Selecteer een pagina

Blog – Italië – Toscane

Rondreizen, pasta en heel veel kerken

September/Oktober 2011

Italië – Toscane – Pisa

In 2011 heb ik een rondreis met een outdoorcamper gemaakt door Toscane in Italië. Dit had ik geboekt via Cirkel, het werd verzorgd door outdoorcamper.nl. We landden op vliegveld Pisa waar we werden opgepikt. Deze organisatie (eigenlijk 1 man) had een oude Noorse lijnbus helemaal omgebouwd tot outdoorcamper met een hele constructie bovenop het dak waar de tentjes als schelpjes uitgeklapt konden worden. Binnenin was het eigenlijk nog steeds gewoon een bus met alleen een soort van salontafel in het midden gemaakt om gezellig samen te kunnen zitten. Achter de bus werd een grote kar meegetrokken waarin alle koffers, bijzettentjes en overig kampeergerei werd mee vervoerd.

Outdoorcamper

Met deze bus trokken we dus van camping naar camping waar we dan 1 of 2 nachten per camping verbleven. Vanaf deze camping gingen we dan meestal met openbaar vervoer of met een busje van de camping de activiteit en/of bezienswaardigheid, die die dag op het programma stond, beleven. Dit is echt een enorm leuke manier om een rondreis te maken en tegelijkertijd te kamperen. Leuk was ook dat deze bus nogal wat bekijks trok en leuke reacties en gesprekken voortbracht. Nadat we afgehaald waren van het vliegveld in Pisa reden we met de outdoorcamper door naar de eerste camping in de buurt van het plaatsje Deiva Marina. Dit zou fungeren als uitvalsbasis voor de eerste activiteiten van onze rondreis.

25 september 2011 – Cinque Terre

De dag na aankomst gingen we onderweg voor een bezoek aan de Cinque Terre in het gelijknamige Nationaal park. Het bestaat uit 5 dorpjes, te weten Monterosso al Mare, Vernazza, Corniglia, Manarola en Riomaggiore. Het staat sinds 1997 op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. Er loopt een wandelpad die de 5 dorpjes met elkaar verbindt die wij gingen lopen deze dag. Het eerste stuk is een behoorlijk pittige klim naar boven, waarbij de hoge luchtvochtigheid van die dag geen bijdrage leverde aan het gemaksniveau. Dit was flink zweten.

Wandelpad

Verderop werd het wandelpad gelukkig wel vlakker en dus ook makkelijker. Doordat je af en toe ook flink moest dalen via allerlei trappen, speelde bij mij een oude knieblessure op, waardoor ik bij het 3e dorpje even moest afhaken. Gelukkig loopt er ook een spoorlijn die de dorpen verbindt, waardoor ik wel verder kon met de tocht. Bij het 4e dorpje kon ik wandelend weer aansluiting zoeken bij de groep.

Tijdens deze wandeling kwamen we prachtige vergezichten tegen. De gehele route ligt aan de kust. Onderweg kwamen we ook over de Via dell’Amore, het liefdespad van Riomaggiore naar Manarola. Opvallend hier zijn de hekken die vol hangen met slotjes. Dit zijn dan liefdesverklaringen van stelletjes die hierlangs zijn gewandeld. Wanneer je hier een slotje met je namen ophangt schijnt het allemaal goed te komen met je relatie. Tja…

Die avond werd de eerste dag gezellig met een bbq bij de outdoorcamper nabesproken. De boel rondom de camper werd wat opgeleukt met wat sfeerverlichting. Dat was ook wel nodig op een verder toch wel rustige en donkere camping. Regelmatig kwamen de mensen van de camping even langs om te vragen of het wat rustiger kon. Het was kennelijk een camping bedoeld voor rust, want zelfs onze manier van potten en pannen afwassen in de gemeenschappelijke wasbak zorgde voor wat irritatie bij de medewerkers. Gelukkig stonden we maar één nacht op deze camping.

26 september 2011 – Deiva Marina – Florence

De volgende dag werd de hele boel weer opgebroken en ingeladen en gingen we onderweg naar de volgende camping in de buurt van Florence. Het bezoek aan deze stad was het volgende onderdeel in de rondreis. Deze dag zijn we niet naar Florence zelf geweest, maar bleven we op de camping om de boel weer op te zetten, na te genieten van de Cinque Terre en op de camping te genieten van het mooie weer en de uitzichten.

27 september 2011 – Florence

Deze dag gingen we dus naar Florence. Het is de hoofdstad van de regio Toscane en ligt aan de rivier de Arno. Het geldt als de bakermat van de renaissanse en is daarmee één van de bekenste cultuursteden van Italië en Europa. Het wemelt hier dan ook van de kerken, bruggen, paleizen, pleinen en musea. De één werkelijk nog mooier en indrukwekkender dan de ander. Zoals gebruikelijk bij deze rondreis gingen we weer met het openbaar vervoer vanaf de camping naar deze prachtige stad.

Aankomst

Aangekomen op het station zie we de Basiliek di Santa Maria Novella, een kerk gelegen tegenover dit station waaraan het ook zijn naam ontleent. Chronologisch gezien is het de eerste grote basiliek in Florence en is het de belangrijkste Dominicaanse kerk van de stad. Deze kerk met het aangrenzende klooster en de kapittelzaal bevatten vele kunstschatten en grafmonumenten. Vooral beroemd zijn fresco’s van vroegere meesters. Ze werden gefinancierd door de belangrijkste Florentijnse families, die zich op gewijde grond voor grafkapellen verzekerden.

Vanaf het station trokken we de stad Florence in. Eén van de eerste gebouwen die we troffen was de Duomo de Florence. Dit is de kathedrale basiliek en het dominerende symbool van de Italiaanse stad. Het is de op drie na grootste kathedraal van Europa.

Binnenin is hij minstens zo indrukwekkend als de buitenkant.

Via een aantal heel nauwe trappen konden we ook helemaal naar boven toe. Ondertussen werd door een gids verteld hoe dit hele bouwwerk tot stand was gekomen. Veel gebeurde in die tijd met dwangarbeid en slavernij. Beetje luguber was wel de anekdote dat ten tijde van de bouw er zich dagelijks meerdere werkers naar beneden stortten om zichzelf zo te verlossen van hun zware miserabele leven als slaaf of dwangarbeider. Maar het moet gezegd, het uitzicht over Florence is schitterend.

Hierna trokken we verder de stad in waar we bij diverse kerken langskwamen. Hieronder zie je o.a. wat foto’s van de Basilica Santa Croce en de Parochiekerk San Lorenzo van de Medici.

Onze tocht door Florence leidde ons ook naar het Palazzo Vecchio. Dit is jarenlang het belangrijkste overheidsgebouw van Florence geweest. Tegenwoordig is het een museum waar onder andere de werken van Donatello te bewonderen zijn. Ook schijnt het dodenmasker van Dante hier te liggen. Vanwege tijdgebrek zijn we niet naar binnen geweest. Het ligt aan het Piazza della Signoria. Hier zijn vele beelden te bewonderen waaronder een replica van het beeld van David van Michelangelo.

Verder kom je hier onder andere Neptunus tegen, met zijn eigen fontein.

Tussen allerlei beelden zie je onder andere ook nog Perseus met het hoofd van Medusa.

En de Marzocco Leeuw.

Vervolgens kwamen we aan bij de Ponte Vecchio. Dit is een beroemde middeleeuwse brug over de rivier de Arno. Waar deze brug vooral bekend om is zijn de winkeltjes die zich erop bevinden. Dit zijn veelal juweliers.

De avond van deze dag hebben we ook in Florence doorgebracht. Onze reisleider kende er nog een vriendin van vroeger die er tegenwoordig een klein bloemenzaakje runde. Deze dame heeft ons die avond nog een kleine rondleiding gegeven in het uitgaanscentrum waar we ook zijn gaan eten. Helaas heb ik hier geen foto’s van gemaakt. Daarna met zo’n beetje de laatste trein en bus terug naar de camping.

28 september 2011 – Florence – Siena – Elba

Vandaag verlaten we de camping nabij Florence en gaan we via Siena naar het eiland Elba. In deze hoofdstad van de gelijknamige provincie hebben we een aantal uurtjes de tijd om het goed bewaarde middeleeuwse stadsbeeld te bewonderen. Je waant je hier echt enkele honderden jaren terug in de tijd. Prachtige pleinen omringd met de best bewaard gebleven paleizen en musea. Onder andere zie je de kenmerkende Duomo van Siena.

Ook het schelpvormige Piazza del Campo is schitterend. Het is gelegen in het centrum van Siena. Het plein staat wereldwijd bekend om zijn schoonheid en stedenbouwkundig architectonische zuiverheid en wordt daarom beschouwd als een van Europa’s mooiste middeleeuwse pleinen. Veel middeleeuwse straatjes komen uit op het plein.

