Selecteer een pagina

Blog Hongarije – Boedapest

‘Moeder-dochter missie’

26 t/m 30 juli 2023

Mijn dochter Kim wilde heel graag een weekendje weg met mij. De keuze was al heel snel op Boedapest gevallen. Dit leek ons allebei een prachtige stad en dat is het ook zeker. Ik heb heerlijk genoten van ons weekendje samen weg. Ook nu heb ik natuurlijk weer ontzettend veel foto’s gemaakt. Dit zijn er te veel om in dit blog te kunnen zetten. Ik heb meerdere aparte pagina’s gemaakt van Boedapest en de bezienswaardigheden die we hebben gezien. Als je dus meer informatie en foto’s van de locaties wilt zien, kijk dan even op de reislocatie-pagina’s.

26 juli 2023 – Heenreis

Onze vlucht gaat laat in de middag. Wel jammer dat we niet de hele dag daar in Boedapest hebben, maar goed, het is niet zo lang vliegen, dus we moesten nog redelijk op tijd in het hotel kunnen zijn.

Heenvlucht naar Boedapest, Hongarije

Deans College Hotel

We hebben via lastminute.com geboekt in het Deans College Hotel. Toen we ons meldden bij de balie was onze boeking echter niet bekend. We zijn een paar uur bezig geweest om te achterhalen waar onze boeking was gebleven, ook via de chat van lastminute.com. Die eerste avond zijn we er helaas niet achter gekomen waar het aan lag. Gelukkig was er nog wel een kamer vrij, dus op aanraden van lastminute.com hebben we een extra eerste nacht geboekt. Zij zouden dit terugbetalen. We zouden er de volgende dag pas achterkomen dat lastminute.com onze boeking niet op 26 juli, maar op 26 juni had geboekt, een maandje te vroeg dus. Het hotel is trouwens wel erg mooi en ook lekker dicht bij een metrostation.

Dean's College Hotel in Boedapest, Hongarije

Dinertime

Door alle ellende rondom onze boeking zijn we inmiddels al een aantal uren verloren. De winkels zijn inmiddels gesloten en ook de restaurants zijn dicht. We vinden nog een 24-uurswinkel waar we nog een droog broodje kunnen krijgen met wat drinken. Ons eerste diner is dus niet zo heel erg geslaagd, maar goed, we staan in ieder geval niet op straat en hebben toch nog iets kunnen eten.

Parijs - Bovenop de Arc de Triomphe

27 juli 2023 – Széchenyibaden & Vajdahunyadburcht

We beginnen vandaag bij het Vajdahunyad kasteel en de omgeving van dat kasteel.

Vajdahunyad Vára

Het Vajdahunyad kasteel is gebouwd ter herdenking van de millenniumvieringen van 1896 en de Hongaarse verovering. Boedapest wilde de duizendjarige geschiedenis van de Hongaarse architectuur in drie dimensies presenteren. Uit tijdnood en kostenaspect is toen gekozen voor een kasteel van hout en karton. Later is dit een echt kasteel geworden.

Vajdahunyad Vára in Boedapest, Hongarije

Varosliget Café

Vanaf de brug zien we het prachtige Varosliget Café liggen.

Városliget Café in Boedapest, Hongarije

Standbeeld Ignác Darányi

We maken eerst nog even een fotootje bij het standbeeld van Ignác Darányi. Ignác Darányi was een Hongaars politicus die tweemaal de functie van minister van Landbouw uitoefende.

Standbeeld Ignác Darányi in Boedapest, Hongarije

Jáki Kápolna Kapel

Achter het standbeeld van Ignác Darányi zie je de Jáki Kápolna Kapel. Een prachtige kapel is dat! We kunnen er helaas niet in.

Jáki Kápolna Kapel in Boedapest, Hongarije

Mezőgazdasági Múzeum

In het kasteel is het Mezőgazdasági Múzeum (Hongaars Landbouwmuseum) gevestigd. Dit is 1 van de belangrijkste musea van Boedapest met honderdduizenden bezoekers per jaar. Volgens sommige bronnen is het de grootste verzameling landbouwgeschiedenis in Europa. Het is waarschijnlijk ook ’s werelds eerste landbouwmuseum. Het is een prachtig gebouw, maar het heeft ook een prachtige omgeving. Er staan veel standbeelden bij het kasteel.

