Selecteer een pagina

Blog Spanje – Mallorca 2012

‘Overwinteren op Mallorca’

3 t/m 10 februari 2012

Dit is een blog over wederom een vakantie samen met mijn moeder naar mijn zus op Mallorca (Spanje, 2012), zodat zij met haar man op vakantie kan en wij voor haar op de beesten passen.

3 februari 2012 – Schiphol & Sneeuw

De strengste douanier zat thuis, genaamd Theo. “Geen vloeistoffen in de handbagage!!” En aangezien we een goedkoop ticket met alleen handbagage hadden, betekende dat geen tandpasta, deodorant, parfum, shampoo, etc. in de tas. ”Nog even wat schetsboeken, pastelkrijtjes en potloden in de tas!” zei ik tegen mijn moeder. We waren van plan om net als vorig jaar weer wat creatief te gaan tekenen. “ Nee!!” zei mijn vader, “die potloden zijn gevaarlijke steekwapens!” “Ach, hier valt dat fouilleren wel mee” zegt mijn moeder. “In de gevangenis moet ik vaak op mijn sokken naar binnen om cliënten te mogen bezoeken!”

Eenmaal op Schiphol vonden de douaniers ons denk ik te vrolijk. Al grappend liepen we langs de poortjes en werden er meteen tussenuit gevist! Nou, op mijn sokken ging ik! En dat niet alleen, Ik kreeg een volledige check-up onder mijn voeten, langs mijn ondergoed en bij de beugels in mijn beha. Ze pakten nog net geen handschoentjes voor een inwendig onderzoek…. En natuurlijk kwamen we door de strenge controle heen, de strengste controle hadden we immers thuis al gehad!

Er ligt een dik pak sneeuw op Schiphol.

Dat was onze pech….. De baan moest nog ijsvrij gemaakt worden en het vliegtuig werd grondig gede-iced. Ik vroeg me af of vliegtuigen ook ruitenwissers hadden, aangezien de ramen van het vliegtuig dat binnen gekomen was helemaal wit waren. De piloten hebben vast op de automatische piloot gevlogen. Het levert in ieder geval vertraging op.

Mijn moeder en ik wachten braaf op meer informatie. We durven geen drinken te halen, omdat de poort zomaar ineens open kan gaan. Na een paar uur wachten hadden we toch best dorst. We besluiten toch wat te gaan halen en tot onze grote schrik was de terminal leeg toen we terug kwamen! Gelukkig bleek dat ons vliegtuig naar een andere terminal verplaatst was. Poeh, opluchting. Na een uur of 4 vertraging komt er eindelijk iemand langs met flesjes water, andere vluchten worden geannuleerd, vertraagd en er worden al dinerbonnen uitgedeeld aan andere passagiers, terwijl wij nog hongerig moeten blijven.

Wat een ellende…. Aan de andere kant hebben we nu een ervaring die we nooit meer zullen vergeten. Normaal gesproken weet je nooit wie er in hetzelfde vliegtuig meevliegt. Nu hebben we de professionele Rabobank wielrenploeg leren kennen, de man die 4 dagen in Nederland werkt en elk weekend heen en weer vliegt, het stelletje wat samen een appartement op Mallorca had gekocht en dit aan het opknappen was, de man die nu zijn receptie miste, de drie vrienden die samen op vakantie gingen, de twee vrienden die samen op vakantie gingen en de Engelse dame. Zo veel mensen waarmee je in hetzelfde schuitje zit die je normaal gesproken dus zo voorbij zou lopen.

6,5 uur later (om bijna 22:00 uur) stegen we eindelijk op richting Barcelona! Hongerig, dorstig (we hadden al vanaf 16:00 uur niets meer op) en onzeker of we diezelfde avond nog naar Mallorca konden doorvliegen.

Om 23:45 uur komen we in Barcelona aan. Aangezien het vliegtuig voor 1/3 vol zat met mensen die nog door moesten naar Mallorca, werden we bij de poortjes al apart genomen. Onze namen werden opgenoemd. Ik had wat moeite mijn naam te herkennen, aangezien de Spanjaarden de V uitspreken als B. Toen ze dus al drie keer señorita Ban Belden hadden geroepen en daarna de naam Patricia toch maar probeerden, had dat meer effect.

Zo slecht als het op Schiphol was geregeld, zo goed was het in Barcelona geregeld. We kregen een nieuw ticket, een uitgebreid diner en we werden met een bus naar een hotel gereden om daar te kunnen overnachten. 1:00 uur waren we in het hotel en konden we ons meegekregen dinerpakket eindelijk nuttigen. Mijn moeder reedt daar al netjes met de koffer van één van de twee vakantievrienden weg. Toen hij er achteraan kwam rennen en ik zei “dat mijn moeder een vakantie in flitsende skatebroeken wel zag zitten!”, kregen we te horen “dat hij anders wel hele leuke kleren had, die hij toch liever zelf wilde aantrekken!”

Het was een kort nachtje, want om 7:00 uur zou het vervangende vliegtuig al gaan. Om 5:30 uur werden we al weer netjes met de bus naar het vliegveld gebracht, want we moesten minimaal een uur van tevoren inchecken. Wij hadden nog geluk, het vliegtuig wat na ons uit Amsterdam was gekomen, kreeg pas een vlucht naar Mallorca om 16:00 uur ´s middags!

4 februari 2012 – Mallorca & Palma

Eenmaal op Mallorca werden we door Sandra en Javi opgehaald. We nemen afscheid van het ‘appartement-stel’, de twee vrienden die op vakantie gingen, de drie vrienden die op vakantie gingen en de wielrenploeg die netjes met grote Rabo-bus werd opgehaald.

Op Mallorca had het ook gesneeuwd en dat is iets wat daar heel zeldzaam is! Het had er namelijk al 50 jaar niet meer gesneeuwd en natuurlijk gaat het dan precies sneeuwen als wij daar willen overwinteren. Sandra en Javi hebben geen ruitenkrabber en moesten voor het eerst de ruiten van hun auto krabben. Omdat ze geen ijskrabber hadden, deden ze dit met een theemok, wat resulteerde in een voorruit vol met krassen!!

Het huis is nog steeds prachtig en het is van binnen nu ook nog meer versierd met kunstwerken die Javi gemaakt heeft.

Sandra en Javi gaan morgen pas vroeg op vakantie, dus we hebben nog een dagje met ze samen.  We besluiten gezellig naar Palma te gaan en dat ziet er ’s avonds ook erg knus uit!

5 februari 2012 – El Arenal

Vandaag maar weer even naar El Arenal. Dat blijft ook altijd fijn, even over de boulevard en over het strand.

Daarna weer snel terug naar de hondjes die nu toch ook weer een paar keer per dag uitgelaten moeten worden.

6 februari 2012 – Honden en sneeuw

De honden uitlaten is ook weer een plezier dit jaar. Mijn moeder en ik vroegen ons al af waarom die hondenriem van Skunk toch zo strak ging en niet verstelbaar was. Toen we later ineens een halsband tegen kwamen en zagen dat de riem hieraan vast geklikt kon worden, beseften we onszelf dat we Skunk in het handvat hadden gewurmd. Dat arme beest, hahaha. Het is ook mooi te zien hoe de honden reageren op de sneeuw, dat hebben ze nog nooit meegemaakt! En het heeft nu nog meer gesneeuwd!

Het zijn trouwens niet alleen de honden die geen sneeuw gewend zijn. Het is geweldig om te zien hoe de Spanjaarden hier genieten van de sneeuw!!! Ze zijn het niet gewend en dat zie je, ze genieten er nog intenser van dan de Nederlanders. Een heel veldje met sneeuwbal gooiende schoolkinderen, 3 oude dametjes die heel ondeugend sneeuwballen naar elkaar toe gooien en de vader die zijn zoon uitlegt hoe je een sneeuwbal moet maken. Ik kan daar zo van genieten!!!

7 februari 2012 – Cappuccino

Mijn moeder en ik hebben een vaste gewoonte ontwikkeld. Elke dag gaan we even naar ons vaste barretje voor een heerlijke kop cappuccino met slagroom. Daarna lunchen we daar vaak ook nog even.

We maken ook lange wandelingen door het prachtige landschap. De omgeving van Algaida is echt prachtig in de sneeuw.

Ook het huis en de tuin van Sandra en Javi liggen er prachtig bij in de sneeuw, net als het bos er omheen.

Heerlijk ook die wandelingen! We maken er een creatief pad van met onze voetstappen.

8 februari 2012 – Creativiteit

De boodschappen moeten hier natuurlijk ook gedaan worden en dat is toch wel wat anders dan in Nederland! Wat een giga-grote supermarkten hebben ze hier zeg….

Ik heb deze week de gevaarlijke steekwapens toch gebruikt om lekker te tekenen. Dit jaar heb ik het huisje van Sandra en Javi getekend, het lag zo mooi in de sneeuw.

9 februari 2012 – Kouddd

Sandra en Javi zijn vandaag weer terug gekomen. Het huis was trouwens net als vorig jaar weer heerlijk koud. De wijn was buiten de koelkast net ‘slush puppy’, maar we konden nu wel gebruik maken van een gasbrandertje, gezellig onder de deken. En toch heeft het elke keer wel weer wat, back to basic.

10 februari 2012 – Terug naar huis

Dat was dit blog over mijn vakantiein 2012 naar Mallorca (Spanje) alweer, vandaag weer terug naar huis. Deze week is weer voorbij gevlogen….