Selecteer een pagina

13 t/m 19 september 2023

13 september 2023 – Swaziland – Matsamo stam

Matsamo Border

We zijn inmiddels bij de grens van Swaziland aangekomen. Je krijgt hier overigens 2 stempels: 1 als je Zuid-Afrika uit gaat en 1 als je Swaziland in komt.

Matsamo Cultural Village

In het Niemandsland tussen Zuid-Afrika en Swaziland in, ligt Matsamo Cultural Village. Dit is een traditioneel dorp waarin de authentieke Swazi-cultuur goed bewaard is gebleven. We krijgen een rondleiding door het dorp, waarbij we van alles leren over de gebruiken van deze stam. Echt super interessant en soms erg verrassend.

Matsamo Voorstelling

Matsamo Cultural Village geeft ook voorstellingen, waarbij ze eeuwenoude volksliederen zingen en ritmische dansvoorstellingen geven. Ze maken muziek met authentieke Afrikaanse instrumenten. We mogen zo’n voorstelling bijwonen. Erg leuk!

Publiekdansers

Aan het einde van de voorstelling worden sommigen van ons ineens de ‘dansvloer’ op getrokken. Ook Edwin is aan de beurt en hij gooit zijn voetjes flink van de vloer! Ik wist niet dat hij zo’n danstalent was.

Matsamo heeft een eigen pagina gekregen. Voor meer foto’s en informatie over dit mooie plaatsje met de indrukwekkende stam, klik op de knop:

Onderweg in Swaziland aan de M1

Onderweg in Swaziland komen we de prachtigste landschappen tegen aan de M1.

Parijs -

Aan de M1 heeft een eigen pagina gekregen. Voor meer foto’s en informatie over de landschappen langs de M1, klik op de knop:

Ngwenya Glass

Onderweg stoppen we bij Ngwenya Glass. Dit is de enige glasblazerij van Afrika en het is 1 van de belangrijkste toeristische attracties van Swaziland. Voor mij is het nostalgie, omdat ik in een verleden nog 10 jaar voor de Glasfabriek in Leerdam heb gewerkt. Daar zat ook een glasblazerij bij.

Parijs -

Ngwenya Glass heeft een eigen pagina gekregen. Voor meer foto’s en informatie over deze prachtige glasblazerij, klik op de knop:

Lobamba

Swaziland heeft 2 hoofdsteden. Lobamba is de traditionele en wettelijke hoofdstad van Swaziland. De stad heeft ongeveer 5.800 inwoners en de huidige koning Mswati III woont er. Ook de koningin-moeder, Ntombi la Twala woont er. In Lobamba vind je tevens de zetel van het parlement, dat uit de senaat en het huis van afgevaardigden bestaat. Mbabane is de bestuurlijke hoofdstad van Swaziland. We zijn langs beide hoofdsteden gereden.

Parijs -

Lobamba heeft een eigen pagina gekregen. Voor meer foto’s en informatie over deze hoofdstad van Swaziland, klik op de knop:

Mlilwane Wildlife Sanctuary

We zijn inmiddels aangekomen bij het Mlilwane Wildlife Sanctuary. Dit is een park in de Ezulwini-vallei (Vallei van de Hemel), vlakbij het Usuthu-bos. Het was ooit een multifunctionele boerderij die is uitgegroeid tot het prachtige complex dat het nu is. De naam ‘Mlilwane’ (Klein Vuur) is afgeleid van de vele branden die werden veroorzaakt door blikseminslagen op de Mlilwane-heuvel.

Beestjes bij de hutten

We slapen in de hutten van dit resort. Als wij naar onze hut toe lopen, zien we nog net hoe een hert snel onze hut uit sjeest. Die had de hut dus ook even verkend. De hertjes zijn overigens niet de enige beestjes die we hier tegenkomen. Het wild komt gewoon het park in. Je ziet hier veel wrattenzwijntjes, hertjes en bavianen.

