Selecteer een pagina

Blog – Ski avonturen

‘Skiën, snapps, sneeuw en een hoop lol’

1991 – 2006

Dit is een blog over mijn ski-avonturen van al mijn skivakanties tussen 1991 en 2006.

1991 – Kaprun – Oostenrijk

In het jaar 1991 ging ik voor de eerste keer op wintersport vakantie met een kennis. Dit was in Kaprun in Oostenrijk.  Ik weet nog dat ik een hele week les van hele dagen heb genomen, wat was dat een marteling. Constant oefenen op beginnerspistes zonder lift, dus na elke oefening weer zelf naar boven klunen. Zelden zulke zere voeten en benen gehad. Toen ging het er echt nog spartaans aan toe zeg. In het plekje zelf is van alles voorhanden, hotels, restaurants, winkels en barretjes. Met name de Baumbar hebben we veelvuldig bezocht. Grote bar met elke middag/avond een dik Après-ski feest.

Heel kenmerkend was het treintje wat dwars door de bergen heen naar de bovengelegen gletsjer leidde. Later is dit negatief in het nieuws gekomen toen er in dit treintje brand ontstond middenin de berg. Geen idee hoe je tegenwoordig op die gletsjer komt, ik ben na dit eerste jaar niet weer in Kaprun geweest.

Ik heb maar 1 foto van deze vakantie. Soort van examen was dit geloof ik.

1992 – Schladming – Oostenrijk

Het daaropvolgende jaar ging ik, met een vriendengroep die inmiddels ook van wintersport hadden gehoord, op ski vakantie naar Schladming in Oostenrijk. Dit ging, zoals dat veel vaker gebeurt bij skivakanties, met een touringcar. Eerst ’s morgens vroeg in een pendelbus die de hele dag door Nederland toerde zodat je pas laat in de avond op een verzamelplek instapt in de daadwerkelijke bus die je naar Oostenrijk brengt. Je bent dus behoorlijk gebroken wanneer je eindelijk aankomt. Het groepje waarmee we deze vakantie vierden waren vrienden van vrienden van vrienden zeg maar. Zeer divers dus…

In deze groep zaten zowel beginners als (licht) gevorderden, vandaar dat we in 2 verschillende lesklasjes werden opgesplitst. Hier hadden we gelukkig maar halve dagen les zodat er ’s middags tijd genoeg was om zelf te “oefenen”. Ondertussen werden veelvuldig de terrassen van de bergrestaurants bezocht. Daarna ging het skiën meestal veel beter (of juist niet). Ik denk dat de hoeveelheid snapps bepalend is voor het gevoel van kundigheid op de latten. Je denkt dat je fantastisch bezig bent maar toch geeft dat serieuze twijfel.

Op één van de laatste lesdagen konden we via allerlei pistes een soort van eindexamen doen. Hierbij moesten we op snelheid naar beneden, slalom doen en schansspringen. Dit laatste was natuurlijk wel op een héél klein schansje. Met vrolijk ogend konijn op bigfoots ernaast. Opperste concentratie.

’s Avonds was er kennelijk ook nog wel eens tijd voor een krantje en overdag voor een korte break.

En op gepaste momenten nog even van het uitzicht genieten. Wat mij altijd opvalt is dat het weer in Oostenrijk over het algemeen wat minder fraai is dan in Frankrijk. Maar ondanks dat zijn de uitzichten hier ook best de moeite waard.

De voorlaatste dag kreeg ik het voor elkaar om een pees in mijn rechterenkel te verrekken, nagenoeg stilstaand, op een onmogelijk klein bultje net naast de piste. Te knullig voor woorden, maar het skiën was daarna wel gebeurd. Vandaar dat ik de laatste skidag in de plaatselijke kroeg heb doorgebracht met de nodige biertjes erbij. Daarna was het aan het einde van de dag in de touringcar richting huis. Leuke vakantie die voor herhaling vatbaar bleek.

1995 – Risoul – Frankrijk

In 1993 en 1994 ben ik wel wezen skiën in Oostenrijk, maar ik heb daar geen foto’s van. Ik  weet ook niet meer precies waar het was. In 1995 gingen we dus voor het eerst naar de Franse Alpen voor de wintersport. Het dorpje stelde niks voor, puur voor het toerisme uit de berg gestampt. Niks anders dan hotels, appartementen, restaurants  en Après-ski barretjes. Wat wel heel handig was, was dat je rechtstreeks vanuit het hotel de pistes op kon skiën. En omdat de Franse Alpen veel hoger liggen dan de meeste skigebieden in Oostenrijk zit je veel boven de wolkengrens wat dus bijna altijd zon betekent. Om er te komen moet je wel even 18 uur in een touringcar vertoeven en slapen, maar dan ben je wel in een heel mooi skigebied aangekomen. Liften en pistes te kust en te keur.

Vanaf het balkon van onze kamer in het hotel, en ook vanuit de vele stoeltjes liften is het uitzicht alleen al de moeite waard om hier naar toe te komen.

Waar we deze vakantie echt veel lol mee hebben gehad waren de Bigfoots, korte ski’s zeg maar. Deze hebben we een dag of twee gehuurd. Voor je gevoel kun je hier echt alles mee. Korte bochtjes, springen en allerlei andere capriolen kun je hiermee uithalen. Op de overige dagen bleven we natuurlijk op de “gewone” ski’s actief, genietend van het mooie weer, de uitzichten en uiteraard het onderlinge plezier.

Af en toe even een beetje uitrusten van al het stuntwerk op de bigfoots. Met dat mooie weer levert dat altijd wel wat leuke plaatjes op. Iedereen wordt wel wat jolig van een hele dag op de bigfoots.

Het gebied leent zich ook bij uitstek voor paragliden. Ik weet alleen niet meer of iemand van onze groep hier bezig is of zomaar iemand anders.

Even poseren bij een boom, al dan niet in scène gezet:

Off piste skiën is niet altijd een goed idee….

Tijdens al deze mooie ski-dagen werd er natuurlijk regelmatig gepauzeerd bij de vele bergrestaurantjes die je op de pistes tegenkomt. Elke dag weer opnieuw onder een stralend zonnetje.

Ook ’s avonds in het appartement was het altijd gezellig. Na het eten koken en de nodige verplichtingen (afwassen e.d.) was er nog tijd zat voor de stoere verhalen over de afgelopen dag, uiteraard met de nodige alcoholische versnaperingen.

Hieronder nog wat sfeerfoto’s…

1996 – Risoul – Frankrijk

Dit jaar zijn we wederom naar Risoul in Frankrijk gegaan. Herhaling van zetten dus. Geen extra foto’s, want ja, we kenden alles al natuurlijk. Alleen wat foto’s van een verjaardag die gevierd werd.

1997 – La Plagne – Frankrijk

Ditmaal ging de reis naar La Plagne, waar we deze keer een blokhut hadden afgehuurd. Ook dit gebied ligt in de Franse Alpen. Het is een behoorlijk groot skigebied wat tegenwoordig nog veel groter is geworden door de samenvoeging met Les Arcs. Je kunt hier heel veel blauwe en rode pistes vinden die echter nergens echt spannend gaan worden. Tenminste voor de redelijk geoefende skiër. Omdat het zo’n enorm groot gebied is en vanwege de vele makkelijke pistes, leent het zich uitstekend voor een skisafari. Dit hebben we destijds dan ook gedaan. Iets wat toen volgens mij nog vrij nieuw was.  Je kon kiezen tussen een dagsafari of zelfs een 3-daagse safari.

Tijd om even het dorp te verkennen.

Aangezien we dicht bij de grens van Italië zaten, was er de mogelijkheid om met een dagexcursie hier te gaan carve skiën. Dit zijn ski’s met een veel grotere ronding aan de zijkanten. Hierdoor kun je veel platter en schuiner door de bochten. Stokken werden hier dan ook niet bij gebruikt. Erg leuk om te doen, het voelde allemaal best wel spectaculair.

En nog een paar laatste foto’s op de pistes van La Plagne.

1998 – Frankrijk – Pra Loup

Ook dit jaar gingen we weer skiën in de Franse Alpen. Ditmaal in het Franse skigebied rondom de plaats Pra Loup. Veel van hetzelfde zoals bij de vorige skigebieden. Veel mooie pistes, veel zon, Bigfoots en voldoende gelegenheid voor eten en drinken en uiteraard de overbekende Après-ski. Het dorp wordt opgedeeld door een bergweg. In het hoge deel zijn vooral de winkels, restaurants en bars. De accommodaties liggen voornamelijk aan de pistes en bestaan voornamelijk uit appartementen. Leuk hier was dat je naast het “bigfooten” ook kon paragliden als alternatieve activiteit naast het skiën en snowboarden.

Ergens in deze week werd nog een fakkeltocht georganiseerd. Avontuurlijk om in het pikkedonker te skiën met een fakkel in je hand. Er stonden geen fakkels op de route dus je moest echt bij het schijnsel van je eigen fakkel de weg vinden. En ook zorgen dat je niet per ongeluk een berg afgleed. Daarna uiteraard weer uit eten met de nodige alcoholische versnaperingen. Het is tenslotte vakantie!

Voldoende tijd voor skiën, bigfooten, eten en drinken op de vele bergterrassen.

En weer verder met een beetje grappen en grollen, en natuurlijk skiën.

Bovenop de pistes zijn de uitzichten werkelijk schitterend. Dus af en toe even uitrusten op een bankje en even van de omgeving genieten.

Aangezien we in een appartement verbleven moest er af en toe natuurlijk wel inkopen gedaan worden om ’s avonds wat te kunnen kokkerellen. In mijn geval: pannenkoeken bakken.

En nog maar weer een dagje op de bigfoots. Omdat het zo leuk is!

Nog wat laatste sfeer foto’s voordat er wederom huiswaarts gegaan werd.

2005 – Westendorf – Oostenrijk

Tussen 1998 en 2005 ben ik met uitzondering van 2003 (operatie) nog wel elk jaar wezen skiën, echter heb ik van deze jaren geen foto’s en weet ik ook niet meer precies waar ik ben geweest. Af en toe ook een lang weekend of een midweek. Het was wel altijd Oostenrijk of Frankrijk. In 2004 en volgens mij ook 2005 ben ik met vrienden uit mijn woonplaats naar Westendorf geweest. Ik denk dat dit nog wat foto’s zijn van 2005 omdat we toen wel mooi weer hadden. In 2006 en 2007 ben ik nog met familie wezen skiën in Zwitserland waar ook geen foto’s van zijn. Daarna heb ik mijn skies aan de wilgen gehangen. Hoe mooi het ook altijd was, ik wilde mijn vakantiedagen en geld nu gaan besteden aan zomerreizen.