Selecteer een pagina

Blog Rondreis Marokko – deel 2

‘Moskeeën, tajine en Medina’s’

9 t/m 16 november 2019

Dit is deel 2 van een blog over mijn prachtige rondreis door Marokko. Wil je eerst deel 1 van het blog lezen, klik dan hier. Ook hier staan van de reislocaties alleen de allermooiste foto’s in het blog. Als je meer foto’s wil zien van een bepaalde locatie, druk dan op de knop naast de locatie. Bij de reislocaties vertel ik ook iets meer over de bezienswaardigheden zelf.

Vervolg Fez

Op de hoeken van alle straten prijken straatnaambordjes. De namen zijn hier in drie talen opgeschreven, namelijk in het Arabisch, in het Berbers (de originele taal van Marokko) en in het Frans. Onderweg krijgen we nog even een vrolijk muziekje te horen.

Fes De Medina (Souk) van Fez

Leerlooierij Chouara Tannery

Ergens halverwege de Medina krijgen we een munttakje aangeboden in een lederwinkel. Niet heel veel later begrijp ik waarom ik dat takje heb gekregen…. De aroma’s komen je tegemoet, zodra je het balkon op stapt. Hier bevindt zich een leerlooierij die nog uit de 11e eeuw stamt. Het is één van de oudste leerlooierijen van de wereld. We krijgen demonstraties over het looien en bewerken van leer. En natuurlijk kun je hier ook heel goedkoop tassen, jassen en portemonnees kopen.

Fez Leerlooierij Chouara Tannery

Een ander uitzicht bij de leerlooierij is die van de daken gevuld met schotels. Dit zie je echt door heel Marokko heen.

Fez Veel schotels op het dak

Zawiya Moulay Idriss II Fes El-Bali

Na de leerlooierij lopen we verder door de Medina, totdat we bij een prachtige poort aankomen. Achter deze poort ligt het Zawiya Moulay Idriss II Fes El-Bali. Onder de tapijten ligt de oprichter van Fes begraven. Het is een apart idee dat de kinderen hier dus eigenlijk op zijn graf spelen.

Fez Het Mausoleum van Zawiya Moulay Idriss II Fez El Bali

Al-Attarine Madrassa

Al-Attarine Madrassa is een 14e eeuwse koranschool die ook gelegen is midden in de Medina. Hier werd vroeger ook Arabische grammatica gegeven. Het was een soort van hoge school die werd aangedaan voordat men naar de universiteit ging.

Fez De Al Attarne Madrassa School

De kinderen sliepen boven in hele kleine kamertjes, met uitzicht op het plein.

Weef-demonstratie

Als laatste onderdeel van de Medina, komen we bij een winkel waar uitgelegd wordt hoe ze zijde maken van agavebladeren. Aan het weefgetouw zit een man een kleed in elkaar te weven. Een aantal van onze groepsgenoten krijgt een tijdelijke hoofddoek.

Fez

Mocht je meer foto’s en tekst en uitleg willen over de Joodse wijk, het paleis van de koning, Borj Nord, de medina (Souk), de leerlooierij, Zawiya Moulay Idriss II Fes El-Bali of de Al-Attarine Madrassa, klik dan op de reislocatie Fez.

Na een indrukwekkend bezoek aan de Medina van Fez, keren we terug naar het hotel. Onderweg komen we de lange stadsmuur tegen, vol met gaten. Waar we eerst gaten hebben gezien voor luchttoevoer van de muren, zijn deze gaten zijn voor de nesten van de zwaluwen en voor waterafvoer. Het lijkt hier soms of alle muren beschoten zijn.

Eenmaal terug in het hotel genieten we nog even van een Hamam met massages. Heerlijk!!! Ze hebben ons anderhalf uur lang verwend.

13 november 2019 – Trip Midden-Atlasgebergte

Vandaag een prachtige trip vanuit Fez door het Midden-Atlasgebergte. Ik blijf me hier overigens verbazen wat er allemaal op de weg gebeurt. Wandelaars en brommertjes op de snelweg en nu kwamen we weer een karretje tegen met een man achterin, helemaal in plastic gewikkeld. Ik kwam onderweg ook een heel stuk weg tegen waar de vangrail van vervangen was. De oude vangrail is gewoon blijven liggen, net als alle plastic flesjes die je overal ziet onderweg. Het vuil wordt hier gewoon aan de kant van de weg gegooid.

