Selecteer een pagina

Blog Duitsland – Cochem

‘Kasteeltjes, Moezel en Bundesbankbunker’

13 t/m 16 augustus 2018

Deze vakantie naar Cochem, Duitsland was bedoeld als tussendoorvakantie, even een paar dagen er tussenuit. Duitsland trok mij voorheen niet zo erg en ik was ook nog nooit in Cochem of in dit gebied geweest.  Wat was dit een leuke verrassing! Wat is het prachtig in dit gebied, echt genieten!

13 augustus 2018 – Aankomst & Reichsburg

Ondanks dat Cochem een erg mooi motorrijgebied is, gaan we deze vakantie met de auto. Ik heb nog geen goede motorkleding om het zover uit te houden achterop de motor. Met de auto is het goed te doen, we hebben er iets meer dan 5 uur over gedaan. We komen ’s middags rond 15:00 uur aan bij ons hotel.

Hotel Zum Frühlichen Weinberg

We verbleven bij het hotel Zum Frühlichen Weinberg. Ook dit was zeker geen slechte keuze! Het hotel ziet er erg knus uit en de eigenaresse is erg aardig.

Cochem - Hotel Zum Frühlichen Weinberg

Onze kamer ziet er ook erg knus uit. Je kan niet dineren in dit hotel, maar de kamers zijn wel uitgerust met een keukentje met kookgerei. We hebben deze vakantie dus lekker gekokkereld in het keukentje.

Reichsburg

Na het inchecken was het haasten geblazen. Het was al laat in de middag en we wilden de Reichsburg nog zien. Dat is één van de dingen die je meteen opvalt als je Cochem binnen komt rijden, dit prachtige kasteel! Het was even een klim omhoog, maar gelukkig weten we nog op tijd boven te komen om de laatste rondleiding van die dag om 16:30 uur te kunnen nemen. Erg indrukwekkend! Dit is echt een machtig mooi kasteel, zowel van binnen als van buiten!

Cochem - Reichsburg
Cochem - De Reichsburg van binnen

En natuurlijk moesten we nog even een kasteelselfie maken. Het viel niet mee zo in de wind, maar gelukkig had Edwin een handige haarclip bij hem.

De Reichsburg in Cochem heeft een eigen pagina heeft gekregen. Als je meer informatie en foto’s wilt zien over dit prachtige kasteel, klik dan op de knop:

Centrum van Cochem

Na ons bezoek aan de prachtige Reichsburg van Cochem duiken we nog even het centrum van Cochem in. We zien hier echt ontzettend leuke huisjes in allerlei kleuren met houten latjes. Op het plein staat ook een prachtige fontein.

Cochem - Het Centrum

Brughuisje

Als we richting de brug lopen, zien we nog een prachtig brughuisje.

Cochem - Het Brughuisje

Boulevard

We lopen langs de boulevard terug naar ons hotel en zien nog eens de prachtige Reichsburg verschijnen op de heuvel achter de mooie, gekleurde huisjes.

Cochem - De Boulevard met zicht op de Reichsburg

Borrelen

Eenmaal terug bij het hotel borrelen we op onze vakantie. Proost!

14 augustus 2018 – Bootocht Beilstein + Wandeling

We beginnen de dag natuurlijk met een ontbijtje. Ook dit is top voor elkaar bij Hotel Zum Frühlichen Weinberg. De eieren zijn erg leuk versierd en de zelfgemaakte jammetjes zijn ook erg lekker!

Bootocht Beilstein

Vandaag maken we een boottochtje naar Beilstein. De omgeving onderweg is erg mooi. We zien veel druiventeelt, maar ook mooie gebouwtjes.

Cochem - Boottochtje op de Moezel van Cochem naar Beilstein

Fankel Sluis

Onderweg tijdens ons boottochtje komen we ook langs de Fankel Sluis. Heel erg indrukwekkend! Er zit maar liefst 7 meter verval bij deze sluis.

Cochem - Fankel Sluis

Beilstein

En dan komen we aan in Beilstein, een prachtig middeleeuws dorpje dat ook wel het Doornroosje aan de Moezel genoemd wordt.

Cochem - De boot aanleggen in Beilstein

Het dorpje heeft knusse, smalle straatjes met veel trappen. Ik begrijp helemaal waarom dit dorpje veelal gebruikt is als decor voor historische films.

Beilstein

Sint-Jozefkerk

Beilstein heeft een leuk kerkje, namelijk de Sint-Jozefkerk. Dit is een voormalige karmelieter kloosterkerk uit 1691 en later de parochiekerk van Beilstein. In de barokke kerk wordt de Zwarte Madonna van Beilstein vereerd, een Mariabeeld uit de 12e eeuw dat vermoedelijk afkomstig is uit Spanje.

Beilstein - Sint Jozefkerk

Ruïne Burg Metternich

Er is geen ontkomen aan! Meteen als je dit stadje al binnen komt varen, dan zie je de burcht al liggen bovenop de heuvel, de ruïne van Burg Metternich.

Beilstein - Burg Metternich

Het uitzicht bij dit kasteel is echt prachtig!

Beilstein - Het uitzicht vanaf Burg Metternich

En natuurlijk moesten we hier weer bewijs verzamelen door middel van een selfie, zelfs bij de schandpaal.

Beilstein - Burg Metternich

De Ruïne van Kasteel Metternich heeft een eigen pagina. Wil je meer foto’s en informatie over deze prachtige ruïne, klik dan op de knop:

Centrum van Cochem

Na ons boottochtje duiken we nog even het centrum van Cochem in voor een drankje.

Skagerak Brug

Vandaag steken we ook de Skagerak brug over om de andere kant van het water te verkennen.

Cochem - Skagerak Brug

Brughuisje Overkant

Aan de overkant staat nog zo’n leuk brughuisje, echte kunstwerken zijn het gewoon. Prachtig!

Cochem - Brughuisje aan de overkant

Druiventeelt

Eenmaal aan de overkant slaan we rechtsaf. Tussen de huizen door kan je daar helemaal naar boven lopen tussen de druivenvelden in. Hier zijn een paar leuke wandelroutes. Vanaf de overkant ziet de Reichsburg er ook erg mooi uit. We zien ook nog een schattig, stenen hondje.

Cochem - Standbeeld Stenen Hondje
Cochem - Druiventeelt

Toevallig rijdt er net een karretje heen en weer op de heuvels om de druiven te oogsten. Handige karretjes zijn dat!

Uitzicht

Het uitzicht is aan de overkant erg mooi. Cochem is een sprookjesachtig stadje.

Druiven

Het zo langs de druivenranken lopen maakt dat je zin krijgt in druiven. We geven toe aan die zin, zowel in vaste vorm als in vloeibare vorm ?.

15 augustus 2018 – Bundesbankbunker & Stoeltjeslift

Vandaag beginnen we onze dag bij de Bundesbankbunker.

Bundesbankbunker

In de Bundesbankbunker in Cochem werd van 1964 tot 1988 een speciale serie bankbiljetten (de BBk II) van maar liefst 15 miljard DM gedrukt en bewaard door de Bundesbank van Duitsland. Dit beschermde Duitsland in die tijd tegen een nationale economische crisis in het geval van mogelijke hyperinflatie die zou kunnen worden veroorzaakt door de Koude Oorlog. De bunker is qua inrichting al erg indrukwekkend met al die antieke installaties en kantoorspullen.

Cochem - Bundesbank Bunker

De kluizen zelf zijn ook erg groot en indrukwekkend. Wat moet hier een geld hebben gelegen, zeg!

Cochem - Bundesbank Bunker - De Kluis

De Bundesbankbunker in Cochem heeft een eigen pagina heeft gekregen. Als je meer informatie en foto’s wilt zien over deze schitterende bunker, klik dan op de knop:

Stoeltjeslift

Vanuit de Bundesbankbunker gaan we richting de stoeltjeslift. Die hebben we meerdere malen gezien vanaf de weg en dat leek ons ook erg leuk, ondanks mijn hoogtevrees. Gelukkig had ik er op de heenweg nog geen last van. Je kijkt dan ook omhoog, dus dat heeft niet zoveel impact.

Cochem - De Stoeltjeslift Omhoog

Pinnerkreuz

Eenmaal boven kan je naar Pinnerkreuz lopen. Dit is een prachtig uitkijkpunt over de stad. Wat een uitzicht!

Cochem - Pinnerkreuz Uitzicht

Bovenop de berg kan je een werkelijk schitterende wandeling maken. De omgeving is hier echt ontzettend mooi!

Klotten

Wij zijn naar het kleine gehuchtje Klotten gelopen. Hier ligt ook het pretpark Wild- und Freizeitpark. We zijn niet het park in geweest, maar hebben wel op de parkeerplaats gelopen. Naast de parkeerplaats wordt je ook weer getrakteerd op een schitterend uitzicht!

Stoeltjeslift

De terugweg van de stoeltjeslift was toch iets heftiger. Doordat je dan naar beneden (de afgrond in) kijkt, speelde mijn hoogtevrees hier wel op. Oef…. Ik heb de reis overwonnen door naar het knappe gezelschap naast me op het stoeltje te kijken ?.

Cochem - Stoeltjeslift Omlaag

Natuurlijk moest er ook bewijs komen dat ik mijn hoogtevrees overwonnen had. Ze maken ook een foto van je bij de Stoeltjeslift en deze hebben we gekocht.

Parijs - Uitzicht Eiffeltoren

We lopen weer terug naar het centrum van Cochem. Ik heb ook het pleintje naast de brug nog even op de foto gezet.

Cochem

Doordat we de stoeltjeslift zo goed doorstaan hebben, vinden we onszelf ook wel de helden van Cochem, zoals op het bord hiernaast al staat aangegeven.

Vlakbij deze winkel en vlakbij ons hotel vind je ook nog het leuke bankje met standbeelden. Natuurlijk moesten we daar ook nog even een foto van hebben.

Cochem - The Heroes of Cochem
Cochem - Het Standbeeldbankje

16 augustus 2018 – Geierlay hangbrug & Waldbreitbach

Dit is alweer onze laatste dag van de vakantie. Via Mörsdorf en Waldbreitbach rijden we weer terug naar huis. We beginnen in Mörsdorf voor een bezoek aan de Geierlay hangbrug.

Geierlay Hangbrug

De Geierlay hangbrug is nog een vrij nieuwe brug, de brug stamt namelijk uit 2015. Ze maakt een verbinding over het Mörsdorfer Bachtal tussen de Hunsrücker plaatsen Mörsdorf en Sosberg. Je mag gratis over de brug wandelen.

Mörsdorf - Hangbrug Geierlay

Ook hier probeer ik mijn hoogtevrees weer te bedwingen. Ik vind het zo’n mooie brug en het ging toch ook goed in de stoeltjeslift. Stoer poseren we nog even voor de brug voordat we deze betreden.

Parijs - Uitzicht Eiffeltoren

Deze keer lukt het me helaas niet om mijn hoogtevrees te bedwingen. De brug zwaait wat heen en weer, wat ik ontzettend eng vind. Dat en een blik in de afgrond maakt dat ik niet verder kom dan ongeveer 1/3 deel van de brug. Het lukt Edwin wel om de brug helemaal te belopen.

Mörsdorf - Hangbrug Geierlay

Waldbreitbach

Edwin is vroeger wel eens op vakantie geweest naar Waldbreitbach. Met een kleine omweg rijden we onderweg naar huis nog even door dit plaatsje. We drinken er wat en bezoeken de camping waar Edwin toen gestaan heeft.

En dat was mijn vakantie naar Cochem in Duitsland alweer. Wat een verrassing was deze vakantie, ik heb genoten!