Selecteer een pagina

Blog België – Antwerpen

‘Antwerpen Allerlei’

28 t/m 31 december 2021

Edwin en ik hebben onze ‘relatieverjaardag’ op 28 december. Doordat dit tussen kerst en oud & nieuw ligt, kunnen we dit elk jaar in het buitenland vieren. Dit jaar waren er veel landen op slot door covid-19, behalve België. In België was bijna alles open, dus kozen we dit jaar voor Antwerpen.

In dit blog heb ik trouwens voornamelijk mijn eigen ervaringen van tijdens mijn vakantie naar Antwerpen beschreven. Ik heb hier ook lang niet alles qua bezienswaardigheden in staan wat we gezien hebben. Als je meer over de bezienswaardigheden en Antwerpen zelf wilt weten, kijk dan even bij de reislocatie Antwerpen

28 december 2021 – Heenreis en Kinepolis

Hotel Ibis Budget

Het is altijd wat lastig schatten als je met de auto reist. We kunnen na 15:00 uur inchecken, dus dat is de tijd waar we op gokken. Natuurlijk blijf je altijd net weer even wat langer hangen tijdens de pauzes, worden we door de TomTom 3 keer verkeerd om het hotel heen gestuurd, etc, waardoor we toch nog redelijk op tijd om 15:45 uur bij het hotel aankomen. We hebben geboekt bij Hotel Ibis Budget. Het hotel is prima. Het is schoon en goed qua prijs-kwaliteitverhouding. Een nadeel is wel dat je hier niet kunt dineren, maar goed, dat kunnen we ook in de stad. Daarnaast geeft de receptioniste door dat we wel kunnen dineren in het Novotel hotel hiernaast. Dat lijkt me ook helemaal prima, aangezien je zo via een hekje vanaf de parkeerplaats naar dat hotel kunt lopen.

Antwerpen - Hotel Ibis Budget

Hollywood Café

We hebben van tevoren al het een en ander bekeken en zouden gaan eten bij Axxes Café Restaurant. Eenmaal daar, komen we er achter dat dit helaas gesloten is. Ai, daar hadden we natuurlijk geen rekening mee gehouden. We zien het restaurant Hollywood Café liggen, wat er ook gezellig uitziet, dus besluiten we daar maar te gaan eten. Dat was geen verkeerde keuze, we hebben diverse voorgerechtjes genomen die we als Tapas hebben gegeten, met daarna een kipshoarmaschotel en een toetje. De kipshoamaschotel was ook lekker royaal en het personeel was ook erg vriendelijk. Zeker een aanrader dus. Als je meer informatie over dit restaurant wilt, kijk dan even bij ze op hun website.

Antwerpen - Dineren Hollywood Café

4 jaar samen

Zoals ik al zei, we hadden iets te vieren. Vandaag zijn we namelijk 4 jaar bij elkaar en ik ben nog net zo blij met Edwin als ik was aan het begin van onze relatie. Het gebeurt denk ik ook zelden dat je iemand treft die zo hetzelfde in het leven staat als jij en die zoveel gemeenschappelijke interesses heeft. Dat mag dan ook zeker wel gevierd worden.

Kinepolis

Na het eten kijken we nog even naar het mooie complex dat hier ligt. De Kinepolis is een grote bioscoop die er wel heel mooi bij ligt zo op het terrein.

Antwerpen - Kinepolis

29 december 2021 – Zuid, Kust & Eiland

Rugpijn

Ik heb een hele slechte nacht gehad, mijn rug begon steeds meer pijn te doen. Gelukkig ben ik uiteindelijk wel in slaap gevallen, maar toen ik wakker werd, kon ik het wel uitschreeuwen van de pijn. Ik kon helemaal niets meer! Ik kon niet eens mijn eigen sokken aankrijgen. Dat dit nu precies tijdens onze vakantie moest gebeuren zeg! Gelukkig heb ik altijd een paar pijnstillers uit nood bij me in mijn handtas, het waren er echter niet veel. Ik gooi 2 pijnstillers naar binnen en we gaan ontbijten.