Onze hut

Onze hut ligt in Roan Village. Deze hutten zijn erg leuk, ook van binnen! Voor het eerst lopen we trouwens tegen de echte Afrikaanse stopcontacten aan. Een wereldstekker past hier niet. Gelukkig konden we een echte Afrikaanse stekker lenen van Peter en Evelyn.

Dineren

We kunnen ook hier weer heerlijk dineren! We kunnen hier gelukkig met Zuid-Afrikaanse Rand betalen, want we hebben nog geen Swazi-geld. Ons wisselgeld krijgen we echter wel terug in Swazi-geld. Ach, het is goed voor de souvenirs. Zoveel is het niet en het staat leuk in het plakboek.

Borrelen

We borrelen nog even wat en gaan vroeg op bed. De vele activiteiten maken dat we vroeg moe zijn, maar dat is niet erg. We hebben een geweldige vakantie tot nu toe! Wat hebben we al mooie dingen gezien zeg!

14 september 2023 – Swaziland – Mlilwane Wildlife Sanctuary

Ontbijten

We ontbijten lekker vroeg vandaag. Met ons ontbijten er ook wat vogeltjes mee.

Paardrijden

Je kunt meerdere activiteiten doen in het Mlilwane Wildlife Sanctuary. Onze groepsgenoot Freddy gaat heerlijk paardrijden.

Fietsen

Mijn vader en moeder en nog wat andere groepsgenoten gaan wandelen. Wij, en nog wat andere groepsgenoten, hebben gekozen voor een mountainbike fietstocht.

Shebas Breasts

Het landschap is mooi. In de verte zien we Sheba’s Breasts liggen. Sheba’s Breasts zijn 2 pieken in de Ezulwini-vallei. De rotsformaties zijn vernoemd naar de legendarische schoonheid en mysterieuze koningin van Sheba uit Ethiopië, die koning Salomo zou hebben verleid. Volgens de legende zijn de borsten van Sheba de plaats van de mijnen van koning Salomo.

Fietsers

Wat is dit heerlijk in dit landschap! Om ons heen zien we hertjes en antilopes die ons wel heel spannend vinden. Ze schieten weg, wat weer hele mooie beelden van rondspringende herten geeft. Halverwege de fietstocht krijgt onze groepsgenoot Eric een lekke band. De gids vraagt ons hier te wachten terwijl hij met de fiets van Eric teruggaat om deze om te wisselen. Gelukkig is hij weer vrij snel terug. Het is een echte sportman, hij doet ook mee aan de wereldkampioenschappen Mountainbiken.

Krokodillenpoel

De gids heeft ons vooraf gevraagd welke dieren we graag zouden willen zien. Ik riep meteen dat ik de krokodillen graag wilde zien. Mijn wens ging in vervulling. De gids ging naar de krokodillenpoel en hoe! Dit was wel een hele interessante ervaring! De gids vertelt van alles over de krokodillen en neemt ons zelfs mee tot zo’n 5 meter afstand van de krokodillen. Hij loopt natuurlijk voorop.

Ik vind het best spannend allemaal, maar de gids weet alles over deze machtig mooie beesten, die zelfs sissen als waarschuwingssignaal als je dichterbij komt. De gids weet ook uit te leggen hoe krokodillen verder reageren als je dichterbij komt en of ze in de flight-, fight- or freezemodus staan. Vlak voor onze neus schiet een krokodil (die in flightmodus stond) het water in. De krokodil van 6 meter die iets verderop ligt, laat zich niet afschrikken. Deze laten we dan ook maar met rust. Wat een indrukwekkende beesten zijn dit, zeg! Vol adrenaline komen we bij de krokodillen vandaan.

Jeepsafari

Na de mountainbiketocht gaan we weer terug naar het park om te lunchen. Hierna hebben we een jeeptocht geboekt. Deze gaat naar Sheba’s Breasts met een zonsondergang op de top van Execution Rock. Mijn ouders zijn er ook weer bij.

Landschap

De jeepsafari brengt ons eerst door het landschap van Mlilwane Wildlife Sanctuary zelf heen. Het is een vlak landschap met rondom wat bossen.

Mhelangeni Rivier

Onderweg komen we langs de Mhelangeni rivier. We kunnen onze lach niet onderdrukken als we zien hoe een krokodil hier heet in het Engels. Die noemen ze hier een ‘Flatdog’.

Beestenboel

Tijdens onze jeeptocht komen we meerdere beesten tegen onderweg. Hiervan is de Roan Antilope (rechtsbovenste foto) toch wel het speciaalste. Deze diersoort is namelijk ernstig bedreigd geweest. Prins Bernard (ja, onze prins Bernard) heeft ze beschermd. Vanuit dierentuinen zijn ze naar Zuid-Afrika gebracht om ze sneller te kunnen laten vermenigvuldigen. Ze zijn hier begonnen met 5 Roan Antilopes. Inmiddels zijn er al 70.  De horens van de mannetjes worden veelal bedekt, omdat ze niet willen niet dat de Roan Antilopes elkaar doodmaken. Het is heel speciaal dat we deze antilopesoort zien.

Onderweg naar Sheba’s Breasts

De zon begint al wat te zakken, dus we moeten ons haasten om nog voor de zonsondergang bovenop de berg te zijn. Het is hier overigens wel erg mooi onderweg! Wat een uitzicht ook!

Execution Rock

Als we eenmaal bovenkomen met de jeep, moeten we ons haasten om de top van Execution Rock nog te kunnen bereiken in het licht. Dat lukt gelukkig! We staan bovenop de 1.110 meter hoge berg. Hier woonden vroeger de Bosjesmannen en hier bevinden zich Swazi Royal graven. Vroeger werd deze top van de berg overigens gebruikt voor het uitvoeren van straffen. Heksen moesten hier van de berg af springen, vandaar de naam Execution Rock.

Zonsondergang Picknick

Bovenop de berg ligt er ook een picknickplaats. Hier kunnen we onder het genot van een drankje en wat borrelnootjes kijken naar de zonsondergang. Wat is dit toch prachtig!

Sterrenhemel

De sterrenhemel is overigens veel helderder hier in Swaziland en Zuid-Afrika. We hebben zelfs geluk dat we het Zuiderkruis kunnen bewonderen (foto rechts). Dit sterrenbeeld is alleen te zien op het zuidelijke halfrond.

Parijs -

Het Mlilwane Wildlife Sanctuary heeft een eigen pagina gekregen. Voor meer foto’s en informatie over dit prachtige wildpark in Swaziland, klik op de knop:

15 september 2023 – Swaziland & St. Lucia Vaartocht Mfolozi Rivier

Vandaag vertrekken we weer uit Mlilwane Wildlife Sanctuary en ook uit Swaziland.

KaMsholo

Onderweg stoppen we nog even bij KaMsholo. Dit is een mooie stop met een mooie tuin! We kopen hier nog wat souvenirs, drinken wat koffie en gaan daarna weer verder met onze reis naar St. Lucia.

Parijs - Uitzicht Eiffeltoren

KaMsholo heeft een eigen pagina gekregen. Voor meer foto’s en informatie over dit wildreservaat, klik op de knop:

Grenspost Lavumisa Golela

We zijn inmiddels bij de Grenspost Lavumisa Golela aangekomen. Ook hier moeten we weer 2 stempeltjes halen: 1 om Swaziland uit te mogen en 1 om Zuid-Afrika weer in te mogen.

Parijs - Uitzicht Eiffeltoren

Grenspost Lavumisa Golela heeft een eigen pagina gekregen. Voor meer foto’s en informatie over deze grenspost tussen Swaziland en Zuid-Afrika, klik op de knop:

Shonalanga Lodge

We zijn inmiddels in St. Lucia aangekomen, waar we inchecken bij ons resort. Het ziet er aan de buitenkant mooi uit. Binnenin de kamers ruikt het wel wat muf met een overheersende lucht van luchtverfrissers die gebruikt zijn om deze muffe lucht wat te verbloemen. Toen we hier eenmaal uitgecheckt waren, hoorde ik van Edwin dat hij 2 grote kakkerlakken heeft gezien in onze kamer. Het is maar goed dat hij dat achteraf verteld heeft. Ze zijn hier overigens wel allemaal nieuwe vertrekken aan het bouwen. Dat is een goede zet. Het voordeel van dit verblijf is wel dat ze een keukentje hebben met een koelkast. We kunnen hier ook kwark kopen en dit koud bewaren.

St. Lucia

We hebben nog heel eventjes de tijd om wat inkopen te doen. De supermarkten zien er hier overigens erg vrolijk uit. We slaan ook wat Amarula in. We zien allerlei waarschuwingsborden voor de nijlpaarden. Ik ben heel erg benieuwd. Ik heb nog geen nijlpaard gezien hier, maar laat me graag verrassen.

Vaartocht Mfolozi Rivier

We hebben een vaartocht over de Mfolozi Rivier op het programma staan. Dit is een erg leuke vaartocht. Aan boord is het gezellig, omdat we hier ook drank kunnen krijgen.

Nijlpaarden

De Mfolozi Rivier is vol met nijlpaarden. Er zijn hier zo’n slordige 800 nijlpaarden te vinden. Het is dus ook niet raar dat we meteen al veel nijlpaarden tegenkomen. We komen zelfs een kleintje tegen, zo schattig! Natuurlijk moeten we dan ook een foto maken van een nijlpaard met zijn bek open.

Zonsondergang

De zonsondergang op de Mfolozi Rivier is prachtig onder het genot van een drankje.

McKenzie Straat

Eenmaal terug in St. Lucia lopen we door de McKenzie straat heen. We moeten nog even een eettentje vinden. Deze straat is sfeervol. Onderweg komen we nog een bord tegen waar we net kunnen doen alsof we nijlpaarden zijn. Dat doet het natuurlijk ook altijd goed.

Ocean Grill Restaurant

We belanden bij het Ocean Grill Restaurant. Dit restaurant is geen uitblinker qua eten, maar het is er wel gezellig! We borrelen hier nog even gezellig na. Ze hebben hier overigens wel hele rare neutjes.

Nijlpaard

Na onze borrel gaan we richting ons resort. We krijgen nog een filmpje van reisgenoten van onze groep die een nijlpaard door de straten van St. Lucia hebben zien lopen. Die hebben wij dan weer niet gezien. Jammer!

16 september 2023 – St. Lucia – Hluhluwe Imfolozipark

Vandaag worden we al rond 6:00 uur opgehaald bij ons resort. We gaan wederom een wildpark in. Deze keer is dit het Hluhluwe Imfolozipark. Het park bestaat uit 960 km² heuvelachtig gebied bedekt met klassieke savannes. In het park kun je de Big 5 spotten. In het Hluhluwe Imfolozipark hebben ze veel moeite gedaan om de witte neushoorns te beschermen. Dankzij succesvolle kweekprogramma’s telt het park telt nu ruim 1.600 witte neushoorns.

Ontbijten Picknickplaats

Als we eenmaal in het park zijn, zoeken we de picknickplaats op, waar we gaan ontbijten. Het voelt ook nu wat vreemd aan zo midden in het park. Op de vraag of hier geen wilde dieren komen, antwoord de gids dat ze vorige week nog verrast werden door een grote olifant. Deze olifant was in ‘musth’. Tijdens de musth trekken olifanten van middelbare leeftijd en ouder over de savanne om met zoveel mogelijk vrouwtjes te paren. Mannetjes in musth zijn net testosteronmachines. Zo’n olifant wil je dus eigenlijk niet tegenkomen. Zo’n olifant ging dus vlak voor een jonge jongen staan, die het ter plekke in zijn broek deed. Hmm…. zulke verhalen wil je nu eigenlijk niet horen. Gelukkig komen wij hier geen wilde dieren tegen.

Hluhluwe Imfolozipark Dieren

In het Hluhluwe Imfolozipark komen we meerdere dieren tegen. We komen 1 hele grote olifant tegen, maar we komen ook meerdere witte neushoorns tegen. De neushoorns hebben hun hoorns hier nog wel. Het zijn meteen hele andere dieren! Ik vind ze zo indrukwekkend en mooi.

Mpila camp

In het Mpila Camp gaan we lunchen. Dit is ook zeker een mooi kamp voor een pitstop.

Brutale bavianen

Onze gids is nog druk bezig met het wegjagen van een brutale baviaan die in de jeep is geklommen. Het wegjagen lukt, maar niet zonder buit. De baviaan gaat ervandoor met een banaan en peuzelt deze lekker op in de boom.

Lunch + borrel

Wij beginnen aan onze lunch, die extra lekker is door de versnaperingen en borrels die Peter heeft meegenomen ter ere van zijn verjaardag. Wat een leuke verrassing! We proosten op zijn verjaardag.

Vogels

Het Hluhluwe Imfolozipark heeft ook veel vogels. We zien vooral veel gieren, waarvan ook een aantal zeldzame gieren, zoals de Kaapse Gier.

Beestenboel

Het Hluhluwe Imfolozipark heeft veel diersoorten, waaronder de Big 5. Wij hebben van de Big 5 alleen de neushoorn, olifant en buffel gezien hier. Ik vind het overigens wel een prachtig park! Misschien nog wel mooier dan het Krugerpark.

Het Hluhluwe imfolozipark heeft een eigen pagina gekregen. Als je meer foto’s en informatie wilt zien over dit gave natuurreservaat, klik dan op de knop:

Dineren John Dorys

Eenmaal terug in St. Lucia gaan we dineren bij John Dorys. Het eten is hier heerlijk. Ik heb vis genomen, maar we hoorden later van andere groepsgenoten dat de sushi van de Sushi-bar hier ook overheerlijk was.

Nijlpaard in de straat

Tijdens het eten horen we ineens iemand “Hippo, hippo!” roepen. Ik snel naar de rand van het terras en zie inderdaad nog net een nijlpaard het hoekje om komen. Wat een geweldig gezicht! Het nijlpaard loopt er ook zo lekker rustig alsof hij een boodschapje aan het doen is. Wat supergaaf dat we dit toch nog mee mogen maken.

St. Lucia

Dit was onze laatste dag in St. Lucia. Prachtig plaatsje! Morgen gaan we richting de Drakensbergen.

St. Lucia heeft een eigen pagina gekregen. Als je meer foto’s en informatie wilt zien over dit nijlpaardenplaatsje, klik dan op de knop:

17 september 2023 – Bergville – Sandford Park Country Hotel

Van alles op de snelweg

Vandaag trekken we weer verder naar de Drakensbergen. We rijden over de N2 richting Bergville, waar ons verblijf is. Net als in Marokko komen we ook hier weer van alles tegen op de snelweg. Net buiten St. Lucia komen we zelfs nog een olifant tegen langs de provinciale weg. Dat was helemaal supergaaf om te zien. Ik was helaas te laat om daar een foto van te kunnen maken.

Pauze onderweg

In Nottingham stoppen we bij The Windmills voor wat koffie met een croissantje. De croissantjes zijn hier overigens heerlijk!

Wagendrift Dam in Estcourt

In Estcourt zien we nog de indrukwekkende Wagendrift Dam liggen. Dit is een kunstwerkje op zich.

Parijs - Uitzicht Eiffeltoren

We hebben meer langs de N2 gezien. Langs de N2 heeft daarom een eigen pagina gekregen. Voor meer foto’s en informatie over deze omgeving, klik op de knop:

Sandford Country hotel

Na een busreis van ongeveer 6 uren komen we aan bij ons resort in Bergville, het Sandford Country Hotel. Ook dit is weer een ontzettend mooie locatie. Er zit van alles bij het resort.

Ontvangst

Ook hier krijgen we weer een superleuk ontvangst.

Undercover Parking

Ik kon het niet laten om een fotootje te schieten van de wel heel bijzondere parkeerplaats die ze bij het Sandford Country hotel hebben. Je kunt hier namelijk undercover parkeren.

