Selecteer een pagina

Blog – Frankrijk – Elzas

‘Blienschwiller, cultuur, wijn, whisky en achtbanen’

30 april t/m 07 mei 2011

Het werd weer tijd voor een familievakantie, deze keer een blog van mijn vakantie naar Frankrijk, alleen nu naar de Elzas. Helaas konden mijn zus en haar man er niet bij zijn, maar het was toch nog aardig volle bak!

30 april 2011 – De reis + aankomst

Helaas geen Koninginnedag voor ons dit jaar, want om 5:00 uur gaat het wekkertje al om het hele gezin uit bed te trommelen en in de kleren te hijsen. Snel de koffers in de auto en op richting Sleeuwijk, waar mijn ouders wonen. Om 8:00 uur komen we daar aan, mooi op tijd. Snel een bakkie koffie naar binnen gegoten, want mijn vader zat natuurlijk al kant en klaar in de auto met startende motor te wachten. De reis ging deze keer wat beter, mijn vader heeft geleerd van vorig jaar. Niet dat

ik veel van de reis heb meegekregen trouwens, want ik heb de halve reis in coma gelegen. Volgens Franke zijn we zelfs naast hun gaan rijden, heeft Ferry het raam laten zakken en ik snurkte gewoon door. Niets gemerkt. Hoe bedoel je moe… Het was Guido wel opgevallen dat er in Frankrijk ineens wel heel veel Franse auto’s reden! Leuk die oplettendheid van de kinderen ?.

Om ongeveer 17:00 uur kwamen we bij het gigantisch mooie huis aan.

’s Avonds hebben we heerlijk de hele avond geborreld. Deze keer hebben we van huis maar een drankvoorraad meegenomen, aangezien we vorig jaar ineens op een zondag, met de winkels dicht, zonder drinken zaten. Nu hadden we in ieder geval genoeg!

1 mei 2011 – Blieschwiller

Vandaag zijn we eerst naar een rommelmarkt gegaan. Opa Theo was zo slim om Kim en Noah alleen naar de auto terug te laten lopen om hun jas op te halen. Toen ze een half uur later nog niet terug waren is Ferry ze maar gaan zoeken en vond ze gelukkig netjes voor de auto. Ze konden ons niet meer terug vinden en besloten maar om samen netjes bij de auto te gaan wachten. Ik heb helaas geen foto’s van de markt gemaakt.

Na de markt besloten we een mooie wandeling door Blienschwiller te gaan maken. Het is een ontzettend mooie omgeving! De Elzas is een prachtige provincie in Frankrijk, ik heb veel mooie omgevingsfoto’s voor mijn blog.

Na de wandeling werd de keel weer even gesmeerd op ons heerlijke privéterras. De meiden maakten de DS onveilig en onze aller eigenste DebZ wist een dag van te voren al dat Osama Bin Laden omgebracht zou worden.

Na het borrelen gingen we gezellig uit eten. Ter plekke kregen we een cursus servetten vouwen van Jeroen. We hielden meteen een vouwwedstrijd, wat de kinderen helemaal geweldig vonden.

Na het eten weer wat geborreld met een kampvuurtje erbij. Gezellig.

2 mei 2011 – Sélestat & Barr

Eerst maar even heerlijk ontbijten. In het dorpje zit een goede bakker waar we elke dag lekkere verse broodjes en croissantjes halen.

En dan op naar Sélestat, want volgens mijn vader was er een erg mooie markt daar. We liepen het centrum in maar zagen nergens een markt. Toen ik een politieagent aanhield en met mijn beste Frans vroeg waar de markt was, kregen we te horen dat de markt pas morgen was!! “Oh”, zei mijn vader, “ik dacht dat mardi maandag betekende!” Geen markt dus, maar wel een apotheker. Ik kreeg natuurlijk weer een infectie midden in het buitenland en met het woordenboek in mijn hand maar een apotheek binnen gehuppeld om daar al wijzend weer met medicijnen naar buiten te lopen.

Toen hebben we maar een kerk (Église Saint-Georges) in Sélestad opgezocht, we waren er toch…. Wel een erg mooie kerk trouwens!

We kwamen nog een bekende tegen in de biechtstoelen.

Terug naar de auto kwamen we nog wat mooie dingen tegen, een prachtige woning, mooie beekjes en stadsuitzichten. We kwamen zelfs salamanders tegen.

Na Sélestat even wat spulletjes ingeslagen voor een BBQ. We hoefden nog net geen imperiaal op het dak van de auto te installeren.

Barr

’s Middags zijn we met een clubje naar Barr geweest. Ook een erg mooi stadje!

Terug bij het huisje werd de BBQ aangestoken en hebben we een wervelende avond gehad.

3 mei 2011 – Sélestat, Le Hohwald & Hohwarth

En nog maar een keer terug naar Sélestat voor die leuke markt die we gisteren dus niet gezien hebben. Vandaag hebben we ook weer gebouwen in Sélestat gezien die we gisteren niet gezien hebben.

Na Sélestad komen we onderweg naar een distileerderij door het leuke boerendorpje Le Hohwald.

De landerijen rondom Le Hohwald, Frankrijk
Plaatsnaambord Le Hohwald, Frankrijk
Le Hohwald, Frankrijk

Aangezien we twee whiskyliefhebbers in de familie hebben, moest er natuurlijk ook een bezoekje met proeverij plaats vinden aan de distilleerderij Meyer in Hohwarth.

Fotocollage Destilleerderij Meijer in Hohwarth, Frankrijk

We kregen ook een rondleiding en uitleg over de whisky door middel van een film.

Videopresentatie Destilleerderij Meijer in Hohwarth, Frankrijk

Dat was weer een informatief dagje!