Parkeren

De planning voor vandaag is beginnen in het zuiden en dan langs de kust omhoog gaan naar het noorden. Het parkeren is goed geregeld in Antwerpen. Vlakbij ons hotel ligt de P+R Luchtbal, waar je de auto voor € 1 per dag neer kunt zetten. Deze P+R ligt naast een tramhalte.

Openbaar Vervoer

Het openbaar vervoer is in België erg handig. Je kunt namelijk gewoon met je bankpas in- en uitklokken op het apparaat in de tram. Je betaalt dan € 2,10 per rit met een maximum dagtarief van € 7,50. Voor die € 2,10 mag je een uur in de tram zitten, maar dat haal je makkelijk. Een ritje naar het centrum van Antwerpen duurt namelijk ongeveer 20 minuten. Je kunt vanuit P+R Luchtbal lijn 1 nemen richting het centrum. Lijn 1 rijdt overigens over de grote doorgaande weg door Antwerpen heen.

Antwerpen - In de Tram

Schildersstraat

We nemen tramhalte Antwerpen Bles en lopen naar de Schildersstraat, waar we een aantal mooie panden zien.

Antwerpen - Mooie Pandjes Schildersstraat
Antwerpen - Schildersstraat 41 - GO Muzische Basisschool Kdo

Shomre Hadas Bouwmeester Synagoge

Een straat achter de Schildersstraat, ligt de Shomre Hadas Bouwmeester Synagoge. Deze is ook zeker het bezichtigen waard.

Antwerpen - Shomre Hadas Bouwmeester Synagoge

Koninklijk Museum Schone Kunsten

Hierna gaan we naar het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten. Dit is een gigantisch groot gebouw, wat zeker wel de moeite waard is om even omheen te lopen. Er zit een groot museum in, wat helaas gesloten is. Het museum wordt namelijk grondig gerestaureerd. Gelukkig is de buitenkant van het pand ook prachtig om te zien.

Antwerpen - Koninklijk Museum Schone Kunsten

Monument Schelde Vrij

Hierna lopen we richting het noordoosten naar het Monument Schelde Vrij. Dit is ook prachtig om te zien. Het monument is mooier dan ik op de foto kan vastleggen.

Antwerpen - Monument Schelde Vrij

Rugpijn

Hierna lopen we weer terug langs het museum, richting het standbeeld/fontein van Baron Lambermont. Ik voel mijn rug weer opspelen en ik moet even zitten om wat pijnstillers naar binnen te werken. We hebben helaas geen water of iets dergelijks bij ons, dus we besluiten ergens wat koffie met water te drinken.

Standbeeld Baron Lambermont

Na de koffie gaan we naar het Standbeeld/de fontein van Baron Lambermont. We moeten hier even geduld hebben, want net als ik een foto wil maken, gaat er een man pontificaal voor de fontein staan te bellen. Ons geduld wordt beloond, want uiteindelijk gaat hij toch weg. Dit is echt een prachtige fontein! Wel jammer dat deze leeg staat.

Antwerpen - Standbeeld Baron Lambermont

Waterpoort

We lopen naar het noordwesten, waar we de Waterpoort zien. Deze is ook prachtig! Op de hoek van deze straat ligt een Halal-restaurantje, waar we gelukkig een paar flesjes water kunnen kopen. Die ga ik vandaag nog wel nodig hebben met die rug!

Antwerpen - Waterpoort

Langs de Schelde

Normaal gesproken zouden we hier rechtdoor kunnen, maar het is hier allemaal afgesloten. Ze zijn druk aan het bouwen, waardoor we om moeten lopen. Hierdoor kunnen we echter nog wel een glimp opvangen van het gerechtshof, wat er ook erg mooi uitziet. Daarna komen we aan bij de Schelde voor een mooie blik over de boulevard.

