Selecteer een pagina

Blog Duitsland – Berlijn

‘Cultuur, Concentratiekamp, Dino’s en afluisterpraktijken’

3 t/m 7 augustus 2020

Dit is een blog over mijn vakantie naar Berlijn, Duitsland in 2020. Ik was erg blij verrast door de schoonheid van Berlijn. Ik heb nooit geweten dat dit zo’n prachtige stad was met zoveel cultuur en prachtige gebouwen. Na elke bocht was er weer iets ‘nieuws’. Je blijft je ogen uitkijken in deze prachtige stad!

Omdat dit blog over de hele vakantie gaat, kan ik onmogelijk alle foto’s en informatie hierop kwijt. Als ik dat wel zou doen, dan is de pagina over 3 uur nog aan het inladen als je deze zou willen bekijken. Ik beperk me hier in dit blog daarom tot wat meer persoonlijke anekdotes en een paar uitgezochte foto’s. Op de reislocatiepagina’s ga ik dieper in op alles wat we tijdens deze vakantie gezien hebben.

3 juli 2020 – Aankomst Hotel + Wandeling in de wijk

We beginnen natuurlijk bij ons hotel. We verbleven in Hotel Aldea, wat een hotel is dat zeker is aan te raden, vooral als je een klein budget hebt. Wij hadden een hele mooie aanbieding van € 150 (ik denk ook wegens corona) voor 4 nachten voor 2 personen inclusief parkeren, exclusief ontbijt. Je kon wel ontbijtpakketten kopen, maar om de hoek was ook een supermarkt waar je verse broodjes kon kopen. De ligging was perfect! Het hotel lag schuin tegenover het metrostation en met een mooie omgeving met vele leuke eettentjes. Zeker een aanrader dus!

Berlijn - Het hotel

Na het inchecken bij ons hotel lopen we even een rondje door de wijk. Het hotel ligt echt mooi. Er is veel moois te zien in de wijk, zoals het Metropol gebouw, de St. Matthias Kerk, restaurant Neffes en de Amerikaanse kerk met het metrostation:

Berlijn - ülowstraße + AmerikaanseKerk

Amerikaanse Kerk + Metrostation

Maar het mooiste dat je in de wijk ziet, zijn toch wel al die muurschilderingen overal. Je kijkt je ogen uit met al die mooie schilderijen.

Berlijn - Muurschilderingen

4 juli 2020 – Berlin Welcome Card – Rondje door Berlijn

We hebben gisteren de folders wat doorgespit in het hotel en zagen de Berlin Welcome Card. Het leek zo’n leuke aanbieding….. € 22 per persoon voor 2 dagen onbeperkt openbaar vervoer en kortingen voor allerlei bezienswaardigheden en restaurants. Achteraf kon je door het Covid-19 gebeuren bijna nergens in. Waar we wel in wilden moest online gereserveerd worden en online konden we de korting niet verzilveren. Het enige restaurant dat we in de buurt hadden uitgezocht was inmiddels ook al failliet. We hebben nu dus € 22 betaald voor onbeperkt openbaar vervoer, terwijl dit ook voor € 7 per dag had gekund. En we kregen nog controle ook. Bleek dat je de kaart ook nog moest stempelen op het moment dat je hem ging gebruiken. We hadden er al een tijdstip op zien staan, maar dat was dus niet de goede datum. We hebben veel ellende gehad met die controle, want we moesten iets laten zien waaruit bleek dat we niet uit Berlijn kwamen. Een paspoort of rijbewijs schaarden ze daar niet onder, want hij had ook een Turks paspoort, maar woonde wel in Berlijn. Na een kwartier discussie liet de conducteur ons gelukkig zonder boete gaan.

Maar goed, we beginnen onze reis vandaag dus met de metro. Door Covid-19 moeten we verplicht een mondkapje op, zowel in het openbaar vervoer als in alle bezienswaardigheden, winkels en supermarkten. Ik heb een aantal mondkapjes op kleur gemaakt. Dat witte of lichtblauwe van die standaard mondkapjes is ook zo saai.

Berlijn - Amrit Restaurant + Griek
Berlijn - Metrostation

Checkpoint Charlie

Vandaag hebben we een grote wandeling gemaakt in combinatie met de metrokaartjes. We zijn door het centrum van Berlijn gelopen langs heel veel bezienswaardigheden. Als je de route wilt zien (met de bezienswaardigheden) die we gelopen hebben, dan kan je het beste even ons YouTube filmpje bekijken. Daar heb ik de hele route in uitgestippeld. We beginnen onze route bij Checkpoint Charlie.

Berlijn - Checkpoint Charlie
Berlijn - Checkpoint Charlie + Muur

Berlijnse Muur

Hierna gaan we naar de Berlijnse muur. Dat is toch ook een stukje historie dat je gezien moet hebben.

Berlijn - Berlijnse Muur

Naast de Berlijnse Muur ligt het Topographie des Terrors Museum. Daar zijn we ook nog even langs gelopen. Je kan daar gratis in.

