Selecteer een pagina

Blog Nederland – Amsterdam

‘Amsterdamse Pracht’

10 t/m 13 juni 2021

De wereld was al een tijdje gesloten en ook wij waren al zeker een half jaar bijna nergens meer geweest. Covid-19 had ons in de macht. Toen in juni van dit jaar de hotels, winkels en musea weer open gingen, was dit voor ons het startsein om er weer eens op uit te gaan. Dit keer toch maar wel veilig in eigen land, dus binnen no-time hadden we een lang weekend geboekt naar de prachtige hoofdstad Amsterdam in Nederland. Ik was er al zo vaak geweest, maar al die keren had ik mijn fototoestel amper aangeraakt. Deze keer gingen we er dus iets bewuster heen.

10-06-2021 – Aankomst + Rondvaart

Op 10 juni kwamen we laat in de middag aan bij ons hotel Campanille dichtbij de Gaasperplas. We konden pas om 15:00 uur inchecken, dus hadden vandaag niet een lange dag. Het was ook even zoeken naar het hotel, of in ieder geval de toegangsweg, want we zagen het hotel wel liggen, maar konden met geen mogelijkheid zien hoe we er moesten komen. Door de wegwerkzaamheden was alles net even wat anders en we moesten er zelfs 3 keer langsrijden om te zien dat er ergens precies tussenin een heeeeel klein paadje was waar je precies met één auto doorheen kon. Gelukkig is hier voldoende parkeergelegenheid wat ook gratis is. Dat is toch wel handig van een hotel dat iets meer aan de buitenkant van de stad ligt. Het hotel was netjes en het personeel was erg vriendelijk.

Amsterdam - Gaasperplas - Hotel Campanille

We hebben al een rondvaart geboekt voor 18:00 uur, dus we moeten meteen richting centrum. Het metrostation ligt gelukkig praktisch naast ons hotel. Hier krijgen we echter al een tegenvaller. Het apparaat van de kaartjes besluit dat het printpapier toch echt op is, dus we kunnen niet met de metro. We besluiten met de bus te gaan. Dit zou ons zeker wel een uur omrijden opleveren, maar het was even niet anders. Gelukkig vertelde de buschauffeur ons dat hij ook metrokaartjes kon verkopen in de bus en met een grote glimlach en een metrokaartje in onze hand konden we toch terug richting metrostation. Het is ongeveer 20 a 25 minuten in de metro van de Gaasperplas tot het centraal station.

Centraal Station

Het Centraal Station van Amsterdam is ook echt schitterend.

Amsterdam - Centraal Station

We zijn gelukkig nog redelijk op tijd. Voordat we het terras opduiken, zoeken we nog even naar de locatie waar we straks de rondvaart hebben. Er staat een kapitein aan de zijkant die ons vraagt waar we naar zoeken. Hij vertelt ons dat hij jammer genoeg niet degene is die we zoeken. Alles is net weer open en hij heeft maar 15 betalende klanten gehad vandaag voor zijn rondvaarten en dat met 10 man personeel. Het is best wel schrijnend. Hij vertelt ons wel waar we wel moeten zijn. Nu we dat weten, hebben we nog wel even de tijd. Het is inmiddels ongeveer 17:00 uur en we hebben de rondvaart om 18:00 uur geboekt. Tijd voor een voorgerecht.

Loetje

Ons voorgerecht eten we bij Loetje. Loetje is een knus tentje vlak voor het centraal station. Je zit hier heerlijk op het terras aan het water en het eten is heerlijk. Het personeel is ook vriendelijk, dus we vermaken ons hier prima dat uur dat we moeten overbruggen.

Amsterdam - Loetje

Sint-Nicolaaskerk

Vanaf het terras bij Loetje hebben we een prachtig uitzicht op de Sint-Nicolaaskerk.