Antwerpen - Rechtbank Eerste Aanleg
Antwerpen - Langs de Schelde

Zuiderpershuis

We zijn op zoek naar de stripmuur van Nero en die ligt in de straat achter de boulevard. We weten alleen niet precies ter hoogte van welk gebouw, dus we besluiten al vrij snel deze straat alvast te nemen. Doordat we dit doen, komen we toevallig langs dit mooie Zuiderpershuis. Wat een schitterend gebouw!

Antwerpen - Zuiderpershuis

Monument Peter de Grote

Een stukje verder zien we het Monument van Peter de Grote. Deze is ook wel geinig.

Antwerpen - Monument Peter de Grote

Stripmuur Nero

We moesten even zoeken, maar uiteindelijk vinden we dan toch nog de Stripmuur van Nero. Hier zien we ook een elektriciteitskastje met daarop een complete stripmurenroute vermeldt. We hadden 2 stripmuren gezien tijdens onze voorbereiding, maar we wisten dus niet dat er een complete route met stripmuren was. Helaas kunnen we deze niet allemaal gaan bekijken, maar voor degenen die dat wel willen, hier kun je de route vinden.

Antwerpen - Kaart Stripmurenroute Plattegrond
Antwerpen - Stripmuur van Nero

Sint-Andrieskerk

We zijn op zoek naar de stripmuur van Suske & Wiske, waardoor we per ongeluk op de Sint-Andrieskerk stuiten. Dit is ook een kolossale kerk!

Antwerpen - Sint-Andrieskerk

Stripmuur Suske & Wiske

En ook de Stripmuur van Suske & Wiske vinden we.

Antwerpen - Stripmuur Suske en Wiske

Hansahuis

Na de Stripmuur van Suske & Wiske gaan we weer terug naar de boulevard. Ik heb inmiddels een drogisterij gevonden voor pijnstillers. Op de boulevard zien we ’the View’ al liggen en daar willen we zeker in, maar het is al lunchtijd en de inwendige mens moet ook verzorgd worden. Ik voel dat de pijnstillers ook beginnen uit te werken en moet weer een paar nieuwe innemen. We gaan daarom eerst richting centrum om te zien waar we kunnen eten, waarbij we langs dit prachtige Hansahuis komen lopen.

Antwerpen - Hansahuis

Lunchen Sushi and Rolls

Aan de overkant van het Hansahuis zien we een gezellig tentje, maar helaas was dat al afgeladen. De tentjes eromheen zijn ook allemaal vol. We besluiten dan maar bij Sushi and Rolls te gaan zitten en dat was een goede zet. We hebben hier echt overheerlijk gegeten!

Antwerpen - Lunchen Sushi and Rolls

Reuzenrad the View

Na het eten gaan we weer terug richting boulevard, waar we eerst een ritje gaan maken in Reuzenrad the View. Dit is wel erg mooi, ondanks dat het wel erg koud was. Helaas konden we ook niet mooie foto’s maken door de regen en de ramen die vol regendruppels zaten. Tussen de deurtjes door kan ik gelukkig nog wel een aantal mooie foto’s maken van ‘het Steen’ dat vanaf hier wel erg mooi is!

Antwerpen - Reuzenrad the View
Antwerpen - Reuzenrad the View Het uitzicht

Steenplein Brug & Standbeeld Godin Minerva

Naast het reuzenrad ligt de brug met het standbeeld van Godin Minerva. Hier kun je ook prachtig langs de Schelde lopen.

Antwerpen - Steenplein Brug en Standbeeld van Godin Minerva
Antwerpen - Uitzicht van het Steenplein

Steenplein

Naast de brug ligt het Steenplein, waar tijdens de winter een leuke markt opgesteld staat.

Antwerpen - Steenplein

Het Steen

En dan komen we uit bij ‘het Steen’. Dit is het oudste gebouw van Antwerpen, het is namelijk in de 13e eeuw gebouwd. Ik dacht eerst dat het een kasteel was, maar kwam er later achter dat het eigenlijk de toegangspoort was van de muur die vroeger om de burcht lag. Op dit moment zit er een soort van toeristisch centrumpje in.

