslikken, besluiten we de cel niet alleen te laten. Harald gaat ondertussen terug naar het hotel om zijn creditcard te laten blokkeren en wij blijven bij de pinautomaat wachten tot hij terug is. Daarna gaan we weer veilig met zijn vieren terug naar het hotel.

Pasjes-inslikkende geldautomaat in Djogjakarta

Na ons opgefrist te hebben, gaan we richting Wiwik. Wiwik is een vriendin van een collega van mij. Ik heb namens die collega een envelop meegenomen uit Nederland en aan Wiwik gegeven. Ze vroeg ons of we het leuk vonden om bij haar restaurantje langs te komen en dat leek ons leuk. Nu dus even onderweg naar het restaurantje.

Golong Gilig Monument

Vlakbij het restaurant van Wiwik komen we nog een leuk monument tegen, namelijk het Golong Gilig-monument. Het Golong Gilig-monument staat in noord-Jogjakarta. De naam is ontstaan door de vorm van het monument, zijn vorm bestaat namelijk uit een bal (golong) en een cilinder (gilig). Het monument symboliseert de vastberadenheid en geest van “Manunggaling Kawula Gusti”.

Jogjakarta - Golong Gilig Monument

Op visite bij Wiwik

En dan komen we aan bij Wiwik. Zij, haar zus en haar vader zijn bij het restaurant aanwezig. Ze vertelt dat haar broer ook meehelpt en dat ze om beurten shifts van 12 uur aaneen werken, ’s nachts is het restaurant dus ook open. Hardwerkende mensen! We kopen een speciaal bakje koffie, namelijk Embera-koffie. Dat is koffie waar een soort van gloeihete steen in wordt gedaan. De steen lijkt op een steenkool en ik moet eerlijk zeggen dat ik dan ook niet meteen watertandend naar de koffie keek, maar ik heb het toch geproefd en het was verrassend lekker!

Malioborostraat

Na ons bezoek aan Wiwik gaan we naar de Malioborostraat. Deze straat had ik als tip van mijn collega gekregen. De Malioborostraat is een 800 meter lange, levendige winkelstraat. In de Malioborostraat vind je onder andere historische gebouwen, Museum Benteng Vredeburg, Malioboro Mall, luxe hotels, lokale restaurantjes, de traditionele markt (die er al sinds 1758 is) en vele moderne winkels en batik kleding winkels. De straat eindigt vlakbij het treinstation ‘Stasium Tugu’. Langs deze straat zie je ook vele paard en wagentjes, maar ook riksja’s. Dat maakt het een knus geheel.

Jogjakarta - Malioborostraat

Zoals ik hierboven al vermelde, vind je meerdere batikwinkeltjes aan de Malioborstraat. Wat ook erg verbazingwekkend is, is dat er ook winkels in winkels zijn en dan heb ik het niet over logische winkels. Zo vind je een Mac Donalds in een kledingwinkel, maar wat nog verbazingwekkender was, was dat we een tankstation zagen in een kledingwinkel. Ik heb daar helaas geen foto van, want we reden er op dat moment vrij snel voorbij, maar mijn mond viel wel even open.

Een van de winkels waar we naar binnen gaan is Hamzah Raminten Batikwinkels. Dit is echt een enorm grote winkel met veel batikstofjes en kleding. Ze geven hier ook demonstraties hoe een batikstof gemaakt wordt.

Jogjakarta - Malioborostraat - Batikwinkel

Mac Donalds

We hebben nog niet gegeten, dus we wippen even de Mac Donalds in die we midden in een grote kledingzaak tegenkomen. Het blijft een apart gevoel hoor, een frietje eten tussen de kledingrekken.

Dineren bij de Mac Donalds op de Malioborostraat

Alun Alun Kidul Plein

Onderweg terug naar het hotel zien we nog wat leuks, namelijk het Alun Alun Kidul Plein. Dit plein ligt een klein stukje ten zuiden van het paleis van de sultan. Als je daar ‘s avonds heen gaat, dan zie je prachtige verlichte auto’s waarmee je een ritje kunt maken. Schitterend!

Jogjakarta - Verlichte Auto's - Alun Alun Kidul Plein

Chauffeur Java

Op Java hadden we ook weer een goede chauffeur te pakken die goed Engels sprak. Als je een goede chauffeur zoekt op Java, dan kan je contact op nemen met Putu.

Chauffeur & Gids Putu Agus

25 januari 2018 – Vlucht terug naar Bali

En dan is het weer zover, onze dagen op Java zitten er op. Vandaag vliegen we weer terug naar Bali, waar we Zuid-Bali nog gaan bekijken. Op het vliegveld worden we verrast door een aantal stuntvliegtuigjes die lekker aan het vliegen waren. “Wat leuk!” riepen we uit toen we de vliegtuigjes zagen vliegen. Het was ook leuk, totdat we hoorden dat ons vliegtuig daardoor niet kon opstijgen. Sterker nog… er kon geen enkel vliegtuig opstijgen door deze stuntvliegtuigjes. Wat een drama, een paar uur vertraging hierdoor…. Ik vond de stuntvliegtuigjes ineens niet meer zo leuk…. Gelukkig was Java wel heel erg mooi.

Jogjakarta - Vliegveld Vermaak

Dit was blog 2 van een reeks van 3 blogs over mijn vakantie naar Indonesië in 2018. Als je blog 3 wilt lezen, klik dan op de knop.