Selecteer een pagina

Blog Rondreis Zuid-Afrika deel 1

‘Pretoria, Soweto, Panoramaroute & Krugerpark’

08 t/m 12 september 2023

We hadden deze vakantie al jarenlang uitgesteld vanwege de covid-19, maar dan was het nu toch eindelijk zover! Onze droomreis kon eindelijk doorgaan en wat een droomreis is het ook daadwerkelijk geworden. Zuid-Afrika is echt een schitterend land. Je moet er een keer geweest zijn. Wat de reis nog specialer maakte, was dat mijn ouders mee zijn gegaan.

8 september 2023 – Heenreis

Op Edwin zijn verjaardag vertrekken we. Als dat geen mooi verjaardagscadeau meer is! Doordat het een internationale vlucht is, moeten we natuurlijk ook iets langer van tevoren inchecken. We moeten ons dus ook even zien te vermaken op Schiphol. Dat lukt overigens best goed. We komen nog in gesprek met een ander stel dat ook de halve wereld over gereisd is. Mooi om al die verhalen aan te horen.

De Vlucht

De vlucht zelf duurt ongeveer 13 uur. Het is weer een hele zit, maar het geluk is dat we ’s nachts vliegen. Het lukt me deze keer zelfs nog om wat te slapen. Helaas niet de hele nacht, maar goed, elk uurtje is weer meegenomen. Gelukkig blijven we in dezelfde tijdzone.

9 september 2023 – Johannesburg, Soweto & Pretoria

OR Tambo International Airport

We komen redelijk op tijd aan. Oliver Reginald Tambo zwaait al naar ons. Ik aanschouw het jongetje dat vol respect terugzwaait.

De Bus

Onze reisleider staat al op ons te wachten. Wij zijn bijna de laatsten die daar aankomen, omdat het niet helemaal duidelijk was waar onze koffers heen gebracht waren. De bagageband werd namelijk niet op het bord weergegeven. Na wat rondvragen komen we toch aan bij de bagageband, waar we nog een andere groepsgenoot tegenkomen die hetzelfde probleem had. We zoeken de groep op en stellen ons voor. Hierna worden we naar de bus geleid. Iedereen is vrolijk en we hebben er zin in!

Standbeeld Oliver Reginald Tambo

Buiten zien we nog een standbeeld van Oliver Tambo. Dit is wel een joekel trouwens, zeg! Dit standbeeld is maar liefst 2,5 meter hoog.

Johannesburg

Het is een uur of 9:00 in de ochtend en we rijden snel door Johannesburg heen. Het leek me jammer dat we Johannesburg niet aan zouden doen toen ik het reisprogramma had gezien, maar ik geloof dat we hier niet heel veel gemist hebben. Ik hoorde later van anderen dat dit ook de onveiligste stad van Zuid-Afrika is. Achteraf bleek Soweto niet een plaats te zijn, maar een wijk in Johannesburg. Hebben we toch nog wat van Johannesburg gezien.

Voor (toch nog ietsje meer) foto’s en informatie over Johannesburg, klik op de knop:

Soweto Towers

We gaan door richting Soweto, de sloppenwijk van Johannesburg. We zien de Soweto Towers al snel verschijnen. Je kunt daar overigens ook Bungeejumpen. Ik heb het nog even overwogen, maar heb het toch maar niet gedaan. Achteraf was het denk ik wel leuk geweest. Ik kwam er achter dat het namelijk maar iets van € 20 kostte.

Parijs - Op de trappen van de Sacre Coeur

Hector Pieterson Memorial

We zijn inmiddels bij het centrum van Soweto aangekomen, waar we vergezeld worden door een gids. Zij leidt ons als eerste naar het Hector Pieterson Memorial. Dit memorial ligt op 2 blokken afstand van waar de 13-jarige studentendemonstrant Hector Pieterson op 16 juni 1976 werd doodgeschoten. Massale protesten ontstonden in die tijd tegen het beleid van de regering om verplicht Afrikaans onderwijs te volgen in plaats van onderwijs in de Engelse taal. De politie opende het vuur op 10.000 studenten. Het museum is naar Hector vernoemd en laat de gebeurtenissen van de anti-apartheidsopstand in Soweto zien, waarbij ongeveer 23 protesterende schoolkinderen werden gedood.