Antwerpen - Kasteel het Steen

Lange Wapper Selfie

We wilden eigenlijk even met Lange Wapper (volgens de legende de pestkop van dronkenlappen) op een selfie, maar dat lukte niet al te best, dan maar half en half met het Steen.

Parijs - Uitzicht Eiffeltoren
Antwerpen - Kasteel het Steen Standbeeld Lange Wapper

We lopen de poort van ‘het Steen’ nog even in, wat ook zeker de moeite waard is! Je ziet hier nog een aantal echt oude onderdelen van de vroegere burcht. Erg mooi! Je kunt ook nog een soort van klein binnenplaatsje op, wat er ook erg leuk uitziet.

Antwerpen - Kasteel het Steen

Noorderterras

We lopen over het Noorderterras richting het noorden van Antwerpen.

Antwerpen - Noorderterras River Café Plateau Royal
Antwerpen - Boulevard

Boeienloods Loodswezen

Dan zien we vanaf de weg ineens iets moois links van ons. Het lijkt een soort van Synagoge, maar we kunnen er niet goed bij in de buurt komen doordat er hekken voor staan. We kijken even of we aan de achterkant kunnen komen en dat lukte! En zo komen we wederom bij een gebouw dat niet als populaire bezienswaardigheid is bestempeld, maar wat zo mooi is! Het blijkt de oude boeienloods te zijn van het Loodswezen, wat er naast ligt. Geen Synagoge dus, maar iets wat minstens zo mooi is!

Antwerpen - Loodswezen Boeienloods

Loodswezen

Het kolossale pand van het Loodswezen stond dus ook niet op ons lijstje, maar dat is ook zeker de moeite waard om even te bekijken! Schitterend pand is het!

Antwerpen - Loodswezen

Museum aan de Stroom

Tegenover het Loodswezen ligt het Museum aan de Stroom. Dit is een vrij populaire bezienswaardigheid, omdat je gratis het dak en de loopboulevard daar naartoe op kunt. Hier schijn je een prachtig uitzicht te hebben. Wij zijn echter al wat aan de late kant en we moeten nog eten. We hebben dus niet de tijd om hier te gaan kijken, omdat we dan waarschijnlijk geen open restaurantje meer kunnen vinden. We lopen dus door, ondertussen zoekend naar een eettentje.

Antwerpen - Museum aan de Stroom

Rijnkaai, Scheldekaaien & Waagnatie

We lopen nu richting de Londenbrug, waar we onderweg nog steeds geen restaurantje hebben gevonden, maar wel deze mooie havenkranen aan de Scheldekaaien.

Antwerpen - Rijnkaai Scheldekaaien Waagnatie

Londenbrug

We zijn bij de Londenbrug uitgekomen, waar we een prachtig uitzicht hebben over het water.

Antwerpen - Londenbrug Uitzicht

Parkbrug

We zijn inmiddels bij de Parkbrug aangekomen, waar we de oversteek maken via de fiets/wandelbrug. Dit is een leuke brug, maar we hadden er wel iets meer van verwacht moet ik eerlijk zeggen. Op de foto’s die we gezien hadden was deze brug spectaculair, maar in het echt wat minder. Ik vermoed dat de blauwe lamp kapot is die dit juist zo mooi doet lijken.

Antwerpen - Parkbrug

Dinnertime & pillen

Onze tramhalte ligt vlakbij de Parkbrug. We gaan met een lege maag terug naar ons hotel en hopen dat we bij het naastgelegen hotel Novotel nog wat kunnen eten. Gelukkig treffen we het, de keuken is nog open en we kunnen nog een lekkere maaltijd eten die zeker niet tegenvalt. Mijn rug heeft het gelukkig ook uitgehouden, wat ook geen wonder was door het grote aantal pijnstillers dat ik vandaag naar binnen heb gewerkt. Hopelijk gaat dat morgen beter.

