Selecteer een pagina

Blog Engeland – London

‘Our London Eye’

21 t/m 23 oktober 2018

Mijn kinderen mochten allebei een weekend uitkiezen naar een Europese stad. In 2018 was mijn dochter Kim aan de beurt en zij koos voor London. En London werd het! In dit blog ga ik meer in op onze belevenissen van ons weekend naar London, Engeland. Als je meer informatie wilt hebben over de bezienswaardigheden zelf, kijk dan even bij de reislocatie London.

21 oktober 2021 – Heenreis, Hyde Park & London Eye

Heenreis

Nou, de heenreis begint al goed….. 3,5 uur vertraging omdat ze gisteren het vliegtuig ‘vergeten’ zijn terug te vliegen naar Nederland. Lekker handig. Het enige voordeel hiervan is dat we een schadevergoeding krijgen van € 250 per persoon. Dat is dus een bijna gratis weekend weg. Het jammere is wel dat je toch weer 3,5 uur kwijt bent van tijd die je anders in London had kunnen besteden. Jammer, maar helaas. We hebben nog wel het geluk dat de tijd een uur terug gaat. Zo rond 11:30 uur (Londense tijd) landen we op het vliegveld London Standsted.

Parijs -

Liverpoolstreet

Vanuit London Stansted nemen we de Stansted Express naar Liverpoolstreet, waar we zo rond 13:30 uur aankomen. Dit is wel handig, zo’n rechtstreekse trein. De rit duurt ongeveer 47 minuten en een kaartje kost £ 9,70 per persoon. Dat vond ik nog best prijzig, maar goed, we kregen er wel allerlei kortingscoupons bij die we zeker gebruikt hebben dit weekend.

London - Treinstation Liverpoolstreet

Ons hotel ligt in de wijk Ilford, een wijk die in het noordoosten van London ligt. Vanuit Liverpoolstreet kan je de metro daarheen pakken.

Parijs - Bovenop de Arc de Triomphe

Hotel Britannia Inn

Zo rond 15:00 uur komen we aan in onze hotelkamer. Het hotel ziet er goed uit, de kamers zijn schoon en we krijgen een vriendelijk onthaal.

London - Hotel- Britannia Inn

De Metro

Net als andere steden is de metro het gemakkelijkste vervoermiddel binnen de stad. Het is overigens wel even puzzelen. Doordat de stad zo groot is, moet je echt even goed doorhebben hoe dit metrosysteem werkt. We hebben kaarten te leen gekregen van mijn vriendin Petra. Dit zijn de Oysterkaarten. Dit is een soort van OV-chipkaart. Normaal gesproken kost deze kaart je eenmalig € 24, maar dan heb je meteen een kaart met een tegoed van £ 15. Voor de meeste ritten betaal je dan de helft van een normaal ticket en je kunt nooit meer dan £ 7 per dag uitgeven aan reizen in London. Wel een aanrader dus.

London - Metro

Oxfordstreet

Natuurlijk heeft Kim enige zeggenschap tijdens dit weekend. Wat zij in ieder geval wil zien is Oxfordstreet, de winkelstraat. Ik vond dit persoonlijk niet zo speciaal. Je ziet daar een hoop bekende en dure merken. We liepen een winkel binnen en zagen daar een Louis Vuitton tas voor maar liefst € 3.500. Ach kleinigheidje…..

London - Oxford Street

Hyde Park

Waar we vandaag wel nog heen willen is het Hydes Park. Hier hebben ze een Speakers Corner die alleen op de zondag is en vandaag is het zondag. Het park zelf is ook mooi.

London - Hyde Park

Hyde Park Speakers Corner

Dit is toch wel apart om mee te maken, deze Speakers Corner. Het is een drukte van jewelste en vooral het verhaal van de dierenbeschermers valt zwaar bij Kim. Bij terugkomst van de vakantie wil ze zelfs vegetarisch worden. Dit duurde overigens maar een week of 2, terwijl ik toch zelf ook regelmatig vegetarisch eet.

London - Hyde Park - Speakers Corner

Engelse Telefooncel

En natuurlijk komen we een echte Engelse telefooncel tegen. London staat er vol mee. Ik vraag me af of ze het doen, maar heb het niet gecheckt.

London - Telefooncel

Piccadilly Circus lijkt ons ook wel wat, dus we lopen daar naartoe. Onderweg komen we nog een paar mooie pandjes tegen.

London - Onderweg naar Piccadilly Circus

Piccadilly Circus

Piccadilly Circus is gezellig! Het doet een beetje a la Las Vegas aan met het reclamebord. Het plein is vol en we zien overal straatmuzikanten. Wat een gezellige sfeer hier!

London - Piccadilly Circus

Kim wil graag in de London Eye, maar dan ’s avonds. Dat is zo mooi met de lichtjes! We gaan dus die kant op. Onderweg komen we ook hier een paar mooie pandjes tegen.

London - Onderweg naar Trafalgar Square

Trafalgar Square

Onderweg komen we ook het mooie Trafalgar Square tegen. Dit plein is genoemd naar de slag bij Trafalgar van 1805 waarbij Horatio Nelson een Spaans-Franse vloot van Napoleon versloeg. Het is een erg mooi plein met veel sfeer.

London - Trafalgar Square

Natuurlijk moet er onderweg even een Starbucks koffie gehaald worden, want Kim is een gigantische fan daarvan. Er zullen dit weekend nog de nodige liters naar binnen gaan bij haar. Ze wordt er in ieder geval erg vrolijk van.

Hungerford Golden Jubilee Bridge

Dan komen we aan bij de Hungerford Golden Jubilee Bridge. Deze brug is gewoon al schitterend als je aan komt lopen. Halverwege de brug worden we ook nog eens verrast door een violist die heel romantisch en prachtig viool staat te spelen. Het is net of we in een sprookje beland zijn.

London - Hungerford Golden Jubilee Bridge

London Eye

En dan komen we aan bij de London Eye. We hebben de gok genomen om het kaartje pas daar te kopen. We hadden namelijk een kortingskaart die we niet online in konden wisselen. Gelukkig konden we er nog in. We hebben één kaartje gratis gekregen (lang leve de Stansted Express). Wat is dit prachtig zo ’s avonds met al die lichtjes, het is echt adembenemend mooi!

London - London Eye - Uitzicht

De omgeving van de London Eye is ook erg mooi. Ook hier spelen muzikanten en zijn de lichtjes weer prachtig. Het is een mooie afsluiter van de eerste avond.

London - omgeving van de London Eye

22 oktober 2021 – Tower of London, Tower Bridge & Big Ben

Tower Hill

Vandaag staat een bezoek aan de Tower Bridge en de Tower of London op het programma. We beginnen met de metro naar Tower Hill, het metrostation in die regio.

London - Metrostation Tower Hill

Tower of London

De Tower of London is erg mooi. De kaartjes zijn ons iets te duur (£ 34,90 p.p), waardoor we het voor nu met de buitenkant van dit kasteel doen. Het is wel een prachtig kasteel!

London - Tower of London

Vanaf de oever hebben we een prachtig uitzicht op de overkant van de Theems.

London - De Overkant van de Thames met het Oorlogsschip HMS Belfast

Tower Bridge

Bijna naast de Tower of London ligt de Tower Bridge. Dit is toch echt wel een topper van London. Wat een prachtige brug is dit!

London - Tower Bridge

Boulevard

We gaan naar de overkant van de brug, waar we de City Hall en het HMS Belfast schip zien liggen. De skyline van de overkant is overigens ook erg mooi en Kim wil nog graag even een grote steen knuffelen.

London - Skyline of London
London - Boulevard Thames City Hall HMS Belfast

Hay’s Galleria

We lopen langs de boulevard en zien aan de linkerkant de Hay’s Galeria. Dit was vroeger een onderdeel van de haven van Londen. Nu is het een gebouw waar van alles in zit, van winkels tot appartementen.

London - Hay's Galleria

London Bridge

Vanaf de boulevard kun je heel mooi de London Bridge zien liggen. Dit is de oudste brugovergang van London. De London Bridge is echter wel vernieuwd.

London - London Bridge

Boudiccan Rebellion

Over de London Bridge heen gaan we richting Big Ben. Hier zien we de Boudiccan Rebellion. Dit is een standbeeld van Boudica, de koningin van de Keltische Iceni-stam. Zij leidde een opstand in Romeins Groot-Brittannië.

London - Standbeeld Paard & Wagen Boudiccan Rebellion

Big Ben

Dan komen we bij de Big Ben aan. Helaas is deze in renovatie, dus we kunnen er helaas niet veel van zien.

London - Big Ben

Houses of Parliament

De Big Ben is onderdeel van de Houses of Parliament. Veel van de gebouwen zijn in renovatie, maar goed, we kunnen toch nog wel wat zien.

London - Houses of Parliament

London Eye

Vanaf hier heb je trouwens een prachtig uitzicht op de London Eye!

London - London Eye overdag

Her Majestys Revenue and Customs

We lopen weer terug naar het gebouw van her Majestys Revenue and Customs, oftewel, de Belastingdienst.

London - Her Majesty's Revenue and Customs

Dubbeldekker Ritje

London staat bekend om de Dubbeldekker bussen, dus natuurlijk maken we een ritje in een dubbeldekker bus.

