Selecteer een pagina

Blog – België – Houffalize

‘De Belgische Ardennen’

4 t/m 11 augustus 2017

Dit is een blog over mijn vakantie naar Houffalize in België. Een familievakantie weer. Deze keer is mijn zus ook gezellig mee met haar kinderen.

4 augustus 2017 – Heenreis & aankomst

Vandaag de heenreis naar België. De kinderen en ik rijden naar Amersfoort waar ik heb afgesproken met mijn broer Harald. Hij gaat op de motor naar België, maar vond het fijn dat zijn koffers in mijn auto konden. We trekken samen op naar België. Eenmaal daar aangekomen zien we het prachtige huisje! En we komen er ook achter dat we niet meer in dezelfde valkuil wilden vallen als toen in Frankrijk in 2010. Toen kwamen we daar aan op een feestdag waarbij alle winkels dicht waren. Nu hadden we gelukkig genoeg wijn, want iedereen had wat meegenomen!! ?

5 augustus 2017 – Bastogne, warmuseum & Ziekenhuis

Vandaag is mijn lieve mams jarig! Leuk, zo jarig zijn tijdens de vakantie.

We beginnen onze dag met een trip naar Bastogne. Prachtig plaatsje, waar ook het War Museum ligt. We wilden er nog naar binnen, maar de entree bleek € 16,- per persoon en dat vonden we toch nog wel wat veel. Aangezien we ook nog meer van Bastogne willen zien, laten we het bij een bezoekje aan de buitenkant van het museum.

Bastogne zelf blijkt ook een knus plaatsje met als klap op de vrolijke vuurpijl de parapluutjes die in de binnenstad hangen.

Onze dag en mijn moeders verjaardag eindigt helaas wat minder leuk doordat mijn dochter last heeft van het syndroom van Tietze. Ze denkt dat ze hartklachten heeft en om haar wat gerust te stellen gaan we toch maar naar de eerste hulp in Bastogne. Daar krijgt ze een hartfilmpje en gelukkig blijkt alles goed te zijn.

6 augustus 2017 – Stuwdam Sûre & shopping

We beginnen onze dag met een stevig ontbijt! Gezellig met zijn allen aan een lange tafel.

Na het ontbijt maken we een tripje naar Luxemburg. Net over de grens valt mijn mond open. Je kan wel zien dat de benzine in Luxemburg vele malen goedkoper is. Net over de grens poppen de benzinestations namelijk ineens op.

Wij rijden een stukje verder naar de stuwdam van Sûre. Prachtig!!! Zowel het uitzicht als de dam zelf!

Op de terugweg stoppen we nog even bij een winkelcentrum in Beaufort. Dat was ook erg gezellig! Vooral de gezichtenkaartjes die Guido en ik in een winkeltje zien zijn erg hilarisch!

Het gezellige van deze vakantie is dat we allemaal bordspelletjes hebben meegenomen. Het huisje heeft ook nog veel leuke dingen om te kunnen doen. Zo hebben ze bijvoorbeeld een tennisbaan en een tafeltennistafel en daar maken we ook veelvuldig gebruik van!

7 augustus 2017 – La Roche

Vandaag is mijn dochter Kim jarig. Ze wordt 18 en om dat te vieren mag ze vanavond meteen aan de champagne. Wat gaat de tijd toch snel. We brengen deze dag door in La Roche. Dat is echt een schitterend stadje waar je je in de middeleeuwen waant.

Ook in dit stadje hebben ze een tank staan, die Guido en ik eens even van dichtbij gaan inspecteren.

Maar het mooiste in dit stadje zijn toch wel de prachtige kasteeltjes en ruïnes, je waant je hier echt in de Middeleeuwen. We sluiten onze dag af met een bezoekje aan Château Féodal.

Eenmaal terug in het huisje horen we dat er vanochtend een dodelijk ongeval in La Roche had plaatsgevonden op dezelfde weg waar wij die ochtend ook overheen gereden zijn. Twee Nederlanders zijn hierbij omgekomen. Bizar… Het geeft onze dag wel wat een naar einde. We vieren natuurlijk wel Kim haar verjaardag, ze mag nu legaal aan de drank.

8 augustus 2017 – Karten en Surinaams eten

We hadden ook zin om iets actiefs te gaan doen met de kinderen. Kajakken of kanovaren kon niet meer, want er zat een of andere bacterie in de Ourthe, het riviertje waar het kajakken plaats vind. Guido durfde niet meer, omdat een man zijn voet was kwijt geraakt door deze bacterie. Dan maar naar de kartbaan in Grüfflingen. Erg leuke kartbaan moet ik zeggen! En ondanks mijn gewicht werd ik eerste van alle vrouwen. Mijn broer kon ik niet inhalen, maar die heeft vroeger ook bijna geleefd op de kartbaan.

Terug in het huisje komt de geur van heerlijk eten ons al tegemoet! Heerlijk! We hebben afgesproken om deze week allemaal een keer voor het eten te zorgen en vandaag is Debbie haar dag. Ze is Surinaamse aan het koken.
Genieten dit!

9 augustus 2017 – Houffalize & BBQ

We beginnen deze dag met een korte wandeling door Bastogne, niet heel lang. Het is meer om boodschappen te doen voor de BBQ die ik vanavond ga organiseren voor mijn kookbeurt. Na de boodschappen lopen we nog wel even Houffalize zelf in. Daar verblijven we en we hebben het stadje nog niet eens bekeken! Op het uitzichtpunt “du vieux château” kan je over heel Houffalize kijken.

Veel verder kan ik Houffalize niet in. Ik moet terug naar het huisje om de barbeque voor te bereiden. Dat was ook erg gezellig! Gelukkig krijg ik hulp van BBQ-master Harald.

Na de barbecue hebben we eindelijk eens tijd om het zwembad, dat bij het huisje in zit, te verkennen. De kinderen vinden het heerlijk!

10 augustus 2017 – Rochefort

Vandaag is Rochefort aan de beurt. Dit is ook weer zo’n karakteristiek stadje met het prachtige kasteeltje (eigenlijk ruïnes) Château Comtal.

Na het kasteel gaan we richting de grotten van Lorette, die ook zeker de moeite waard zijn om te bekijken. Prachtige grotten zijn het!

En ’s avonds dol ik wat met de kindertjes. We maken een hele sliert gekke-bekken-selfies.

11 augustus 2017 – Terugreis

En dan komt er weer een einde aan mijn blog en aan de Houffalize vakantie in België. Franke, Debbie en de kids zijn al weg als we er achter komen dat de auto van mijn vader en moeder een lekke band heeft. Het voelt wat raar om ze achter te laten, maar ze zeggen dat ze goed verzekerd zijn bij de ANWB met buitenlanddekking, dus het zou goed komen. Gelukkig kwam het ook goed. Ze waren nog niet eens heel veel later thuis dan ons, want wij moesten nog een stukje meer naar boven naar Friesland. Zij zijn in Brabant al thuis.