Parijs - Bovenop de Arc de Triomphe

Dit is wel even iets waar je erg stil van wordt. Ongeveer 23 doodgeschoten studenten! Hector was pas 13 jaar oud. En als je dan die foto bij het monument ziet van een knul die huilend het dode jongetje draagt, dan gaat het kippenvel 3 cm hoog op je armen staan. Onvoorstelbaar is dit.

Groepsfoto

We maken onze eerste groepsfoto bij dit monument.

De straten van Soweto

De straten van Soweto zijn kleurrijk. We zien ook een Afrikaan zitten met een naaimachine. Hij is op straat aan het werk. Dit doet me wat aan Vietnam denken.

Souvenirs

Aan het einde van de Vilakazi Straat zien we allerlei kraampjes staan. Ik scoor hier nog even een magneetje voor mijn verzameling.

Afrikaanse Acrobaten

En dan worden we ineens verrast door een groepje Afrikaanse acrobaten. Ze maken er een mooie show van! We maken nog wat selfies met het groepje.

Mandela House

Het Mandela House staat ook op het programma. Het is indrukwekkend om te zien hoe deze grootse leider in zo’n klein huis heeft gewoond met zijn gezin!

Parijs - De Eiffeltoren van onderaf

Het Mandela House heeft een eigen pagina gekregen. Als je meer foto’s en informatie wilt zien over dit gave museum, klik dan op de knop:

Sakhumzi Restaurant

Na het Mandela House gaan we met zijn allen nog wat drinken bij het Sakhumzi Restaurant. Het was ontzettend apart om er achter te komen dat we daar met 10 man (en vrouw) aan 1 tafel zaten, waarvan er maar liefst 5 Rammstein fans waren.

Parijs - De Eiffeltoren van onderaf

Ondanks dat Soweto officieel gezien een wijk van Johannesburg is, heeft deze wijk een eigen pagina gekregen. Als je meer foto’s en informatie wilt zien over Soweto, klik dan op de knop:

Slagboom

En dan gaan we verder naar het Voortrekkermonument. Ik kan mijn glimlach niet onderdrukken als we bij deze geweldige slagboom aankomen. Dit is gewoon nostalgie!

Voortrekkermonument

Het Voortrekkermonument zelf is ook prachtig! Het monument is opgericht ter ere van de Voortrekkers. De Voortrekkers waren Nederlandstalige Afrikaanse boeren, die tussen 1835 en 1854 emigreerden uit de door de Britten geannexeerde Kaapkolonie. Ze emigreerden naar het binnenland van Zuid-Afrika om hier hun eigen onafhankelijke Boerenstaten te stichten. Dit wordt ook de Grote Trek genoemd. Het monument gedenkt ook de Slag bij de Bloedrivier van 1838. Bij deze slag vielen 10.000 Zoeloes de boeren aan, de rivier was rood door het bloed.

Het Voortrekkermonument heeft een eigen pagina gekregen. Voor meer foto’s en informatie over dit prachtige monument, klik op de knop:

Premier Hotel Pretoria

En dan komen we aan bij het hotel. We kunnen heerlijk even een douche pakken. Ik kom er achter dat ik vergeten ben mijn bh’s in de koffer te stoppen, ai… Ik was mijn enige bh provisorisch met wat shampoo en laat deze even drogen op de verwarming. Het hotel is overigens prima.

Dineren Premier Hotel Pretoria

Het eten bij dit hotel is ook helemaal prima, we hebben heerlijk gegeten. Na het eten gaan er nog een paar groepsgenoten de stad in. Wij zijn nog best moe van de reis, dus we besluiten nog eventjes te borrelen, de andere groepsgenoten wat te leren kennen en vroeg naar bed te gaan. Morgen moeten we ook vroeg op. We vertrekken hier namelijk al om 7:00 uur.

Pretoria heeft een eigen pagina. Voor meer foto’s en informatie over deze stad, klik op de knop:

10 september 2023 – Panoramaroute

Vandaag hebben we de Panoramaroute gereden. We zijn om 7:00 uur vertrokken, want we hadden een flinke reis voor de boeg vandaag.

