Selecteer een pagina

Blog – Zweden – Frederiksberg

‘Natuur, wandelen, klimmen, Njupeskär waterval

29 juli t/m 13 augustus 1983

Dit is een blog over mijn vakantie naar Frederiksberg, Zweden. Ik was 14 jaar tijdens deze vakantie en toen blogde ik nog niet, maar ik weet nog veel details en heb ook nog een aantal herinneringen aan deze vakantie, De foto’s vertellen de rest van het verhaal wel.

29 juli 1983 – De heenreis

De heenreis begint met een bootreis van Kiel naar Göteborg. Mijn eerste echte boottocht. We konden geen hutten meer krijgen, dus we moesten slapen op de bankjes in het restaurant.

Ik herinner me nog goed het moment dat ik wakker werd. Terwijl ik omhoog kwam, merkte ik al snel dat ik ontzettend zeeziek was en dat ik moest overgeven. Ik rende naar het toilet, om er daar achter te komen dat alle toiletten bezet waren. In elk toilet hoorde ik de welbekende zeeziek-zijn-geluiden. Ik werpte een blik op de wasbakken. Boven de wasbakken hing een grote stalen bak. Ook deze bak was compleet gevuld met toiletpapier en zakdoekjes. Ik besloot om daar ook maar gebruik van te maken. Gelukkig redde ik dat nog net op tijd. Mijn zus Sandra was wat minder goed op tijd. Toen ik terug kwam in het restaurant, zag ik nog net hoe zij haar deel op de grond van het restaurant neerlegde. Mijn vader had gelukkig wel een stalen maag door al zijn boottochten bij de marine. Hij mocht mijn zus haar deel opruimen.

30 juli 1983 – vervolg van de heenreis

Ik kan me herinneren dat ik de hele dag nog zeeziek ben geweest. Eenmaal aan land was de reis helaas nog niet voorbij. We moesten nog een stuk van 1.250 kilometer met de auto rijden. Via Kopparberg en Gravendal zijn we door Zweden naar Frederiksberg gereden.

Tot aan Frederiksberg toe heb ik met een plastic zak op de achterbank gezeten.

Eenmaal bij het huisje bleek dat we een ontzettend mooi plekje hadden. Wat een prachtige omgeving en wat een knus huisje.

31 juli 1983 – De omgeving van Frederiksberg

Tijd om de omgeving te verkennen. We lopen een route van ongeveer 8 kilometer in Frederiksberg. Er zijn prachtige bossen in de omgeving.

Hier maken mijn zus Sandra en ik dankbaar gebruik van door elke ochtend ongeveer  3  kilometer  te  gaan  joggen in de bossen. Het  is  geen  wereldreis, maar als tiener zijnde is 3 kilometer joggen best flink. De natuur is echt prachtig in Zweden, vooral in de omgeving van Frederiksberg.

Onderweg in het bos komen we nog een enorm groot mierennest tegen. Zo’n groot mierennest heb ik nog nooit gezien!

1 augustus 1983 – Herrgärten

In 1983 hadden we nog geen telefoon om van alles foto’s te maken.

Foto’s werden toen gemaakt met een fototoestel met fotorolletje van ongeveer 36 foto’s. Dat was dus echt kiezen wat je op de foto wilde zetten. Vandaag zijn we naar Herrgärten geweest en daar zijn helaas niet veel foto’s van gemaakt.

2 augustus 1983 – Visles

Vandaag kregen we les in vissen. Broodpropjes maken en deze aan haakjes doen, zodat de vissen zouden bijten.

Voor mij werd dit een dagje vishaakjes uit de bomen en struiken halen. Mijn werpkunsten waren niet zo best. Niet dat ik dat heel erg vond, want het idee dat ik een gevangen vis van het haakje af zou moeten halen, maakte me al misselijk. Dit vissen was niets voor zo’n grote dierenvriend als ik, ook al werden de vissen na hun vangst weer levend teruggezet in het meer.

3 augustus 1983 – Toeristische rondrit van 250 kilometer

Vandaag hebben we een toeristische rondrit gemaakt van ongeveer 250 kilometer. We kwamen eerst bij Stygans Stuga. Hier woonde in de 19e-eeuw een kluizenaar.

Hierna kwamen we op een vlakte met stenen uit de 2eIJstijd.

Ook het uitzicht bij het plaatsje Lo Berget was erg mooi.

Nabij Västansjo zagen we een ruïne van een ijzergieterij. De ijzergieterij was niet open in verband met instortingsgevaar. Het dak was al deels ingestort:

Nabij Sjöfallet zagen we een kasteelruïne. Ook dit was een prachtige omgeving met stromende beekjes in de buurt.

4 augustus 1983 – Varen

Zweden bestaat uit vele meren. Ideaal om te zwemmen of te varen. Vandaag hebben we een meer opgezocht om te varen.

7 augustus 1983 – Beklimmen bergtop Osterhöjden

Nabij Frederiksberg is een berg in Osterhöjden die we beklommen hebben. Het was een behoorlijke klim, maar het was ook zeker de moeite waard! We hebben weer prachtige natuur gezien. Op de berg zelf zagen we ook een gigantisch grote paddenstoel.

Op de top van de berg werden we getrakteerd op een prachtig uitzicht.

We kwamen nog wat andere prachtige dingetjes tegen.

Een maf boompje

Omgeving Osterhöjden

De kerktoren, Säfsbyn

We hebben ook het Skatlössberget Festival bezocht van Dan Anderson. Dit trok veel mensen. Het was relaxed. Lekker in het gras zitten met muziek en optredens op de achtergrond.

Hierna kwamen we nog wat prachtige dingetjes tegen tijdens onze afdaling.

Vännebo IJzergieterij

Stroompje water

Energieopwekkingsluis

Rotsblok uit de IJstijd

Als laatste hebben we nog een gerestaureerde watermolen bezocht.

8 augustus 1983 – Karlstad

Vandaag hebben we Karlstad bezocht. Ook een prachtige historische stad. Het geweldige van de laatste foto vind ik dat er nog echt van die prachtige, Franse (nu) oldtimers op staan.

10 augustus 1983 – Njupeskär waterval

Vandaag hebben we een rondrit van 650 kilometer gemaakt. Ook hier hebben we weer prachtige dingen gezien.

IJzergieterij in Vika

Kerktoren in Mora

Blauwe bergen

18e-eeuwse Stuga in Björga

Stromend beekje

Na deze pracht en praal zijn we naar het Fulufjället park in Mörkret gegaan om de hoogste waterval van Zweden, de Njupeskär, te bezoeken.

Deze waterval is 125 meter hoog, waarvan het water vanuit de rivier Njupån 93 meter loodrecht naar beneden stort. Natuurlijk moesten we de waterval ook van dichtbij bekijken. Dat was best wel spannend, want er was een gigantisch gat in de grond onder de waterval geslagen. Je moest goed kijken waar je liep om er niet in te vallen.

11 augustus 1983 – Safaritocht

Vandaag hebben we een safaritocht gemaakt. We hebben twee elanden gespot, waarvan één een jong bij haar had. Het was erg moeilijk om dit op de foto vast te kunnen leggen, maar dat is met één eland wel gelukt, al is het wel een beetje donker en wazig.

12 augustus 1983 – Zwemmen

Even een dagje zwemmen en relaxen tussendoor.

13 augustus 1983 – Göteborg en terugreis

We hebben Frederiksberg in Zweden gehad. Onderweg naar Denemarken bezochten we eerst Göteborg.

Vanuit Göteborg vaarden we met de Stena Line naar Kiel en vanuit Kiel gingen we verder naar Grand Hotel te Viborg waar we overnachtten.

Dit blog over mijn vakantie naar Frederiksberg in Zweden loopt over naar een blog over mijn bezoek aan Legoland in Denemarken. Wil je dat blog lezen? Klik dan hier.