Selecteer een pagina

Blog – Mallorca – Lluc Major

‘Familie, cultuur en een aquarium’

Mei 2018

14 mei 2018 – Llucmajor

Dit is een blog over mijn reis naar Mallorca in 2018. Het is de eerste reis die ik samen met mijn vriendin Patricia heb gemaakt. Tegelijkertijd is het ook bedoeld om mijn nieuwe schoonzus Sandra te ontmoeten die op dit eiland woont. Zij heeft daar samen met haar man een restaurant genaamd MEL MEL in de plaats Llucmajor. We verblijven deze week bij haar in huis en eten regelmatig mee in hun restaurant. Ook het terras wordt uiteraard veelvuldig benut.

Deze eerste dag wordt voornamelijk gebruikt om kennis te maken en de plaats Llucmajor te verkennen. Ik ben vaker op Mallorca geweest en deze kant van het eiland is voor mij redelijk nieuw, maar aan de beide zussen heb ik goede gidsen. Sandra woont er per slot van rekening en Patricia is er meerdere keren op bezoek geweest.

Llucmajor is een leuk stadje met een mooi sfeervol centrum waar je diverse restaurantjes kunt vinden. Aan het einde van mijn verkenningsronde hebben we lekker gegeten en geborreld bij het restaurant van Sandra.

15 mei 2018 – Soller

Vandaag gaan we Soller bezoeken. De reis begint met de bus van Llucmajor naar Palma en daarna uiteraard met het welbekende historische treintje van Soller. Vanaf Palma is deze treinrit 27 kilometer lang met onderweg mooie vergezichten. Halverwege wordt ook even een stop gemaakt die graag gebruikt wordt om wat foto’s te schieten.

In Soller aangekomen zijn we vervolgens met eveneens historische trammetje naar Porte de Soller gegaan. Hier hebben we al struinend over de boulevard de boel verkent. Mooie foto’s gemaakt van de zee en de vergezichten en lekker wat gegeten en gedronken bij de vele restaurantjes en terrasjes die langs de boulevard liggen.

Na geruime tijd moeten we weer terug met het trammetje naar Soller. Het is er al best wel druk en bij poging nummer 2 lukt het ons in de tram te komen. Eénmaal terug aangekomen in Soller komen we onder andere een prachtige kathedraal tegen. Vervolgens met de bus weer terug naar Llucmajor waar we weer lekker hebben kunnen eten bij Sandra en haar man.

16 mei 2018 – Sineu

Vandaag gaan we samen met Sandra naar de markt in Sineu. Deze vindt plaats elke woensdagochtend. Het is de oudste en meest traditionele markt op Mallorca. Je komt hier echt van alles tegen. Fruit en andere etenswaren, levende have, kleding, keramiek, levende standbeelden en straattekenaars. Op deze markt heb ik een mooie leren jas gescoord mede dankzij de onderhandelingstechnieken van Sandra.

17 mei 2018 – Cala Blava / El Arenal

Vandaag gaan we samen met Sandra en haar twee dochters Nerea en Iris zwemmen bij een klein strandje in Cala Blava. Nadat we hier een paar uur hebben vertoeft zijn we daarna naar El Arenal gegaan. Dit is de bekende uitgaansplek van deze kant van het eiland. We zijn hier met ons tweeën naartoe gegaan. Sandra ging weer terug om te gaan werken in het restaurant. Nadat we een poosje over de boulavard hadden gewandeld en hier en daar een drankje en een ijsje hadden genomen zijn we met de bus weer teruggegaan naar Lluc Major. Hier hebben we die avond weer lekker gegeten bij het restaurant van Sandra. Deze keer stond een heerlijke paella op het menu. Heerlijk dagje zo.

18 mei 2018 – Palma

Vandaag staat een bezoek aan de stad Palma op het programma. We beginnen deze dag met een wandelingetje door de binnenstad. Even lekker wat sneupen bij kleine winkeltjes en dergelijke. Al wandelend komen we zo uit bij de Kathedraal La Seu. Wat een prachtig gebouw. En zo imposant!

Nadat we eerst een poosje van de buitenkant van de Kathdraal en de uitzichten rondom genoten zijn we ook nog even naar binnen gegaan. Hier is het minstens net zo mooi en indrukwekkend als buiten. Zeker een aanrader mocht je in de buurt zijn.

Links van deze Kathedraal ligt het Paleis van Almudain. Dit is het paleis van Mallorca waar de koninklijke familie af en toe vertoeft. Vandaag dus niet wat betekent dat je er ook naar binnen mag. Wel met veel bewaking in en om het paleis waardoor je lang niet in alle vertrekken kan komen. Maar ondanks dat toch een hele mooie ervaring. Zowel van binnen als van buiten is ook dit een schitterend paleis.

Kleine tip: wanneer je een vrij grote zaal binnenkomt met een groot kleed op de vloer, loop er dan omheen als er voldoende ruimte is. De bewakers kunnen het niet echt waarderen wanneer je er pontificaal overheen paradeert. Ze laten dit dan ook luidkeels merken. Patricia weet hier alles van…

Ook aan deze dag komt uiteindelijk weer een eind. Wanneer we wederom met het openbaar vervoer terugkeren in Lluc Major wacht ons weer een heerlijke maaltijd in restaurant Mel Mel.

19 mei 2018 – La Granja

Vandaag gaan we met de hele club, wij, Sandra, man en kids, naar La Granja. Dit is één van de meest indrukwekkende landhuisen van Mallorca. Je ziet hier allerlei oude ambachten terug van bijvoorbeeld wol en wijn maken. De omliggende natuur is prachtig. Wat ook indrukwekkend is, zijn de martelkelders in het landhuis. Ze wisten wel van wanten vroeger…

Bij binnekomst treffen we eerst wat dieren aan zoals een paard, wat kippen en meer dieren die je normaal op een boerderij tegen kan komen. Vervolgens gaat de wandeling over het landgoed verder via allerlei trapjes en paadjes. Ondertussen kun je genieten van de schitterende omgeving.

Uiteindelijk gaan we ook nog even het landhuis binnen. Dit is ook zeker prachtig om te bewonderen. Wel het meest aangrijpend zijn de martelkelders. Luguber en indrukwekkend!

La Granja heeft op deze website een eigen pagina. Mocht je dit willen bekijken, klik dan op de button genaamd Esporles. Dat is de plaatsnaam waar La Granja ligt.

20 mei 2018 – Palma – Aquarium

De éénnalaatste dag van onze vakantie hier op Mallorca. We gaan weer met openbaar vervoer op pad. Ik begrijp van Patricia dat dat deze dag niet zonder slag of stoot ging. Uiteindelijk met een taxi samen met wat andere teleurgestelde reizigers toch in Palma aangekomen. Eénmaal aangekomen bij het aquarium is het wel genieten van het oceaanleven.

Sommige zeedieren zien er prachtig uit, maar zo’n murene heeft toch een wat onvriendelijke uitstraling vind ik….

Zeepaardjes doen het altijd goed. Wat blijven dat toch een wonderlijke schepseltjes….

Met het juiste licht erbij zijn ook kwallen een lust voor het oog….

21 mei 2018 – Terugreis

De laatste dag van onze eerste gezamelijke vakantie op Mallorca. Aangezien we vrij vroeg terugvliegen kunnen we deze dag niet echt meer gebruiken om nog iets te doen of te bekijken. Op naar de volgende keer Mallorca, die zal er vast nog wel een keer gaan komen.