30 december 2021 – Centrum & Kerken

Vandaag staat het centrum en een aantal kerken op het programma. Gisteren kwamen we er achter dat de tram ook langs de halte Kinepolis komt. Hier hadden we geparkeerd de eerste avond tijdens ons etentje, dus we proberen hier te gaan staan en dat lukte gemakkelijk! Er is best wel veel plaats hier en het parkeren is gratis. Scheelt toch weer 1 euro! Mijn rug is nog steeds verschrikkelijk, dus de eerste pijnstillers zitten er alweer in.

Operagebouw

Dit gebouw hebben we gisteren vanuit de tram gezien, dus daar beginnen we vandaag. Het blijkt het Operagebouw te zijn wat ik ook op mijn lijstje had staan. Prachtig gebouw is dit!

Antwerpen - Operagebouw

Hoekgebouwen Teniersplaats Leysstraat

Na het Operagebouw lopen we wat naar het zuiden. We hadden gisteren namelijk ook nog een leuke kerk gezien vanuit de tram. Onderweg zien we ineens deze mooie gebouwen opdoemen. Weer wat gebouwen die niet zo snel naar voren komen als bezienswaardigheden van Antwerpen. Het schijnt de toegangsstraat te zijn naar winkelstraat de Meir. Hier komen we later nog wel terug, dus we besluiten eerst het kerkje op te zoeken wat we gezien hebben.

Antwerpen - Hoekgebouwen Teniersplaats Leysstraat

OLV van Genadekerk

We vinden het kerkje, wat wel heel schattig is. Het is de Onze-Lieve-Vrouwe van Genadekerk.

Antwerpen - OLV van Genadekerk

De Wapper

Hierna gaan we via het Hopland (waar we overigens ook nog een aantal mooie panden hebben gezien) naar de Wapper. Aan de Wapper liggen ook nog een paar bekende gebouwen, zoals bijvoorbeeld het Rubenshuis.

Antwerpen - Gebouwen op de Wapper

Vertelboom

Aan de Wapper zien we ook de Vertelboom op een muur geschilderd. Dit is ook erg creatief, een boom van een gedicht met takken vol andere gedichten.

Antwerpen - De Vertelboom op de Wapper

Fontein de Vissende Arend

Op het uiteinde van de Wapper, zien we de fontein de Vissende Arend. Ook deze fontein is leeg, maar wel mooi om te zien.

Antwerpen - Fontein de Vissende Arend op de Wapper

Winkelstraat de Meir

Na de Wapper gaan we met een lusje langs de Stadsschouwburg en de Graanmarkt linksaf de Meir op. We hadden al berichten op het journaal gehoord dat het zo druk moest zijn in Antwerpen, omdat alles dicht was in Nederland vanwege covid-19 en omdat bijna alles open was in België. We hadden er gisteren nog niet veel van gemerkt, maar zagen hier in de winkelstraat meteen wat ze bedoelden op het journaal. Wat een drukte!

Antwerpen - Winkelstraat de Meir

Paleis op de Meir

En dat was even zoeken…… Dit was 1 van de bezienswaardigheden die groot oplicht als je de kaart van Antwerpen bekijkt op Google. Ik zal je eerlijk vertellen dat we er 3 keer langs zijn gelopen en uiteindelijk dezelfde Google nodig hadden om te kunnen zien waar dit paleis dan precies lag. Een dikke tegenvaller dus. Nu moet ik er wel bijzeggen dat we niet binnen zijn geweest, maar de buitenkant vond ik niet zo spectaculair.

Antwerpen - Paleis op de Meir BNP Paribas Fortis Bank

KBC-Toren

Een ander pand dat wel opvalt op de Meir, is de KBC-Toren.

Antwerpen - KBC Toren op de Meir

Groenplaats Plein

Hierna lopen we naar het Groenplaats Plein, waar we de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal al zien liggen. Helaas staat deze in de steigers, dus niet in volle glorie, maar goed, je kunt niet alles hebben.

Antwerpen - Groenplaats Plein

Onze Lieve Vrouwekathedraal

En dan komen we bij de kathedraal zelf uit. Dit is een mooie kathedraal, vooral het timpaan staat bekend om de uitbeelding van het laatste oordeel.