Op het laagste punt van het plein staan het Palazzo Pubblico, stadhuis en museum en de Torre del Mangia. Hier tegenover ligt een openbare fontein: de Fonte Gaia (‘fontein van de vreugde’). Deze fontein is het eindpunt van meer dan 30 km aan wateraanvoer via ondergrondse kanalen en aquaducten.

Wat ik me nog herinner is dat de bus ergens aan de buitenkant van de stad moest parkeren. Via een soort sluiproute kwamen we de stad in, volgens mij nog via een roltrap. Ik vond dit ook nogal een onlogische plek om zoiets te hebben. Het zal wel onderdeel van een winkelcentrum zijn geweest. Terug moesten we via diezelfde route. Dit zijn nog twee foto’s van die route in en uit Siena.

Na het bezoek aan Siena ging de tocht verder naar Piombino, waar we met de ferry de oversteek maken naar het eiland Elba, de parel in de Tyrheense zee en hoofdeiland van de Toscaanse Archipel. Het hele eiland is een Nationaal Park, met vele authentieke dorpjes. Bij velen zal het meer bekend zijn als het eiland waar Napoleon Bonaparte naartoe verbannen werd. Bij aankomst kon je vanaf de ferry al één van zijn toenmalige woningen zien liggen. De 2 woningen die Napoleon daar had zijn tegenwoordig musea.

29 september 2011 – Elba

De outdoorcamper werd deze keer geparkeerd op een camping nabij de plaats Marina di Campo. Het bijbehorende strand, zo’n 1400 meter lang, lag mooi op steenworpafstand van deze camping. Echt een schitterend mooi strand met ook voldoende eettentjes en dergelijke, zonder dat het storend was. Heel leuk was de marskramer die dagelijks met zijn ventkar langs kwam om frisse versnaperingen te verkopen die hij half zingend liep aan te prijzen. Minder leuk zijn de “zwarte” strandverkopers die je de hele dag lastig vallen met het willen verkopen van handdoeken, zonnebrillen, horloges, thaise massages en ga zo maar door.

Kanovaren

Deze eerste dag op Elba zijn we in de middag nog gaan kanovaren. Leuke ervaring, maar het bleek toch heel lastig om zo’n kano de goede kant op te krijgen. Vooral als de stuurman achterin het richtingsgevoel van een baksteen heeft. En dan komt de open zee toch plotseling heel dichtbij. Daarna uiteraard even nababbelen, naborrelen en eten bij de Outdoorcamper.

30 september 2011 – Elba

Deze dag was een vrije dag op Elba. Optioneel kon je nog gaan mountainbiken of het hoogste punt van het eiland beklimmen, de Monte Capanne. Aangezien mijn oude knieblessure nog steeds nawerkte koos ik ervoor om samen met een paar anderen van de groep deze dag relaxend op het strand door te brengen. In de middag zijn we al wandelend via het strand naar het dorp Marina di Campo gegaan om te verkennen.

En uiteraard een terrasje mee te pakken.

1 oktober 2011 – Elba – Pisa

Alweer de laatste dag van deze rondreis. Vandaag gaan we héél vroeg op om met de ferry terug te varen naar het vaste land. We werden teruggebracht naar de haven in een oude Amerikaanse schoolbus die voorbestemd was om net zo verbouwd te worden als de Noorse lijnbus die nu als outdoorcamper door Italië toert. Bij aankomst in Piombino werden we ook met diezelfde schoolbus afgeleverd bij het vliegveld van Pisa. Ook dit vervoersmiddel trok weer de nodige aandacht. Goede marketingtruc tegelijkertijd.

Pisa

Tijd om Pisa nog in te gaan was er helaas niet. Dus de scheve toren nog niet kunnen zien. Dit is mij echter wel gelukt in de aansluitende rondreis met dezelfde camper door Midden-Italië die ik in 2012 zou gaan maken. Voor nu, was dit een schitterende rondreis door Toscane, met als uitstapje Elba, met een vervoersmiddel wat je niet gauw weer tegen zult komen. Zeker een aanrader om op deze manier een land en/of streek te verkennen en leren kennen.

De ferry waarmee we weer naar het vasteland van Italië werden gebracht.

Met de schoolbus aangekomen op de parkeerplaats van het vliegveld.