Mezőgazdasági Múzeum in Boedapest, Hongarije

Magyar Zene Háza

In het Városliget park ligt ook het Magyar Zene Háza (House of Music). Mooi pand dat we ook nog even op de foto zetten.

Magyar Zene Háza [House of Music] in Boedapest, Hongarije

Het Vajdahunyad kasteel en de omgeving van het eiland, hebben een eigen pagina gekregen. Als je meer informatie wilt over dit prachtige kasteel, klik dan op de knop:

Heldenplein

Vlakbij het Városliget Café ligt het Heldenplein. In 1895 werden het millenniummonument en de standbeelden van de helden gemaakt. Pas in 1932 kreeg het plein de naam ‘Heldenplein’. Het Heldenplein is een frequente locatie voor massa-evenementen, demonstraties en politieke bijeenkomsten. Op 16 juni 1989 vond hier de begrafenis plaats van Imre Nagy en zijn mede-martelaren voor de herbegrafenis. Op 20 augustus 1991 pontificeerde Johannes Paulus II een mis op het plein die werd bijgewoond door ongeveer 200.000 mensen. Sinds 2008 wordt hier jaarlijks de Nationale Galop gehouden. Het is een indrukwekkend plein!

Heldenplein in Boedapest, Hongarije

Ducktape

Het grappige van het Heldenplein is dat we ineens een plakkaat Ducktape zien liggen. Daaronder zit een gat in de tegel. Ze hebben een grappige manier van repareren, die Hongaren.

Rechterportiek Ducktape op Tegels op het Heldenplein in Boedapest, Hongarije

Széchenyibaden

En dit was Kim haar nummer 1 van bezienswaardigheden. Het Széchenyi badhuis ligt ook in het Városliget park. Dit is een van de vele kuuroorden in het Hongaarse Boedapest en het grootste medicinale kuuroord van Europa. De 2 door mensen geslagen bronnen die voor de toevoer zorgen zijn 73,5 °C en 77 °C. Het water, dat ook gedronken kan worden, is rijk aan mineralen. Er wordt een helende werking aan toegeschreven.

Széchenyibaden in Boedapest, Hongarije

We hadden vooraf kaartjes gekocht, want we wilden niet voor een vol badhuis staan. De kaartjes hadden een tijdslot. Eenmaal aan de kassa besefte ik me ineens dat mijn bikini nog in de hotelkamer lag. Chips! Had ik er nog zo aan gedacht om deze in mijn koffer te doen, was ik het toch vergeten mee te nemen naar het Széchenyi badhuis. Doordat de kaartjes een tijdslot hebben, hadden we geen tijd meer om terug naar de hotelkamer te gaan. Ach, we zaten toch in het buitenland en ik wilde Kim ook niet teleurstellen, dus ik ben maar gewoon in mijn ondergoed het bad in gegaan. Dit was overigens wel ontzettend genieten! Wat een heerlijk water en enorm relaxend.

Het Széchenyi badhuis heeft een eigen pagina gekregen. Als je meer informatie wilt over dit prachtige badhuis, klik op de knop:

Restaurant Lecso

Het is ondertussen etenstijd en we zoeken een echt Hongaars eettentje op, zodat we ook de Hongaarse keuken wat kunnen ontdekken. Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar wel even aan moet wennen. Ook Kim vind het niet heel erg lekker. De goulash is heerlijk, maar de Hongaren eten veel augurken en maken de groentes ook klaar als augurken. De rauwe en zure bloemkool was dus even wennen ????. Maar goed, je moet een land en het eten toch ontdekken, dus dat hebben we in ieder geval wel gedaan nu.

Restaurant Lecsó in Boedapest, Hongarije

Margaretha Island

Na het eten zoeken we Margaretha Island op. Dat is ook een aanrader, helemaal als je daar ’s avonds bent. Het eiland straalt één en al gezelligheid uit met al die lampjes en barretjes. Er is ook genoeg te zien aan tuinen, standbeelden en gebouwen.