Alzu Petroport

We rijden via de N4. Onderweg stoppen we nog even bij Alzu Petroport. Dit is een prachtige stop! Je kunt hier tanken, maar ook broodjes halen en koffie drinken. Buiten hebben we een fantastisch uitzicht, waar we onze eerste wilde dieren van deze vakantie spotten. We zien buffels, elandantilopen en struisvogels. Ik heb voor het eerst het gevoel dat we nu echt in Zuid-Afrika zitten.

Raamdecoratie

Bij de Alzu Retroport staat ook een raam voor het mooiste uitzicht. We staan al een tijdje in de rij voor een foto, maar iedereen wil dat en alles vliegt ook door elkaar heen. Uiteindelijk hebben we niet heel veel tijd meer en gaan we dus gewoon bij een andere groep Afrikanen staan. Dit maakte juist het plaatje helemaal perfect. Wat een leuke foto is dit geworden!

Afrikaanse lekkernijen

Ik wil ook altijd de lokale lekkernijen van een land proberen. Dat geeft een extra dimensie aan je vakantie, vind ik. Bij Alzu Retroport hebben ze meerdere lekkernijen die we later ook in de rest van Zuid-Afrika zullen vinden. Het hapjes van deeg met een vulling. Dit is veelal iets met kip of kaas met spinazie. Ze waren overheerlijk!

Dullstroom

Onderweg komen we door het plaatsje Dullstroom rijden.

Lydenburg

Een ander stadje waar we doorheen komen rijden is Lydenburg. Hier maken we ook een stop. We kunnen hier ook pinnen en gelukkig is de pinautomaat voorzien van beveiliging. In Lydenburg vind ik gelukkig ook bh’s, zodat ik niet steeds mijn enige meegenomen bh hoef uit te wassen de aankomende 3 weken. Een ander grappig detail was dat we in de supermarkt een vrouwtje zagen wapperen met een ‘Wet Floor’ bordje. Ze was de vloer aan het droog wapperen. Helaas was ik te laat voor een foto.

Bijna auto-ongeluk

Eenmaal uit de winkel haast ik me naar de bus, die vertrekt namelijk bijna. Onze gids Henning staat al netjes bij de bus te wachten. Als ik de straat oversteek, komt er echter een auto aan die plotseling een bocht maakt en met best een fikse snelheid precies mijn kant op komt rijden. De chauffeur kijkt de andere kant op en ziet mij niet. Ik kan nog net voor de auto wegspringen. Dat was even schrikken, maar gelukkig liep het goed af. Henning is opgelucht als ik naar hem toe loop, hij zag de auto namelijk ook met snelheid op mij af rijden.

Dullstroom en Lydenburg hebben een eigen pagina. Voor meer foto’s en informatie over deze steden, klik op de knop:

Blyde River Canyon

We zijn inmiddels aangekomen bij de Blyde River Canyon. Wat is het hier prachtig! De rotsformaties hebben alle kleuren van de regenboog, van felgeel tot rood.

Drie Rondavels

We zijn aangekomen bij de Drie Rondavels. De Drie Rondavels geven een spectaculair uitzicht over de Blyde River Canyon. De vorm van de Drie Rondavels lijkt op de traditionele hutten die je in Zuid-Afrika vaak op het platteland ziet. Zuid-Afrikanen kennen de rondavel als een traditionele hut in de vorm van een bijenkorf die eeuwenlang door de inheemse bevolking werd gebruikt als huis. De bijzondere toppen van de Drie Rondavels hebben hun unieke vorm waarschijnlijk gekregen doordat erosie de zachte zandsteenlaag heeft weggesleten. Hierdoor kwamen leisteen en kwartsgesteente bloot te liggen en vormden deze prachtige rotsformaties.

Blyde River Canyon

Ook hier hebben we weer een schitterend uitzicht over de Blyde River Canyon. Adembenemend mooi!

Parijs - Uitzicht Eiffeltoren

De Drie Rondavels hebben een eigen pagina. Voor meer foto’s en informatie over deze prachtige bezienswaardigheid, klik op de knop:

Bourke’s Luck Potholes

De reis is verder gegaan naar Bourke’s Luck Potholes. Hier zien we ook weer zo’n raam voor het mooiste uitzicht. Dit keer vragen ze ons zelfs of we er bij komen staan. In Zuid-Afrika vinden ze het dus ook leuk om met toeristen op de foto te staan. Ik vind dat schitterend. Het geeft een extra dimensie aan je foto.

Parijs - Uitzicht Eiffeltoren

Bourke’s Luck Potholes zijn rotsformaties die eeuwen geleden door erosie zijn gevormd. De aparte cilinder vormige gaten zijn ontstaan door miljoenen jaren van waterstroom vanuit de rivieren de Treur en de Blyde. Het water maakte snelle ronddraaiende bewegingen en heeft samen met zand en kiezels de rotsen geslepen tot het prachtig natuurlijk kunstwerk wat het nu is. Dit is een prachtig gebied met allerlei bruggetjes en looppaden.

Bourke’s Luck potholes heeft een eigen pagina. Voor meer foto’s en informatie over deze prachtige bezienswaardigheid, klik op de knop:

God’s Window

De laatste bezienswaardigheid van de Panoramaroute van vandaag is God’s Window. God’s Window is 1 van de mooiste uitkijkpunten van Zuid-Afrika. Het lukt me nog niet eens om 50% van de schoonheid van dit uitzicht vast te leggen op een foto. Dit moet je eigenlijk in het echt zien.

Parijs - Uitzicht Eiffeltoren

God’s Window heeft een eigen pagina. Voor meer foto’s en informatie over deze prachtige bezienswaardigheid, klik op de knop:

Onderweg naar Krugerpark

We zijn inmiddels onderweg naar het Krugerpark, waar we van alles tegenkomen onderweg. De hoge bergen afval die we zien zijn wel wat confronterend, maar de koeien op de weg zijn machtig leuk om te zien. Ik geniet hier zo van.

Shalati Adventure Lodge

We zijn bij onze accommodatie aangekomen, Shalati Adventure Lodge. We krijgen wederom een mooi ontvangst. Wat dat betreft kunnen ze daar buiten Zuid-Afrika nog wat van leren. We worden overal onthaald met een drankje (champagne) en een persoonlijke brief.

Onze tent

We worden bij onze tent gebracht. We zitten aan de rand van het Krugerpark, waar nog wel eens een verdwaalde olifant of iets dergelijks kan lopen. “This is as wild as it gets” zegt de eigenaar van het kamp. “Er zijn schorpioenen, spinnen en kikkers hier, die ook de tenten in kruipen”. We krijgen een zaklamp mee voor naast het bed, maar ook om mee te nemen als we de tent uit gaan. Dit voelt wel heel erg spannend allemaal! De adrenaline kruipt nu al door ons bloed. We kunnen bijna niet wachten tot onze eerste safari morgenochtend.

Dineren

En dan is het etenstijd. Ook hier krijgen we weer een overheerlijk diner. Het eten is allemaal supergoed geregeld in Zuid-Afrika.

Beestjes

Plotseling gilt er iemand tijdens het eten. Achter ons zit een spin met een grootte van 10 centimeter op de muur. Estelle vertelt over de kikker waar ze in grepen, doordat deze op het lichtknopje van hun tent zat. Ze konden er nog wel een hele schattige foto van maken. We zitten echt midden in de bushbush. Op de achtergrond horen we de junglegeluiden die ontzettend indrukwekkend zijn. We horen een aparte lokroep. De eigenaar van onze accommodatie vertelt ons dat dat hyena’s zijn.

11 september 2023 – Krugerpark

Vandaag is het dan zover. We gaan op safari en oh, wat hebben we daar zin in zeg! Ik ben zo benieuwd wat we allemaal gaan tegenkomen!

Jeeps

Er zijn 2 jeeps voor ons geregeld. Het verbaast me wat dat het open jeeps zijn, maar de gidsen vertellen dat de beesten de jeeps als een voorwerp zien. Ze zien ons er dus niet in zitten, zolang we onze armen en benen maar binnenboord houden. We kunnen zo natuurlijk wel veel mooiere foto’s maken!

Zonsopgang

We vetrekken al heel vroeg. Om 6:00 uur rijden we het Krugerpark namelijk al in. Om die tijd zijn de dieren namelijk nog het actiefst en heb je meer kans om ze te zien. ’s Middags wordt het te warm en dan zoeken ze beschutting. We zien de zon nog mooi opkomen in ieder geval. Dat gaat hier overigens heel snel, net als de zonsondergang. Dat vliegt voorbij. Binnen een kwartiertje is de zon op of onder.

