Selecteer een pagina

‘Cultuur en kust’

27 tot en met 20 december 2019

27 december 2019 – Zeebrugge

Dit is een blog over mijn vakantie naar Zeebrugge. Meteen de dag na de kerst vertrekken we richting België. Het was iets meer dan drie uurtjes rijden, dus goed te doen. Dat is het voordeel van lekker dicht bij huis, je bent er snel en je hebt de auto mee.
Zo rond een uur of half 5 arriveren we bij ons hotel. Dit hotel is nog half in aanbouw en het gedeelte dat af is ziet er nog erg hip en nieuw uit. De douche was ook erg fijn, eindelijk eens een hotel waar ze niet elke waterdruppel tellen.

Zeebrugge -

Na ons welkomstdrankje lopen we Zeebrugge in om een hapje te eten. We belanden bij een eettentje met uitzicht op de prachtige haven van Brugge.

Zeebrugge - Restaurant het Werftje

Na het eten wandelen we met een omweg langs de haven terug naar het hotel. De eerste dag is alweer voorbij….

Zeebrugge - De Haven
Zeebrugge - De Spoorbrug
Zeebrugge - De Sluis en de Haven

28 december 2019 – Brugge

Vandaag staat een dagje Brugge op het programma. We gaan vroeg heen en dat komt achteraf ook goed uit, het centrum is dan nog niet zo druk. We vinden een parking op ’t Zand waar nog plaats genoeg is. De prijzen zijn ook goed te doen, voor een hele dag parkeren betaal je ongeveer € 8. Vanuit de parking lopen we spontaan een straat in. Deze straat komt uit op de Grote markt, waar je meteen al ziet waarom Brugge als complete stad op de UNESCO Werelderfgoedlijst is gezet. Je loopt echt letterlijk een sprookje binnen!

Belfort

We beginnen onze tour bij het prachtige Belfort

Brugge - Belfort Toren

en gaan meteen in de rij staan om de toren te kunnen beklimmen. Dat was een goede set, want de toren was net open en de rij begon net, maar was binnen een kwartier al een aantal keren verdubbeld. Er mag maar een bepaald aantal mensen tegelijkertijd de toren in. Het was even wachten, 366 traptreden naar boven op vrij smalle trappetjes (gelukkig zijn er meerdere ’tussenstations’), maar zeker de moeite waard! Ik raad wel aan om oordopjes mee naar boven te nemen. Als je het geluk hebt (en dat hadden we) dat de beiaardier net gaat spelen, dan klinkt het erg luid als je net onder de klokken staat. Het uitzicht halverwege de toren en bovenin is echt prachtig!! Je kan heel Brugge zien liggen.

Wil je meer foto’s en informatie over Belfort, klik dan op de reislocatie:

Postkantoor en Provinciaal Hof

Na Belfort lopen we langs het prachtige postkantoor en het Provinciaal Hof. Deze prachtige gebouwen moeten natuurlijk ook even vastgelegd worden.

Brugge - Gebouw-Posterijen
Brugge - Het Provinciaal Hof

Historium

Dan is het Historium aan de beurt. Dit gebouw ligt links naast het Provinciaal Hof.

Brugge - De Buitenkant van het Historium

Het Historium is een belevingsmuseum waar je met behulp van een interactief verhaal over schilder Jan van Eyck door zeven kamers meegenomen wordt in de historie van Brugge. We hebben de tour ook gedaan en dat was erg leuk gedaan!

Brugge - De Binnenkant van het Historium

Na de tour kom je nog in een ander museumgedeelte uit waar je het balkon op kan om over de Grote Markt uit te kijken en waar je meer uitleg over de historie van Brugge krijgt. Er hangt ook een plaat van het schilderij waar het verhaal over gaat. In het museum hebben ze dit als set neergezet, zodat je het ook nog eens na kan spelen 🙂

Brugge - Het Schilderij van het Historium
Brugge - In het schilderij gekropen

Je kan ook de toren van het Historium in, maar omdat daar een rij van een half uur stond en we al in de toren van Belfort waren geweest, hebben we deze overgeslagen.

Wil je meer foto’s en informatie over het Historium, klik dan op de reislocatie:

Markt

Op de Markt, waar het Posthuis, Provinciaal Hof en Historium aan liggen, stond een knusse wintermarkt. We lopen de markt nog even over, ook om het standbeeld wat in het midden van het plein prijkt wat beter te kunnen zien.

Brugge - Huisjes op de Markt
Brugge - Uitzicht Historium op de Markt
Brugge - Standbeeld Jan Breidel

Wil je meer foto’s en informatie over de Markt, klik dan op de reislocatie:

De Burg

Als je bij Belfort rechts de straat in gaat, dan kom je bij de Burg uit. De Burg is een plein en voormalige vesting van Brugge. Het plein wordt omringd door verschillende historische gebouwen, zoals de voormalige Civiele Griffie, het vroegere Landhuis van het Brugse Vrije, het stadhuis, de Heilig Bloedbasiliek en Sint-Basiliuskapel en de voormalige Sint-Donaasproosdij. Dit is ook weer een prachtig Middeleeuws plaatje!

Brugge - Sint Donaasproosdij
Brugge - Basiliek van het Heilig Bloed
Brugge - Het Stadhuis
Brugge - Griffie van het Brugse Vrije

Wil je meer foto’s en informatie over de Burg, klik dan op de reislocatie:

Vismarkt

We lopen een beetje oriënterend door het centrum heen en komen uit bij de Vismarkt. Hier staat ook een aantal kraampjes met kooplui.

Brugge - De Vismarkt

Vaartocht

De wandeltocht gaat door richting de grachten. Een vaartocht door de grachten van Brugge schijnt namelijk een Venetië-achtige ervaring te moeten zijn. Het zou een half uurtje wachten zijn, vertelde de heer die bij de kaartverkoop rondliep. Dit bleek een uur te zijn en dat was best wel lang zo op de tocht in de kou. Ik had alweer spijt dat ik geen handschoenen had meegenomen. Het was overigens wel prachtig om Brugge vanaf het water te zien, we zagen daardoor nog wat gebouwen liggen die we nog zeker wilden bezoeken.

Brugge - Rondvaart

Wil je meer foto’s en informatie over de rondvaart, klik dan op de reislocatie:

Dineren

Na de rondvaart zijn we wat snel door Brugge heen gelopen en hebben wat gegeten. Het eerste restaurant was niet zo snel, we hebben maar liefst 3 keer moeten vragen om een menukaart en toen we na een kwartier alleen een drankkaart op tafel aangegooid kregen, was ik het zat. We zijn opgestapt en hebben ergens anders heerlijk mosselen gegeten met een geweldig uitzicht! Vandaag zijn we twee jaar samen.

Brugge - Uitzicht op een Bollenboom

Eenmaal buiten was het al donker geworden. We hadden nog wel een aantal bezienswaardigheden op het programma staan die we ook bij daglicht wilden zien, dus vandaar dat we de derde dag op de terugweg nog langs Brugge zijn gegaan. Om de foto’s in het licht en in het donker los van elkaar te plaatsen geeft alleen wel een beetje een rommelige blog, vandaar dat ik de foto’s van Brugge in het donker van dag 1 en daglicht van dag 3 vanaf hier heb samengevoegd.

Sint Salvatorskathedraal

Wat ook prachtig om te zien is, is de Sint Salvatorskathedraal.

Brugge - Sint-Salvators Kathedraal

De Sint Salvatorskathedraal is gratis open voor publiek. Het is ook zeker een aanrader om deze kathedraal van binnen te gaan zien. Wat een pracht en praal, alles in deze kathedraal is gewoon prachtig! Op het moment dat wij er waren waren ze nog bezig met een renovatie, waardoor het grote orgel niet op zijn plek aan de muur hing. We konden deze op een plaatje bewonderen.

Brugge - In de Sint-Salvators Kathedraal

Wil je meer foto’s en informatie over de Sint Salvatorskathedraal, klik dan op de reislocatie:

Onze-Lieve-Vrouwe kerk

Vlakbij de Sint Salvatorskathedraal om de hoek ligt de Onze-Lieve-Vrouwe kerk. Dit is ook een mooie kerk, van buiten dan, want we hebben deze niet van binnen bekeken.

Brugge - Onze-Lieve-Vrouwe Kerk

Links naast de Onze-Lieve-Vrouwe kerk ligt het Gruuthusemuseum. Dat is ook een prachtig gebouw waar het museum van de Onze-Lieve-Vrouwe kerk in gevestigd is. Vlak voor dit museum liggen mooie, oude huisjes.

Brugge - Oude Huisjes Voor het Gruuthuse Museum
Brugge - Het Gruuthuse Museum

Wil je meer foto’s en informatie over de Onze-Lieve-Vrouwe kerk en het aangrenzende Gruuthusemuseum, klik dan op de reislocatie:

Sint Jans Hospitaal

Na de Onze-Lieve-Vrouwe kerk lopen we richting het Minnewater. Daar tussenin ligt nog het Sint Jans Hospitaal. Het Sint Janshospitaal was ooit de belangrijkste middeleeuwse stedelijke instelling voor zieken, armen en behoeftigen in Brugge.

Brugge - Sint-Jans Hospitaal

Wil je meer foto’s en informatie over het Sint Jans hospitaal, klik dan op de reislocatie:

Begijnhof

Na het Sint Janshospitaal is het Begijnhof aan de beurt. We zijn er de eerste dag al heen gelopen, maar toen waren de poorten helaas al dicht. Dit hofje is dus alleen overdag geopend. Op dag 3 zijn we er dus toch nog even langs gegaan om het hofje alsnog te bekijken.

De begijnen waren weduwen of ongehuwde vrouwen die zonder een kloostergelofte af te leggen, kozen voor een onafhankelijk maar solidair en godsdienstig leven binnen een omsloten hof. Deze vrouwen wonen nog steeds op het hofje.

Brugge - Het Begijnhof

Aan het hofje ligt ook een knus kapelletje, dat met de achterkant ook gelegen is aan een grachtje vol met zwanen.

Brugge - De kapel en de zwanen van het Begijnhof
Brugge - De zwanen van het Begijnhof

Wil je meer foto’s en informatie over het Begijnhof, klik dan op de reislocatie:

Minnewater

Langs het Begijnhof kan je heel mooi doorlopen naar het Minnewater. Als je aan komt lopen dan komt de pracht je al tegemoet…..

Brugge - Het Minnewater in het Donker

Aan dit water ligt een prachtig kasteeltje.

Brugge - Minnewater - Kasteel Della Faille

En weer een stukje verderop zie je de poertoren met daarnaast een boogjesbrug die ’s avonds ook prachtig verlicht is.

Brugge - Minnewater - De Poertoren
Brugge - Minnewater - De Poertoren & de Minnewaterbrug

Als je links over de brug heen loopt dan zie je de prachtige poortjeslantaarns.

Brugge - Minnewater - De Lampen- & Poorten Route

Als je bij de brug rechtsaf slaat, dan zie je deze mooie wandelboulevard.

Brugge - Minnewater - De Parasolletjes Route

Wil je meer foto’s en informatie over het Minnewater, klik dan op de reislocatie:

Concertgebouw

Eenmaal terug bij de auto zien we het prachtige concertgebouw liggen. In het donker ook erg mooi met de verlichting. Aan het plein bij het concertgebouw ligt een aantal huisjes waar kerstbomen op geprojecteerd zijn. Een mooie afsluiter van Brugge.

Brugge - Het Concertgebouw
Brugge - Geprojecteerde Huisjes

29 december 2019 – Kusttram

We begonnen de dag met een heerlijk ontbijtje. In ons hotel moesten we echter de eitjes nog zelf koken. Je zal begrijpen dat het een hilarisch moment was toen Edwin met een verbaasd gezicht een rauw eitje kapot sloeg op zijn bord. Hij had de eierkoker achter het mandje niet gezien.

De Haltes

Vandaag hebben we een tramritje met de kusttram gemaakt. Deze tram rijdt langs de 14 stadjes die aan de Belgische kust liggen. We hebben 9 van die stadjes gezien en zijn bij 4 van de 67 haltes uitgestapt om wat dingetjes van dichtbij te bekijken.

Haltes KustTram

Zeebrugge

Dit deel van het blog begint in Zeebrugge, waar we opstappen bij de halte die tegenover de prachtige kerk ligt.

Zeebrugge - Sint-Donaaskerk
KustTram Halte Zeebrugge

Nieuwpoort

We hadden van tevoren wel een paar locaties opgezocht die we wilden bekijken, maar we besloten onderweg ook nog te kijken of we wat leuke plekjes tegen kwamen. Het plan was om helemaal naar het eindstation in De Panne te rijden en dan de tram terug te nemen naar de plekjes waar we uit wilden stappen. De rit duurde echter toch iets langer dan we verwacht hadden, vanaf Zeebrugge naar Nieuwpoort was namelijk al een rit van 2 uur en een kwartier. We besloten maar tot Nieuwpoort ‘Stad’ te rijden, daar hadden we online wat leuke plekjes gezien die we wilden bekijken. We liepen vanaf de tramhalte richting de promenade van Nieuwpoort. Onderweg kwamen we nog een mooie klok tegen.

Nieuwpoort - De Vismijn

De Paul Orban promenade van Nieuwpoort is prachtig! Je loopt langs de haven en ziet onderweg ook allerlei mooie standbeelden en kunstwerken:

Nieuwpoort - Paul Orban Promenade - Boei & Skibeeld

Eén van de locaties die we graag wilden zien in Nieuwpoort, was ‘Le vent souffle où il veut’. Dit is een kunstwerk van windhanen van kunstenaar Daniel Buren dat werd opgericht voor Beaufort03 en wat de illusie van een bos opwekt. Toen we echter op de locatie aankwamen, bleek dat het kunstwerk helaas niet meer voorzien was van de kleurrijke sokjes. Links een foto van zoals het kunstwerk had moeten zijn, rechts een foto van het kunstwerk zoals het er uit zag.

Nieuwpoort - Le Vent Souffle Où Il Veut

In elke kustgemeente kaderde een bekende Vlaming zijn/haar favoriete fotoplek (met prachtig zicht op zee, strand of duinen) letterlijk in.  Er zijn 10 grote fotoframes in duurzaam hout. In Nieuwpoort vind je eentje aan de promenade. Dit is dé fotoplek van cartoonist, theater- en televisiemaker en allround kunstenaar Kamagurka. Wij stoppen er ook om een foto te maken.

Nieuwpoort - Schilderijlijst

Iets verder op de promenade komen we nog meer standbeelden tegen en aan de overkant zien we nog een vuurtoren.

Nieuwpoort - Standbeeld - Vuurtoren

Een stukje verderop, bijna aan het einde van de promenade is deze ineens afgesloten. Er is een omleiding door de straat achter de promenade. Hier zien we het prachtige goudkleurig beeld ‘Searching for Utopia’ van een schildpad met een mannetje er op.

Nieuwpoort - Standbeeld - Searching-for-Utopia

De omleiding is gelukkig niet groot, een gebouw verder kunnen we weer terug naar de promenade, waar we langs de boulevard en de twee zandbeelden ‘Grand pardon’ en ‘Verzoening’ lopen.

Nieuwpoort - Zandbeelden Grand Pardon Verzoening

De promenade eindigt in twee staketsels met een signaallantaarn en een misthoorn (vuurtorens in miniatuur).

Nieuwpoort - Ooster- & Wester-Staketsel
Nieuwpoort - Boulevard & Strand

Vanaf de boulevard zien we al tramlijnen lopen. We willen niet weer het hele stuk terug lopen, dus volgen de lijnen naar de tramhalte Nieuwpoort ‘Bad’. Daar pakken we de tram weer terug naar Nieuwpoort ‘Stad’. Daar vlakbij ligt namelijk het Koning Albert I monument.

Nieuwpoort - Albert I Monument

Naast het Koning Albert I monument ligt de Ganzepoot, het sluizencomplex van Nieuwpoort. De naam verwijst naar de vorm van het complex. Deze plek speelde een cruciale rol tijdens de Eerste Wereldoorlog.

Nieuwpoort - De Ganzenpoot

Vanaf de weg zien we de zandgroeve liggen.

Nieuwpoort - De Zandgroeve

Oostende

Vanuit Nieuwpoort nemen we de kusttram terug richting Oostende. Uitgestapt bij de halte Oostende ‘Raversijde’, zien we al snel de rand van het Domein Raversyde liggen. We kijken waar de entree is, maar kunnen deze niet vinden. We zijn zelfs de heuvel op geklommen, maar kunnen geen entree ontdekken. Langs de rand op de heuvel en beneden langs de weg maken we wat foto’s van de bunkers en tanks die we gemakkelijk kunnen zien liggen.

Oostende - Domein Raversyde
Oostende - De KustTram

Vanuit Oostende ‘Ravensijde’ rijden we nog een stukje terug naar de halte Oostende ‘Station’. Hier kom je midden in het centrum van Oostende uit. Het prachtige station is het eerste dat opvalt.

Oostende - Het Centraal Station

We genieten even van de prachtige lucht aan de overkant en lopen langzaam via de boulevard, de sluis en het Waterhuis naar de Sint-Petrus & Pauluskerk.

Oostende - Zonsondergang in de Haven
Oostende - De Boulevard en de Sluis
Oostende - De Sint-Petrus Paulus Kerk en het Waterhuis
Oostende - De Kroon en het kunstwerk

Vlakbij de Sint-Petrus & Pauluskerk ligt het eettentje Paulus, waar we lekker gaan eten. Het was een aparte ervaring hier. De ene ober sprak amper Nederlands en de andere ober leek zwaar beschonken. Hij begon heel familiair in Edwin zijn spierballen te knijpen en noemde hem Arnold Schwarzenegger. Het eten was overigens wel erg lekker.

30 december 2019 – Terug naar huis

Het weekend is alweer voorbij. Via Blankenberge en Brugge rijden we weer naar huis. Het einde van deze blog en wat was het weer een prachtig weekend in Zeebrugge!