London - Ritje Dubbeldekker Bus

Horses of Helios

Eenmaal uitgestapt (wat nogal wat voeten in de aarde had, want we waren niet goed ingelogd) komen we uit bij de Horses of Helios, een leuk standbeeld vlakbij Piccadilly Circus.

London - Standbeeld the Horses of Helios

M&M’s World

Onderweg komen we ook M&M’s World tegen en de kleurtjes roepen ons al. Wat een fleurige winkel vol kleurstoffen! Hier moet je even in rond wandelen. Wist je wel dat je de M&M’s hier gewoon per kleur kunt scheppen?

London - M & M's World

Dinnertime

We moeten natuurlijk ergens wat eten en vanavond doen we dat ergens bij Piccadilly Circus in de buurt. Vanavond hebben we schnitzel met frietjes.

Chinatown

Na het eten gaan we nog even langs in China Town, China, maar dan kleiner en in London.

London - China Town

Carnabystreet

We lopen nog wat rond bij de winkels. Kim vindt London zo mooi om de winkels namelijk. Hier komen we een schitterende winkelstraat tegen die helemaal versierd is met lichtjes. Prachtig!

London - Carnaby Street Neon Verlichting

23 oktober 2021 – Buckingham Palace & Westminster Abbey

We beginnen de dag met een heerlijk Engels ontbijtje. Dat is hier wel goed geregeld in het hotel.

Parijs - Uitzicht Eiffeltoren

Greenpark

Onze trip begint vandaag bij Buckingham Palace. Om daar te komen kun je door het Greenpark heen lopen. Dit is een prachtig park!

London -Greenpark

Buckingham Palace

Door de mooie poort lopen we naar Buckingham palace. Wat een groot paleis zeg!

London - Buckingham Palace

Staatsbezoek koning Willem-Alexander

We hebben vandaag geluk. Het was de bedoeling dat we de wisseling van de wacht zouden zien om 11:00 uur, maar onderweg in de metro kwamen we er achter dat die vandaag niet doorgaat, omdat er een staatsbezoek van onze eigen koning Willem-Alexander gepland staat. Dit is natuurlijk helemaal mooi om mee te kunnen maken! We moeten er wel even geduld voor hebben, want de aantocht naar Buckingham Palace zou nu pas om 12:00 uur plaatsvinden. Gelukkig gebeurt er in die tussentijd van alles. Er komen muziekkorpsen langs, er worden kanonnen afgeschoten en er komen constant groepen met paarden langs. Alles is opgedoft en ziet er tot in de puntjes verzorgd uit.

London - Staatsbezoek van Koning Willem-Alexander bij Buckingham Palace in London

En dan komen zo tussen 12:00 en 12:30 uur verschillende leden van de koningshuizen langsrijden. Charles en Camilla kwamen langs in een chique auto en Queen Elizabeth en koning Willem-Alexander zaten in de gouden koets. Koningin Maxima was er ook, zij kwam aan in een van de andere koetsen, samen met nog wat andere leden van het koningshuis.

Westminster Abbey & St. Margaret’s Church

Vandaag is alweer de laatste dag in London. Ons vliegtuig gaat vroeg in de avond, maar we moeten nog 3 kwartier in de trein en natuurlijk ook 2 uur van tevoren aanwezig zijn op het vliegveld. We hebben dus niet veel tijd meer. In een sneltreinvaart vliegen langs een paar bezienswaardigheden die we nog graag willen zien. We beginnen bij Westminster Abbey en St. Margaret’s Church.

London - Westminster Abbey & Saint Margaret's Church

Parliament Square Garden

Hierna lopen we naar het Parliament Square Garden, waar we veel standbeelden van voormalige wereldleiders zien.

London - Parliament Square Garden

10 Downing Street

Edwin wilde nog graag 10 Downing Street zien, het adres van de ambtswoning van de Britse premier in Londen. Dat is ook best zwaar bewaakt.

London - 10 Downing Street

The Women of World War II

Tegenover het ambtshuis van de premier staat het standbeeld ‘The Women of World War II’. Een apart standbeeld!

London - Standbeeld The Women Of World War II

Horse Guard Museum

In dezelfde straat ligt het Horse Guard Museum. Dit gebouw vormde vroeger de ingang van het Paleis van Whitehall en later St James’s Palace. Om die reden wordt het nog steeds ceremonieel verdedigd door de Reddingswacht van de koningin.

London - Horse Guard Museum

Trafalgar Square

We lopen nog een keer langs Trafalgar Square, maar nu overdag. Dan ziet het er toch ineens anders uit.

London - Trafalgar Square

Terugreis

En dan is het weer tijd om richting Liverpoolstreet te gaan voor de trein terug naar het vliegveld. En met de terugreis komt ook meteen een einde aan dit blog over mijn trip naar London, Engeland. Het was een kort weekend, maar goed. Het was wel gezellig en we hebben toch mooie dingen gezien!