Selecteer een pagina

Blog – Spanje- Catalonië

Beleef en proef Catalonië

Mei 2016

In 2016 ben ik op vakantie geweest met een groepsreis naar de streek Catalonië in Spanje, dit is een blog over deze vakantie. Onze uitvalsbasis was een hotel in de badplaats Malgrat de Mar.

Malgrat de Mar

Malgrat de Mar ligt aan de boulevard, wat naar mijn idee ook de plek is waar het allemaal gebeurd. En natuurlijk de lange stranden er recht tegenover. Achter de boulevard het dorp inwandelen gaf direct het gevoel van een slaperig buitenwijkje.

Bij navraag blijkt deze plaats toch best wel over wat cultuur en historie te beschikken, echter zat dit niet in ons reisprogramma. En dat zat ook dusdanig vol dat we er ook niet echt aan toe kwamen om in de avond nog wat te ontdekken. Meestal vrij laat terug van een excursie, eten en dan nog wat naborrelen in het hotel waar de meeste avonden wel entertainment was, dus veel motivatie om dan nog de achterliggende stad te ontdekken was er niet.

9 mei 2016 – Malgrat de Mar + Aioli workshop

De dag na aankomst stond er een fietstocht langs de kust op het programma. Na een bescheiden wandeling kwamen we aan bij het fietsverhuurbedrijf waar we allemaal een fiets konden uitzoeken. Daar de keuze niet zo groot meer was kwam ik terecht op een mountainbike. Geen aanrader om twintig kilometer op te fietsen met zo’n knoerhard zadel.

Buiten dat was de tocht wel mooi, het weer zat die dag echter nog niet mee. Gelukkig begon het pas echt serieus te plensen tijdens de eerst pauze. We zaten net binnen toen de hemelsluizen opengingen. Daarna, bij een nogal stevige wind, werd de plaatselijke haven met rotspartijen bekeken en beklommen voordat de tocht verder ging.

Na deze fietstocht kregen we bij terugkomst in het hotel een workshop Aioli maken. Leuk om te doen en ik kan me nog herinneren dat de Aioli pas goed was wanneer de roerstaaf rechtop in de saus kon blijven staan. Dit is volgens mij de meeste deelnemers wel gelukt. Als je eenmaal weet hoe het moet dan valt het eigenlijk best wel mee.

10 mei 2016 – Hostalric Castillo + kookshop Paëlla

Vandaag gaat de trip naar het plaatsje Hostalric waar we het kasteel gaan bezoeken. Het is een militair fort gebouwd op oneffen terrein. Het terrein volgt een systeem van bastions en daarom vind je hier de typische verdedigingselementen van die periode zoals de binnenvertrekken, grachten, buitenwerken en overdekte paden.

Grappig was wel dat we via een klein deurtje met trappetje het kasteel binnenkwamen. Hier kwamen we in een ruimte met een maquette. Wanneer we hier weer uitkwamen bevonden we ons in het kasteel zelf.

Doordat we via die vreemde ingang binnenkwamen en het feit dat er verder echt niemand was, leek het net alsof we er illigaal aanwezig waren. Dit zal ook wel zijn geweest omdat we behoorlijk vroeg in het seizoen zaten en het die dag ook nog wat bewolkt en frisjes was. Maar hierdoor kon je wel veel mooie foto’s maken. En het uitzicht was ook schitterend.

Na het bezoek aan het kasteel gingen we het plaatsje zelf bezoeken, eerst even een bakkie op een terras en dan weer verder.

Uiteindelijk kwamen we zo aan bij het restaurant waar we de kookworkshop Paëlla zouden gaan volgen. We werden in groepjes van drie aan een bakplaat gezet om zo stapsgewijs onze eigen Paëlla te gaan maken. Natuurlijk om later zelf op te eten, want dit was ook gelijk de lunch voor die dag. Ik moet zeggen, het smaakte wat mij betreft allemaal prima.

Na de groepsfoto, die later nog in een reisgids terug te vinden was, gingen we verder op pad om de plaats Hostalric zelf verder te verkennen.

