Selecteer een pagina

Blog – Italië – Sardinië

‘Surfen, mountainbiken en bergwandelingen’

Mei 2017

In 2017 ben ik op vakantie geweest met een groepsreis naar het Italiaanse eiland Sardinië, dit is een blog over deze vakantie.

Santa Lucia

Deze groepsreis was bedoeld als actieve vakantie. De verblijfplaats was de camping Villagio Camping Calapineta in de buurt van het plaatsje Santa Lucia. We verbleven hier in tenten. Sommigen hadden een luxe tent geboekt met keukentje en douche. Anderen hadden de simpele versie met alleen een bed, kastje, tafel en elektriciteit. Voelt behoorlijk als back to basic, maar voor campingbegrippen was dit volgens mij best nog wel luxe. Je hebt volgens mij niet vaak stroom in je tent voor je opladertje. Vanuit hier werden elke dag activiteiten ondernomen, de ene keer echt sportief, de andere keer toch wat meer relaxed en toeristisch. Via een sluippaadje door het bos erachter kun je redelijk vlot bij de zee komen.

De camping is best groot, je kunt er een flink stuk lopen, maar omdat het nog vroeg in het seizoen was, waren de meeste plaatsen nog leeg. Opvallend zijn wel de vele vaste staanplaatsen met caravans en stacaravans.

21 mei 2017 – Santa Lucia

Vandaag gingen we op zeil- en surfcursus. Ik had dit nog nooit eerder gedaan, dus het was wel een uitdaging. Eerst droog oefenen op het strand en daarna het water in. IJskoud water wel te verstaan. De zee is nog niet echt lekker opgewarmd in mei. We moesten in een veel te kleine wetsuit, Italiaans formaat denk ik, tientallen keren op en af die plank klimmen. Na een paar uur, totaal verkleumd met een slok zeewater naar binnen, was ik er wel klaar mee. Dit was niet helemaal mijn ding.

Een aantal deelnemers zijn die middag nog gaan zeilen met een catamaran. Dit schijnt wel heel leuk te zijn geweest en ik had dan ook graag meegegaan. Ik lag toen echter even een poosje in mijn tent bij te komen van het koude water en het binnengekregen zeewater.

Die middag zijn we met enkele andere medereizigers, via het strand, richting Santa Lucia gewandeld om hier de lokale horeca wat te inspecteren.

22 mei 2017 – Monte Albo – Siniscola

Deze dag stond een wandeling op het programma door het Monte Albo gebergte richting de stad Siniscola. Gewoon een dag waarbij je vooral niet anders kan dan genieten van de schitterende omgeving.

Zoals gezegd, de plaatjes die je onderweg tegenkomt zijn gewoon adembenemend.

Het is zo groot en mooi hier dat je foto’s blijft schieten natuurlijk. Ik heb er nog veel meer gemaakt. Mocht je deze ook willen zien dan verwijs ik je graag naar de pagina over Monte Albo op deze website.

23 mei 2017 – Irgoli, Tomba di Gigante en Monte Gonare

Deze dag hebben we een binnenlandexcursie gedaan. Met twee busjes gingen we op pad. Als eerste naar het plaatsje Irgoli, wat vooral bekend is om de vele muurschilderingen. We nemen daar lekker de tijd om door de smalle straatjes te wandelen om te genieten van de lokale sfeer en de muurschilderingen. Je vind hier nog de echte Sardijnse sfeer met de oude mannen die op het centrale plein samen komen.

Zoals je kunt zien zijn het ware kunstwerken op de muren. Ik vind het knap gedaan.

Tijdens onze wandeling door Irgoli kwamen we ook de Parrochio San Nicola tegen. Gewoon een mooi kerkje middenin Irgoli die we uiteraard ook even van binnen hebben bekeken.

Hierna ging de tour verder naar de Tomba dei Gigante, een reuzengraf. Dit is vergelijkbaar met onze hunebedden. Een Tombe dei Giganti is een ‘reuzen’graf uit de bronstijd. De naam S’ena e Thomes betekent ‘de bron van Thomes’. De ingang naar de Tombe bevindt zich precies bij kilometerpaaltje 19 van de provinciale weg SP38 die Dorgali verbindt met de snelweg Olbia-Nuoro 131. Als je door het hek gaat dan kun je het zandpad volgen. Een paar honderd meter verder ligt het graf.

De Tombe is in uitstekende staat en is vanaf alle kanten te bezichtigen. De grote steen van de ingang weegt zeven ton en bevindt zich in het midden van de halve cirkel. De stenen van de halve cirkel vormen een soort van hoorns. Achter de ingang is een begrafenisgang van 11 meter lang. Volgens de legende werden de graven van de reuzen (Giganti) gebruikt door enorme wezens, maar in werkelijkheid waren het collectieve begraafplaatsen.

Hieronder zie je dus de voorkant (ingang):

En hier zie je de achterkant met de 11 meter lange begrafenisgang:

Hierna ging de tocht verder richting Monte Gonare. We maakten een wandeling door dit schitterende gebergte.

Onderweg kwamen we een kerk tegen, middenin dit gebied. Van de buitenkant leek het bijna een ruïne te zijn, maar binnenin bleek niets minder waar. De kerk waar het hier om gaat is de Santuario di Nostra Signora di Gonare. De klim hiernaartoe was best wel een uitdaging. Het “pad” ging dwars door een bos en bestond uit nogal glibberige rotsen en keien. Maar eenmaal boven aangekomen was het zeker de moeite waard. Zowel de kerk als het uitzicht zijn een echte bezienswaardigheid.