Margit Sziget [Margaretha Island] in Boedapest, Hongarije

Margitsziget muzikale fontein

Het klapstuk van Margaretha Eiland is Margitsziget, de muzikale fontein. Deze is echt groots en prachtig! Om 21:00 uur geeft de fontein een mooie muziekshow met talloze led-lampjes. Rondom de fontein staan allerlei bankjes en stoelen, dus je kunt hier heerlijk genieten van de show. Overdag is er elk uur een show, maar dat is een korte show. De show van 21:00 uur duurt maar liefst een half uur. Tijdens dat half uur komen er verschillende muziekgenres langs, van Avicii tot klassiek en van Guns ’n Roses tot de Rolling Stones. Prachtig!

De Musical Fountain in Boedapest, Hongarije

Margaretha Eiland heeft een eigen pagina gekregen. Als je meer informatie over dit prachtige eiland wilt, klik dan op de knop:

28 juli 2023 – Vissersbastion & Kasteeldistrict

Vandaag gaan we naar mijn keuze: het vissersbastion. We komen met de bus uit langs de Donau, waar we een prachtig uitzicht hebben op het Parlementsgebouw.

Het Parlementsgebouw in Boedapest

Dezső Szilágyi Kerk

We lopen inmiddels naar het Vissersbastion en bezoeken onderweg nog even een paar mooie kerken, zoals deze Hervormde Kerk op het Szilágyi Dezső-plein.

Dezső Szilágyi Kerk in Boedapest

Trappen naar Vissersbastion

De trappen richting het Vissersbastion zijn overigens ook prachtig!

De Trappen naar het Vissersbastion in Boedapest

Matthiaskerk

Eenmaal boven aangekomen, beginnen we met een bezoek aan de Matthiaskerk. Deze kerk is wereldberoemd geworden doordat in 1867 het Oostenrijkse keizerspaar Frans-Jozef en Elizabeth (Sissi) hier gekroond zijn. Het is echt een schitterende kerk! Zeker een bezoekje waard dus! De entree is overigens niet gratis, zoals het meestal bij kerken is. Je betaalt ongeveer € 5,50 (2024) om naar binnen te kunnen.

De Matthiaskerk in Boedapest

De Matthiaskerk heeft een eigen pagina gekregen. Als je meer informatie wilt over deze prachtige kerk, klik op de knop:

Vissersbastion

En dan komen we aan bij het Vissersbastion (Halászbástya). Dit is een bekend bouwwerk aan de rivierzijde van de Burchtheuvel in district I. Waarschijnlijk komt de naam van de vissers die beneden in de Waterstad (Viziváros) woonden en hun vismarkt op deze locatie hielden.

Het Vissersbastion in Boedapest

Het Vissersbastion is 24 uur per dag open. Het zuidgedeelte (verhoogde torens) is gratis tussen 20:00 en 9:00 uur. Tussen 9:00 en 20:00 uur betaal je hiervoor € 3,30 per volwassene (2023), wat ik het overigens niet waard vond. Je hebt hetzelfde uitzicht als je het noordgedeelte van het bastion op gaat. Het enige voordeel wat je in het zuidgedeelte hebt, is dat het daar niet zo druk is als bij het noordgedeelte. Je kunt dus betere foto’s maken.

Uitzicht op Boedapest

Je hebt trouwens wel een schitterend uitzicht over Boedapest bij het Vissersbastion.

Het uitzicht van het Vissersbastion in Boedapest

Het Vissersbastion heeft een eigen pagina gekregen. Als je meer informatie wilt over dit prachtige bastion, klik op de knop:

Starbucks

Kim is een groot fan van Starbucks, dus als we een Starbucks zien bij het Vissersbastion, moet daar natuurlijk ook even een kopje koffie gehaald worden.

Filmset

Als we de trap af lopen bij het Vissersbastion, zien we een complete filmset staan. De acteurs spelen een scene op de trappen en Kim wordt gevraagd om zo natuurlijk mogelijk de trap af te lopen. We weten niet voor welke film dit is, dus we zullen er waarschijnlijk nooit achterkomen of ze in de film te zien is.

Een filmset bij het Vissersbastion in Boedapest

Sándor Palace

Na de koffie zijn we richting het kasteeldistrict gelopen. Er was het een en ander in renovatie, dus we konden niet alles evengoed bewonderen. We beginnen bij het Sándor Palace, wat wel te bezichtigen is. Hier kunnen we de wisseling van de wacht nog aanschouwen.