4 mei 2011 – Strasbourg & Wijnproeverij

Vandaag hebben we een bezoekje gepleegd aan Strasbourg. Ook weer een prachtig stadje!

Fotocollage van Strassbourg, Frankrijk
De straten van Strassbourg, Frankrijk
De markt in Strassbourg, Frankrijk

Vooral de kathedraal de Notre Dame was erg mooi, met de astronomische klok die ze daar hadden. Ik had weer even een Pat-momentje toen er een gids uitgebreid aan het vertellen was over de klok. Er stond wel een groep van een man of 30 omheen. Ik wilde even snel langs de gids glippen, maar bleef met het lusje van de rits van mijn handtas aan een haakje hangen. Natuurlijk was dit niet los te krijgen en al helemaal niet met 30 starende mensen die zich afvroegen wat ik daar nu stond te doen naast de gids. Maar goed, een hele mooie en grote kathedraal dus.

Strassbourg, cathédral Notre Dame van buiten
Strasbourg, cathédral Notre Dame van binnen

Het is onmogelijk om alle foto’s van de kathedraal en Strasbourg in dit blog te zetten. Wil je alle foto’s zien, klik dan op de reislocatie:

Vins d’Alsace – JM Sohler

Daar waar de mannen gisteren verrast werden met een leuk uitstapje naar een whiskyproeverij, zo mochten wij nu naar een wijnproeverij. Vins d’Alsace werd het van de heer JM Sholer. En wat een bevlogen man! Een man met veel passie in zijn werk en wijnmakerij. De rondleiding was erg indrukwekkend.

Wijnkelder/proeverij JM Sohler in Colmar

En de proeverij naderhand was ook erg gezellig. Er waren nog een paar Fransmannen die met ons op de foto wilden.

5 mei 2011 – Europapark

Vandaag hebben we een jarige in ons midden. We hebben de hele kamer versierd en verrasten haar met cadeautjes.

Er is er een jarig in Frankrijk

Na het uitpakken van de cadeautjes gingen we naar Europa-park. We nemen het pontje, dat scheelt een stuk omrijden!

Veerboot Rhinau-Kappel, Frankrijk-Duitsland over de Rijn

Van Europa-park heb ik ook weer zo gigantisch veel foto’s gemaakt, dat ik deze onmogelijk allemaal hier kan plaatsen. Ik heb een paar geselecteerd en de rest kan je op de reislocatie bekijken door onderaan deze dag op de reislocatie-knop te drukken. De entree ziet er meteen al mooi uit. Een indruk van de vele achtbanen (13 stuks) die in het park zijn.

Fotocollage Europapark Duitsland, de entree

En we hebben onze eigen privé kaartlezers.

Europapark kaartlezer

Mooi park, Europa-park! Veel achtbanen en de MIR is ook erg interressant!

Fotocollage Europapark Duitsland Russische MIR

Guido kreeg zijn natte portie trouwens wel vandaag. Er zijn veel waterattracties in Europa-park. De eerste waar we in gingen was de ‘Fjord Rafting’ Die bootjes draaien tijdens het varen op een wildwaterbaan en varen ook zo onder een waterval door. Guido kreeg de volle lading hier.

Fotocollage Europapark Duitsland Fjord Rafting

Hierna gingen we in de Atlantica SuperSplash, een bootje gaat daar met volle vaart (80 km/u) het water in. Ook hier kreeg Guido de volle lading. Ik kreeg hem daarna bijna niet meer mee de Tiroler wildwaterbaan in. Hier ga je met boomstammetjes naar beneden. Dit zou wel meevallen qua water, verzekerde ik Guido. Dat bleek toch niet waar te zijn, want weer kreeg Guido hier de volle lading over zich heen. Hoe bestaat het!! Steeds hij. Hij vond het niet meer zo leuk en liep huilend mee verder. Guido wilde ook niet meedoen met het waterballonnengevecht.

Fotocollage Europapark Duitsland Water Katapult

Als laatste maken we nog even een foto van opa en oma met de kleinkinderen. Het was een geweldige dag!! Het is een duur park, maar zeker de moeite waard!

Groepsfoto Europapark Duitsland

Voor meer foto’s van Europa-park, klik op de reislocatie:

6 mei 2011 – Freiburg & the Haut-Koenigsbourg

Onze dag vandaag begint in the Haut-Koenigsbourg. Dat is een kasteel bovenop een hoge berg met een werkelijk schitterend uitzicht!! Ook hiervan kan ik niet alle foto’s en informatie van plaatsen, om zo de laadtijd van deze blog wat te beperken. Wil je meer zien? Druk dan onder deze bezienswaardigheid op de reislocatie-knop.

Kasteel The Haut-Koenigsbourg Orschwiller
Kasteel The Haut-Koenigsbourg Orschwiller Waterput
Kasteel The Haut-Koenigsbourg Orschwiller binnen
Kasteel The Haut-Koenigsbourg Orschwiller Uitzicht toren

Voor meer foto’s van the Haut-Koenigsbourg, klik op de reislocatie:

Freiburg

Na Le Haut-Koenigsbourg zijn we naar Freiburg in Duitsland geweest. Dit is ook echt een schitterende stad! Ook de moeite van het grenshoppen waard. Hier onder een paar foto’s. Wil je meer foto’s van Freiburg zien, klik dan onder de foto’s op de reislocatie.

Freiburg Duitsland Toren
Freiburg Duitsland borrelen
Freiburg Duitsland

Voor meer foto’s van Freiburg, klik op de reislocatie:

Vandaag sluiten we af met een gezellige BBQ met zaklampen.

7 mei 2011 – Vertrek

En dan zit de vakantie er weer op. Dit is ook het einde van mijn blog over wederom een prachtige vakantie naar de Elzas in Frankrijk.