Ochtendsafari

Tijdens de ochtendsafari zien we wel veel dieren, maar nog lang niet alles. We hebben alleen de neushoorn en de leeuw van de big 5 gezien. Verder hebben we wel veel antilopesoorten, zebra’s en giraffes gezien. Ik moet wel zeggen dat het zien van onze eerste neushoorn heel indrukwekkend was. Dat is echt wel even slikken. Het is zo’n ernstig bedreigde diersoort. Het is goed dat ze hier zo beschermd worden tegen stropers. Er lopen rangers door het park om de beesten te beschermen. Ook worden er drones, camera’s en dergelijke ingezet om stropers te kunnen lokaliseren. De hoorns van de neushoorns worden hier overigens afgezaagd. Dit is ook uit bescherming. Als je het ‘goud’ weghaalt, dan is er geen reden meer om een neushoorn neer te knallen.

Vogels

We zien ook meerdere vogels. Het is een gezellige zee van vogelgezang. Machtig mooi.

Lunch

Na de ochtendsafari gaan we terug naar Shalati Adventure Lodge voor een lunch. Deze is ook prima geregeld.

Krugerpark wandeling

Na de lunch kon je je opgeven voor een wandeling door het Krugerpark heen. Dit voelt wel heel spannend. We lopen aan de rand van het Krugerpark, maar onderweg zien we luipaarden- en olifantenpoep liggen. De wilde dieren komen hier dus ook.

Mierenleeuw

Wat ook indrukwekkend was, was de Mierenleeuw. Dit is 1 van de Little 5, dat is een soort van Big 5 van kleine diertjes. Deze mierenleeuw zet vallen om zo de mieren te kunnen vangen.

Bomen en planten

We leren ook veel over planten en bomen. Mijn moeder wilde een boom aanraken, maar de gids was nog net op tijd om haar te waarschuwen. Het was een giftige boom, de Tamboetie. Je kunt flinke diarree krijgen als je deze boom aanraakt. Ze schrok wel even. Het was overigens wel erg gaaf om zo lopend het Krugerpark in te mogen.

Middagsafari

’s Middags om een uur of 15:00 hebben we weer een safari. We gaan nu door tot de zon onder is. De temperatuur is weer wat gedaald, wat betekent dat we weer meer kans hebben om de dieren te spotten. We zijn net op weg, als de gids een geluid vanaf het wiel hoort komen. We moeten allemaal de jeep uit. Het wiel zit namelijk los. Wat een plek om ineens autopech te hebben zeg! Ik vind dit toch wel wat spannender dan de wandeling van vanmorgen. We zitten nu namelijk middenin het Krugerpark.

Dieren middagsafari

Tijdens de middagsafari hebben we meer geluk. We komen niet alleen weer neushoorns tegen, maar ook eindelijk olifanten! We hebben ook een gewonde leeuw gespot. Deze leeuw heeft gevochten en is uitgeput. Hij is aan het herstellen van het gevecht wat hij heeft verloren en heeft de krassen nog op zijn kop staan. Dat is ook indrukwekkend hoor. In een dierentuin zie je alleen maar gave leeuwen. Hier moeten ze vechten voor hun positie. Dit zijn ‘geleefde’ leeuwen.

Fotografen

Wat is het ook prachtig om de dieren zo in hun eigen leefomgeving te zien zeg! Iedereen blijft ook maar foto’s maken.

Borrel Nijlpaardenpoel

Bij de nijlpaardenpoel hebben we plotseling een borrel. Ook hier stappen we de jeeps weer uit. We krijgen wat Afrikaanse drankjes, waaronder Amarula. Dat was toch echt een voltreffer zeg! Er zijn meerdere groepsgenoten die hier een verslaving aan hebben overgehouden, waaronder ikzelf.

Nijlpaardenpoelfotootje

We willen heel graag een foto bij de nijlpaardenpoel. Als er net een foto geschoten is, roepen de gidsen ineens dat we terug moeten komen. Wat we zojuist deden was levensgevaarlijk. De nijlpaarden kunnen namelijk ook erg agressief zijn, helemaal als je in hun territorium komt en dat hadden we zojuist dus waarschijnlijk gedaan. Gelukkig bleven ze rustig en konden we weer veilig terug afdruipen naar de rest van de borrel. We hebben de foto nog om daaraan terug te kunnen denken.