Hotelkamer

De hotelkamers zijn hier superleuk! Best wel grote kamers met een mooie badkamer. Wij zijn blij met dit verblijf, maar onze groepsgenoot Jan is helemaal blij met dit verblijf!

Pete’s Pub

We duiken Pete’s Pub nog even in voor een gezellige borrel.

Groepsleider en tekenen

In Pete’s Pub ga ik nog even op de foto met onze geweldige groepsleider. Wat een attente man is dit. Hij weet dat Edwin en ik een website over reizen hebben en regelt steeds allerlei informatiefolders van de locaties waar we komen. Hij vertelt ook veel over de gebruiken in dit land. Echt heel erg interessant allemaal. In Pete’s Pub mag je ook op de muren tekenen. Estella heeft een mooie tekening van het Rammstein logo op de muur gemaakt. Ik zet onze namen er ook nog even bij. Wij zijn immers ook fan.

Afrikaanse les

Intussen geeft onze gids Henning mij Afrikaanse les. Hij leert me wat grappige Afrikaanse woorden en ik moet zeggen dat ze inderdaad erg grappig zijn:

Nederlands            Afrikaans

Lekke band                 Papwiel
Aansteker                    Flikker

Natuurgebied – River Walk

Om het Sandford Country Hotel heen ligt een natuurgebied. Hier kun je de River Walk doen. Wij lopen hier wat rond en zien de wevers ijverig bezig met het maken van hun nesten. Het is een prachtige omgeving hier!

Dineren

Na onze wandeling hebben we een diner in het Sandford Country hotel. Ook het eten is hier prima voor elkaar. Na het eten gaan we nog even borrelen en daarna weer vroeg naar bed. Door de vele indrukken die we hier opdoen tijdens onze vakantie, zijn we steeds vroeg moe. Morgen weer een intensieve dag, dus we gaan lekker vroeg op bed.

Bergville met het mooie Sandford Country hotel hebben een eigen pagina. Voor meer foto’s en informatie over deze plaats, klik op de knop:

18 september 2023 – Drakensbergen – Royal Natal National Park

Vandaag staat dus het Royal Natal National Park op het programma. Dit park ligt in de Drakensbergen.

Bonjaneni Kannibalen Dorp

Onderweg naar het Royal Natal National park komen we langs Bonjaneni. Dit dorp stond vroeger bekend om de kannibalen. Je vindt er nog steeds de waarschuwingsborden.

Parijs - Uitzicht Eiffeltoren

Het kannibalendorp Bonjaneni heeft een eigen pagina gekregen. Voor meer foto’s en informatie over deze plaats nabij de Drakensbergen, klik op de knop:

Dorpen

We komen door nog een aantal andere dorpen, zoals Langkloof, Woodford en Kwamiya.

Royal Natal National Park

En dan komen we aan bij het Royal Natal National Park. Wij lopen de Cascades, Lookout Rock en Tiger Falls route. Dat is ook echt een schitterende route!

Bloemen en planten

We komen een heleboel bloemen en planten tegen in het Royal Natal National Park.

Tiger Falls

Helaas is de waterval zo goed als droog. We zien nog 2 hele kleine waterstraaltjes die toch stiekem de naam van deze waterval weergeven. De waterstraaltjes lijken namelijk op de hoektanden van een tijger.

Lookout Rock & Cascades

Een onderdeel van deze route is Lookout Rock, maar ook de Cascades waterval is erg mooi. We komen hier steenbokken tegen, wat volgens Afrikaanse gebruiken geluk brengt.

Parijs - Uitzicht Eiffeltoren

Het Royal Natal National Park heeft een eigen pagina gekregen. Voor meer foto’s en informatie over deze prachtige plaats in de Drakensbergen, klik op de knop:

Vloedgolf Tsisikamma

Vandaag krijgen we bericht dat er een grote vloedgolf is geweest bij Tsisikamma. Het restaurant wat op ons programma staat voor volgende week is volledig weggevaagd.

Diner

Ook vanavond krijgen we weer een heerlijk diner! Het is goed vertoeven hier.

19 september 2023 – Onderweg naar Lesotho

Vandaag gaan we naar Lesotho. Ik ben benieuwd wat dat land ons gaat brengen.

Driekloofdam

Onderweg komen we langs de indrukwekkende Driekloofdam rijden.

Parijs - Uitzicht Eiffeltoren

De Driekloofdam heeft een eigen pagina gekregen. Voor meer foto’s en informatie over deze prachtige dam in de Drakensbergen, klik op de knop:

Golden Gate Highlands National Park

We zijn inmiddels aangekomen bij het Golden Gate Highlands National Park. En wat een prachtig park is dat zeg! De ene na de andere prachtige rotspartij komt langs. Ik ben inmiddels voorin de bus gaan zitten om deze pracht beter op de foto te kunnen zetten.

Viewpoint Dolerite Dyke

Het Golden Gate Highlands National Park heeft ook een viewpoint, de Dolerite Dyke. We zijn er nog even gestopt voor het prachtige uitzicht.

Het Golden Gate Highlands National Park heeft een eigen pagina gekregen. Voor meer foto’s en informatie over dit prachtige park langs de grens van Lesotho en Zuid-Afrika, klik op de knop:

Onze chauffeur Lincoln

Voorin de bus heb ik ook een goed zicht op onze steun en toeverlaat tijdens deze busreis, namelijk onze chauffeur Lincoln. Wat een geweldige buschauffeur is dat ook trouwens. We hebben meerdere keren op zeer smalle stukken gestaan, waar Lincoln ons zonder problemen doorheen loosde. Echt een man met ervaring.

Clarens – The Artist’s Café

We zijn inmiddels aangekomen in Clarens, waar we een koffiestop hebben bij het Artist’s café. Dit is echt een gezellig plekje! Ik vind het plaatsje Clarens ook erg leuk en creatief.

Clarens heeft een eigen pagina gekregen. Voor meer foto’s en informatie over dit gezellige plaatsje, klik op de knop:

Onderweg op de R26

We zijn weer verder gegaan met onze busreis naar Lesotho. We rijden over de R26 en daar is het landschap ook weer totaal anders! Hier zie je veel kale stukken land met rotsen.

Asperge- en kersenteelt

Onze gids vertelt dat ze hier veelal leven van de asperge- en de kersenteelt.

Langs de R26 heeft een eigen pagina gekregen. Voor meer foto’s en informatie over de bezienswaardigheden van onze tocht over deze weg, klik op de knop:

Ladybrand Town Hall

Onderweg in Ladybrand valt het mooie stadhuis op. Wat een prachtig gebouw!

Parijs - Uitzicht Eiffeltoren

Ladybrand heeft een eigen pagina gekregen. Voor meer foto’s en informatie over dit gezellig plaatsje, klik op de knop:

Maseru Bridge

Ondertussen zijn we bij de grens van Lesotho aangekomen. We zitten nu vlak voor Maseru Bridge, waar we ook weer veel winkeltjes zien.

Parijs - Uitzicht Eiffeltoren

Dit is het einde van blog 2 van Zuid-Afrika. Als je de avonturen wilt lezen van mijn reis in het noorden van Zuid-Afrika, klik dan op de knop om mijn 1e blog van Zuid-Afrika te lezen. Als je meer wilt lezen over mijn avonturen in Lesotho en het zuiden van Zuid-Afrika, klik dan op de knop van blog 3, en als je een blog over de regio van Kaapstad wilt lezen, klik dan op de knop van blog 4.

Wil je meer lezen over het Noorden (Soweto, Pretoria, Panoramaroute, Krugerpark) van Zuid-Afrika, klik op de knop:

Wil je meer lezen over Lesotho en het Zuiden (Graaff-Reinet, Plettenberg Bay, Wilderness, Tsitsikamma National Park) in Zuid-Afrika, klik op de knop:

Voor meer foto’s en informatie over het Karoo-gebergte en Kaapstad in Zuid-Afrika, klik op de knop: