Selecteer een pagina

Blog – Spanje – Mallorca 2018

‘Palma, La Granja, Oud treintje & Aquarium’

14 t/m 21 mei 2018

Dit is een blog over mijn vakantie in 2018 naar Mallorca, Spanje. Dit was mijn eerste vakantie met Edwin en de eerste ontmoeting van Edwin met mijn zus Sandra. Het begin van hopelijk nog vele te volgen vakanties!

14 mei 2018 – Aankomst Llucmajor

We zijn weer veilig aangekomen. De eerste dag is de dag van ontmoetingen en even bijborrelen en kletsen met Sandra.

Het pleintje in Llucmajor ligt er ook weer erg gezellig bij!

15 mei 2018 – Treintje Palma-Sòller

Met de bus gaan we vandaag eerst naar Palma, wat op al een reis op zich is. De bussen rijden hier echt niet op tijd en we moeten lang wachten. Uiteindelijk komt de bus toch en kunnen we eindelijk naar Palma.

In Palma zoeken we het Ferrocarril (Spoorweg) de Sóller station op. Dit is een erg knus en ouderwets treinstationnetje. Vandaag maken we een tochtje met het oude houten treintje (1912). Dit treintje rijdt van Palma door de Serra de Tramuntana bergen naar Sòller. Dit is echt een beleving in zo’n oud houten treintje en wat een mooie uitzichten onderweg. Echt schitterend!

Eenmaal in Sòller aangekomen nemen we het oude houten trammetje naar Porte de Soller. Dit trammetje is de rest van de beleving, je waant je echt 50 jaar terug in tijd.

Porte de Sòller is ook echt prachtig! Ik was er al een paar keer geweest, maar vandaag waag ik me voor het eerst naar boven via allerlei kleine trappetjes. Zo leer je Porte de Sòller toch echt nog beter kennen, wat een prachtig plaatsje! Bovenop heb je echt hele mooie uitzichten!

We moeten de tijd wel wat in de gaten houden. Het ticket van de treinreis is namelijk op tijd geboekt en we moeten nog een ritje met de oude tram maken. Gelukkig waren we redelijk op tijd, want de ene tram was zo snel vol dat wij er niet meer bij in konden. Gelukkig komt er toch vrij snel een andere, extra tram aan, want anders hadden we een uur moeten wachten! Nu konden we toch nog mee. Het trammetje brengt ons terug naar Sòller, waar we nog even de tijd hebben om daar wat rond te kijken.

Hierna gaan we op tijd weer terug met het treintje naar Palma en de bus rijdt zelfs ook op tijd terug! Daardoor zijn we mooi op tijd terug in Llucmajor, waar we nog gezellig bij Sandra en Javi in het restaurant een hapje eten. Altijd weer top en erg gezellig.

16 mei 2018 – Markt Sineu

We beginnen onze dag vandaag met een bezoek aan de markt in Sineu. Dit is echt een superleuke markt die van alle markten thuis is, zeg maar. Je kan het zo gek niet bedenken of ze hebben het hier. Ambachtelijke spulletjes, kleding (waaronder veel leer), maar ook dieren! Ze hebben paarden, schapen, kippen en nog veel meer! Oorspronkelijk is de markt in Sineu ook een veemarkt. Zoiets maak je in Nederland niet mee. Erg leuk om te kijken en Edwin is ook nog eens geslaagd voor een leuke leren jas.

De rest van de dag is een soort van familiedag. Even qualitytime met mijn zus en haar kids.

17 mei 2018 – Cala Blava & El Arenal

Vanmorgen gingen we als eerst naar het strandje in Cala Blava, gezellig even met Sandra en de kids. Dit is ook een erg leuk strandje, ik was er nog nooit geweest. Het was ook heerlijk weer, 24ºC maar liefst.

’s Middags gaan we nog even langs El Arenal. Dat is altijd standaard bij een vakantie naar Mallorca, even een bezoekje aan El Arenal. Deze keer komen we veel zandkastelen tegen. Mooi om te zien!

We sluiten de dag af met een ontzettend lekkere paella bij Mel Mel. En dat was met recht de lekkerste paella die ik in mijn hele leven gegeten had. Echt overheerlijk! Het is sowieso de hele week al genieten met al dat heerlijke eten dat Sandra ons steeds serveert.

18 mei 2018 – Palma

Vandaag gingen we een dagje naar Palma, de hoofdstad van Mallorca. We begonnen met een wandeling door de binnenstad, even langs wat winkeltjes.

De wandeling bracht ons daarna bij de Kathedraal La Seu. Dit blijft ook zo adembenemend mooi!!

Deze keer nemen we zelfs tijd om de kathedraal eens van binnen te bekijken en dat was zeker geen misser! De kathedraal is van binnen net zo adembenemend als dat deze van buiten is. Echt schitterend!

Links naast de Kathedraal ligt het Paleis van Almudain.

Dit is het paleis op Mallorca waar de koninklijke familie zo nu en dan eens verblijft. Strenge bewaking dus! Het was net of we door de douane heen moesten, want alle tassen en telefoons moesten op de lopende band door zo’n apparaat. Ook stond er overal bewaking, door het hele paleis heen. Sommige stukken waren jammer genoeg ‘restricted area’ en je moest ook goed kijken waar je liep. Toen ik een klein stukje over het tapijt heen liep (wat overigens gewoon open en bloot lag) werd ik meteen toegeschreeuwd dat dit absoluut niet de bedoeling was! Een aparte gewaarwording, maar goed, het paleis is wel heel mooi.

Ook vanavond sluiten we weer af in Mel Mel.

19 mei 2018 – La Granja

La Granja was het landgoed waar we vandaag heen gingen. Wat een indrukken steeds weer als ik hier kom. De oude ambachten en traditionele manieren van wol en wijn maken, maar ook de martelkelders maken hier steeds weer het meeste indruk op me. Wat konden mensen elkaar vroeger aandoen…… Wat een machtig mooi landgoed. Als je ooit eens op Mallorca komt dan moet je hier zeker een keer gaan kijken!!

De entree:

Dieren (ala kinderboerderij):

De schuren:

De prachtige mozaïektrap:

Het buitengedeelte, de tuinen:

Het binnengedeelte, de kamers:

Traditionele wolbewerking:

Graanbewerking:

En de zeer indrukwekkende martelkelders:

Als laatste komen we in de binnenplaats. Hier kunnen we allerlei ambachtelijke wijnen, kaasjes en jammetjes proeven. Erg lekker! Sommige dingen zijn wel prijzig, maar anderen ook weer niet.

Met een voldaan wij(n)-gevoel gaan we weer terug naar Llucmajor.

Meteen al bij aankomst op Mallorca kwam de serveerster van Mel Mel naar me toe met de vraag of ik een tekening kon maken van een foto van haar kleinzoon. Oei… portretten is niet mijn sterkste punt, maar ik geef aan dat ik het wel wil proberen. Tussendoor dus steeds ook weer wat tekenen. Vandaag lukt het me om de tekening af te maken. Ik ben er zelf niet helemaal tevreden over, maar Ciska wel, dus dat doet me goed. Daar doen we het voor.

We sluiten de dag af met een traditionele voorstelling van de kinderen van de plaatselijke dansschool. Inclusief castagnettes.

20 mei 2018 – Palma aquarium

Laatste dagje vandaag….. We zijn naar het aquarium in Palma geweest. Het begon wat lastig met een bus die niet op kwam draven. Na 2 uur wachten met Spaanse medegenoten, hebben we met zijn vieren een taxi naar El Arenal genomen. Gedeelde smart is halve smart. Drie uur na vertrek bij Sandra kwamen we eindelijk aan bij het aquarium, even een kijkje nemen in de oceanen. Wat een pracht en praal! Het blijft altijd zo schitterend mooi en we waren gelukkig nog net op tijd om de haaien gevoerd te zien worden ?

De laatste dag moet natuurlijk afgesloten worden met een overheerlijke tapasschotel bij Mel Mel, het restaurant van Sandra.

21 mei 2018 – Terugreis

En dan is de vakantie en het blog over mijn vakantie naar Mallorca, Spanje in 2018 weer voorbij. We vliegen best wel vroeg vandaag, dus kunnen niet veel meer van Spanje zien. Ook dit was weer een zeer geslaagde vakantie!