Kameleon

De zon is inmiddels onder en met behulp van zaklampen schijnen de gidsen in de bosjes. De reflecterende ogen van de dieren verraden de plaats waar ze zitten. De gidsen zijn hier erg goed in getraind. De gids van de andere jeep spot namelijk met gemak een kleine kameleon die op een takje zit. Hoe bestaat het dat ze dat zien!

Dineren Shalati Safari Lodge

Eenmaal terug bij Shalati Adventure Lodge zien we de keurig gedekte tafels staan. Volgens onze gids waren ze nog mooier gedekt, maar het was een beetje stormachtig en de servetten waaiden steeds weg. Die hebben ze daarom toch maar anders neergelegd. We hadden een buitenbuffet. Dit was echt supergoed geregeld en ook ontzettend gezellig! Een mooie afsluiter van een mooie dag.

12 september 2023 – Krugerpark

Vandaag trekken we weer verder naar het zuiden, maar dan wel door het Krugerpark heen. We beginnen in het westen om zo door te rijden naar het zuiden. We hopen nu wat meer van de Big 5 te zien. We hebben de buffels wel gezien aan het begin van de vakantie bij Alzu Petropoort, maar dat was wel heel erg in de verte. We hopen de buffels nog een keer te zien. Ook het luipaard hebben we nog niet gezien.

Buffels

En yes, we krijgen in ieder geval de buffels te zien vandaag. Indrukwekkende beesten zijn dat. We leren hier dat de buffels de gevaarlijkste van de Big 5 zijn. Die had ik niet aan zien komen! Ik dacht juist dat de buffel de minst gevaarlijke van de Big 5 was! De buffel is echter heel onberekenbaar en valt aan zonder waarschuwing. Als de buffel aanvalt, dan gaat hij door tot je dood bent. Alle gidsen waren bang voor de buffels. Ze wilden nog liever een troep leeuwen tegenkomen dan 1 buffel. Als je je dood ‘speelt’ na een aanval van een buffel, dan schijnen ze over je heen te pissen. Hun pis is zo heet, dat je het wel uitschreeuwt als je nog niet dood bent. Dan vallen ze nogmaals aan, totdat je wel dood bent. De buffels met de ‘snorren’ op hun kop zijn de mannetjes trouwens.

Dieren

Ook vandaag komen we weer veel dieren tegen. Gisteren was het 1 leeuw, maar nu komen we er best nogal wat tegen! Machtig mooi.

Luipaardprooi in boom

We zijn helaas geen luipaard tegengekomen vandaag. We kwamen wel een prooi tegen in een boom, wat betekent dat er een luipaard in de buurt is geweest. Helaas was deze vogel gevlogen.

Honingdas

We komen vandaag wel Honingdassen tegen. De honingdas is voornamelijk ’s nachts actief, waardoor het dus heel erg exclusief is dat we dit diertje gezien hebben! Wat mooi dit!!

Afrikaanse Wilde Hond

Wat ook speciaal was, was de Afrikaanse wilde hond. De Afrikaanse wilde honden zijn een zwaar bedreigde diersoort. Wereldwijd zijn er nog maar 6.000, in het Krugerpark zijn er nog maar 120. De Afrikaanse wilde honden van het Krugerpark hebben een halsband om en worden 24 uur per dag gemonitord. Het was dus heel speciaal dat we de Afrikaanse wilde honden gezien hebben.

Edwin zijn tosti

’s Middags gaan we lunchen bij Tshokwane Picnic Rd. Hier zie je veel bavianen. Ze zijn heel brutaal. We vonden onze lunch al zo lang duren. Het bleek Edwin zijn tosti te zijn die door een baviaan ingepikt was in de keuken.

Gecontroleerde Branden

Wat je ook veel ziet in Zuid-Afrika, zijn de gecontroleerde branden. Het gras is aan het eind van de winter namelijk erg droog en heeft geen voedingsstoffen meer. Het dorre gras vormt ook een gevaar voor grote ongecontroleerde natuurbranden, waarbij vele bedreigde diersoorten uit zouden kunnen sterven. Bij de branden komt er ook koolstofdioxide vrij, wat het nieuwe gras weer beter en sneller laat groeien. Hierdoor hebben de dieren ook weer veel voedzamer gras.

Koukleumende Jeepgangers

Gisteren was het maar liefst 40 graden. Wat een verschil met vandaag! Vandaag is het echt koud. Zo koud, dat we vragen of we wat eerder naar onze eindbestemming kunnen gaan. Meerdere groepsgenoten hebben inmiddels blauwe lippen van de kou. We mogen gelukkig een half uurtje eerder naar de eindbestemming.

We hebben zoveel meer dieren gezien dan ik in dit blog kan plaatsen. Het Krugerpark heeft daarom een eigen pagina gekregen. Voor meer foto’s en informatie over dit prachtige natuurreservaat, klik op de knop:

Koeksisters

We zijn inmiddels het Krugerpark alweer uit. Onderweg stoppen we nog even voor een bakkie koffie. Ik probeer nu ook weer iets Afrikaans uit, namelijk koeksisters. Het smaakt een beetje naar oliebollen.

Muluwa Lodge in Witrivier

We komen aan op onze bestemming voor vannacht, bij Muluwa Lodge in Witrivier. Dit ziet er ook supergezellig uit.

Glamping

Het is een glamping (luxe camping). De tenten zijn prachtig! Het uitzicht is ook schitterend!

Diner bij Muluwa Lodge

Het diner is ook supergoed voor elkaar.

Noodtoeter

Tijdens het diner vertellen Edwin en Jan echter dat ze gegrom hebben gehoord. Het was een leeuwachtige brul. “Ach ja, je zit hier vlakbij het Krugerpark, dus er kan wel wat rondlopen bij het kamp inderdaad”, wordt er gezegd. Hmm….. en dan moet je nog terug naar je tent. Ik snap nu ook waarom ze die toeter in de tent hebben staan. Natuurlijk had ik die niet bij me toen ik ’s avonds laat nog alleen terug moest lopen naar de tent. Edwin was al wat eerder gegaan namelijk. De spanning blijft zo nu en dan hoog hier in Zuid-Afrika.

13 september 2023 – Op weg naar Swaziland

Vandaag gaan we op weg naar Swaziland. Ik ben ook heel erg benieuwd wat dat land ons aan mooie ervaringen gaat brengen.

Ontbijten Muluwa Lodge

Het ontbijt bij Muluwa Lodge was ook supergoed geregeld! We hebben hier heerlijk ontbeten.

Parijs - Uitzicht Eiffeltoren

Witrivier heeft een eigen pagina. Voor meer foto’s en informatie over deze plaats, klik op de knop:

Macademianoten

En dan gaan we op weg naar Swaziland. Onderweg komen we nog wat verkopers tegen die Macademianoten aanbieden. We kopen deze. Dit blijken ook wel erg lekkere noten te zijn.

Malelane Superspar

In Malelane stoppen we bij de Superspar. Hier kunnen we nog wat etenswaar voor onderweg kopen. Ze maken hier trouwens wel een kunstwerk van de winkelwagentjes!

Grote pionnen

De pionnen die we hier bij de supermarkt zien zijn overigens wel heeeeeel erg groot!

Schoemansdal & Jeppes Reef

We zijn inmiddels bij de grens van Swaziland aangekomen bij Schoemansdal en Jeppes Reef. Ook daar zijn we nog wat mooie plaatjes tegengekomen.

Dit is het einde van blog 1 van Zuid-Afrika.  Als je de avonturen wilt lezen van mijn reis in Swaziland en St. Lucie en Drakensbergen in Zuid-Afrika, klik dan op de knop om mijn 2e blog van Zuid-Afrika te lezen. Als je meer wilt lezen over mijn avonturen in Lesotho en het zuiden van Zuid-Afrika, klik dan op de knop van blog 3, en als je een blog over het Karoo-gebergte en Kaapstad in Zuid-Afrika wilt lezen, klik dan op de knop van blog 4.

Wil je meer lezen over Swaziland en St. Lucia en Drakensbergen in Zuid-Afrika, klik op de knop:

Wil je meer lezen over Lesotho en het Zuiden (Graaff-Reinet, Plettenberg Bay, Wilderness, Tsitsikamma National Park) in Zuid-Afrika, klik op de knop:

Voor meer foto’s en informatie over het Karoo-gebergte en Kaapstad in Zuid-Afrika, klik op de knop: