Selecteer een pagina

Blog – Italië – Gardameer

‘Gardameer, Pisa, Pizza en Venetië’

26 juli t/m 4 augustus 2011

Dit is een blog over mijn reis naar het Gardameer in Italië in 2011. Italië is een prachtig land, ik heb er erg mooie dingen gezien.

Heenreis – 25 & 26 juli 2011

Om 23:00 uur rijden we weg richting Italië, we hebben een lange reis voor de boeg. Ik kruip de eerste ronde achter het stuur. Ondanks dat ik een fikse griep te pakken heb lukt het me toch nog om de 02:30 uur te halen. Hierna werd het gevaar van al slapend tegen de vangrail aan knallen toch aanmerkelijk groter, dus neemt Ferry het stuur over tot 7:00 uur. Dan worden de kinderen ook wakker, dus we besluiten in Zwitserland om wat broodjes te eten. Prachtig uitzicht en hele mooie bergen onderweg, ideaal voor een picknick.

Mooi land, Zwitserland, echt het land van de tunnels. Ik ben maar gestopt met tellen, volgens mij hebben we er wel een stuk of 50 gehad. De kinderen maakten er een sport van om elke tunnel te tellen hoe lang het duurde voordat we er doorheen waren. Wat dat betreft trouwens echt geen klagen. De kinderen hebben zich volmaakt gedragen, de complete reis lang!!

We zijn ook door de Gotthardtunnel heen gereden. Wie kent hem van Discovery? Bijna 20 kilometer lang dat ding. Erg benauwd daarbinnen, maar goed, je moet wat over hebben voor deze ervaring. Het moest natuurlijk wel even op de gevoelige plaat vastgelegd worden.

Om 14:00 uur komen we ongeveer aan op de camping. Een uur te vroeg. We moeten nog even wachten tot de receptie open gaat, maar dat was het wachten zeker waard, want op het moment dat we daar naar binnen gaan, wordt ons verteld dat we het mooiste plaatsje van de hele camping hebben.

Tjeeee, we zitten echt maar 5 stappen van het Gardameer af. We stappen zo onze tent uit het strandje op. De kinderen liggen dus ook al binnen 5 minuten in het water te dobberen.

Sociaal als we zijn maken we ook meteen kennis met de buren naast ons, een heel leuk stel uit Hilversum (en dat zeg ik niet omdat zij me pas 33 jaar oud schatte). Phieh en Sanne. Dat werd een hele gezellige avond!!! Erg leuke buurtjes. Ze zijn op doortrek door Italië. Donderdag gaan ze weer naar huis. Ben benieuwd wat we dan naast ons krijgen. Voorlopig genieten we eerst van hun gezelligheid.

Toch mis ik mijn vriendin Petra die mee zou gaan op vakantie. Het voelt niet compleet. We hebben met zijn allen zo hier naartoe geleefd en helaas moet ze nu geopereerd worden precies tijdens deze vakantie, vandaar dat ze nu niet mee zijn. Het blijft een raar gevoel. Ze hadden er eigenlijk gezellig bij moeten zijn, en ik denk ook niet dat ik de enige ben die er zo over denkt…..

Zwemmen met zwanen (Gardameer) – 27 juli 2011

Vanmorgen werden we tijdens ons ontbijt verrast door familie Zwaan. Een zwanengezin van vader, moeder en 6 kindertjes. Heel tam, we konden ze zo voeren. Tenminste, Ferry kon dat, want Kim stapte heel stoer het strand op en helaas kon ik niet snel genoeg mijn filmcamera pakken, want ze snelde net zo snel weer voorbij het strand af, al roepend: “Ik duuuuurf niet!” Later ging ze toch op een afstandje wat brood gooien naar de familie Zwaan. Ze bedankten ons later door in het water een balletvoorstelling te geven. Ze deden allemaal hun pootje omhoog, net of ze ons uitzwaaiden!! Heel apart gezicht.

Vandaag zijn we ook lekker in het Gardameer wezen zwemmen. Wat een helder water zeg!! Nu viel het me ineens wel op dat we op camping Hollandia zijn aangekomen in plaats van camping Fontanelle. Bijna alles praat Nederlands hier. Ze hadden me al gewaarschuwd, maar dat er zoveel Nederlanders zouden zijn had ik niet gedacht!! Zelfs het personeel praat Nederlands! We doen nog even een rondje over de camping. Even zien wat er allemaal is, waar we heen kunnen en wat voor voorzieningen er allemaal zijn. Genoeg te doen in de buurt en oh, wat hebben we een prachtig weer hier. Ik ontdek ’s avonds dat ik toch best verkleurd ben en dat ik moet oppassen dat ik niet straks zo rood als een kreeft thuis ga komen of ga krimpen in de zon. Kim had daar namelijk al last van……

Sealife – 28 juli 2011

We hebben gisteren eerst maar even wat folders bij elkaar geraapt, even zien wat er hier in de buurt allemaal te doen is. Er is in ieder geval genoeg te doen!! Vandaag zijn we naar ‘Sealife’ geweest. Een park met allemaal aquariums, allerlei vissen, van haaien tot Nemo’s en van Dory’s tot stofzuigers. Echt prachtig, ik heb met open mond staan kijken.

Italië - Sealife Castelnuovo del Garda

Ze lieten ook haaieneitjes zien (leggen haaien eitjes?????) en we mochten zeesterren ‘aaien’. Wat een pracht en praal op de bodem van de oceanen. De kinderen vonden het ook erg mooi. Het ging over van heel ongeïnteresseerd: “Och, het zijn alleen maar vissen.” naar “Ohhhh” en met de neus tegen de ruiten aan om de vissen goed te kunnen bekijken.

Vooral de haaien en de roggen hebben veel indruk op me gemaakt. Deze zwommen in een gedeelte waar je doorheen liep. Je zag de roggen dus ook vlak boven je hoofd fladderen.

’s Avonds een gezellige avond gehad met onze buurtjes Phiep en Sanne. Wat baal ik dat ze morgen weg gaan. Nu hebben we erg gezellige buurtjes en je weet nooit wat je er voor terug krijgt.

(De toren van) Pisa – 29 juli 2011

De meesten zouden ons voor gek verklaren (dat deden ze hier op de camping wel allemaal), maar dat ben ik toch al gewend, dussss. We pakken ons boeltje en besluiten 3,5 uur in de warme auto te gaan zitten om toch de scheve toren van Pisa te gaan bekijken. Ik vind dat -als we toch in Italië zitten- ik dan minimaal de scheve toren gezien moet hebben. Ik heb er absoluut geen spijt van!!! Wat prachtig en we worden ook op de camping overladen door mensen die de foto’s willen zien als we terug komen. Onze Duitse buurmeisjes komen al springend: “Wie wahr es!” ” Wie wahr es!” aan huppelen. Het was dus prachtig. Met recht één van de zeven wereldwonderen!

Eerst maar even de Cathedraal in, ook heel mooi!! Tuurlijk bleef ik weer met mijn tas vasthangen vlak voor een grote ploeg met mensen die aandachtig naar een gids aan het luisteren waren. En zo soepel als het haakje van het hekje om het lipje van mijn tasrits heen gleed, zo stroef ging het om dit voor al die mensen weer van het haakje af te wurmen!!

Je moest een kaartje voor de scheve toren kopen en met datzelfde kaartje kon je dan 3 uur later de toren in. Ze lieten ook maar een man of 35 tegelijk de toren in. Maar goed, we hadden geluk, want we mochten wel naar binnen. Ik had al van meerdere mensen gehoord die er geweest waren, maar niet de toren in mochten. Ondertussen verkennen we het verdere terrein even. Zo is er de Battistero en het museum.

En dan drie uur later, het hoogtepunt, de toren van Pisa!

Ik heb de traptreden maar niet geteld, maar het waren er een heleboel. Het ergste was nog dat die traptreden van marmer zijn en ook nog eens helemaal uitgesleten waren. Je liep dus op traptreden met flinke deuken er in. Hoe hoger je kwam, hoe dieper ze uitgesleten waren. Dat liep echt heel lastig. Je hersenen willen je ook de hele tijd vertellen dat je recht de trap op moet lopen, wat resulteert in steeds tegen de zijkant aan beuken doordat de toren scheef staat. Het was een hele aparte klim!

Het was de klim overigens wel waard! Wat een mooi uitzicht bovenop de toren.

En toen kwam het moment dat de hoogtevrees weer toesloeg…. Ik ben welgeteld tot de klokken gegaan en toen ik daar een rondje om de toren wilde lopen schoot de hoogtevrees compleet binnen. Mijn benen begonnen te tintelen en ik heb me bij de eerste de beste pilaar neergezet. Dat hek staat maar 2 cm van de rand vandaan en wiebelt gigantisch!! En de toren staat ook nog scheef!! Helaas dus niet helemaal naar boven geweest, maar Ferry en de kinderen wel, die natuurlijk allemaal foto’s moesten schieten van een om de pilaar gevouwen mama. Guido was wel erg lief trouwens, die bleef me maar knuffelen: “Kom maar mama!”

We hebben Pisa afgesloten met (hoe kan het ook anders) Pizza!!! Eenmaal terug op de camping kwam de livemuziek ons al tegemoet. Even gezellig erbij op het terras. Goede zanger, vrij jonge knul nog, maar zingen!!!

Dagje camping – 30 juli 2011

Vandaag even een relaxdagje. Zwemmen in het Gardameer. We moeten toch een beetje bruin terug komen toch? Niet dat ik me daar bij de kinderen zorgen over maak, want volgens mij gaan er straks al en negertje en een negerinnetje mee terug naar huis.

Het prachtige van kamperen vind ik trouwens al die aparte diersoorten die je steeds tegen komt. De ene dag een nest zwanen vlak voor je tent. De dag erna een nest eenden. Gisteren zagen we een prachtige gele juffer op de stoel zitten die je haast kon aanraken. Volgens mij zit er ook een nest jonge spreeuwen in de boom voor onze tent, we zien er geregeld namelijk één voorbij schieten. Vandaag schoot er zelfs één de tent in. Helaas had ik vandaag mijn fotocamera niet paraat, want op het moment dat we de tent uit wilden gaan zag ik nog net iets onder het fornuis hippen. Ik dacht een musje, dus die moest eerst gered worden natuurlijk. Zo’n beestje moet niet de hele dag in de tent zitten, want dan gaat het dood van de warmte. Toen we met zaklamp aan bezig waren het beestje er onder vandaan te jagen, schoot er ineens een prachtige salamander onder het fornuis vandaan. Wat een joekel!!!! Knalgeel met zwarte stippen. Geen musje dus, maar wat anders…. We hebben deze meneer maar met rust gelaten, die dook meteen weer achter het fornuis namelijk, lekker laten zitten maar.

Het relaxen gaat me hier goed af. Ik denk dat mijn griep nog steeds niet helemaal over is (tuurlijk heb ik dat weer tijdens de vakantie). En om het nog erger te maken staat onze tent ook nog eens vlak onder een grote boom, waardoor mijn allergie ook giga uitpakt. Mijn medicijnen kunnen het al niet eens meer indimmen. Ik wordt elke ochtend met grote dikke rode ogen wakker. Maar het mag de pret niet drukken. Italië is echt een prachtig land!

Trip langs Gardameer – 31 juli 2011

Vandaag hebben we een ritje gemaakt langs de hele linkerkant van het Gardameer. Oh, wat was dat prachtig!!!! Wat een uitzicht, wat een bergen en de tunneltjes waren volgens mij allemaal met de hand uitgebeiteld. Ruïnes etc. onderweg. Echt heel erg mooi. Voor degenen die ooit eens naar Italië gaan, dan is dit zeker een ritje waard!!!

Helemaal bovenin bij het Gardameer zijn we naar een enorme waterval geweest die in de grot stroomt (Alla Cascata grotten in Varone) Ook al zo prachtig!!!

Ik heb een verzameling houten katten en zag wat plaatjes die natuurlijk mee naar huis genomen moesten worden.

De terugreis was minstens zo mooi als de heenreis!

Zwemmen – 1 augustus 2011

Vandaag was een beetje een rustdag. De kinderen lekker in het zwembad (tja, badmuts was verplicht!!, charmant hè?), daarna nog wat uit eten, ook met zo’n rustdag vermaak ik me (en de kinderen zich) prima!!!!

Markt Desenzano – 2 augustus 2011

Vandaag hebben we de markt in Desenzano compleet leeggekocht.

Ook de terrasjes waren daar niet veilig.

’s Avonds weer een gezellige avond bij de tent. We hebben nieuwe buren gekregen. Erg leuke mensen uit Bergen op Zoom, Frank en May en hun dochter en zoon. Gelukkig waren dit ook wel borreltypes, samen met Martin en Janna, een Duits stel wat aan de andere kant naast ons is gekomen. Dat is weer gezellig!!! Dat hebben we aardig gemist de laatste dagen sinds Pfiep en Sanne weg zijn gegaan.

We hebben overigens ook een fikse onweersbui op ons dak gekregen. Best wel spannend zo aan het meer. Het regent in Italië trouwens ook anders dan in Nederland. Hier komen geen regendruppels naar beneden, maar regenstenen! Er waren zelfs mede-camping-genoten met schade op hun auto vanwege de harde regen.

Venetië – 3 augustus 2011

Vandaag zijn we Venetië in gedoken. We hadden een tip gekregen van andere campinggasten om met de auto naar Desenzano te gaan en daar de trein te pakken naar Venetië. Dan zouden we midden in het centrum uitstappen voor maar 15 euro per persoon. Het parkeren in Desenzano was dan gratis!! Dat parkeren klopte, maar we kregen toch echt een rolberoerte toen we moesten afrekenen op het station voor 4 kaartjes Venetië. 97 euro!!!! En dan waren de kinderen nog wel gratis!!! Poeh, maar goed, met de auto was alsnog duurder geweest. Ik had medelijden met een ander Nederlands stel wat achter ons in de rij stond. Hun jongste zoon was net 12 en moest meteen de volwassen prijs betalen… Ze waren bijna 200 euro kwijt!!

Venetië was echter prachtig!! Wat een mooie stad. Als je net bij het station uitstapt, dan sta je wel even te kijken: “Waar is al dat water nu dan?” Dat zie je wel als je een stukje verder loopt langs al die markten en over wat bruggetjes gaat lopen.

Natuurlijk is een ritje in de gondel een must!!! Ook hier is het uitkijken geblazen, want de prijzen variëren van 80 tot 200 euro!! We hebben goed uitgekeken en een ritje van 80 euro genomen wat zeeeer de moeite waard was!! Venetië vanuit een gondel is Venetië pas echt bekijken. Het geeft je een totaal andere blik op de stad.

Daarna zijn we naar het San Marco Plein gelopen. We zetten onszelf neer op een terrasje en helemaal uitgeput bestellen we wat te drinken. De ober (compleet in pak) geeft ons nog een menukaart. “Neeee, dat is niet nodig, zegt Ferry.” We krijgen ons drinken inclusief kannetje water, bakje met ijsblokjes en achter ons speelt een orkestje. Langzaam aan bekruipt me het gevoel dat dit nog wel eens een heeeeeel erg duur rondje kan zijn. Ferry zegt nog: “Genieten wat je genieten kan, van dit drankje!” Als we de rekening krijgen, kan Ferry me inderdaad van de straat af oprapen….. Bijna 50 euro voor twee koffie en twee ijsthee. Daar leer je ook weer van.

Gelukkig was het San Marco plein wel heel erg mooi.

Hierna lopen we terug naar het station. Guido kan niet meer lopen, die heeft echt de blaren op zijn voeten staan. Bij het station moeten we nog een uurtje wachten. De kaartjes zijn daar niet hetzelfde als in Nederland. Je koopt een kaartje in een trein op een bepaald tijdstip en dan krijg je ook nog een vaste plaats. Even wachten dus.

Gelukkig hebben we een ontzettend leuk muzikaal gezelschap wat het wachten voor ons heeeel aangenaam maakt!!!

Thuis pimpelen we nog wat met onze gezellig buurtjes en gaan dan toch maar slapen. Morgen vroeg er uit, alles weer inpakken enzo.

Terugreis Oostenrijk – 4 augustus 2011

Vandaag snel alles weer in de koffer moffelen en de tent schoon krijgen voor 10:00 uur. Het lukt, met man en macht…… Daarna beginnen we aan een terugreis door Oostenrijk, waar we ook hele mooie landschapjes met ‘stomende bergen’ hebben gezien onderweg!!!

En terug is het heerlijk rustig in de auto!

Dit was mijn blog over mijn mooie vakantie naar het Gardameer in Italië. Italië is een prachtig land, ik wil zeker nog een keer terug!