Selecteer een pagina

Blog – Vietnam – Midden-Vietnam

‘Hoi An, Ba Na Hills, Marble Mountain & My Son’

13 t/m 17 januari 2020

Ik heb ontzettend veel bruikbare foto’s gemaakt op deze vakantie. Om het blogs qua laadtijd nog wat binnen de perken te houden, heb ik ze verdeeld over 3 blogs (Noord, Zuid en Midden-Vietnam) en er voor gekozen om de foto’s in dit blog wat te beperken. Mocht je een mooie locatie zien, dan kan je verder klikken op de reislocatie om meer informatie en foto’s hiervan te zien.

13 januari 2020 – Aankomst Da Nang en Hoi An

De vlucht van Ho Chi Min naar Da Nang was prima, we hebben een uurtje gevlogen. Deze keer kunnen we geen taxibusje krijgen, dus stappen we twee losse taxi’s in die ons langs de drakenbrug van Da Nang rijden.

Da Nang - Drakenbrug

Vol goede moed werden we door de taxi’s naar ons hotel gebracht, om daar met open mond te moeten zien dat het pand compleet in de steigers stond. Beton alom….. ??

Da Nang - Hotel

De eigenaresse kwam en vertelde ons verbaasd dat ze helemaal niets van booking.com had gehoord, terwijl er toch echt een bevestiging was afgegeven. Hierna stelde ze ons een andere villa van haar voor die 5 keer zo duur was!! Nou… in geen 500 jaar…. Ze kon een slechte recensie van ons krijgen.

Dat werd improviseren. We waren erg blij dat ons geboekte hotel in Hoi An ons een dag eerder kon ontvangen! En dit was echt een enorm knus hotel, heel kleurrijk met allemaal lampionnetjes.

Hoi An - Ahn Family Homestay

Na het lossen van onze koffers en het drinken van een drankje, gaan we meteen Hoi An maar in om dit stadje te verkennen. We kregen de tip om naar de ‘oude stad’ te gaan. Het was even zoeken op de plattegrond en we konden het niet echt op de kaart vinden, dus begonnen we maar wat te lopen. We zien wat klusjesmannen die half hangend aan een hek bezig zijn en die lampionnen! Machtig mooi.

Hoi An - Klusjesmannen & Lampionnenboom

En al vrij snel zien we de karakteristieke vrouwen met rieten hoedjes en hangmanden lopen. Natuurlijk willen die vrouwen geld als je met ze op de foto gaat en natuurlijk hoort zoiets er gewoon bij. Ik ging er voor en trok mijn vader nog even mee in het Vietnamees genietmomentje.

Hoi An - Fruitdames

Onderweg komen we langs de prachtige Pagode Công Chùa Bà Mu.

Hoi An - Pagode Công Chùa Bà Mu

We drinken even een kopje koffie in een echte roastery, heerlijke koffie!

Hoi An - Roastery

We vervolgen onze wandeling langs nog meer lampionnen en de prachtige Quang Dong Temple.

Hoi An - Lampionnen & Quang Dong Temple

En dan is er geen ontkomen meer aan! De oude stad met de bridge of lights.

Hoi An - Bridge of Lights

Langs het water ziet het er echt prachtig uit! Allemaal bootjes met lampionnetjes en ik ben nu al benieuwd hoe dit er uit ziet in het donker.

Hoi An - Langs het water

Aan het einde van deze straat slaan we rechtsaf, waar we een oude verlaten straat aan de vaart zien liggen. Hier liggen allerlei vervallen bootjes aan nog meer vervallen steigers en dat maakt het plaatje nou juist zo mooi! We besluiten er daarom toch langs te lopen, ook al is het hier helemaal verlaten.

Hoi An - De Oude Vaart

Om de hoek zijn ze net een markt aan het opbouwen. We horen dat dit de nightmarket is, die dus eigenlijk alleen ’s avonds is. Daar moeten we dus nog maar een keer voor terug komen. We lopen door de straat heen langs een mooi pand en de Japanse brug terug naar de Thu Bon rivier met de lampionnen.

Hoi An - Mooi Pand
Hoi An - De Japanse Brug

Bij de rivier zien we nog een prachtige brug en een stukje verderop staat allerlei rieten versiering voor het aankomende Lunar feest.

Hoi An - Gele Lampionnen Brug
Hoi An - Boulevard Versiering

We beginnen inmiddels toch wel wat trek te krijgen, dus we lopen terug naar een eettentje waar we een kaartje van hadden gekregen. Onderweg komen we langs de Boeddhistische Chua Phap Bao tempel. Ook hier zien we weer een puzzel van elektriciteitskabels, het is echt ongelofelijk hoe dit aangesloten is.

Hoi An - Boeddhistische Tempel Chua Phap Bao
Hoi An - Elektriciteitspaal

Gelukkig kunnen we het eettentje terug vinden, want dit is echt de beste vangst van de week. Wat hebben we hier enorm lekker gegeten. De kok (tevens eigenaar) komt gezellig bij zijn klanten praten en maakt gratis extraatjes voor ons klaar. Wat een vriendelijke en hardwerkende man met liefde voor zijn vak!

Hoi An - Nando - Green Chili Restaurant

Het is inmiddels al laat en we lopen onder de prachtige verlichte boog door naar onze homestay dat minstens zo mooi is in het donker.

Hoi An - Verlichte Bogen
Hoi An - Ahn Family Homestay

14 januari 2020 – Ba Na Hills & Golden bridge

De rest van de familie wilde vandaag liever een relaxdagje, dus vertrekken Edwin en ik samen naar Ba Na Hills, ook wel bekend als Ba Na Na Hills door de vele bananenbomen die daar in de jungle staan. Ba Na Hills ligt namelijk op 1.487 meter hoogte, midden in de jungle. We worden opgehaald met een busje en onderweg zien we weer verbaasd hoe de Vietnamezen op kleine stoeltjes gevouwen hun ontbijt op straat naar binnen werken.

Hoi An - Ontbijtende Vietnamezen

Het entreegedeelte van Ba Na Hills is meteen al prachtig. Alles is hier overigens prachtig, dus als je echt een indruk wil krijgen van dit grote complex, dan moet je de reislocatie bekijken. Ik kan hier onmogelijk alle foto’s in dit blog plaatsen. Het entreegedeelte:

Ba Na Hills - Entree

Via een kabelbaan word je op 1.487 meter hoogte gebracht, al wetende dat er onder je miljoenen slangen en andere gevaarlijke dieren zwermen. Dit was best wel even een dingetje met mijn hoogtevrees. De gids vertelde van tevoren al dat er vaak mensen huilend uit de kabelbaan kwamen. Ik had me zo ingebeeld dat ik dat ook wel eens zou kunnen zijn, maar gelukkig was dat niet zo. Ik heb in 3 kabelbanen gezeten en ik durfde zelfs zo nu en dan van het geweldige uitzicht te genieten!

Ba Na Hills - Kabelbaan

Eenmaal boven komen we aan bij de Golden Bridge. Wat een plaatje!! Het is een vrij nieuwe brug, ze zijn namelijk pas in 2017 begonnen met bouwen en toch lijkt het of deze brug er al eeuwen staat!

Ba Na Hills - Golden Bridge

Na de Golden Bridge gaan we door naar het complex dat naast de brug ligt, met geweldige tuinen, bogen en Boeddhabeelden. Ook zo schitterend!! We konden het al zien liggen vanaf de Golden Bridge.

Ba Na Hills - De tuinen
Ba Na Hills - Tempelpoort

Hierna gingen we met de kabelbaan naar het pretpark van Sun World. Dat was net Disneyland, maar dan in het klein en in het middeleeuws.

Ba Na Hills - Onderweg in de Kabelbaan

Dit pretparkbezoek begon met een buffet waar ik de meest aparte dingen heb geproefd. Zo heb ik krokodil, slang, fish-balls en kikker gegeten. De krokodillen lagen ook gewoon heel op een schaal met een tomaatje in de bek. Het smaakt trouwens naar draadjesvlees.

Ba Na Hills - Krokodil voor lunch
Ba Na Hills - Toetjes Buffet

Het pretpark had 2 rodelbanen aan de rand van de heuvel waar we helaas geen tijd meer voor hadden. Na het eten hadden we namelijk nog ongeveer een uur en de wachtrij was ook ongeveer een uur. We wilden het park zelf ook bekijken en wat een schitterend park! Kosten noch baten zijn gespaard om dit te bouwen.

Ba Na Hills - Pretpark (French Village)

We kwamen er helaas wat laat achter dat er ook nog een Fantasypark in het park was. Dit werd in standje 20 even snel doorgerend. Erg jammer, want dat was zeker de moeite waard! We laten het kind weer in ons los.

Ba Na Hills - Fantasypark

Je kan trouwens goed merken dat je op 1.487 meter hoog zit. De wolken kwamen soms door het pretpark heen, wat een enorm spooky effect gaf. Door dezelfde wolken gaan we met de kabelbaan weer naar beneden naar het entreegedeelte.

Ba Na Hills - Kabelbaan
Ba Na Hills - Entreegedeelte

Ba Na Hills was de moeite waard zeg, wat een prachtige excursie!

Wil je meer informatie en foto’s zien van Ba Na Hills, klik dan op de reislocatie:

Eenmaal terug in Hoi An begint het al wat donker te worden. We willen de lichtjes wel eens bekijken, dus we trekken weer op naar de oude stad. Wat me wel opvalt hier trouwens, is dat de voetpaden eigen veredelde scooterstallingen zijn, we moeten constant op de weg lopen. We naderen het prachtige lampionnenkruispunt weer.

Hoi An - Scooter Parking
Hoi An - Lampionnen Kruispunt

Als eerste gaan we naar de bridge of lights. De brug is nog mooier dan ik had durven dromen! Echt zo machtig mooi met al die bootjes vol met lampionnetjes.

Hoi An - Bridge of Lights

We zijn ook benieuwd naar de Night Market, dus lopen we over de brug daarheen. Ook erg knus!

Hoi An - Night Market

Tussendoor gaan we gezellig wat eten bij het vegetarische restaurant, waar ze overigens niet alleen vegetarisch eten hebben. Wat wel apart is in Vietnam, is dat ze het eten niet tegelijkertijd brengen. Ze beginnen gewoon tegelijk met bakken en wat het eerst klaar is, wordt het eerste gebracht. Zo had Edwin zijn eten al ruim 10 minuten op toen mijn eten pas aankwam.

Hoi An - Vy’s Market Restaurant

We lopen via dezelfde route als gisteren terug richting ons hotel en komen weer langs de gele lampionnenbrug en de Japanse brug. In het donker zijn deze ook prachtig! Ook de Công Chùa Bà Mu pagode en de Boeddhistische tempel Chua Phap Bao liggen weer aan onze route. Prachtig!!

Hoi An - Gele Lampionnen Brug
Hoi An - Boeddhistische Tempel Chua Phap Bao
Hoi An - Pagode Công Chùa Bà Mu

Terug bij het hotel borrelen we even met de familie en nemen elkaars dag door, waarna we tevreden op bed gaan. Dit was een geweldige dag!

15 januari 2020 – My Son Sanctuary & Marble Mountains

Vandaag gaat de excursie eerst langs de marmerhouwerij en -winkel. Gisterochtend zijn we daar ook nog even snel langs gereden en nu weer. De marmeren beelden worden hier met de hand uitgehakt. Ik heb drie kleine marmeren beeldjes gekocht (liefde, geluk & geld) en een marmeren armbandje. Als je op zoek bent naar een groot marmeren beeld, dan is hier de plek om het te kopen. De prijzen zijn zeer goedkoop en je kunt nog onderhandelen. Ze hebben zelfs een service om het voor weinig naar jouw land toe te transporteren.

Da Nang - Marmerwinkel

En dan komen we aan bij My Son Sanctuary. We worden eerst door een open pendelbusje autootje via de bossen naar de tempels toe geleid.

My Son Sanctuary - Onderweg

My Son Sanctuary is tussen de 4e en de 12e eeuw gebouwd. Het bestond uit meer dan 79 religieuze gebouwen, waar er nog maar 18 van over zijn. Ze zijn bezig om de overgebleven gebouwen van My Son Sanctuary te restaureren, maar deze zijn gebouwd van een zeldzame rode baksteen die ze nog steeds niet na kunnen maken. De gebouwen diende vroeger als watertempel, offertempel en bibliotheek.

My Son Sanctuary

Wil je meer informatie en foto’s zien van My Son Sanctuary, klik dan op de reislocatie:

Marble Mountains

Onze excursie gaat verder naar de Marble Mountains. Marble Mountains is een cluster van vijf heuvels van marmer en kalksteen, ten zuiden van de stad Da Nang. De vijf bergen Kim Son, Moc Son, Thuy Son, Hoa Son, and Tho Son zijn vernoemd naar de vijf elementen: metaal, hout, water, vuur en aarde. Onze excursie gaat alleen naar Thuy Son, de grootste van de vijf.

Je kan de bergen beklimmen, maar onze gids neemt de lift. Eenmaal boven krijgen we een prachtig uitzicht over Da Nang, het is alleen jammer dat er net voor de zee een supergroot hotel de grond uit gestampt wordt. Deze blokt het mooie uitzicht.

Marble Mountain - De Lift & de Toren
Marble Mountain - Uitzicht

Net na de lift staat de mooie Xa Loi Toren, waar de gids ons een verhaal vertelt over de Marble Mountains. Dat was in ieder geval wel de bedoeling, ware het niet dat hij de hele dag al meer vertelt over de oorlog dan over de bezienswaardigheden. Best wel jammer….., maar de toren en de directe omgeving daarvan is in ieder geval mooi.

Marble Mountain - Xa Loi Tower

Na de toren zien we een mooie tempel. Hier worden we door de gids vrij gelaten en we krijgen een half uurtje. Eerst de tempel en de naaste omgeving dan maar.

Marble Mountain - De Tempel

Terwijl onze gids op een bankje wat in zijn telefoon zit te neuzen, loop ik doelloos rond. Mijn familie ben ik kwijt en al rondlopend zie ik nog net Edwin om een hoekje weglippen. Daar ren ik dan maar achteraan om er zo achter te komen dat er achter de tempel een grot ligt. Deze is overigens wel prachtig!

Marble Mountain - Tang Chon Cave

En na de grot is het half uur ook alweer voorbij. De gids leidt ons nog langs een mooie pagode en een Boeddha alweer naar de uitgang! Ok…. dit was kort (behalve het ellenlange oorlogsverhaal) maar krachtig.

Marble Mountain - Tempelgate
Marble Mountain - Boeddha Vijver
Marble Mountain - Rots met Slangenbeelden

Eenmaal terug bij de Homestay, borrelen we nog wat met de familie. Rond etenstijd gaan we weer richting Nando om een hapje te eten. Daar hadden we zo lekker gegeten twee dagen daarvoor! En wederom was dit overheerlijk!!

Op de terugweg naar de Homestay verbaas ik me er weer over dat er overal winkeltjes oppoppen. Een restaurantje en een schoenenwinkel gewoon zo aan een kruising. Verbazingwekkend!

Hoi An - Kruising met schoenenwinkel en restaurant

16 januari 2020 – Co Co Nut Village & Cooking Class

Onze excursie van vandaag begint met een bezoekje aan de markt van Hoi An. We krijgen uitleg over allerlei kruiden, fruit, vlees en gewoontes. Erg leuk!

Hoi An - De Markt

Hierna rijden we naar de Thu Bon rivier. Onderweg zien we rijstvelden en het kerkhof (of klein, schattig dorpje zoals mijn vader dit noemde). Je ziet op de linkerfoto ook heel mooi dat ze de onderkant van de bomen wit verven. Dit doen ze eens per jaar als versiering voor de Lunar jaarviering, maar ook tegen de muskieten.

Da Nang - Rijstvelden & Kerkhof

Bij de Thu Bon rivier krijgen we een boottochtje. We krijgen een veel te klein zwemvest waar we ons in wurmen. Alles voor de veiligheid ?

Hoi An - Boottocht Thu Bon Rivier

De boottocht is prachtig. Ze leven hier van de visvangst en dat is goed te zien, overal zie je de vissers(boten) en netten.

Plotseling komen er allerlei kokosnootbootjes rondom ons varen en we worden overgeladen in zo’n bootje. Door het riet varen we verder naar een plekje tussen het riet waar we krabbetjes vangen.

Cam Thanh Village - Cocosnootbootjes

Een stukje verderop varen we een vissersdorpje binnen met een prachtige entourage. Er staat ook een visser zijn net uit te gooien en hij gebaart mij om dit ook te proberen. Natuurlijk doen we dat ?

Cam Thanh Village - Vissersdorpje

Hierna meren we aan bij een tentje waar we gezellig kokosnotenmelk ? drinken op veel te kleine stoeltjes.

En dan hebben we een hele gezellige cookingclass. Superleuk om zo de plaatselijke lekkernijen zelf te leren maken. Echt heel erg leuk en de kok is ook om op te vreten ?

Cam Thanh Village - Cookingclass

We zijn vrij vroeg terug. Je kon namelijk kiezen of je een cookingclass lunch of een cookingclass diner wilde en wij hebben de lunch gekozen. Tijd over dus om onszelf nog even te laten verwennen in een massagesalon. Heerlijk!!

Hoi An - Massagesalon Golden Rose

Hierna duiken we de oude stad weer in, maar nu vanaf de andere kant. Hier zien we de Katholieke kerk en nog wat gezellige straatjes.

Hoi An - Bomen met lichtjes
Hoi An - De Katholieke Kerk
Hoi An - Straten & Lantaarns

We sluiten deze dag af met een ‘happy hour’ aan cocktails. Hier zaten overigens genoeg ijsklontjes in van kraanwater, waardoor we de volgende dag ook een ‘happy hour’ op het toilet hadden. Gelukkig maar één dag, want het had wel heel anders uit kunnen pakken!

17 januari 2020 – Tussenvlucht naar Hanoi

Hoi An zit er weer op. We nemen afscheid van onze geweldig Homestay, zeker een aanrader! Wat een lieve en zorgzame mensen!

We rijden weer langs de mooie rijstvelden door Da Nang langs het strand en over de Drakenbrug naar het vliegveld.

Hoi An - Rijstvelden
Da Nang - Het Strand

De rest van de dag bestaat voornamelijk uit een dagje bivakkeren op het vliegveld van Da Nang. Ons vliegtuig heeft wat technische mankementen en voordat we hier weg zijn (gelukkig in een ander toestel) is het drie uren later.

Da Nang - Vertraging op het Vliegveld

Ze hebben hier wel aparte lunch- & vergaderlocaties trouwens…..

Da Nang - Vliegtuig Vergadering

Wat waren dit ook weer mooie dagen, ik heb enorm genoten van midden-Vietnam. De foto’s van Hoi An en Da Nang zitten overal tussen dit blog in, omdat we daar meerdere keren zijn geweest. Ook bij deze plaatsen heb ik maar een paar foto’s kunnen plaatsen om de grootte en daarmee de laadbaarheid van deze blog te beperken. Mocht je informatie en foto’s willen zien van Da Nang en Hoi An, klik dan hieronder op de reislocaties:

Midden-Vietnam was het middelste blog over mijn reis naar Vietnam. Je kunt de blogs over Noord- en Zuid Vietnam hieronder lezen.