Amsterdam - Sint Nicolaaskerk

Rondvaart

En dan is het tijd voor de rondvaart. Ook hier lijkt het in eerste instantie een privé-rondvaart te worden. De kapitein vertelde dat in ieder geval en de boot was ook nog leeg. Vlak daarna stroomt ineens de boot vol en zijn we toch niet eenzaam en alleen op de boot.

We krijgen een leuke rondvaart die via het IJ de Herengracht op gaat. We komen onderweg erg mooie locaties tegen!

Amsterdam - Rondvaart

Damrak

Na de rondvaart lopen we het Damrak op.

Amsterdam - Centraal Station - Gracht Damrak

Beur van Berlage

Op het Damrak zien we eerst een erg mooi Jumbopand met allerlei standbeelden. Aan de overkant ligt de prachtige Beurs van Berlage. Dit is een prachtig gebouw uit 1898 dat in de Top 100 van de Rijksdienst voor de Monumentenzorg staat.

Amsterdam - Het Jumbopand aan de Damrak
Amsterdam - Beurs van Berlage

De Dam

Als we het Damrak uitlopen dan komen we aan bij de Dam. Hier staan ook een paar prachtige panden, zoals het pand van de Bijenkorf, Peek & Cloppenburg, Gassan Juwelier, Nieuwe Kerk of Koninklijk Paleis.

Amsterdam - De Dam gebouwen
Amsterdam - De Nieuwe Kerk
Amsterdam - Koninklijk Paleis

Nationaal Herdenkingsmonument 2e Wereldoorlog

Op de Dam staat ook het Nationaal Herdenkingsmonument voor de 2e Wereldoorlog.

Amsterdam - Nationaal Herdenkingsmonument 2e Wereldoorlog Dam

Dinnertime

We zoeken een leuk eettentje, want we hebben inmiddels al best honger. We eindigen bij La Stego Grill in de Damstraat, dat was best lekker eten en de obers waren ook vriendelijk. Na het eten zijn we weer richting ons hotel gegaan.

11-06-2021 – Madame Tussaud & Anne Frank Huis

Vandaag een dagje gepland naar het Madame Tussaud museum en het Anne Frank Huis. We beginnen bij het Madame Tussaud Museum, dat is ook altijd geweldig.

Madame Tussaud

Ik ben inmiddels al 4 keer bij het Madame Tussaud Museum geweest en er staan ook steeds weer andere wassen beelden. Het museum blijft dus vernieuwen en de posities die je met de beelden in kan nemen zijn soms hilarisch! Ook deze keer hebben we weer genoten!

Amsterdam - Madame Tussaud - het pand
Amsterdam - Madame Tussaud

Het Madame Tussaud Museum heeft een eigen pagina gekregen. Als je meer foto’s wilt zien van dit geweldige museum, klik dan op de knop:

Magna Plaza’s

Na het Madame Tussaud Museum gaan we richting het Anne Frank Huis. Onderweg komen we het winkelcentrum Magna Plaza’s tegen. Wat een prachtig pand ook!

Amsterdam - Magna Plaza's

Westerkerk

Onderweg zien we de toren van de Westerkerk al dichterbij komen. Schitterende kerk, deze kerk.

Amsterdam - Westerkerk

We zijn wat te vroeg, vanwege covid-19 moet je perse een tijdslot reserveren en ons ticket gaat pas om 13:30 uur in. Lekker nog even de tijd dus om wat te lunchen en wat te drinken. Dat doen we bij café de Prins. Dit ligt schuin tegenover het Anne Frank Huis.

Anne Frank Huis

Het Anne Frank Huis is ook altijd erg indrukwekkend. Anne haar (dag)boek staat in de top 10 van de meest verkochte boeken ter wereld. De horror van de Tweede Wereldoorlog wordt hier wel weer even duidelijk. Dat die mensen 2 jaar lang zo in het achterhuis hebben geleefd is erg indrukwekkend. We hadden trouwens geluk dat we terecht konden in het Anne Frank Huis. We hebben dit een week van tevoren geboekt, maar hoorden daar dat je dit normaal gesproken minimaal 3 maanden van tevoren moet boeken om nog binnen te kunnen komen.

Amsterdam - Anne Frank Huis

Ik mocht helaas geen foto’s in het Anne Frank Huis maken, ter bescherming van de originele items die in het museum staan. Ik moet het dus wat doen met de kaarten en foto’s die ik gekocht heb. Hieronder een kaart van het museum met de indeling van het achterhuis. Zoiets moet je eigenlijk echt voelen en beleven tijdens een werkelijk bezoek. Je zal het bezoek niet snel vergeten. Ik raad je aan om dit bezoek met de inleidende film/presentatie te doen. Het geeft je net even wat meer bagage mee voordat je het achterhuis in stapt.

Amsterdam - Anne Frank Huis reconstructie

Elandsgracht

Eenmaal klaar bij het Anne Frank Huis, lopen we naar de 9 straatjes. We hebben niet veel tijd meer, dus kunnen er maar 3 zien, waarna we tijdens onze zoektocht naar een leuk eettentje uitkomen bij de Elandsgracht.

Amsterdam - Elandsgracht

Johnny Jordaanplein

Op de Elandsgracht zie je ook het Johnny Jordaanplein, een leuk pleintje met standbeelden van allerlei Amsterdamse muzikanten uit de Jordaan.

Amsterdam - Johnny Jordaanplein

Rakang Thais Restaurant

We hebben eindelijk een leuk restaurantje gevonden op de Elandsgracht en wat voor één! Wat hebben we hier lekker gegeten zeg! Zeker een aanrader voor als je een keer in Amsterdam komt! Na dit overheerlijke diner was het weer terug naar ons hotel.

Amsterdam - Rakang Thais Restaurant

12-06-2021 – Body Worlds, grachten en 9 straatjes

Vandaag staat eerst Body Worlds op het programma, waarna we de rest van de 9 straatjes willen bekijken.

Body Worlds

Het museum Body Worlds is een museum die je door het gehele lichaam heen leidt. De preparaten die hier staan zijn echte lichamen van overleden mensen die hun lichaam na hun overlijden ter beschikking hebben gesteld aan het museum. Dat is toch wel erg indrukwekkend om te weten als je het museum door loopt.

Amsterdam - Body Worlds

Body Worlds heeft een eigen pagina gekregen. Als je meer foto’s wilt zien van dit geweldige museum, klik dan op de knop:

Lunchen

We zijn best wel even bij Body Worlds binnen geweest, het was ook erg interessant allemaal! Daarna zijn we even lekker gaan lunchen ergens aan een grachtje.

Amsterdam - Body Worlds - De Entree

De 3 Hoofdgrachten

Na onze lunch gaan we richting de drie hoofdgrachten, de Heren-, Prinsen- en Keizersgracht.

Amsterdam - 3 Hoofdgrachten

De 9 Straatjes

Tussen de 3 Hoofdgrachten in liggen de 9 Straatjes. Dit zijn 9 knusse straatjes met hele autenthieke winkeltjes, erg gezellig!

Amsterdam - De 9 Straatjes

Amsterdam Museum

We lopen nog even naar het Amsterdam Museum. Dat is ook een erg mooi pand! Helaas hebben we de tijd niet meer om hier naar binnen te gaan. We willen nog meer zien en moeten rond etenstijd terug zijn in het hotel.

Amsterdam - Amsterdams Museum

Spuistraat, Bloemenmarkt, Kerkjes

Vanuit het Amsterdam Museum lopen we via de Spuistraat terug naar de Singel. Hier zien we nog een paar leuke kerkjes, pandjes en de Bloemenmarkt.

Amsterdam - Spuistraat
De Krijtberg Kerk in Amsterdam
Amsterdam - Oude Lutherse Kerk
Amsterdam - Bloemenmarkt Singel
Amsterdam - Pand SFAA Administratiekantoor Virtual Office

Oude Turfmarkt

Aan het einde van de Singel komt je om de hoek uit op de Oude Turfmarkt. Daar staat nog een leuk standbeeld van Wilhelmina.

Amsterdam - Oude Turfmarkt - Ruiterstandbeeld Wilhelmina

De Wallen

Na de Turfmarkt komen we uit op de Wallen, ook wel Rosse Buurt of Red Light District genoemd. Overdag is er niet veel te zien van de rode lampen. We zien een paar hoertjes, maar niet veel. ’s Avonds schijnt het er hier anders aan toe te gaan, maar dat zullen we nu niet meer kunnen zien. We moeten terug naar ons hotel voor ons diner.

Amsterdam - De Wallen

De Oude Kerk

Aan de Wallen zie je ook de Oude Kerk staan. Dit is een erg mooie kerk!

Amsterdam - De Oude Kerk

Margaretha Bosshardt Bankje

Aan het einde van de Wallen zien we het Margaretha Bosshardt Bankje. Zij was toch een markant en bekend persoon van het Leger des Heils. Ze heeft na haar overlijden haar eigen bankje gekregen schuin tegenover haar voormalige woning.

Amsterdam - Margaretha Bosshardt Bankje

Metrostation Gaasperplas

Hierna zijn we weer met de metro terug gegaan naar ons hotel, dat vlak naast het metrostation Gaasperplas ligt. Op dat station hebben ze van die leuke stenen tassen en koffertjes.

Amsterdam - Metrostation Gaasperplas

Dineren bij het hotel

Vandaag hadden we ons etentje bij het hotel gereserveerd. Vooral de aardappeltjes waren erg lekker.

Gaasperpark

Na het eten gaan we nog even het Gaasperpark in, dat vlak achter het hotel ligt. Dit is nog best wel groot! Het is ook een mooi park!

Amsterdam - Gaasperpark

Illegaal feest

We hoorden al een paar avonden achter elkaar muziek uit het park komen en vroegen ons af wat voor festival hier gehouden werd. Eenmaal daar aangekomen, komen we er achter dat het een illegaal feest (covid-19) is en wat voor feest! We zien honderden mensen in het park met springkussens, tenten, barbecues, dj’s en nog meer. Later komen er drommen politieagenten om het veld te ontruimen. Ik denk dat ik wel 35 agenten heb zien staan. Dat was dus nog wel even een happening!

13-06-2021 – Muiden en Muiderslot

Vandaag alweer de laatste dag….. Onderweg naar huis rijden we nog even langs het mooie stadje Muiden.

Muiden

Muiden is een mooi klein stadje waar we doorheen lopen richting het Muiderslot. Onderweg komen we nog een paar mooie pandjes, kerkjes en een sluis tegen. Het is een mooi stadje!

Muiden - Herengracht Parochie van Levend Water
Muiden - Groote Zeesluis

Muiderslot

Het Muiderslot is echt prachtig! Zeker een bezoekje waard! Ik zag later dat ze ook leuke ‘walking diners’ hebben. Jammer dat ik dat te laat heb gezien. Het kasteel is dus echt prachtig, zowel van binnen als van buiten. Het is ook één van de best bewaard gebleven kastelen van Nederland.

Muiden - Muiderslot
Muiden - Muiderslot van binnen
Muiden - Het Muiderslot van binnen
Muiden - Muiderslot - Kasteeltuinen

Het Muiderslot heeft een eigen pagina gekregen. Als je meer foto’s wilt zien van dit geweldige kasteel, klik dan op de knop:

Amsterdam

Dat was mijn lange weekend alweer naar Amsterdam. Ik heb best wel veel foto’s gemaakt en niet alle foto’s van Amsterdam zijn hier in het blog verwerkt. Als je meer wilt weten over deze mooie stad, klik dan op de knop: