Selecteer een pagina

Blog Tsjechië – Praag

‘Prachtig Praag’

28 t/m 31 december 2018

Dit blog gaat over mijn vakantie naar het prachtige Praag in Tsjechië. Wat een schitterende en culturele stad. Elke hoek van de straat sta je weer met je mond open te kijken naar de prachtige gebouwen die je ziet. Ik heb hier ook weer zoveel foto’s van gemaakt, dat ik alleen de allermooiste hier kan plaatsen, omdat de laadtijd van dit blog anders veel te lang wordt. Als je meer foto’s wilt zien over bepaalde bezienswaardigheden, kijk dan even op de reislocaties zelf.

28 december 2018 – Heenreis en avondwandeling

Vandaag is de dag dat we richting Praag vertrekken. Edwin en ik vieren ook dat we een jaar lang een relatie met elkaar hebben. Het lijkt ons een leuke traditie om dit jaarlijks op een bijzondere locatie te vieren en Praag was hierin dus de aftrap. We vliegen vanuit Schiphol en we parkeren onze auto op het lang parkeren gedeelte van Schiphol. Hier rijden vrolijke karretjes rond die je vanaf je auto naar de hangar brengen.

Parijs -

Vliegveld Praag

We landden netjes op tijd. Het vliegveld van Praag ziet er best geinig uit met die rondrennende houten beelden.

Praag - Vliegveld

Openbaar Vervoer

Praag is een grote stad, dus ook hier is het erg handig dat er een goed metrostelsel aanwezig is. Het vliegveld ligt nog wel een eindje buiten de stad, maar met de metro zijn we snel ter plekke. Het openbaar vervoer is hier niet duur. Je kan kaartjes voor een bepaalde tijdsduur kopen die all-in zijn. Je kan ze dus zowel voor de bus als voor de metro of de tram gebruiken.

Praag - De Metro

Narodni Muzeum (Nationaal Museum)

We stappen uit bij het metrostation vlakbij het Národní muzeum. Dit ziet er ook wel imposant uit!

Praag - Het Nationaal Národní Muzeum in Praag

Hotel Novomestsky

Vlakbij het Nationaal museum ligt ons hotel Novomestsky. Dit was ook erg schoon hotel met goed ontbijt. De kamers waren alleen wel net sauna’s, maar dat vond ik niet zo erg met die kou buiten. Daar moet je namelijk wel rekening mee houden rond deze tijd van het jaar. Het is hier kouder dan in Nederland, dus een muts, sjaal en handschoenen zijn geen overbodige luxe!

Praag - Hotel Novoměstský

New Town Hall & Municipal Court

Nadat we onze spullen in het hotel hebben gebracht, gaan we op zoek naar een restaurantje. Het is nog wel wat vroeg, maar we willen nog een flinke wandeling gaan maken en het lijkt ons handiger dat we dan al gegeten hebben. We hebben een aantal restaurantjes op de kaart zien liggen en onderweg daar naartoe komen we het nieuwe stadhuis en het gemeentelijke hof tegen. Prachtige gebouwen!

Praag - New Town Hall
Praag - Municipal Court

Pizzeria Nolita

We hebben een leuk eettentje gevonden. Dit was een prima pizzeria, we hebben er heerlijk gegeten.

Praag - Pizzeria Nolita

Na de pizza gaan we onze eerste stadsroute lopen. We hebben een boekje met looproutes in Praag te leen meegekregen van onze schoonzus Ellis. Goh, daar stonden ook wel erg mooie looproutes in trouwens! We hebben veel aan het boekje gehad. Het was een boekje van Time to Momo overigens, voor degenen die ook zo’n boekje willen kopen. Na een paar bochten komen we bij rivier de Moldau uit. Oh wat is dat een prachtig gezicht! Je ziet hier prachtig de burcht op de achtergrond liggen en de rivier is bezaaid met meeuwen! In het donker lijken het net duiven. Dit is gewoon magisch!

Praag - Uitzicht op de Burcht vanaf de Legion Bridge
Praag - Uitzicht op de Burcht

Kampa Eiland

Aan de overkant van de brug komen we uit bij Kampa Eiland, waar je een prachtig uitzicht hebt over de schouwburg. Hier kussen we ook nog even een standbeeld.

Praag - De Pinguins Národní Divadlo op Kampa Eiland
Praag - Kampa Eiland Museum Kusje

Monument Slachtoffers Communisme Pomnik Obetem Komunismu

Als je wat meer richting de Petri uitkijktoren toe loopt, dan kom je bij het gedenkteken voor de slachtoffers van het communisme. Dit is een reeks beelden ter herdenking van de slachtoffers van het communistische tijdperk tussen 1948 en 1989. Het monument ligt aan de voet van de Petřín- heuvel. Dit monument komt wel binnen zeg maar…..

Praag - Het Monument voor de Slachtoffers van het Communisme Pomník Obětem Komunismu

Na het monument zitten we bijna op het einde van de route. We lopen langzaam aan weer terug naar ons hotel. Morgen gaan we een andere route lopen, dus we moeten ook een beetje fit zijn. Vandaag was al prachtig genoeg!

29 december 2018 – Het historisch centrum van Praag

Vandaag zijn we weer vroeg op. We hebben een andere route in gedachten en willen nog veel zien!

Kruittoren

We beginnen onze wandeling van vandaag bij de Kruittoren. De Kruittoren is een van de oorspronkelijke 13 stadspoorten in de oude binnenstad. De poort werd in de 17e eeuw gebruikt om buskruit op te slaan, vandaar de naam Kruittoren of Kruitpoort. Prachtige poort!

Praag - Kruittoren Prašná Brána

Concertzaal Obecni Dum

Naast de Kruittoren zie je het concertgebouw. Dit concertgebouw is als gemeentehuis ontworpen, maar op dit moment vind je de Smetana-concertzaal, een café, 2 restaurants en een bierlokaal in het gebouw. Dit gebouw is echt een plaatje! Schitterend gewoon.

Praag - Concertzaal Obecní Dům

Oude Stadsplein

We lopen richting de binnenstad en komen uit op het Oude Stadsplein, waar een erg leuke kerstmarkt staat. Een kennis van ons had het drankje Pivo genoemd. We wisten nog niet wat dat was, maar toen we de naam op een kraampje zagen staan, werden we nieuwsgierig en vroegen we in het Engels wat het was. We kregen meteen een grote pull bier voor onze neus gezet met de woorden 60 kronen alsjeblieft. Het Engels van de Tsjechen is niet zo best. Het is echt handen- en voetenwerk hier. We zijn er inmiddels ook achter dat ze hier geen gewone bierglazen kennen. Overal waar je een biertje besteld, krijg je meteen een pull voor je neus. De kerstmarkt is overigens wel erg gezellig!

Praag - Het Oude Stadsplein met Kerstmarkt

Týnkerk

Aan dit plein ligt de Týnkerk. Dit is een erg karakteristieke kerk, met die prachtige torens.

Praag - Týnkerk

Sint Nicolaaskerk

Een andere kerk die aan dit plein ligt, is de Sint-Nicolaaskerk. Deze kerk zijn we ook nog even in geweest. Kijk maar even op de reislocatie Praag/Tsjechië als je die foto’s wilt zien.

Praag - De Sint Nicolaaskerk

Oude Stadsraadhuis

Een ander markant gebouw op dit plein is het Oude Stadsraadhuis. Prachtig! Je waant je echt in de Middeleeuwen hier.

Praag - Het Oude-Stadsraadhuis en Astronomische Klok

Astronomische Klok

En dan komen we bij het denk ik wel meest bekende van Praag, namelijk de Astronomische Klok. Wat is dit schitterend! We hebben het zo uitgekiend dat we hier om 12:00 uur staan. Als de klok 12 keer slaat, dan komen de apostelen namelijk naar buiten. Het duurde even bij me voordat ik doorhad dat dit poppetjes waren die uit de blauwe deurtjes van de klok kwamen. Maar goed, het is wel een happening en het is hier dan ook hartstikke druk rond die tijd. Dit uurwerk is ook prachtig. Volgens een legende werd de maker van het uurwerk in Praag blind gemaakt toen het uurwerk klaar was, zodat hij een dergelijk uurwerk niet meer zou kunnen maken voor een andere stad.

Praag - Astronomische Klok

Mooie Pandjes

We lopen nu het centrum weer wat meer uit richting het water. Onderweg komen we nog een paar erg mooie pandjes tegen.

Praag - Dům U Minuty House At The Minut
Praag - Huis Zwarte Madonna

Albert Einstein

We zijn hier inmiddels een bekende tegen gekomen, namelijk Albert Einstein. We zijn hier overigens de kersverse eigenaren van een setje nieuwe handschoenen. Deze kou hadden we ook niet verwacht! Brrr….

Praag - Albert Einstein

Hardrock Café

Inmiddels komen we het Hardrock Café tegen. Dat is toch altijd wel een soort van dingetje van mij. Ik zoek ze overal op ?. Dit is ook wel een mooie hoor, vooral de gitaarlamp is prachtig!

Praag - Hardrock Café

Sint Salvator Kerk

Inmiddels zijn we richting de Karelsbrug gelopen, waar we nog even de Sint Salvator Kerk zien. Dat is ook een prachtige kerk.

Praag - Sint Salvator Kerk

Oude Brugtoren Staromestska Mostecka

Tegenover de Sint-Salvator kerk zien we de Oude brugtoren. Dit is ook een schitterende toren! Heel indrukwekkend…..

Praag - De Oude Brugtoren Staroměstská Mostecká Věž

Karelsbrug

En dan komen we bij nog zo’n markant stukje historie van Praag aan, namelijk de Karelsbrug. Een schitterende brug vol met standbeelden. De romantiek vliegt je hier ook om de oren met de muzikanten die op deze brug staan.

Praag - Karelsbrug Karluv Most

Schwarzenbersky Palac

We steken de brug over en komen daar ook nog wat mooie panden tegen. Een aantal hiervan heb ik alleen in de reislocatie gezet. Een mooi pand dat we ook tegen kwamen, was het Schwarzenbersky Palac. Prachtig gebouw ook van buiten!

Praag - Schwarzenberský Palác

Praagse Burcht (Prazsky Hrad)

We komen nu zo ondertussen bij de Praagse burcht aan, de burcht die we zojuist bij het water nog prachtig hebben zien liggen!

Praag - Burcht Pražský Hrad

Royal Palace

Hier vinden we als eerste het Royal Palace, waar we een wandeling over de binnenplaats hebben gemaakt. Later bleek dat je het paleis zelf ook in kon. Dat hebben we helaas niet door gehad.

Uitzicht

Het uitzicht is hier overigens ook prachtig!!

Praag - Uiztciht Burcht Pražský Hrad

Sint-Vitus Kathedraal

Achter het Royal Palace ligt de Sint-Vitus Kathedraal. Deze kerk is de grootste en belangrijkste tempel van Praag. Naast religieuze diensten vonden hier ook kroningen van Tsjechische koningen en koninginnen plaats. De kathedraal is tevens een begraafplaats van verschillende patroonheiligen, vorsten, edelen en aartsbisschoppen.

Praag - Sint- Vitus Kathedraal

De Sint-Vitus Kathedraal heeft een eigen pagina gekregen samen met de Praagse Burcht. Als je meer foto’s wilt zien van deze prachtige Praagse gebouwen, klik dan op de knop:

Grill Bar Hopala

Dan is het inmiddels ook alweer etenstijd. Het was weer een mooie dag. We hebben veel gelopen en veel gezien, dus we gaan heerlijk relaxed wat eten en borrelen bij Grill Bar Hopala. Dit was zeker een succes! We hebben heerlijk gegeten en het was hartstikke gezellig!

Praag - Grill Bar Hopala

30 december 2021 – John Lennon Wall & Concentratiekamp Terezín

Vandaag zijn we eerst naar de John Lennon Wall in Praag gegaan om de tijd te doden. Om 15:00 uur ging er pas een bus naar Terezín, omdat we helaas niet op tijd waren om een excursie daar naartoe te boeken. Dat is dus een aanrader voor jullie, als je naar Terezín wil, trek er dan een dag voor uit en boek de excursie op tijd!

John Lennon Wall

De John Lennon Wall is overigens ook prachtig! Het was geen verkeerde keuze om de tijd te doden.

Praag - John Lennon Wall

Terezín Concentratiekamp

En dan komen we toch nog eindelijk aan in Terezín. Het is inmiddels 16:00 uur en we hebben maar een half uurtje om over het terrein heen te sjezen voordat het concentratiekamp zelf dicht gaat. Dit is wel heel erg indrukwekkend overigens. Als je al die graven al ziet liggen…… Het is wel even slikken en je loopt (in ons geval rent) hier echt met een brok in je keel doorheen.

Terezín - Concentratiekamp

Muzeum Ghetta

Als het concentratiekamp gesloten is, dan hebben we nog een uur voordat het museum sluit. We moeten er echter ook nog heen lopen, dus ook hier komen we een half uurtje voor sluitingstijd aan. En ook dit werd weer een rensessie, maar dit keer wel een gratis rensessie. Dat was dan wel weer een meevaller.

Terezín - Museum Ghetta

Ook hier loop ik met een flinke brok in mijn keel rond. Dit komt heftig binnen. Al die donkere tekeningen van de kinderen en de uitspraken op de zuilen. Ik kan mijn tranen hier niet meer bedwingen. Wat is dit allemaal heftig geweest wat er gebeurd is tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Als het museum dicht gaat, lopen we naar de dichtstbijzijnde bushalte. We hebben onderweg nog een mooi plein gezien. De bus is laat, veel te laat! We schieten een beetje in de stress, want dit is de laatste bus en we hebben geen zin om in Terezín te blijven slapen in een bushokje! Na lang wachten komt de bus gelukkig toch eindelijk opdagen. We gaan lekker terug naar ons hotel. Morgen weer terug naar huis.

Ik heb meer foto’s gemaakt van Terezín. Als je deze wilt zien en als je meer informatie over de bezienswaardigheden wilt, klik dan op de knop:

31 december 2021 – Joodse Wijk & Metronoom

Vandaag is alweer de laatste dag. Gelukkig hebben we nog wel even voordat ons vliegtuig vertrekt, we kunnen dus nog een route lopen door de Joodse wijk van Praag. We zijn al uitgecheckt, dus we hebben onze handbagage wel bij ons, maar dat mag de pret niet drukken.

Maiselova Synagoga

We beginnen bij de Maiselova Synagoga. En meteen hier lopen we al tegen een groot probleem aan. Door onze handbagage koffers doen ze net of we terroristen zijn die een aanslag willen plegen. De koffers mogen niet mee naar binnen. Ik besluit om alleen naar binnen te gaan zonder koffer. Daarna kan Edwin dan alleen naar binnen. Helaas dat was niet de bedoeling, de koffers mochten niet op hun terrein staan. Oké, dan maar buiten hun terrein, dus Edwin neemt plaats op het stenen muurtje buiten hun hek. Wederom komt de beveiliger naar ons toe blazen en schreeuwt ons met een kwade toon toe dat we weg moeten gaan. Niet te filmen dit zeg…. ze doen hier echt net of we misdadigers zijn. We besluiten maar weg te gaan, ik heb al helemaal geen zin meer om hier naar binnen te gaan.

Praag - Maiselova Synagoga

Spaanse Synagoga

We krijgen meerdere synagogen te zien in deze wijk, waaronder deze Spaanse Synagoge.

Praag - Spaanse Synagoge

Klausova Synagoga

De volgende synagoge is ook erg mooi om te zien! Deze hele wijk is één groot Joods museum.

Praag - Klausová Synagoge

Staronova Synagoga

Dit is de oudste synagoge van Praag. Schitterend zeg!

Praag - Het Oude Stadsplein met Kerstmarkt

Joodse Begraafplaats

Naast deze synagoge ligt de Joodse begraafplaats. In de rij zien we iemand staan met een rugzak die net zo groot is als onze handbagagekoffer. We doen dus een tweede poging. Helaas werd ook deze poging niet gewaardeerd, we mochten de Joodse begraafplaats niet op en de jongen met de rugzak mocht wel. Rare regels houden ze er hier op na zeg…. Teleurgesteld lopen we hier weer weg, want die Joodse begraafplaats moet toch wel erg mooi zijn.

Rudolfinum

We lopen richting het water toe en komen daar het Rudolfinum tegen. Dit concertgebouw is het thuispodium van het Tsjechisch Filharmonisch Orkest, daarnaast is het een van de hoofdpodia van het jaarlijks gehouden Praagse Lente-festival en van de jaarlijkse uitreikingen van de Film- en Televisieprijs, de Tsjechische Leeuwen.

Praag - Rudolfinum

Čechův Brug

Bij het water komen we uit bij de prachtige Čechův Brug. Wat een plaatje!

Praag - Čechův Brug

Metronoom

Als je de brug oversteekt, dan kan je heuvel op naar de grootste Metronoom  van de wereld. De metronoom klopt met 4 slagen per minuut.

Praag - Metronoom

Uitzicht

Tijdens de klim naar de metronoom kom je trouwens het mooiste uitzicht van Praag tegen! Wat is dit schitterend!

Praag - Uitzicht Bruggen

Hanavsky Pavilon

Helemaal bovenaan vind je het Hanavsky Pavilon. Hier kun je wat drinken op het terras met ook een geweldig uitzicht! Dat doen we dan ook en we proosten op onze vakantie en bereiden ons langzaam voor op de terugreis van straks.

Praag - Hanavský Pavilon

Dit was mijn geweldige vakantie naar Praag in Tsjechië alweer en ook het einde van mijn blog hierover. Wat is dit een prachtige stad zeg! Zeker voor herhaling vatbaar, al was het alleen maar om de Joodse Wijk nog een keer te kunnen doen inclusief bezoeken aan de museums en om het Royal Palace te bezoeken inclusief het Gouden Straatje, wat we nu vergeten zijn. Wie weet wat de toekomst ons nog brengt.

Als je meer foto’s en informatie over Praag wilt zien, klik dan op de knop: