Selecteer een pagina

Blog Rondreis Marokko – deel 1

‘Moskeeën, tajine en Medina’s’

9 t/m 16 november 2019

Dit is deel 1 van het blog over mijn prachtige rondreis door Marokko. Ik heb tijdens deze reis zo ontzettend veel mooie dingen gezien, dat het moeilijk was om een selectie uit de foto’s te maken. Om de blog toch nog een beetje leesbaar te houden heb ik hem in twee blogs gesplitst en alleen de allermooiste foto’s in dit blog gezet. Als je meer foto’s wil zien van een bepaalde locatie, klik dan op de knop van de locatie. Bij de reislocaties vertel ik ook iets meer over de bezienswaardigheden zelf.

9 november 2019 – Heenreis en Jardin Majorelle

Vanuit het vliegtuig zien we al snel dat Marokko een land is waar veel droogte heerst. De Marokkanen vieren feest als het regent. Het vliegveld van Marrakech ziet er prachtig uit.

Marrakech - Luchthaven

De koning is in Marrakech en alles ligt er prachtig bij, zelfs de stoepranden zijn geverfd. Wel een beetje druk en heel veel politie.

Marrakech - De Straten van Marrakech

Lunchen Dar Nejjarine

De kamers in het hotel waren nog niet klaar op het tijdstip van landen, dus gingen we dineren….. Ik dacht in ieder geval dat het dineren was. Het bleek een 3-gangen-lunch!! Het diner komt nog. In Marokko hebben ze zowel een 3-gangen lunch als een 3-gangen diner. De lunch was op een prachtige locatie! Onderstaande foto’s geven een aardige indruk van het overheerlijke eten dat ze in Marokko hebben.

Marrakech - Lunch Dar Nejjarine

Majorelle Tuinen

Doordat de hotelkamers nog niet klaar zijn, hebben we nog steeds de dikke Nederlandse truien aan, waarmee we de Majorelle tuinen van Yves Saint Lorent bezoeken. De mooiste tuinen van Marrakech! Wat een pracht! Wel een beetje warm in onze truien. In november liggen de temperaturen in Marokko namelijk nog steeds rond de 20 a 25 graden.

Marrakech - Jardin Majorelle

Voor meer foto’s van de tuinen, klik op de reislocatie Marrakech.

Hotel Zalagh Kasbah

Daarna op naar het hotel. Vergezeld door een piccolo lopen we onze kamer binnen, om daar de bagage van andere gasten aan te treffen. Oeps!!!! Gelukkig waren ze niet in hun kamer. We kregen een andere kamer. Dat viel niet mee, want het hele hotel was volgeboekt voor het personeel van de koning. De koning heeft bijvoorbeeld alleen al 500 privé politieagenten.

Dat wordt vanavond niet ‘knuffelen’ in onze nieuwe kamer. Straks stormt er bij ons ook ineens een nieuwe hotelgast binnen….. Het hotel is overigens wel erg mooi! Net een paleis.

Marrakech - Hotel Zalagh Kasbah

10 november 2019 – Casablanca

Vandaag beginnen we met het eerste deel van de rondreis door Marokko. We zijn van Marrakech vertrokken naar Casablanca, de economische hoofdstad van Marokko, die vernoemd is naar de vele witte huizen die in deze stad staan. Onderweg worden we getrakteerd op het prachtige landschap van Marokko.

Marokko Onderweg Naar Casablanca

De Rechtbank en het Gemeentehuis

Eenmaal in Casablanca lopen we naar de rechtbank en het gemeentehuis. Hier eet ik voor het eerst in mijn leven cactusfruit.

Casablanca Gemeentehuis
Casablanca Gerechtshof Cactusfruit

Cathedral Du Sacre Coeur en Afrikaanse Wijk

Aan de overkant van de weg zien we in de verte de Cathedral Du Sacre Coeur liggen. We lopen verder naar de muur en de poort naar de Afrikaanse wijk, in deze wijk lunchen we.

Casablanca Cathedral du- Sacre Coeur
Casablanca Minaret Afrikaanse Wijk

Hassan II Moskee

Na de lunch gaan we op naar de Hassan II-moskee, wat een indrukwekkende moskee!! De 3 na grootste van de wereld. En echt……. adembenemend mooi!!! De buitenkant van de moskee:

Casablanca Hassan II Moskee

De binnenkant was ook echt een paleis. Al die werkjes en tegeltjes….. je blijft kijken gewoon.

Casablanca Hassan II Moskee Binnenin

Beneden zijn de wasruimtes. De Marokkanen wassen zichzelf namelijk voor het bidden. De wasruimtes zijn ook prachtig.