Berlijn - Topographie des Terrors + Museum

Martin Gropius Bau Kunstmuseum & Huis van afgevaardigden

Om de hoek bij de Topographie des Terrrors liggen het Martin Gropius Bau Kunstmuseum en  het Huis van Afgevaardigden.

Berlijn - Martin Gropius - Bau Kunstmuseum

Martin Gropius Bau Kunstmuseum

Berlijn - Standbeeld Pruisische Staatsman Heinrich Friedrich Karl Freiherr Vom Stein

Voor het Huis van Afgevaardigden zijn meerdere standbeelden te zien.

Potsdamer-Platz

Via de Anhalter Bahnhof komen we uit op één van de drukste pleinen van Berlijn, namelijk de Potsdamer-Platz. Hier staan ook nog stukken van de Berlijnse muur die hier dwars overheen heeft gelopen.

Berlijn - Potsdamer Platz
Berlijn - Potsdamer Platz - Berlijnse Muur Componenten

Holocaust Monument

Langzaam aan lopen we meer richting het centrum en daarbij lopen we langs het Holocaust monument. Dit is een monument dat daar geplaatst is om de Jodenvervolging tijdens de Tweede Wereldoorlog te herdenken.

Berlijn - Holocaust Monument

Berliner Tor en Siegessäule

Een klein stukje verder zie je de Berliner Tor en als je de straat hiervoor helemaal verder loopt, dan zie je de Siegessäule.

Tiergarten Park

We lopen door het Tiergarten park heen, waar we ook het Monument voor vermoorde Sinti en Roma in Europa tegenkomen.

Berlijn - Parkje naar Reichstag

Berlijn - Monument Vermoorde Sinti Roma Europa

Monument vermoorde Sinti & Roma Europa

Reichstag

Aan het einde van het Tiergarten Park ligt het Reichstag.

Berlijn - Reichstag

Bode Museum

Langs het water lopen we over de Weidammer Brug om langs het water verder te lopen tot we het Bode Museum zien. Wat een prachtig stuk van de route is dit!

Berlijn - Weidammer Brug
Berlijn - Bode Museum
Berlijn - Wandeling Langs Rivier de Spree

Nieuwe Synagoge, Postkantoor & Hackescher Markt

We lopen weer een stukje van het water af om de Nieuwe Synagoge en het Postkantoor te bewonderen. Via de Hackenscher Markt lopen we weer terug naar het water.

Berlijn - Ehemaliges Kaiserliches ostfuhramt

Ehemaliges Kaiserliches Postfuhramt

Berliner Dom

Terug bij het water zien we het prachtige Berliner Dom!

Berlijn - Berliner Dom

Alexanderplatz

En dan komen we aan op het Alexanderplatz. Hier hebben we meerdere mooie dingen gezien:

Berlijn - Alexanderplatz St. Marienkirche

Berlijn - Alexanderplatz - Neptunus Fontein

Neptunus Fontein

Gendarmen Markt – Deutscher & Französischer Dom

De route leidt ons nu naar de Gendarmenmarkt, waar we het concerthuis en de Deutscher- en Französischer Dom vinden.

Dineren

Natuurlijk moet de honger ook nog even gestild worden en deze keer besluiten we te gaan dineren aan het Gendarmenplein. Simpel, maar wel gezellig en lekker.

Berlijn - Eten - Gendarmenmarkt

5 juli 2020 – Concentratiekamp Sachsenhausen

De derde dag gaan we naar Concetratiekamp Sachsenhausen. We hebben ons schema even overhoop gegooid, want we wilden ook graag naar het Natuurkunde Museum, maar de kaarten van vandaag waren al uitverkocht. Een ander museum wat we ook wilden bezoeken, is het Stasi Museum, maar die was op de woensdag gesloten. Aangezien onze Welcome to Berlin kaarten nu iets langer geldig waren doordat we ze per ongeluk niet hadden afgestempeld, kunnen we een halve dag langer met de kaart reizen. We voelen ons hier ook niet rot onder, want deze kaart heeft ons alleen maar geld gekost en al met al reizen we nu zelfs maar 1,5 dag met de kaart en niet 2.

Maar goed…. een bezoek naar het concentratiekamp in Sachsenhausen is een bezoek waar je van tevoren goed over na moet denken. Het is niet zomaar een bezoek, zo’n bezoek gaat echt onder je huid zitten en is erg ingrijpend.

Sachsenhausen - Entree

Nog een paar fotootjes om een kleine indruk te geven van dit concentratiekamp waar tijdens de Tweede Wereldoorlog tussen de 30.000 a 50.000 mensen om het leven zijn gekomen.

Sachsenhausen - Gedenktekens
Sachsenhausen - Ingang Gevangenenkamp

Bij de entree van het gevangenenkamp zie je de poort met de indrukwekkende tekst: “Arbeit Macht Frei”

Sachsenhausen - Ingang Gevangenenkamp - Poort Arbeit Macht Frei
Sachsenhausen - Neutrale Zone Prikkeldraad

Net na de poort, zie je aan beide kanten de neutrale zone. Hier mochten gevangenen zich niet begeven en als ze dat toch deden, dan werden ze dood geschoten.

Sachsenhausen - Gevangenis

Maar het meest indrukwekkende was toch wel Station Z, ‘het eindstation’. Dit zijn de restanten van de gaskamer en de verbrandingsovens waar de lijken verbrand werden. Dat is echt even flink slikken als je daar staat…

Sachsenhausen - Station Z

Midden in het veld staat een gedenkteken en vooraan bij de luchtplaats staan de restanten van een galg waar gevangenen moesten kijken hoe hun medegevangenen werden opgehangen.

Sachsenhausen - Gedenkteken
Sachsenhausen - De Galg

Ik heb nog veel meer foto’s gemaakt van het concentratiekamp in Sachsenhausen, zoveel dat deze locatie een eigen pagina heeft gekregen. Wil je meer foto’s zien van het concentratiekamp, klik dan op de reislocatie:

Een indrukwekkende dag…

6 juli 2020 – Natuurkunde Museum en Stasi Museum

Vandaag dus een museumdagje. Van alle museums die Berlijn heeft, vonden we het Natuurkunde Museum en het Stasi Museum het meeste aanlokken. Aangezien we alles moeten reserveren in verband met Covid-19, kunnen we er niet meer plannen. We weten namelijk niet hoeveel tijd we in de museums nodig hebben om alles goed te kunnen zien.

Natuurkunde Museum

We begonnen bij het Natuurkunde Museum. Dit was echt een prachtig Museum!! Echt een van de mooiste musea die ik in mijn leven heb gezien. Zeker de moeite waard. Vooral de dinosaurusskeletten maken erg veel indruk.

Berlijn - Museum Natuurkunde - Dinosaur Hal
Berlijn - Museum Natuurkunde - Evolutie In Actie

Ik heb nog veel meer foto’s gemaakt van het Natuurkunde Museum. Zoveel, dat dit prachtige museum een eigen pagina heeft gekregen. Wil je meer foto’s zien van het museum, klik dan op de reislocatie:

Rathaus Lichtenberg en Rathaus Park

Met de metro gaan we naar het metrostation Frankfurter Allee, vanaf waar we naar het Stasi Museum lopen. Onderweg komen we het mooie Rathaus Lichtenstein tegen en lopen we door het Rathaus Park.

Berlijn - Rathaus Lichtenberg
Berlijn - Standbeeld Rathauspark

Stasi Museum

En dan komen we aan bij het Stasi Museum. Ik moet zeggen dat ik even iets meer moest wennen aan dit museum, aan het begin vond ik er nog niet veel aan, maar gaandeweg heeft het museum mijn interesse toch getrokken. Dit kwam voornamelijk toen we op de derde verdieping aankwamen, waar alle afluisterpraktijken werden getoond. Erg indrukwekkend hoe ze in die tijd mensen hebben afgeluisterd. Niet normaal waar die microfoons en film- en fotocamera’s allemaal verstopt werden.

Berlijn - Stasimuseum

Ook het Stasi museum heeft een eigen pagina heeft gekregen. Wil je meer foto’s zien van het museum, klik dan op de reislocatie:

7 juli 2020 – Kaiser Wilhelm Gedächtniskirche

Vandaag alweer de laatste dag. We checken uit en voordat we naar huis rijden, bezoeken we de Kasier Wilhelm Gedächtniskirche. We hebben nog geprobeerd om een rondleiding door de geheime gangen van de kerk te krijgen, maar de eerstvolgende plaats die we konden boeken was vrijdagmiddag om 16:00 uur en dat was voor ons te laat. Rond dat tijdstip zouden we al lang en breed in de auto op weg naar huis zijn. Dan maar zonder de rondleiding door de gangen. We dachten eerst dat we nu ook de 20.000 mooie gebrandschilderde raampjes niet konden zien, maar we konden de nieuwbouwzaal gelukkig wel in! Wat een pracht!! Dat is echt schitterend als je daar binnen komt lopen. Het orgel is ook gigantisch mooi en het museum in de Gedenkhalle is ook mooi! Zeker een bezoekje waard!

Berlijn - Gedächtniskirche

De Kaiser Wilhelm Gedächtniskirche heeft een eigen pagina heeft gekregen. Wil je meer foto’s zien van deze mooie kerk, klik dan op de reislocatie:

En natuurlijk heb ik ook veel meer foto’s gemaakt van Berlijn zelf. Wil je meer foto’s van Berlijn zien, klik dan op de reislocatie:

Terugreis

Naast de Gedächtniskirche ligt een mooi plein met een mooie fontein en wat standbeelden waar we nog even bij kijken voordat we weer terug gaan richting Nederland. Voor deze vakantie had ik niet zoveel met Berlijn (wel met Duitsland overigens), maar je kunt iets ook niet bekoren als je het niet kent. Berlijn heeft nu zeker mijn hart gestolen! Het is een geweldige stad en je moet er zeker eens in je leven geweest zijn. Dit was een prachtige vakantie in Corona-tijd.