Selecteer een pagina

Blog Frankrijk – Lacave 2015

‘Reptielen, grotten, snorkelen en kanoen op de Dordogne’

5 t/m 15 juli 2015

Dit blog gaat over mijn vakantie naar Lacave in Frankrijk in 2015. Deze vakantie ben ik samen met mijn toenmalige vriend Frans en mijn kinderen weer naar mijn Franse vrienden Appie en Christa geweest. Natuurlijk ook deze keer weer volkomen op uitnodiging.

5 juli 2015 – Onderweg

Laat in de middag vertrekken we richting Frankrijk. Om de reis voor de kinderen (voor het gevoel) wat korter te maken hebben we namelijk besloten dat we beter ’s nachts kunnen gaan rijden. We eten nog wat bij een Chinees restaurant in Nederland en rijden zo om beurten de nacht in.

Parijs -

6 juli 2015 – Onderweg, aankomst, zwembad

Onderweg rijden we natuurlijk ook weer de prachtige omgeving nabij Lacave binnen. Dit is toch wel een ontzettend mooi plekje in Frankrijk hoor!

De omgeving van Lacave

Ook deze keer komen we laat in de middag aan, zo rond een uurtje of 17:00. Het huisje van Appie en Christa ligt er weer mooi bij.

Parijs - Bovenop de Arc de Triomphe

De kinderen kunnen ook deze keer niet wachten tot ze het zwembad in kunnen plonsen en gelukkig kan dit ook.

Al borrelend kletsen we weer even helemaal bij met onze vrienden.

7 juli 2015 – Grotten van Lacave

Frans heeft natuurlijk nog niets gezien hier in de omgeving en de grotten van Lacave zijn zo mooi, dat ik er nog wel een keer naartoe wil. Vandaag staan de grotten daarom dus weer op het programma. Dit zijn echt schitterende grotten!

De grotten van Lacave

8 juli 2015 – Kano varen op de Dordogne

Vandaag gaan we een dagje kanovaren op de Dordogne. We rijden naar Souillac om daar onze auto bij de kano-verhuurder neer te zetten. Vanuit daar kunnen we met de bus naar Argentat waar we in de kano terug kunnen varen naar Souillac.

Kanovaren op de Dordogne van Argentat naar Souillac

We hebben voorbereidingen getroffen. Zo hebben we bijvoorbeeld allemaal waterschoentjes gekocht, omdat de keien in de rivier de Dordogne best wel scherp zijn zo nu en dan.

De Dordogne is echt prachtig! Als je hier in de regio bent, dan is dat zeker een aanrader. Kijk wel even naar de weersvooruitzichten, want door de droogte was het waterpeil in de Dordogne erg laag. Wij waren nog net op tijd, maar hadden geen dag later moeten gaan, want toen kon je al geen kano’s meer huren.

Onderweg hebben we nog een aantal pauzes genomen, het was een beste vaartocht namelijk! Dan moet je af en toe even het vocht aanvullen en de benen strekken.

Kanovaren op de Dordogne van Argentat naar Souillac

Het prachtige aan de Dordogne was de enorme bloemenzee die we onderweg tegen kwamen. Schitterend om te zien!

9 juli 2015 – Reptiland & Brive

Vrij dicht in de buurt van Lacave ligt het plaatsje Martel. In deze plaats ligt Reptiland, een schitterend verblijf met allerlei reptielen en spinnen. Ook dit is echt een aanrader! Reptiland is erg mooi, goed bijgehouden en schoon voor de dieren. De ‘collectie’ is erg groot en je kijkt echt je ogen uit. Ik heb nooit geweten dat er zoveel verschillende reptielsoorten zijn. Ik heb dan ook als een dolle door Reptiland gelopen om overal foto’s van te maken. Dit zijn er zoveel geworden, dat ik in dit blog echt een keuze moet maken en er hier maar een paar plaats. Wees niet getreurd, ik was zo onder de indruk van al deze dieren, dat ik Reptiland een eigen pagina heb gegeven. Hier kan je naar hartenlust genieten van de foto’s van deze prachtige dieren.

Reptiland - Martel - Het Gebouw
Reptiland - Martel - Leguanen
Reptiland - Martel - Krokodillen
Reptiland - Martel - Slangen - Overige

Zoals ik hierboven al vermeldde, heeft Reptiland een eigen pagina gekregen. Wil je dus meer foto’s en informatie over dit prachtige reptielenverblijf, klik dan op de knop:

Brive

Na Reptiland rijden we nog even door naar Brive om deze plaats wat te verkennen.

10 juli 2015 – Quercyland & Dansavond Cremoux

De kinderen herinnerden zich het waterpark Quercyland nog van de vorige keer toen we langs het reclamebord reden. Natuurlijk kwam daarna meteen de vraag of we hier weer naartoe zouden gaan. Nou vooruit dan maar weer.

Souillac - Quercyland - De Glijbanen
Souillac - Quercyland - Het Terras
Souillac - Quercyland - Zwemmen

Dansavond Cremoux

Het restaurant (Cremoux) aan de rand van Lacave organiseerde een dansavond. Ook dat is altijd gezellig om even bij te gaan kijken. Na het zwemmen gaan we daarom gezellig naar Cremoux om wat te eten en te genieten van deze muzikale avond.

Lacave - Crémoux - Dorpsfeest

11 juli 2015 – Chapelle Saint Marie

Ook dit wisten de kinderen nog van de vorige vakantie naar Lacave. Toen ze steeds de bel weer hoorden luiden, vonden ze dat het voor ons weer tijd werd om de klim naar boven te maken.

Lacave - Chapelle Saint Marie

Chapelle Saint Marie heeft een eigen pagina. Wil je meer foto’s en informatie over dit leuke kappelletje, klik dan op de knop:

12 juli 2015 – Willem & Snorkelen Dordogne

Dit jaar hebben we onze ‘oud Leerdammer’ Willem Horsman weer opgezocht om een bakkie koffie mee te drinken. Even bijkletsen weer en gelukkig gaat het nog steeds goed met Willem.

Snorkelen Dordogne

Na de borreldate zoeken we de Dordogne op om te gaan snorkelen. Gelukkig hebben we de waterschoenen ook nog.

Snorkelen in de Dordogne

13 juli 2015 – Belcastle, Rotsbrugrivier & Markt

En dan komt de geweldige verrassing van Appie. De hele week roept hij al dat hij een verrassing voor ons heeft en dat we deze dag vrij moeten houden. En wat een verrassing! Het Belcastle kasteeltje bovenop de berg in Lacave is privé-eigendom van een familie. Je kan er normaal gesproken dus niet heen, maar Appie heeft een bezoek aan het kasteel voor ons geregeld. Geweldig!

Lacave - Belcastel

We gaan de woning zelf niet naar binnen, maar voor de rest is alles open. We beginnen met een rondleiding om de gebouwen heen.

En wat een uitzicht!! Dit is echt prachtig!

Lacave - Belcastel - Het Uitzicht

Er zit ook een kapelletje bij het kasteel, zo schattig!

Lacave - Belcastel - Kapelletje

Prachtig, het Belcastle. Na het bezoek aan het kasteel lopen we vanaf het kasteel terug richting Lacave. We hebben de kappotte brug gezien vanaf het kasteeltje en besluiten hier nog even langs te lopen. Naast de brug ligt een klein riviertje, de L’Ouysse. Dit is ook een erg mooi plekje moet ik zeggen!

Lacave - Kapotte brug + Riviertje-L'Ouysse

Markt

Hierna gaan we naar de markt, dit is hier tot laat op de dag open. Lekker vers fruit, heerlijk!

Lacave - Markt

14 juli 2015 – Geslaagd & Borrel

Ook dit jaar zijn de beestjes weer vollop aanwezig, tot grote vreugde van mijn kinderen. Ze vermaken zich opperbest met alle beestjes.

Chef-Kok Appie

En ook dit jaar werden we weer volop verwend door chef-kok Appie. Op de paar avonden na dat we Appie en Christa mee uit eten namen, werd er prima voor ons gezorgd!

Geslaagd!!

En toen kwam er nog een leuke verrassing. Ik had namelijk mijn laatste jaar voor mijn HBO Associate Degree afgesloten, maar moest nog één cijfer binnen krijgen. Als dit een voldoende was, dan was ik geslaagd en precies de laatste avond van onze vakantie kreeg ik dit cijfer binnen. Zo konden we al proostend onze vakantie afsluiten. Niet dat we de hele week niet geborreld hadden overigens… Het was weer erg gezellig ?.

15 juli 2015 – Terugreis

En dan zit de vakantie (en dit blog) in Lacave in Frankrijk er weer op. Vandaag weer terug naar huis en deze keer op een andere feestdag, namelijk de verjaardag van mijn zoon. We hebben ook deze keer weer flink genoten!