Zoals gezegd, de binnenkant van de kerk is mooier dan de buitenkant doet vermoeden. En ook het uitzicht vanuit de kerk over de vallei is prachtig. Je bent direct de pittige klim naar boven vergeten.

Na het bezoek aan deze kerk ging de wandeling verder. Hierbij werden we nog meerdere malen getrakteerd op schitterende uitzichten. Uiteindelijk kwamen we uit bij een meer, naar ik mij herinner, met een mooi hoog uitkijkpunt over stranden en een soort van haventjes of aanmeerpunten.

Om bij deze schitterende uitkijkpunten te komen was wel weer een fikse wandeling nodig, waarbij je niet alleen over kleine paadjes, maar soms ook door het struikgewas moest “hiken” om er te komen. Maar de beloning was het dan wel weer dubbel en dwars waard.

Aan het einde van deze enerverende dag met vele indrukken gingen we weer terug in de busjes naar de camping waar de medewerkers weer een heerlijke maaltijd voor ons hadden klaarstaan. Zoals dat elke dag gebeurde. Omdat het nog zo rustig was in het voorseizoen was dit extra gezellig omdat we gewoon met het personeel samen zaten te eten.

24 mei 2017 – Posada – Oasi Biderosa

Deze dag was vrij te besteden. We zijn met de zeer behulpzame medewerkers van de camping met een busje naar de stad Posada gebracht. Na hier een poosje te hebben rondgekeken en het kasteel te hebben bezocht, zijn we via het strand uiteindelijk terug gewandeld naar La Caletta. Het gebied waar we doorheen zijn gewandeld valt, als ik het goed heb begrepen, allemaal onder natuurgebied Oasi Biderasi.

In de stad Posada hebben we de Castello Della Fava bezocht. Slenterend door oude steegjes en soms steil omhoog via trappen kom je bij deze locatie. Het kasteel van Posada is van ongeveer de 13e eeuw en is dus gelegen in het historische deel van Posada op een kalkstenen heuvel met uitzicht op de vallei van de rivier van Posada en de zee.

Bovenop de toren heb je een prachig uitzicht, maar je moet wel via een gammel trappetje door een nogal klein luikje bovenop zien te komen. Niet iedereen zal hier doorheen passen.

Maar als je dan eenmaal boven bent maakt het uitzicht alles goed:

Na het bezoek aan dit kasteel ging de tocht verder via het gebied Oasi Biderosa. Je wordt hier echt getrakteerd op prachtig natuurschoon.

Het ene uitzicht is hier nog mooier dan het andere:

Uiteindelijk zijn we dus via het strand teruggewandeld naar La Caletta.

Hier komen we al in de buurt van La Caletta, we zien wat oude overblijfselen van de nabijgelegen landingsplaats, de kleine haven die destijds San Giovanni heette. We laten hier het strand achter ons en komen in een wat meer bosrijke omgeving aan:

Weer wat verderop treffen we de Torre di San Giovanni, een historisch herkenningspunt dat nog steeds in redelijke staat is, hoewel het ongeveer al vier eeuwen oud is. In feite werd het gebouwd aan het begin van de zeventiende eeuw om de nabijgelegen landingsplaats te beschermen die we even daarvoor voorbij gewandeld waren.

Uiteindelijk komen we dus aan via de haven in de plaats La Caletta waar we nog een mooi standbeeld tegenkomen. Nadat we ook deze plaats hebben verkend en er op een terras wat hebben gegeten en gedronken, werden we aan het eind van de middag bij de haven weer opgepikt door het busje van de camping.

25 mei 2017 – Camping La Calapineta

Deze dag was ook vrij te besteden. We hebben er een stranddag van gemaakt en een aantal van ons heeft gebruik gemaakt van een aantal diensten die bij de prijs inzaten, zoals een massage. Verder was het een beetje luieren en zwemmen in de zee bij het strandje achter de camping.

26 mei 2017 – Mountainbiken Santa Lucia

Vandaag gingen we weer even echt actief bezig. Op de mountainbike begonnen we deze dag vanaf de camping. Veelal over uiteraard bergpaadjes, hellingen en alles wat daarbij hoort, soms ook stukken over asfalt om op te kunnen schieten, anders is de route te lang. In zo’n groep heb je natuurlijk heel verschillende niveau’s qua sportief kunnen.

Naast het mountainbiken was er ook ruim de tijd om stops te maken en al wandelend de omgeving te bekijken en foto’s te maken. Want ook de omgeving van Santa Lucia is echt schitterend.

Tijdens deze fiets- en wandeltocht heb ik nog veel meer foto’s gemaakt. Wil je deze ook zien dan verwijs ik je hierbij graag naar de pagina Santa Lucia op deze website:

27 mei 2017 – Terugreis

Laatste dag van de vakantie! Vandaag vliegen we terug naar Nederland. We kunnen nog een dagdeel mooi van de camping en de omgeving genieten. Daarna gaan we in de busjes van de camping richting het vliegveld. Op naar een volgende reis. Sardinië, geweldig mooi eiland, de natuur is hier echt schitterend!