Antwerpen - Onze-Lieve-Vrouwekathedraal

De kathedraal is van binnen overigens ook erg mooi! Het is wel 1 van de eerste kathedralen waar we entree voor moeten betalen, maar goed, we komen niet zo vaak in Antwerpen of België, dus gaan we toch maar naar binnen. Het is wel een erg mooie kathedraal!

De Onze-Lieve-Vrouwekathedraal heeft een eigen pagina gekregen. Als je meer informatie over deze prachtige kerk wilt, klik dan op de knop:

Paster Appelmans Monument

Tegen de kathedraal aan, staat het Paster Appelmans Monument. Dit is een monument ter ere van de belangrijkste architect van de kathedraal, Pieter Appelmans.

Antwerpen - Paster Appelmans Monument

Grote Markt

We lopen door naar de Grote Markt. Dit is een vrij belangrijk plein in Antwerpen. Aan dit plein liggen het Stadhuis, de VVV, de Brabofontein en de Gildehuizen.

Antwerpen - Grote Markt

Lunchen bij Baltos

Het is inmiddels ook lunchtijd, dus we kijken even bij de restaurantjes die om de Grote Markt heen liggen. Bij het 1e restaurantje staat een ober zo hard te schreeuwen dat je daar naar binnen moet, dat we juist daar niet naar binnen gaan. Wat heb ik daar een hekel aan als mensen zo staan te schreeuwen of soms nog erger, aan je gaan lopen trekken om een bepaald restaurant binnen te moeten gaan. Nee, laat mij alsjeblieft zelf even rustig een restaurantje uitzoeken. We gaan bij Baltos eten.

Antwerpen - Lunchen bij Baltos

Willem Ogierplein

Na het lunchen lopen we naar het Willem Ogierplein, waar we nog een prachtig uitzicht krijgen op ‘het Steen’.

Antwerpen - Willem Ogierplaats met uitzicht op kasteel het Steen

Natienhuis & Pand Romi Bvba

Hier zien we ook nog een paar andere mooie panden liggen.

Antwerpen - Natiënhuis en Pand Romi Bvba

Museum Vleeshuis ‘Klank van de Stad’

We duiken deze wijk iets verder in richting de overblijfselen van de burchtmuur, waar we weer zo’n leuke verrassing tegenkomen, namelijk het Museum Vleeshuis ‘Klank van de Stad’. Dit is ook weer zo’n prachtig pand dat niet meteen naar voren komt als je zoekt op de mooiste bezienswaardigheden van Antwerpen/België.

Antwerpen - Vleeshuis Klank van de Stad

Overblijfselen Burchtmuur

En ook daar vinden we weer wat we zochten, de overblijfselen van de burchtmuur.

Antwerpen - Overblijfselen Burchtmuur

Sint-Pauluskerk

Dan lopen we naar de Sint-Pauluskerk. Ik vind dit met recht de mooiste kerk van Antwerpen. Wat een leuke verrassing ook weer! Het leuke van deze kerk is ook dat er vrijwilligers in rondlopen die je mooie anekdotes vertellen over de kerk en de kunst die er in hangt. Geweldig!

Antwerpen - Sint-Pauluskerk

Calvarietuin

Wat ook erg mooi is aan de Sint-Pauluskerk, is de Calvarietuin. Geweldig!

Antwerpen - Sint-Pauluskerk Calvarietuin

De Sint-Pauluskerk en de Calvarietuin hebben een eigen pagina gekregen. Als je meer informatie over deze schitterende kerk wilt, klik dan op de knop:

Oudste huis van Antwerpen

Na de Sint-Pauluskerk lopen we nog even langs het oudste huis van Antwerpen.

Antwerpen - Oudste Huis

Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience

We gaan naar de volgende kerk, waar we de Erfgoedbibliotheek van Hendrik Conscience nog tegenover zien liggen.

Antwerpen - Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience

Sint-Carolus Borromeuskerk

Tegenover de bibliotheek ligt de Sint-Carolus Borromeuskerk. Ook dit is een erg mooie kerk, zowel van binnen als van buiten.

Antwerpen - Sint-Carolus Borromeuskerk

De Sint-Carolus Borromeuskerk heeft een eigen pagina gekregen. Als je meer informatie over deze prachtige kerk wilt, klik dan op de knop:

Sint-Annakapel (Keizerskapel)

Hierna lopen we nog langs een aantal andere kerkjes, zoals de Sint-Annakapel, die ook wel bekend staat als de Keizerskapel.

Antwerpen - Sint-Annakapel Keizerskapel

Sint-Jacobskerk

We komen ook nog langs de Sint-Jacobskerk.

Antwerpen - Sint-Jacobskerk

Kapucijnenklooster Sint-Franciscus

Hierna lopen we even verkeerd, waardoor we langs het Kapucijnenklooster van Sint-Franciscus komen.

Antwerpen - Kapucijnenklooster Sint Franciscus

Begijnhof

Als laatste bezoeken we nog even het Begijnhof. Blijkbaar zijn we hier net op tijd voor, want als we het Begijnhof verlaten, sluit een vrouw achter ons het complex af. Het is op dat moment precies 17:00 uur.

Antwerpen - Begijnhof

Dineren bij Hotel Novotel

Het was ons gisteren goed bevallen, dus we gaan vandaag weer naar hotel Novotel voor een diner. Ook nu smaakte het allemaal weer prima en ook vandaag ben ik doorgekomen met pijnstillers. Wat een ellende met zo’n rug zeg. Ik kan er bijna wel een overdosis aan overhouden! Ik heb nog nooit zoveel pijnstillers zo snel achter elkaar geslikt, maar goed, je wil ook niet dat je vakantie in het 100 loopt. Hopelijk gaat het morgen beter.

Antwerpen - Dineren bij Hotel Novotel

31 december 2021 – Joodse Wijk & Centraal Station

Spoorweg

Vandaag gaan we naar de Joodse Wijk, waar een mooie Russisch Orthodoxe kerk moet staan. Onderweg komen we deze prachtige spoorweg tegen!

Antwerpen - Spoorweg

Russisch Orthodoxe Kerk van Christus Geboorte

Het was even zoeken en we konden ook niet gemakkelijk een parkeerplaats vinden. Als we er eindelijk 1 vinden, dan blijkt dit een parkeerplaats te zijn die je alleen digitaal met je telefoon kan betalen. Je zal maar geen internet hebben….. Dit kost ons best wel even tijd om het parkeerticket te regelen. We zien echter ook een politieauto met agenten staan, dus we besluiten toch maar netjes te betalen. Erg handig de digitale wereld, maar nu even niet… De Orthodoxe kerk is overigens prachtig. We wilden deze heel graag van binnen bekijken, want dat moet ook schitterend zijn. Helaas is de kerk vandaag gesloten.

Antwerpen - Russische Orthodoxe Kerk van Christus Geboorte

Centraal Station

We lopen door de Joodse wijk heen, wat erg leuk is. Je ziet hier heel veel joden lopen met hun authentieke kledij van nette en lange, zwarte jassen met een hoedje op en lang haar met krullen aan de voorkant die onder een hoedje vandaan komen. De rest van het hoofd van de mannen en jongens is kaal. Ik vind dit schitterend om te zien. Langzaam aan komen we bij het Centraal Station, wat ook een bezienswaardigheid op zich is.

Antwerpen - Centraal Station

Elisabeth Concert Center

Naast het Centraal Station zien we nog een plein liggen waar het Elisabeth Concert Center aan ligt.

Antwerpen - Elisabeth Concert Center

Terugreis

En dat was het laatste van Antwerpen in België. Vandaag moeten we ook weer terug naar Nederland, waar het Oudjaarsavond is. Wij vieren het bij mijn ouders in Brabant, dat ligt mooi op de terugweg richting huis en dat is een mooie afsluiting van onze vakantie. Ik ben blij verrast door Antwerpen. Ik vond het mooier dan ik gedacht had. Zeker een aanrader dus!