Casablanca Hassan II Moskee wasruimtes

Eenmaal buiten begonnen ze zomaar ineens met henna op mijn hand te kliederen terwijl ik een foto stond te maken. “Just a small one” riep ze en voordat ik het wist zat mijn hele onderarm er onder. Natuurlijk voor de hoofdprijs….. ach het staat grappig en Edwin kreeg er één gratis. We kregen later wel een waarschuwing van de gids dat ze soms chemische middeltjes in de henna gebruiken. Vandaar dat het zo brandde…..

Mocht je meer foto’s en tekst en uitleg willen over de Hassan II Moskee en de Eglise Notre Dame De Lourdes, klik dan op de reislocatie Casablanca.

Eglise Notre Dame de Lourdes

Na de Hassan II-moskee gingen we naar de Eglise Notre Dame De Lourdes die ook schitterende met haar prachtige glazen ramen!

Casablanca Eglise Notre Dame de Lourdes
Casablanca Eglise Notre Dame de Lourdes glas in lood ramen

“Auto’s met pech hebben pech”, zei onze reisgids vanmorgen. Er is geen wegenwacht. Ze moeten de monteur bij de auto, of de auto naar de monteur krijgen. Dat ze dat laatste via een ouderwets takelwagentje deden met de mensen nog zittend in de auto, was wel een heeeeeel apart gezicht!! Helaas ging het te snel om er een foto van te maken ?

Het hotel in Casablanca is trouwens geweldig. Heel klein en knus en we kregen een warm welkom met thee.

Casablanca Hotel

11 november 2019 – Rabat, Meknes & Fez

We zijn vandaag vroeg vertrokken uit Casablanca en over de snelweg richting Rabat, de hoofdstad van Marokko, gereden. De snelweg hier heeft overigens andere regels dan in Nederland. Er rijden kleine brommertjes op de vluchtstrook en er lopen gewoon wandelaars. Deze wandelaars staan vaak te zwaaien, omdat ze met de bus mee willen, bushaltes hebben ze hier namelijk niet. Als je met de bus mee wilt,  dan moet je uitvogelen wat de route is die de bus rijdt en dan maar zo hard mogelijk zwaaien, dan stopt de bus wel. De bus stopt tijdelijk, want langs de snelweg staan borden dat je er niet mag parkeren ?

Verkeersbord niet Parkeren

Onderweg verbaas ik me dat er zoveel zwerfhonden zijn te zien buiten de stad. Honden zijn onrein en mogen niet in de huizen. De rijken hebben koeien (Hollandia’s). De koeien worden hier ook uitgelaten!! ?

Hassan Toren

In Rabat (de politieke hoofdstad van Marokko) beginnen we bij de Hassan toren.

Rabat Hassan Toren Wachters
Rabat Hassan Toren

Mausoleum Mohammed V

Tegenover de Hassan toren ligt het Mausoleum of Mohammed V. Deze voormalige koning van Marokko ligt daar ‘begraven’. We nemen een kijkje in het Mausoleum.

Rabat Het Mausoleum van Mohammed V

Kasbah Les Oudaias

Hierna gaan we naar de Kasbah Les Oudaias. Hier heeft de Nederlandse piraat Jan Jansen uit Haarlem vroeger furore gemaakt.  Op het pad langs de muur is een scene opgenomen van de film Mission Impossible 5.

Rabat Kasbah Les Oudaias Muur Poort

Achter de muren van zijn de kleine straatjes en huisjes zichtbaar. Deze zijn veelal blauw geverfd. Dit zou zijn voor bescherming van de stad. Daarnaast zou de blauwe kleur de muggen verdrijven. Het is in ieder geval een prachtig gezicht! Er lopen hier trouwens erg veel zwerfkatten die hun uitwerpselen in de straten neerleggen. Oppassen dus waar je loopt…..

Rabat Kasbah Les Oudaias blauwe muren

De blauwe stad ligt aan het water, want daar hadden ze vroeger (en nog steeds) een mooi overzicht was op de zee. Zo konden ze de piraten in de gaten houden.

Rabat Kasbah Les Oudaias aanlegkade

We lopen via de Andalusian Gardens weer terug naar de bus.

Rabat Kasbah Les Oudaias Andalusian Gardens

Mocht je meer foto’s en tekst en uitleg willen over de Hassan toren, het Mausoleum van Mohammed V, de Kasbah Les Oudaias en de Andalusian Gardens, klik dan op de reislocatie Rabat.

Na Rabat gaan we richting Meknes. Hier zien we onderweg weer een ander landschap. Wat is het landschap van Marokko toch gevarieerd!!

Onderweg naar Meknes

Restaurant Traditionnel

In Meknes gaan we eerst lunchen, in een paleisje (restaurant Zitouna). Wat een prachtig restaurantje! Onze reisgids weet de mooie tentjes wel te vinden. Binnen treffen we een wel hele goedmikse ober die ons een kopje thee inschenkt.

Meknes Restaurant Traditionnel

Na de lunch rijden we door Meknes heen.

Meknes

Graanschuren van Moulay & Koninklijke Stallen

Richting de graanschuren van Moulay en de koningsstallen.

Meknes De Graanschuren van Moulay
Meknes De Koninklijke Stallen

Buiten vraag ik onze karakteristieke Marokkaanse gids of hij een selfie met me wil maken. “I’m a lucky man!” zei hij. Onze reisgids vraagt zich af wat hij verkeerd heeft gedaan. “Ik rij al 3 dagen met jullie mee en ben nog niet eens gevraagd voor een selfie” Natuurlijk mag onze Jamal niet achterblijven, dus werd er nog een selfie gemaakt.

Bab Al Mansour poort

Na de graanopslag en stallen gaan we langs de Bab Al-Mansour poort. Die poorten rondom de Marokkaanse steden zijn echt prachtig! Deze is ook weer zo mooi….

Meknes Bab Al Mansour Poort

Mocht je meer foto’s en tekst en uitleg willen over de Hri Souani graanopslag, de koninklijke paardenstallen en de Bab Al-Mansour poort, klik dan op de reislocatie Meknes.

Na Meknes rijden we naar de Romeinse ruïnes ‘Volubilis’. Wat is dit prachtig!!! Deze ruïnes zijn echt prachtig bewaard gebleven. Er zijn complete stukken waar je door de restanten nog een heel dorpje kan inbeelden. En die poorten dan…. Adembenemend mooi…

Fertassa Volubilis

Mocht je meer foto’s en tekst en uitleg willen over Fertassa (Volubilis), klik dan op de reislocatie Fertassa.

Na Volubilis gingen we richting Fez. Het was een lange dag, maar we hebben weer zoveel moois gezien. Rond een uur of 8 ’s avonds komen we bij ons hotel in Fez aan. Ook dit was weer een prachtig hotel!! Het was wel meteen aanschuiven aan tafel. We hadden nog niet gegeten namelijk.

Hotel Fes Inn

12 november 2019 – Fez

Fez was de vroegere hoofdstad van Marokko, vandaag gaan we deze blauwe stad verkennen. De burgemeester bepaalt de kleur van de stad en de kleur van de taxi’s. Zo heeft Marrakech de kleur rood, Rabat heeft de kleur wit/ geel, Meknes heeft de kleur groen.

Joodse Wijk

We beginnen met het deel ‘nieuwe Fes’ in de Joodse wijk.

Fez Poort naar de Joodse Wijk
Fez Joodse Wijk

Paleis van de Koning

Naast de Joodse wijk ligt het paleis van de koning. Elke koningsstad in Marokko heeft een paleis. De koning heeft maar liefst 11 paleizen (en wij maar zeuren over dat ene paleis van Willem-Alexander en het hoge onderhoud daarvan….) De staat geeft heel veel geld uit aan status. In elke stad ligt het paleis ook vlak naast de Jodenwijk. Er zijn 7 poorten bij de entree van dit paleis in Fez. De deuren zijn van koper en worden eens per 2 weken schoon gemaakt met citroen of zure sinaasappel. De sinaasappelbomen die de sinaasappels leveren, staan op het plein van het paleis.

Fez De 7 poorten van het paleis van de koning

Borj Nord

Hierna gaan we naar een plekje (Borj Nord) bovenop de berg voor een panorama-view van Fez. Prachtig uitzicht hier van de hele stad!

Fez Het uitzicht van Borj Nord

En dan lopen we door de Andalusische wijk met haar enorm smalle straatjes waar ik soms maar net tussendoor pas! Dit is echt smal… Hiervoor moet je geen last van claustrofobie hebben….

Fez Smalle steegjes in de Andalusische Wijk

Medina (Souk)

Hierna gaan we naar de Medina in het oude Fez. 6400 straatjes met 1001 winkeltjes en ambachten. De paspoppen hebben hier een lekkere warrige haardos en je moet ook niet schrikken van de vleeswaren die hier hangen en liggen. Zo liep ik bijna tegen een hangende kamelenkop aan en een klein stukje verder lag er gewoon een complete koeiekop op de toonbank. Zo’n medina is overigens wel machtig mooi om doorheen te lopen. Een prikkel voor al je zintuigen en als je Bèlèk hoort schreeuwen dan kan je maar het beste zo snel mogelijk aan de kant gaan, de ezels en mannen met karren vliegen je hier namelijk om de oren en ze lopen je zo omver.

Fes De Medina (Souk) van Fez

Dit was deel 1 van het blog over mijn rondreis naar Marokko. Voor deel 2 van mijn rondreis door Marokko, klik hier.