Selecteer een pagina

Blog – Frankrijk – Lacave 2012

‘Muzikaal weerzien, kano varen, zwemmen en grotten’

20 t/m 29 augustus 2012

Dit is een blog over mijn reis naar Lacave in Frankrijk in 2012. Dit was een weerzien met goede vrienden van mij die ik jarenlang uit het oog was verloren. Het bleek dat ze zich in Frankrijk hadden gevestigd en hebben mij en mijn kinderen uitgenodigd een keer langs te komen. En zo geschiedde het.

20 augustus 2012 – Heenreis & Hotel

Ik heb me (dankzij een oplettende collega) goed voorbereid door nog even snel wat blaastesten te halen. Die schijn je in Frankrijk verplicht in de auto te moeten hebben. Gelukkig nog op tijd. Ik heb ook een overnachting geboekt in Artenay (Frankrijk). Aangezien ik het hele stuk naar Lacave alleen moest rijden, wat toch een kleine 1.200 kilometer is, leek me dat een handige beslissing. Vandaag beginnen we met onze reis naar het hotel toe. De kinderen vermaken zich opperbest in de auto. Al meeblèrend op Linkin Park worden de hoofdsteunen verkleed en vinden daarmee ook nog gesprekken plaats.

Zo halverwege de middag komen we bij het hotel aan, vrij vroeg dus. We moeten ons hier dan ook de rest van de middag en de avond vermaken. Gelukkig hebben ze hier een speeltuin, waar de kinderen dan ook meteen hun eerste schaafplekken oplopen. In het hotel zit ook een alleenstaande vader met zijn kinderen. De kinderen vermaken zich ook wat met die zoontjes en proberen mij meteen aan de vader te koppelen. Erg aardige man, maar ik zoek mijn eigen partner wel uit ?.

Het AS Hotel - Frankrijk
Frankrijk - Het AS Hotel - De Speeltuin

Natuurlijk moet onze maag ook gevuld worden en vanavond gaan we voor de pizza! We duiken daarna vroeg ons bedje in. Morgen weer een lange en vroege dag.

Frankrijk - Het AS Hotel - Pizza
De bedden van Het AS Hotel - Frankrijk

21 augustus 2012 – Heenreis & Aankomst

Vandaag vroeg uit de veren, de wekker gaat om 6:30 uur. Het zonnetje komt op en we ontbijten in het hotel.

Het AS Hotel - Frankrijk

Halverwege de middag komen we aan in Lacave bij mijn vrienden Appie en Christa. Wat wonen ze hier heerlijk zeg! Wat een prachtige omgeving!

De omgeving van Lacave

Natuurlijk moet er even bijgekletst worden. Ik heb Appie en Christa al ongeveer 15 jaar niet meer gezien. Dankzij Facebook kregen we weer contact. Ook deze dag sluiten we af met pizza!!

22 augustus 2012 – Rondom het huis met zwembad

Vandaag verkennen we de omgeving rondom het huis van Appie en Christa wat.

De omgeving van Lacave

Appie en Christa zijn echte dierenliefhebbers en dat komt voor Guido natuurlijk helemaal geweldig uit. Hij vermaakt zich opperbest met alle beestjes daar.

En wat de kinderen nog het meest leuke vonden, was natuurlijk het zwembad dat vlakbij Appie en Christa hun huis ligt. Appie beheert dit zwembad en daarom mogen wij daar ook (wel onder toezicht van Appie of Christa) heerlijk in zwemmen.

23 augustus 2012 – Grotten van Lacave

Lacave heeft prachtige grotten. Vandaag staan deze grotten op het programma. Je gaat met een treintje door een ondergrondse gang heen om daarna in deze prachtige grotten uit te komen:

De grotten van Lacave

24 augustus 2012 – Quercyland

De kinderen zijn dol op het zwembad bij het huisje van Appie en Christa. Echte waterratten zijn het. Nu moeten Appie en Christa gewoon werken en kunnen daardoor niet steeds mee om toezicht te houden. Onderweg had ik een mooi zwembad gezien in Souillac, namelijk Quercyland. Ik besluit om de kinderen hier mee naartoe te nemen. Erg leuk zwembad!

Souillac - Quercyland

25 augustus 2012 – Studio van Peter

We komen er achter dat er nog meer ‘Leerdammers’ in Lacave vertoeven. Ik heb namelijk 5 jaar lang in Leerdam gewoond en daar dus ook Appie en Christa leren kennen vroeger. Een andere Leerdammer die een vakantiehuisje in Lacave heeft, is Peter Schoemaker. Toevallig was hij net in Lacave toen wij er ook waren en we spreken af om een keer langs te komen. Hij heeft een prachtig huis langs een berg gebouwd met een uitkijkpunt er bij. Schitterend!

De grotten van Lacave

Peter componeert en zingt ook. Hij heeft een studio in zijn vakantiewoning en daar vertoeven we die middag. De kinderen maken heerlijk muziek en ik zing een nummer in dat Peter al een tijdje op de plank had liggen. Supergezellig allemaal.

26 augustus 2012 – Kanovaren, Cabriorit en Chapelle Saint Marie

Vandaag een druk dagje, we beginnen met een kanotocht. Ik weet niet meer precies tot waar we hebben gevaren, maar ik ben in Souillac opgestapt. De kinderen vonden dit helemaal geweldig! We komen nog een man tegen die daar met zijn zoon kanode. Wij maken een foto van hen en zij maken er een van ons. Deze foto’s zijn na de vakantie via de mail uitgewisseld.

Roeien over de Dordogne

Als we weer terug lopen naar de auto, komen we Peter ineens tegen in zijn cabrio. De kids vinden de auto helemaal geweldig en wilden graag een ritje in de cabrio. Aangezien we naar Chapelle Saint Marie willen, maar niet helemaal goed weten waar we dan heen moeten, wijst Peter ons de weg. De kids mogen mee in de cabrio.

Peter zet ons af bij het punt waar we de auto neer kunnen zetten en onze wandeltocht naar boven naar Chapelle Saint Marie kunnen beginnen. We klimmen tussen de lianen naar boven toe.

Wandeling naar Chapelle de Saint Marie

Bovenop de berg bij Chapelle Saint Marie mogen we de klok luiden. Dat vinden de kids natuurlijk helemaal geweldig. Dit wordt dan ook meerdere keren achter elkaar gedaan, de klok is in het hele dal te horen.

27 augustus 2012 – Reünie

Vandaag een heerlijk rustdagje, een beetje zwemmen in het zwembad. Niet alleen Appie en Christa zijn trouwens naar Lacave geëmigreerd. We komen er achter dat een andere Leerdammer, Willem Horsman, ook naar Lacave geëmigreerd is. Met Willem heb ik heel wat karaoke-uurtjes doorgebracht toen ik nog in Leerdam woonde. Appie maakt er een soort van reünie van, want hij nodigt zowel Willem als Peter uit voor een gezellige borrelavond. Zo borrelen we (niet alleen vanavond) gezellig de avond weg, waarbij zoveel herinneringen naar boven gehaald worden. Erg gezellig!

28 augustus 2012 – Terugreis

Aan alle mooie dingen komt een einde, zo ook aan deze vakantie. Het werd nog wel even spannend, want na het inladen van de auto kon ik de autosleutel niet meer vinden. We waren nog even naar Cremoux geweest, een restaurant waar we ook veel geborreld hebben. Kim is zelfs met Appie die route terug gelopen om te zien of de sleutels daar ergens lagen. Nergens te vinden! Wij ondertussen het hele huis van Appie en Christa door. Ook daar waren ze nergens te vinden. Gelukkig had ik nog een reserve autosleutel in mijn tas zitten, waardoor we toch naar huis konden gaan.

Lacave - Chapelle de Saint Marie

Ook dit keer hadden we een overnachting geboekt in hetzelfde hotel als die van de heenreis. Nu werd het buffet aangedaan, waarbij de kinderen toch een lichte voorkeur hadden voor de toetjes. Ach, het is niet zo vaak vakantie.

29 augustus 2012 – Aankomst thuis

De dag erna gaan we weer vroeg naar huis. Eenmaal thuis kom ik bij het leeghalen van de auto erachter dat mijn sleutels in de kofferbak half onder een sporttas liggen. Deze zijn dus in Frankrijk bij het inladen van de auto uit mijn jas gevallen, zo de kofferbak in. Wat hebben we hier naar gezocht!! Ik ben blij dat ik ze in ieder geval weer terug heb gevonden.

En dat was de vakantie en dit blog alweer over mijn bezoek in 2012 aan Lacave in Frankrijk. Mijn eerste vakantie alleen met de kinderen. Het was wel wat spannender dan normaal, zeker alleen onderweg in een ander land, maar we hebben genoten! En helemaal alleen was ik niet eigenlijk, want onderweg kwam ik nog vele bekenden tegen die me de groeten deden in het buitenland.