Selecteer een pagina

Blog – Motor-avonturen

‘Mooie routes, bier en bbq’

1997- 2001

Dit is een blog over mijn motor-avonturen van 1996 tot en met 2001.

Vaals – Limburg

In 1996 heb ik mijn motorrijbewijs behaald en het daaropvolgende jaar heb ik mijn eerste motor gekocht. Een Honda VF 750, zo eentje met die “gouden” velgen, ik dacht van bouwjaar 1986. Met deze motor ben ik in 1997 met wat kameraden een weekendje naar Vaals geweest. Vanuit hier heb ik mijn eerste ritten gemaakt in de Eiffel in Duitsland. Hieronder wat foto’s van dat weekend.

2000 – Ayen – Frankrijk

In 2000 ben ik Inmiddels ook lid geworden van de plaatselijke motorclub MCB (MotorClubBrederwiede), vernoemd naar de voormalige gemeentelijke naam. Regelmatig worden er ritten gereden en weekendjes georganiseerd naar (over het algemeen plaatsen in) de Duitse Eiffel.  In 2000 zijn we met de club een week op vakantie geweest naar Ayen in Frankrijk. Een lid van de club had zich daar gevestigd met zijn gezin met de bedoeling er een camping te beginnen.

De boerderij was nog behoorlijk in opbouw, dus werd er ook in tentjes op het terrein eromheen gebivakkeerd.

Terloops werden ook nog wat kleine werkzaamheden verricht in en om de boerderij waaronder het opgraven van de septic tank.

Dagelijks werd er een toertocht gemaakt waarbij we elke dag wel een bezienswaardigheid tegenkwamen. Eén daarvan was deze mooie bergwand met een soort natuurlijk uitgesleten looppad erdoorheen. Via dit pad hebben we de omgeving even mooi kunnen bekijken.

Op één van die dagen zijn we ook nog een middagje gaan kanovaren. Voor sommigen was dit een dubbel spannende ervaring aangezien zij niet bleken te beschikken over een zwemdiploma. Enkelen namen onderweg ook nog even een frisse duik.

Nog een mooie bezienswaardigheid onderweg, een mooie burcht bovenop een bergrichel.

De oude koeienschuur deed dienst als motorstalling. En je ziet de motor die ik destijds reed, een Suzuki GSX 600F.

Het werd deze extra spannend gemaakt door de Fransen die in deze week besloten te gaan staken met als gevolg dat nergens meer benzine te krijgen was. Het pompstation in Ayen had echter de tank net vol en daar konden we elke dag nog steeds tanken. We moesten alleen zorgen dat de rit van de dag niet langer was dan de actieradius van de motoren. Voor de terugreis moesten wel alternatieven worden gezocht. Degenen met een goede reisverzekering gingen met de trein terug en lieten de motor door de ANWB repatriëren, anderen zochten een route buiten Frankrijk om, de motor volgeladen met jerrycans benzine. We zijn uiteindelijk allemaal heelhuids weer thuis gekomen.

Tussen de ritten en andere activiteiten door was er natuurlijk ook voldoede ruimte voor ontspanning met lekker eten en alcoholische versnaperingen. Overdag moesten we dan wel in de schaduw zitten, het was bloedje heet die week.

In de avonduren werd er nog wel eens een wandelingetje gemaakt. Maar echt veel local wildlife hebben we niet echt gezien, behalve de geit van de buurman.

En dan is het alweer tijd om de reis huiswaarts aan te vangen. Zoals gezegd, sommigen van ons gingen terug met trein vanwege de benzinestaking, anderen, zonder goede reisverzekering, gingen bepakt en bezakt met jerrycans vol benzine huiswaarts via Duitsland. Hier kon namelijk wel weer getankt worden. Nog een laatste keer tanken en dan, on y va, naar huis. Ondanks deze staking was dit toch een prachtige vakantie, schitterend weer en even zo mooie tourritten.

Nog een laatste groepsfoto voor vertrek.

2001 – Freiburg – Duitsland

In dit jaar ben ik samen met een kameraad (tevens lid van de motorclub) een weekje naar Freiburg in Duitsland geweest. De heenreis hebben we in 2 dagen gedaan, ergens overnacht maar ik weet niet meer waar. Vervolgens door naar Freiburg alwaar we een hotelletje hadden gereserveerd. Het leuke is dat veel hotels best wel gericht zijn op motorrijders. We konden hier ook gebruik maken van een kleine garagebox als stalling voor onze motoren, er paste precies 2 motoren in. Vanuit hier hebben we dagelijks een mooie tourrit gemaakt. ’s Avonds gingen we dan lekker uit eten in Freiburg om daarna nog even een paar kroegen en/of terrasjes te bezoeken.

Freiburg heeft ruim 200.000 inwoners en ligt in de Duitse deelstaat Baden-Württemberg. De stad ligt vlakbij het Zwarte Woud en de Zwitserse en Franse grens. Men beschouwt de stad dan ook wel als de hoofdstad van het Zwarte Woud. Het klimaat is eigenlijk het hele jaar door goed. De zon schijnt vaak. Daardoor is in de regio veel wijnteelt en komen er goede wijnen uit de streek.

Tijdens onze ritten hebben we regelmatig stops gemaakt om ook te kunnen genieten van de prachtige natuur in die omgeving. Schitterende stromende beekjes, watervallen en ander natuurlijk schoon is in ruime mate te vinden rondom Freiburg. Dit en de vele prachtige wegen in deze omgeving maken het ook echt tot een motor walhalla.

Op de voorlaatste dag kwamen we tijdens de rit bij een mooi natuurgebied in de buurt met wat mooie watervallen. Dus op de motorlaarzen een beetje gaan bergwandelen om die toch maar even mooi op de foto proberen te krijgen. Leuke afwisseling tussen al het motorrijden door.

Tijdens onze terugreis werden we kort na vertrek nog overvallen door een fikse donderbui die we verscholen in een bos maar even hebben afgewacht.

In de tussenliggende en navolgende jaren heb ik nog ettelijke motorvakanties en motorclubweekendjes gemaakt. Hier heb ik helaas geen foto’s van. En om ze nu allemaal enkel met tekst te gaan omschrijven is ook zo wat. Gaan we dus maar niet doen.