Selecteer een pagina

‘Kerken, musea en Game of Thrones’

Oktober 2023

19 oktober 2023 – Dubrovnik

Dit is een blog over mijn stedentrip naar Dubrovnik die ik heb gemaakt samen met mijn zwager en schoonvader. Aangezien ik later aanhaakte was het alleen nog een kwestie van de vlucht boeken. Dat lukte gelukkig nog op dezelfde vlucht. De eigenaar van de accomodatie had ons een aanbod gedaan voor vervoer van de luchthaven. Dat bleek wel een uitkomst aangezien deze ongeveer 15 kilometer buiten Dubrovnik ligt. Het appartement was uitstekend. Ruim, met voldoende slaapkamers en douche. Wel grappig was dat je via de achtertuin van de buren naar binnen en buiten moest.

Het uizicht op de zee was ook mooi, alleen hielp het weer deze keer niet mee om daar vanaf het tuinterras van te genieten. Koud was het niet, maar wel behoorlijk winderig en wisselvallig. Beetje hollands, zeg maar. Nadat we geinstalleerd waren gingen we op pad. Dubrovnik bestaats ruwweg uit 2 delen, het oude en het nieuwe. De “oude stad” is natuurlijk de trekpleister van Dubrovnik. Bekend van de serie Game of Thrones waarvoor vele scenes hier zijn opgenomen. Iets wat mij tot kort voor aankomst trouwens totaal onbekend was.

Lopend gaan we naar de ingang van de oude stad. Via de accomodatie hadden we wat informatie ingewonnen. Bij de ingang waan je je direct al ergens in de middeleeuwen. Stadsmuren met kantelen, ophaalbruggen en lange paden onder oude bogen geven je het gevoel dat er om elke bocht een ridder te paard aan kan komen galopperen.

Aangezien we niet echt een vooropgezet plan hebben gaan we de stad verkennen. Onderweg kom je hier echt het ene pareltje na het andere tegen. Kerken, kathedralen, fonteinen, wandelroutes met torenhoge muren, je snapt nu wel waarom ze Game of Thrones hier hebben opgenomen. Wat een historische pracht!

Eén van de eerste bezienswaardigheden die we treffen is de haven van de oude stad. Nu wel gevuld met moderne boten, maar toch ademt het historie.

Daarna treffen we de Kathedraal van Dubrovnik. Helaas staat het deels in de steigers, maar toch is nog goed te zien wat voor een prachtig gebouw het is. Uiteraard moet ook even de binnenkant bekeken worden. Ook schitterend. Er was wel een dienst gaande maar we konden er gewoon in.

Ook in deze kathedraal een prachtig orgel geflankeerd door andere pracht en praal. Zou niet misstaan in elke willekeurige kathedraal in Italië.

Na de kathedraal te hebben bezocht vervolgen we onze tocht en komen we bij het Rector’s Palace. Dit was in vroeger tijden het administratieve centrum van Dubrovnik. Vandaag gaan we niet naar binnen, het is erg druk met toeristen en vanwege het redelijk goede weer vandaag besluiten we eerst de stad verder te verkennen.

Vervolgens treffen we “het kleine kerkje” van St. Nicolaas. Verscholen in een klein straatje. Je komt deze echt meer toevallig tegen dan dat het een grote bezienswaardigheid is. Toch heeft het een prachtig mooie gevel.  Deze kleine Romaanse kerk stamt uit de 11e eeuw en is één van de oudste in Dubrovnik. Het ligt een beetje in de buurt van het Dominicaans klooster.

Heel mooi om te zien zijn de vele kleine straatjes die de oude stad rijk is. Overal vind je kleine barretjes en restaurantjes. En de kuitspieren worden hier ook goed geoefend.

Wat we verder deze dag nog tegenkomen zijn het Sponza Paleis, de kleine en de grote Onofrio fonteinen. Het Sponza Paleis is heel mooi van buiten, van binnen is het een stuk minder mooi. Ook nu gaan we nog niet naar binnen, dit doen we in één van de komende dagen. Het is een 16e eeuws paleis wat verschillende functies heeft gehad, zoals een douanekantoor.

De twee Onofrio fonteinen zijn mooie historische bezienswaardigheden. Bij de Pile-poort staat de grote, aan het begin van de Stradun (hoofdstraat). Om de bocht net voorbij het Sponza Paleis staat de kleine fontein. Mis deze niet, er is mij verteld dat deze een belangrijke rol heeft gespeeld in één van de afleveringen van Game of Thrones.

We besluiten hierna het Franciscaanse klooster toch van binnen te gaan bekijken. De ingang zit een beetje verstopt in een smal steegje. Eénmaal binnen blijkt het toch best groot en ook heel mooi te zijn.

Binnen vinden we twee binnenplaatsen, kloosters genoemd. De bovenste is in renaissancestijl, met bogen en ronde plafonds. Het lagere klooster is een mix van romaanse en gotische stijlen. Deze binnenplaats is omringd door gebogen loopbruggen met dubbele kolommen. De kolommen hebben houtsnijwerk van planten, dieren en geometrische vormen.

Na het bezoek aan het klooster zijn we nog verder gegaan om Dubrovnik te verkennen. Hierbij kwamen we ook Fort Bokar tegen. Ook dit is een schitterend fort, uiteraard bedoeld om de stad te verdedigen tegen aanvallen vanaf zee. En het heeft gefigureerd in meerdere afleveringen van Game of Thrones.

Hierna komen we aan bij Fort Lovrijenac. Dit fort is gebouwd ter verdediging tegen de Venetianen. Dankzij dit fort hebben de mensen uit Venetië hier nooit echt voet aan de grond gekregen.

Hier nog even een plaatje van de prachtige stadsmuren die de historische stad van Dubrovnik omringen.

Na deze best wel vermoeiende dag besluiten we terug te keren richting ons verblijf en hebben we onderweg in een restaurantje wat gegeten. In de buurt van ons appartement ontdekten we een soort van Biker-Bar waar we nog een biertje hebben gedronken.

20 oktober 2023 – Dubrovnik

Vandaag hebben we een paar tours geboekt. We gaan in ieder geval de Stadsmuur van Dubrovnik belopen. In de avond staat nog een Foodtour gepland. Via de schitterende poorten en toegangen betreden we vandaag opnieuw de oude stad van Dubrovnik.

Dit is toch gewoon allemaal filmset waardig, of niet dan? We lopen vervolgens voorbij de klokkentoren via de hoofdstraat naar het beginpunt voor onze tour over de stadsmuur.

We melden ons tegenover de Onofrio fontein voor de tour met een gids over de stadsmuur van Dubrovnik. We krijgen allemaal een oortje in met een zender. Ideaal, omdat je dan niet contstant bij de gids in de buurt hoeft te blijven om alles te horen. Vooral op een muur is dat lastig.

Nadeel is dat het behoorlijk waait die dag zodat de ontvangst alsnog niet al te best is. Maar dat mag de pret niet drukken. Het uitzicht vanaf de muur is geweldig. Aan alle kanten doemen bezienswaardigheden op, kerken, kathedralen, forten, Dubrovnik heeft het allemaal.

Eén van de vele kerken die je ziet vanaf de muur is die van St. Ignasius. Hier gezien vanaf de zijkant.

Een ander pareltje is de Kathedraal van Dubrovnik.

Vanaf de stadsmuur kun je de mooiste plaatjes schieten.

De Maria Hemelvaarts Kathedraal gezien vanaf de stadsmuur.

Het bleken twee bijna aaneengesloten tours te zijn die we hadden geboekt. Ze leken ook veel op elkaar. Geeft niet, het is allemaal bere interessant en geeft een mooi dagvullend programma. Tussendoor is er uiteraard tijd voor pauze waar we nogmaals van de muren en de uitzichten kunnen genieten. Ook vinden we op deze plek de Amerling Fontein.

Nadat onze tweede tour was afgelopen hadden we nog tijd over. We besluiten om de St. Blaise kerk van binnen te gaan bekijken.

Hierna hebben we nog steeds tijd over. Dus besluiten we ook het Sponza paleis van binnen te bezichtigen.

Dan is het eindelijk tijd voor de Foodtour. Met bescheiden maar heel leuk en gezellig internationaal clubje gaan we met de gids op pad. Er worden in totaal 3 restaurantjes aangedaan. Allemaal erg lekker en leuk gedaan. Gezelligheid troef!

Aan het eind van de avond treffen we de Jezuieten trappen, beter bekend als de “walk of shame” trappen, ook weer van Game of Thrones. Het is inmiddels al redelijk donker aan het worden, dus de hoogste tijd om ons appartement weer op te zoeken. Op naar de volgende dag.

21 oktober 2023 – Dubrovnik

Dit is alweer de laatste dag van ons lange weekend in Dubrovnik. Vanavond gaan we weer terugvliegen naar Nederland. Vervoer naar de luchthaven is al geregeld met de eigenaar van het appartement. Aangezien het vandaag echt regenachtig zal worden besluiten we dat dit een “binnendag” wordt. We gaan nog wat kerken van binnen bezichtigen en een paar musea. Lekker culturistisch bezig zeg maar. Als eerste is de Servisch Orthodoxe Kerk aan de beurt.

Vervolgens gaan we naar het Rector’s Palace. Hierin bevindt zich een museum waar veel antiek te bewonderen is.

Grappig hierin is dat binnenplaats niet overdekt is. Met een regenachtige dag als vandaag heeft dat wel iets aparts.

Wapens is iets wat je in elk museum wel tegenkomt. Dat is toch wel iets wat in elk land in welke periode dan ook voorkomt. Zo ook in Martiem museum waar we hierna naar toe gaan. Ook hier veel kanonnen en ander schietspul. Daarnaast natuurlijk ook veel mooie schaalmodellen van oude schepen.

Aan het eind van deze dag keren we terug naar ons appartement waar de eigenaar ons al opwacht. Met een kort ritje worden we naar het vliegveld gebracht. Hier nemen we afscheid en vliegen we weer naar Nederland. Kort weekend Dubrovnik, maar zeker heel goed geslaagd. Voor iedereen die gek is op geschiedenis, cultuur én in dit geval Game of Thrones is dit zeker een aanrader.