Het Sándorpaleis in Boedapest

Kasteeldistrict

Het kasteeldistrict is ook een erg mooi gedeelte van Boedapest. Het staat vol met paleizen, kastelen en standbeelden, werkelijk schitterend!

Het Kasteeldistrict in Boedapest

Lépcsőpavilon

We nemen de trappen naar beneden toe. Eenmaal beneden komen we toevallig langs het Lépcsőpavilon. Dit is echt een pareltje!

Het Lépcsőpavilon in Boedapest

Várkert Bazár

Ietsjes verderop vind je een prachtige poort. Dit is de poort van het Várkert Bazár.

De Várkert Bazár in Boedapest

Multifunkciós Rendezvényterem

Nog een stukje verderop zien we het Multifunkciós Rendezvényterem. Dit is ook een poort naar de Várkert Bazár. Vlak voor de Várkert Bazár zien we een grote limousine rijden. Zou deze van de koning zijn?

Grote limousine bij het De Várkert Bazár in Boedapest
Multifunkciós Rendezvényterem in Boedapest

Restaurant Zileat

En dan is het lunchtijd. We belanden bij restaurant Zileat en dat is zeker een aanrader! We hebben hier echt heerlijk gegeten en ook voor een normale prijs.

Lunchen bij Restaurant Zileat in Boedapest

Grote Synagoge

En dan is de Grote Synagoge aan de beurt. Wat een joekel zeg! Dit is de grootste synagoge van Europa en de op 1 na grootste ter wereld. Helaas voor ons was de synagoge eerder dicht op de vrijdag, dus we hebben hem niet van binnen kunnen bekijken.

De Grote Synagoge in Boedapest

Szimpla Kert Ruïne Café

Wat ook zeker een bezoekje waard is, is het Szimpla Kert Ruïne Café. Je loopt regelrecht een hippiecafé binnen. Echt in 1 woord ge-wel-dig! Kim heeft hier nog sjans met een jongen die haar mee uit vraagt. Hij vindt haar de mooiste vrouw die hij ooit gezien heeft. Het is een leuke jongen, maar Kim slaat zijn aanbod wel af.

Het Szimpla Kert Ruïne Café in Boedapest

Het Szimpla Kert Ruïne Café heeft een eigen pagina gekregen. Als je meer foto’s en informatie wilt over dit prachtige ruïne café, klik op de knop:

Piazza Italia Restaurant Bar

Het was de bedoeling dat we iets zouden eten, maar we konden niet echt iets lekkers op de kaart van dit restaurant vinden. We besluiten daarom om alleen wat Bruschetta te nemen met wat drinken.

Piazza Italia Restaurant Bar in Boedapest

Jane Haining Rakpart

Na de Bruschettas zijn we inmiddels uitgekomen bij de Jane Haining rakpart. Dit is de straat die langs de Donau loopt. Dit is echt prachtig! We zien een trammetje aan komen en aan de overkant zien we de Burcht van Boeda en de paleizen liggen. Ook zien we het Duna Center Therm Kft en de Déli Rondella liggen.

Standbeelden

De Jane Haining rakpart staat vol met standbeelden! We hebben er hier echt zoveel gezien! Even een greep uit de standbeelden.

Ministerie van Binnenlandse Zaken

Weer een stukje verder zien we het Ministerie van Binnenlandse Zaken. Dit is ook een prachtig pand!

Óriáskereke Reuzenrad

We zijn een stukje meer naar het oosten gelopen, naar het Erzsébet plein. Het eerste dat hier opvalt is het grote Óriáskereke Reuzenrad.

Standbeeld Mihály Vörösmarty

We lopen nog even een klein stukje terug richting de Donau, voor het Mihály Vörösmarty standbeeld. Mihály Vörösmarty was een belangrijke Hongaarse dichter en toneelschrijver.

Hardrock Café

En natuurlijk heft ook Boedapest een Hardrock Café. Ik probeer ze altijd zoveel mogelijk op te zoeken. Dit was overigens wel een kleintje. We wilden hier nog wat gaan eten, maar helaas zaten ze helemaal vol.

Anker Palota

Hierna zien we het Anker Palota (Anker paleis), een prachtig gebouw ook!

Madhouse Bistro Craft Beer Bar

We hebben inmiddels een tentje gevonden om wat te eten, de Madhouse Bistro Craft Beer Bar. Ze hebben hier overigens wel hele aparte spullen op de menukaart staan…

Id. Antall József rkp Kade

We lopen langs de Donau en zien het prachtige uitzicht aan de overkant. Bij de Id. Antall József rkp Kade is het ook echt schitterend! We zien overal mensen zitten langs de kade. Ze genieten van het prachtige uitzicht en van de rust.

Schoenen op de Donaukade

En dan komen we aan bij de Schoenen op de Donaukade. Schoenen op de Donaukade is een gedenkteken ter nagedachtenis aan de Joden die langs de oever van de Donau zijn gefusilleerd tijdens de Kristallnacht. De Joden werden eerst gedwongen om hun schoenen uit te trekken en vervolgens op de rand te gaan staan. Hierna werden ze doodgeschoten, waarna ze in de rivier vielen en door de stroming werden meegenomen. Op de plaats waar dit gebeurd is, vind je nu 60 paar metalen schoenen over een lengte van veertig meter. Het monument is in 2005 gemaakt door Can Togay en Gyula Pauer. Dit is echt even zo’n plaats waar je helemaal stil van wordt. Je ziet overal lichtjes en kaarsjes. Heel indrukwekkend dit!

Parlementsgebouw

En dan komen we langs het schitterende Parlementsgebouw lopen. Morgen willen we deze gaan bezoeken.

Parijs - Uitzicht Eiffeltoren

Gisteren hebben we het Parlementsgebouw overigens vanaf de Margitbrug zien liggen. Dit was zo’n mooi gezicht, dat we de brug nu lopend bezoeken voor een blik over de Donau. Wat is dit toch een schitterend plaatje! Een prachtige afsluiter voor vandaag.

29 juli 2023 – Parlementsgebouw, Katten- & Light Art Museum

Vandaag een soort van museumdagje. We willen meerdere dingen bekijken en willen beginnen bij het Parlementsgebouw. We hadden hier giga geluk dat we voor vandaag nog kaartjes konden krijgen. Alleen het tijdslot van 17:15 uur was nog over. De mensen achter ons hadden minder geluk. Zij konden vandaag het Parlementsgebouw niet meer in. We bekijken het Parlementsgebouw nog even van de buitenkant. Prachtig gebouw is het!

Paleis van Justitie

Achter het Parlementsgebouw ligt het Paleis van Justitie. Dat is ook al zo’n prachtig gebouw om te zien van de buitenkant.

Kossuth Lajos Monument

Bij het Parlementsgebouw zien we ook meerdere mooie monumenten/standbeelden, zoals bijvoorbeeld het Kossuth Lajos Monument.

Kaartjes Kattenmuseum

En dan is het richting het Cat Museum. Toen ik zag dat ze een kattenmuseum hebben in Boedapest, wist ik al meteen dat Kim hier heel graag heen zou willen. Het tijdslot dat wij daar wilden was uitverkocht, dus we wilden vragen of we nog een kwartiertje naar binnen mochten in het tijdslot van dat moment. We hebben even een omweg gemaakt doordat Kim ook de google-routeplanner voor het openbaar vervoer wilde uitproberen. Blijkt dat er ineens 2 kattenmuseums zijn in Boedapest en dat zij net de verkeerde had uitgekozen. Uiteindelijk zijn we toch bij het juiste Kattenmuseum terecht gekomen. Zegt de dame van het museum dat er nog precies 2 kaartjes over zijn voor half 2. Nou, perfect! Dan kunnen we toch nog het tijdslot nemen dat we eigenlijk wilde hebben. Nu eerst dus maar op naar het Light Art Museum.

Light Art Museum

En dan komen we dus aan bij het Light Art Museum. Dat was wel een grappig Museum. Wel wat duur (prijs-kwaliteitverhouding) en veel projecties, maar toch wel geinig om te zien.

Het Light Art Museum in Boedapest

Het Light Art Museum heeft een eigen pagina gekregen. Als je meer foto’s en informatie wilt over dit leuke museum, klik op de knop:

Lunchen bij Goodmorning Vietnam

We komen mooi op tijd het Light Art Museum uit en hebben nog een half uur de tijd om te lunchen, voordat ons tijdslot bij het Kattenmuseum in gaat. We komen het restaurantje Goodmorning Vietnam tegen, waar we heerlijke soep hebben gegeten.

Kattenmuseum

En dan is het tijd om onze kaartjes te verzilveren bij het Kattenmuseum. Hier hebben we heerlijk van 13:30 tot 15:30 uur kunnen knuffelen met de katten. Leuk museum om even heerlijk te relaxen.

Het Kattenmuseum heeft een eigen pagina gekregen. Als je meer foto’s en informatie wilt over dit gezellige museum, klik op de knop:

Borrelen bij Bar Bordizsar

We hebben nog een half uurtje te overbruggen voor ons bezoek aan het Parlementsgebouw, dus we zoeken een leuk tentje op voor een drankje.

Filmset

Ze zijn wel druk aan het filmen in Boedapest. Ook hier komen we onderweg naar het Parlementsgebouw weer een filmset tegen en nog wat vrouwen in klederdracht.

Filmset in Boedapest

Parlementsgebouw

En ook de binnenkant van het Parlementsgebouw is werkelijk prachtig! Wat een schitterend gebouw is dit, zeg! Ik begrijp nu wel waarom ze zeggen dat dit 1 van de mooiste gebouwen van de wereld is.

Parijs - Uitzicht Eiffeltoren

Het Parlementsgebouw heeft een eigen pagina gekregen. Als je meer foto’s en informatie wilt over dit prachtige gebouw, klik op de knop:

Trammetje

We gaan op zoek naar een tentje om wat te eten. Onderweg komen we dit leuke trammetje nog tegen.

Restaurant Bisztro & Da Mario

Het eettentje dat we voor vandaag kiezen, is Restaurant Bisztro & Da Mario. Dat is een gecombineerd tentje. Het zijn dus eigenlijk 2 tentjes naast elkaar die als 1 restaurant bedienen. Het eten was prima en de entourage ook. De bediening was een uitschieter hier. Erg vriendelijk en snel.

Sváb Üzlet És Bérház

Dan komen we uit op het Szabadság tér park, waar we het prachtige Sváb Üzlet És Bérház gebouw zien liggen.

Memorial Victims Duitse Bezetting

Aan de andere kant van het plein vind je het Memorial voor de slachtoffers van de Duitse bezetting. Dit monument is opgericht ter herdenking van de 70e verjaardag van de bezetting van Hongarije door de Duitsers. Het beeldt Hongarije af als een engel die wordt aangevallen door een adelaar, die Duitsland weer symboliseert. Dit is een erg indrukwekkend monument, temeer omdat dit deels ontstaan is door de echte foto’s en koffers van gedeporteerden. Deze bezittingen zijn er overigens uit protest van de bevolking zelf bij geplaatst. De Hongaren beweren namelijk dat de bezetter niet de moordenaar is.

Hoge Roltrappen

We twijfelen nog even of we het uitkijkpunt nog gaan bezoeken, maar dat wordt toch te laat. Het is nogal een tripje namelijk en we vliegen morgenochtend heel erg vroeg (zeg maar bijna ’s nachts). We moeten midden in de nacht uitchecken en vertrekken. We besluiten daarom toch maar om terug te gaan naar onze hotelkamer. Ik maak ook nog even een foto van de enorm hoge roltrap die we steeds tegenkomen als we met de metro gaan. Je moet hier geen hoogtevrees hebben.

Parijs - Uitzicht Eiffeltoren

Boedapest Algemeen heeft een eigen pagina gekregen. Als je meer foto’s en informatie wilt over deze prachtige stad, klik op de knop:

30 juli 2023 – Terugreis

En dat was Boedapest alweer. Om 3:10 worden we opgehaald door een pendelbusje die ons naar het vliegveld rijdt. Om 5:45 uur vliegen we weer terug naar huis.

Boedapest

Ik heb ontzettend veel foto’s gemaakt van Boedapest zelf. Als ik die allemaal in dit blog zou zetten, dan zou de inlaadtijd ontzettend lang worden, vandaar dat ik de meeste foto’s en informatie over bezienswaardigheden op aparte pagina’s plaats. Als je dus meer informatie wilt over de bezienswaardigheden zelf, kijk dan even op die pagina’s. Je vindt ze niet alleen in dit blog, maar ook onder de reislocaties van Boedapest.