Onderweg van Fez naar Ifrane

Ifrane

Het eerste dorpje waar we stoppen is Ifrane, een skigebied waar je je in Zwitserland waant. Het is net Europa. De bewoners zijn hier duidelijk rijker dan in de grote steden. Koning Mohammed V komt hier ook skiën. Elke eerstgeboren jongen krijgt hier trouwens de naam Mohammed.

In Ifrane treffen we het, er is een appelmarkt

Prachtig om te beleven, deze trip door de bergen, maar heel moeilijk om dit mooi vast te leggen op de foto. De ramen van de bus weerspiegelen in de camera. Onderweg komen we ook nu weer de nodige ezeltjes en schapen tegen.

Onderweg in het Midden Atlas gebergte

Zzp’ers betalen hier trouwens geen inkomstenbelasting, medewerkers in loondienst wel. Ze betalen hier ook btw en belasting voor hun grond en huizen, mits deze laatste afgebouwd zijn. Daarom zie je hier ontzettend veel huizen met maar één verdieping en stalen pinnetjes boven op het dak. Dan zijn ze nog bezig met bouwen, ook al duurt dat 20 jaar. Dat scheelt een hoop belasting!

Naast de net genoemde belastingen verdient de staat veel aan toeristenbelasting. Ook wordt hier ontzettend veel gecontroleerd. Bij zo’n tochtje als vandaag van ongeveer 250 km, zijn we maar liefst 7 controleposten tegen gekomen. De politie is overigens heel corrupt. Je bekeuring van 40 euro kun je zo afkopen voor een tientje.

In Marokko vieren ze geen verjaardagen en ze hebben ook geen geboortedatum. Het jaar wordt globaal bijgehouden. Als dat 1965 zou zijn, dan is die persoon zijn/haar geboortedatum 00-00-1965. Dat de jaartallen globaal zijn, blijkt wel weer uit het feit dat de moeder van onze reisgids jonger is dan haar twee oudste kinderen.

Ze hebben in Marokko ook een mobiele brigade.

Onderweg in het Midden Atlas gebergte

Barrage El-Hansali meer

’s Middags arriveren we in Ouaoumana. Hier ligt het prachtige Barrage El-Hansali meer. We hebben geluncht bij Tigmin Fatima met een geweldig uitzicht op dit meer.

Het Barrage El Hansali Meer in het Midden Atlas gebergte
De Tajine van Tigmin Fatima in Midden Atlas gebergte

Hierna op naar Beni Mellal. Onderweg komen we nog een elektriciteitspaal tegen die ze gewoon pontificaal in het midden van de weg hebben gezet. Ook de winkeltjes poppen op in-the-middle-of-nowhere. Je valt hier echt van de ene verbazing in de andere.

Onderweg in het Midden Atlas Gebergte

Voor meer informatie en foto’s van het Midden-Atlas gebergte:

Beni Mellal

Ons hotel in Beni Mellal blijkt ook weer een paleis te zijn!

Hotel le Tazarkount in Beni Mellal

14 november 2019 – Trip door het Hoge-Atlas Gebergte

Onderweg in het Hoge Atlas Gebergte

We pakken ons boeltje weer op en stappen in de bus voor een tour door het hoge Atlas gebergte. Best wel een spannende trip overigens, want deze bergweggetjes waren best smal en hadden niet overal muurtjes of vangrails (Net of die een bus zouden tegenhouden ?) Natuurlijk zaten die muurtjes of vangrails er niet op de plaatsen waar je zo naast de bus de afgrond in keek. En dan zijn de weggetjes ook niet met de waterpas aangelegd. De bus helde daardoor ook geregeld een klein beetje schuin, waardoor het nog spannender werd. Ik heb nu nog spierpijn in mijn rechterbeen van het steeds afzetten naar links. Ik zat op een gegeven moment ook bijna bij Edwin op schoot….

We zagen onderweg ook een school. Scholen zijn goed te herkennen door de felle kleuren van het gebouw. Ook zagen we de waterleiding van bovenop de berg naar beneden lopen. Hier wordt water opgevangen dat via leidingen naar een put wordt geleid, waar het wordt opgeslagen.

Bin El Ouidane stuwmeer

Halverwege de tocht kwamen we langs het Bin El Ouidane stuwmeer. Bij het stuwmeer zat ook een prachtige dam!! Helaas mochten we daar geen foto’s van maken, omdat deze dam naast een militaire basis lag. Heel jammer, want deze was echt prachtig en kolossaal!! Ik heb nu alleen een foto van veraf kunnen maken.

Het Bin El Ouidane Stuwmeer
De Bin El Ouidane Stuwdam

Voor alle foto’s en informatie over het Bin El Ouidane stuwmeer, zie de reislocatie:

Na het stuwmeer gingen we verder met onze tocht in het hoge Atlas-gebergte. Ook al is dit veelal verlaten, zo nu en dan popt er ineens zomaar een fruittentje of een man op een ezel op. Ook hebben we onderweg de Souk gezien, een wekelijkse plaats waar de bergbewoners hun boodschappen kunnen halen.

Een fruittentje onderweg in het Hoge Atlas Gebergte

Ouzoud Waterval

Hierna komen we aan bij de Ouzoud Waterval. Dit is een schitterende waterval met een geweldige omgeving. Op de toegangsweg naar de waterval toe komen we weer aapjes tegen. Deze waren gelukkig wat rustiger dan de aapjes die ik in Indonesië ben tegen gekomen twee jaar geleden.

De Ouzoud Waterval met aapjes in het Hoge Atlas Gebergte

Tussentijds heb je vele momenten waar je al een glimp van de mooie, 110 meter hoge waterval op kunt vangen. Langs deze trapjes kom je allerlei souvenirwinkeltjes en eettentjes tegen, heel knus!

De Ouzoud Waterval in het Hoge Atlas Gebergte

Eenmaal beneden kan je een bootje nemen die je tot vlakbij de waterval brengt. Dit hebben wij uit tijdgebrek niet gedaan, maar het leek me wel spectaculair!

Voor meer foto’s van de Ouzoud waterval, klik op de reislocatie:

Eenmaal terug wordt onze honger gestild met een heerlijke lunch. Ook nu weer Tajine. Dit keer heb ik een aardappelschil-mesje eens van een andere kant leren kennen. In combinatie met een vork is het een setje. En och och, die overheerlijke mandarijntjes hier. Zo veel lekkerder dan in Nederland.

Hierna zetten we onze reis voort naar Marrakech. Ook hier komen we onderweg weer typische Marrokaanse gebruiken tegen. Zo gebruiken ze hier geen hekjes of sloten als erfafscheiding. Ze stapelen gewoon steentjes op elkaar en plaatsen deze om de paar meter om de erfafscheiding aan te geven. We kwamen nu ook de putten tegen waar de waterleidingen heen lopen.

Onderweg in het Hoge Atlas Gebergte

Op de achtergrond prijken de prachtige gebergtes waar we vandaag nog doorheen gereden zijn.

Onderweg naar Marrakech

Voor meer foto’s van het Hoge-Atlas gebergte, klik op de reislocatie:

Op straat kom je ook plotseling rommelmarkten tegen. Wat ook heel erg opvalt, is dat er zoveel huizen nog half afgebouwd en/of onbewoond zijn. Er wordt geen hypotheek afgesloten voor een huis. Ze beginnen gewoon te bouwen en als het geld op is dan stoppen ze. Zo staan er ontzettend veel half afgebouwde huizen die er soms al 10 jaar zo bijstaan. Wat ook opvalt, zijn al die ezeltjes, wagens en brommertjes die soms tot de nok toe vol geladen zijn.

Marrakech - De Straten van Marrakech
Onderweg naar Marrakech
Marrakech - Leuke Marokkaanse karretjes

Na een reis van ongeveer 250 kilometer komen we in ons hotel aan. Het is hetzelfde hotel dat we bij aankomst hadden. Nu maar hopen dat we niet weer een bezette kamer hebben…

15 november 2019 – Marrakech

De laatste dag alweer vandaag….. wat gaat de tijd toch snel…

Vandaag hebben we Marrakech verkend. We zijn begonnen bij de Koutoubia moskee, dit is de grootste moskee van Marrakech. Als niet-moslim mag je de moskee helaas niet in. We hebben de moskee daardoor ook niet van binnen kunnen bekijken. De buitenkant is overigens ook prachtig om te zien!

Marrakech - De Koutoubia Moskee

Na de Koutoubia Moskee gaan we richting de Joodse wijk van Marrakech, die ook weer zo’n prachtige poort heeft! We komen ook weer zo’n typisch volgeladen Marokkaans scootertje tegen. Een helm is hier trouwens in Marokko ook verplicht, maar deze hoeft echter niet gekeurd te zijn. Hierdoor kom je echt de meest inventieve helmen tegen. Soms hebben ze gewoon een voetbal door midden geknipt die ze dan op hun hoofd doen.

Marrakech - De Poort naar de Joodse Wijk
Marrakech - volgeladen autootje

Eenmaal in de Joodse wijk komen we bij een klein winkeltje waar ze de fameuze Argan-olie maken. We krijgen een uitleg hoe dit gemaakt wordt en meerdere groepsgenoten gaan dan ook met flesjes pure olie naar buiten. Erg bewerkelijk trouwens, maar wel erg leuk om te zien.

Marrakech - Het proces van handgemaakte Arganolie

Hierna krijgen we een demonstratie in zo’n typisch Marokkaans kruidenwinkeltje. Dit is ook genieten van alle geuren en kleuren. Ze hebben hier Ras El Hanout (Marokkaans kruidenmengsel van 25 kruiden) en ook zeer goedkope Saffraan. Ze scheppen hier echter wel zeer ruim, dus ik kom met flinke zakken vol kruiden weer buiten. Volgens mij kan ik nu mijn leven lang Marokkaans eten maken.

Marrakech - Kruidenwinkeltje

We drinken even koffie (noes noes) in een mooi Marokkaans koffietentje met een mooi uitzicht.

Marrakech - koffietentje

Medina (Souk)

Dan is het tijd voor de Medina (Souk) van Marrakech. Deze is toch iets anders dan die van Fez. Waar het in Fez de ezeltjes waren waar je voor moest oppassen, daar zijn het hier de brommertjes. Ze rijden hier gewoon door de smalle en drukke winkelstraat heen met hun brommers en daarbij wordt er niet gekeken naar de snelheid. Ze sjeezen je soms echt met grote vaart voorbij. Niet zomaar naar links stappen dus, want dan lig je er zomaar onder.

Marrakech - De Medina (Souk) van Marrakech

Afdingen mag in heel Marokko. Ze beginnen standaard met een hogere prijs. Begin met de helft van de vraagprijs en ‘kruip’ dan langzaam omhoog naar de uiteindelijke prijs die je er voor wilt geven. Zakken ze niet naar jouw prijs? Loop dan weg. Soms komen ze je toch nog achterna om je tegemoet te komen.

En pas op dat je niet zomaar in een gat stapt, want de elektriciteit repareren, doen ze hier gewoon met de kabels op straat.

Slat Al Azama Synagoge

Na de Medina bezoeken we de Slat Al Azama Synagoge. Dit lijkt meer een museum dan een Synagoge. Vooral de foto’s die hier hangen zijn erg indrukwekkend. Het geeft een goed beeld over het leven van de Joden in Marokko.

Marrakech - De Slat Al Azama Synagoge

Bahia Paleis

De reis gaat door naar het Bahia Paleis. Dit is ook echt een pracht paleis om te bezoeken. Wat een historie! 150 kamers die allemaal verschillend zijn ingericht.

Marrakech - Het Bahia Paleis

In de tuin schrapen we de groep bij elkaar voor een leuke groepsfoto. Wat hebben we het getroffen met deze groep. Stuk voor stuk ontzettend gezellige mensen.

Djemaa-El-Fna Plein

Nu op naar het Djemaa-El-Fna-Plein met de slangenbezweerders en de Souk (Medina) van Marrakech. Op het plein wordt je overladen met verkopers die je steeds aan je arm trekken en van alles willen verkopen. Ik maakte één foto waarbij mijn tas 1 seconde naast me hing en mijn rits stond al meteen open. 1 seconde langer en mijn portemonnee was weg geweest. Heel veel zakkenrollers dus hier…. oppassen geblazen. Maar wel heel karakteristiek, dit plein. Echt Marokkaans met al die geluidjes en fluiten die je hoort.

Marrakech - Het Djemaa El Fna Plein

En natuurlijk moest ik ook even stoer doen en laten zien dat ik niet bang voor slangen ben, ik heb zelfs een waterslangetje gekust. Dat was overigens niet voor herhaling vatbaar….

Mocht je meer foto’s en tekst en uitleg willen over de Koutoubia-Moskee, de Joodse wijk, de Medina (Souk), de Slat Al Azama Synagoge, het Bahia paleis of het Djemaa-El-Fna-Plein, klik dan op de reislocatie Marrakech.

Dat was de vakantie alweer. Wat hebben we enorm genoten van deze rondreis door Marokko. Het is een prachtig land. We gaan weer terug naar het vliegveld in Marrakech voor onze vlucht terug naar Nederland.