Er bleek ook een soort van bloemfeest gaande te zijn. Door de hele stad waren allerlei versieringen met bloemstukken en allerlei andere creaties. Leuk om te zien, je liep af en toe gewoon bij mensen door de tuin en zelfs door het huis om alles te kunnen bekijken.

Leuke aanrader is om de over de stadsmuur te wandelen. Hierbij krijg je een prachtig overzicht van de stad en de omgeving.

11 mei 2016 – Barcelona

Vandaag naar Barcelona! Toch wel een beetje het hoogtepunt van deze reis. Helaas staat er maar één dag voor in het programma, wat uiteraard veel te weinig is. Toch maar proberen zoveel mogelijk te zien en te bekijken. In de ochtend vroeg weg en zo laat mogelijk weer terug. Het hele gebeuren ging per touringcar. Zodoende kwamen we goed op alle hotspots. Als eerste stapten we uit in de buurt van de Sagrada Familia. Via het Parc de la Siutadella liepen we daar naartoe. In dit park vind je de Carro de la Aurora Fontein.

Nadat we deze fontein en het park bewonderd hebben, gaat de wandeling verder naar de Sagrada Familia. Dit is een basiliek in aanbouw naar een ontwerp van de architect Antoni Gaudi. De bouw is al begonnen in 1882! Iedereen die een beetje bekend is met dit immense bouwwerk weet dat je eerst een poosje met open mond staat te kijken. Wat een gigantisch ding zeg!

Ondanks het feit dat het eigenlijk constant in de steigers staat en er enorme kranen omheen staan, is het prachtig om te bekijken. Er is helaas geen tijd om naar binnen te gaan, de dag is te kort en de rij is véél te lang. Wel krijgen we de tijd om er helemaal omheen te lopen om zo van alle kanten foto’s te maken en het in je op te nemen hoe groot het gebouw is.

Hierna werden we door de touringcar opgepikt en werden we naar het Parc de Montjuïc gereden. Dit is een heuvel met op de top een fort, Castell de Montjuïc, en eromheen een groot park. Helaas door tijdgebrek heb ik hier helemaal geen foto’s van. Kennelijk te druk met een paar goede foto’s krijgen van het schitterende uitzicht over de stad Barcelona. Hier zien we ook het Sardana Dance standbeeld. Dit is een standbeeld ter ere van de meest bekende volksdans in Catalonië.

Vrij snel werd de tocht weer hervat. We reden weer terug de stad in waar we werden overgedragen aan twee jonge meiden uit Nederland die in Barcelona woonden en ons verder gingen gidsen. Eerst werd er nog een stuk gewandeld door de stad en gingen we onderweg nog even tapas eten. Zodoende kwamen we de Placa Reial tegen, één van de mooiste pleinen van de stad.

Ook kwamen we langs bij het Palau de la Generalitat. Dit is een middeleeuws gebouwencomplex in de binnenstad van Barcelona, waarin de uitvoerende macht van de Spaanse autonome gemeenschap Catalonië zetelt, de Generalitat de Catalunya. De voorkant van het gebouw bevindt zich aan de Plaça de Sant Jaume, tegenover het stadhuis van Barcelona.

Tijdens de wandeling kwamen we ook het Palau de la Música Catalana tegen. Dit is een concertgebouw in Barcelona dat werd ontworpen door Lluís Domènech i Montaner, een van de architecten die aan de basis stonden van het Catalaans modernisme.
 Hierna splitste de groep zich op in een deel die wandelend de, ik meen, Joodse Wijk ging bekijken, en een deel die fietsend Barcelona zo veel mogelijk ging verkennen. Ik koos voor de laatste optie. De gidsdame in kwestie bleek een ondernemend typje te zijn, de fietsverhuur was haar eigen bedrijfje. Ik moet zeggen, fietsen is een ideale manier om op een ontspannen manier toch heel veel van een stad te kunnen zien. Zeker een aanrader.
Al fietsend kwamen we onder andere langs bij de haven waar Columbus op een pilaar staat te wijzen, zien we een kabelbaantoren, het gebouw van het voormalig havenbedrijf, het W – Vela Hotel en de gouden vis van architect Frank Gehry, symbool voor de Olympische Spelen die er zijn gehouden in 1992.

Weer verder fietsend kwamen we vervolgens bij de Arc de Triomf uit. Dit is een rode bakstenen triomfboog in Neo-Moorse stijl, ontworpen door architect Josep Vilaseca i Casanovas. Een heel mooi en indrukwekkend bouwwerk. Minstens zo indrukwekkend is de hele lange “oprit” naar de Arc toe. Of er vanaf, net hoe je het bekijkt. Dit was tegelijkertijd ook het laatste wat we bekeken als onderdeel van de fietstocht. Nadat we de fietsen weer hadden ingeleverd liepen we nog even door Barcelona terug naar het ontmoetingspunt voor de touringcar.

Onderweg naar de touringcar kwamen we nog de kerk Santa Maria del Mar tegen. Dit is een kerk gelegen in de wijk La Ribera. Ondanks dat het al laat in de middag/avond was, toch nog gauw even naar binnen geglipt om nog wat foto’s te maken. Zoals bijna alles in Barcelona, ook zeer indrukwekkend. Na dit bezoekje toch snel terug naar de touringcar om terug te rijden naar het hotel. Zeer geslaagde, indrukwekkende en schitterende dag in het mooie Barcelona. We hebben daar nog lang alles niet gezien dus ik zal er zeker nog een keertje naar terug moeten keren.

12 mei 2016 – St. Pol de Mar – Callela + Hamproeverij

Deze dag gingen we met het treintje naar St. Pol de Mar om van daaruit een strandwandeling te maken naar Callela. Hier zouden we een hamproeverij gaan krijgen in een delicatessenzaak. De Jambon Iberico, de spaanse ham is de specialiteit van de streek die hier verkocht wordt. Het maken van deze ham is een specialiteit op zich. We kregen een hele uitleg over de traditie van deze ham, inclusief het snijden ervan, wat een hele kunst blijkt te zijn. Naast deze ham hebben we nog allerlei andere lekkernijen uit de streek mogen proeven, met de gepaste dranken erbij natuurlijk.

De wandeling naar Callela was direct een mooie gelegenheid om ook van de natuur te genieten. Via allerlei trappen, zandpaden en af en toe een sluiproute door wat riet kwamen we uiteindelijk in Callela aan. Dit was op zich al de moeite waard, los van de hamproeverij die ons nog te wachten stond.

Eénmaal aangekomen in de delicatessenzaak was het duidelijk dat de gastvrouw in kwestie niet van half werk hield. De tafel was al volop gedekt met allerlei lekkernijen en onder het genot van dit alles werd in geuren en kleuren uit de doeken gedaan wat we allemaal moesten weten over hun geliefde ham. Het moet gezegd worden dat alles meer dan prima smaakte.

Na deze culinaire belevenis namen we het treintje terug naar ons hotel in Malgrat de Mar.

13 mei 2016 – Montnegre Natural Park

Vandaag staat er geen culinair gebeuren op het programma, maar natuur. We gaan een wandeling maken in het natuurpark Montnegre. Het doel is een kerkje wat middenin het park staat. Dit is ook direct het meest pittige gedeelte, want het gaat merendeels bergopwaarts. Eenmaal bij het kerkje aangekomen, maken het uitzicht en het kerkje zelf weer veel goed. Er wacht ons daar een kleine lunch met de nodige verkoelende drankjes. Na een klein half uurtje gaat de tocht verder het park in.

Het tweede gedeelte van de wandeling is iets makkelijker, want we gaan weer naar beneden, al slingerend tussen de bomen door via een gangpad genietend van de natuur. Dit pad is duidelijk vaker gebruikt als route door dit park, maar is ondanks dat af en toe best wel steil en de struiken staan er nauw op. Dit geeft wel een beetje het idee dat je aan het hiken bent door de natuur.

Eénmaal beneden aangekomen wachtte ons een aangename verrassing. Er stond een soort van boemeltreintje klaar om ons terug te brengen naar het beginpunt in het park, waar we door de reisorganisatie werden opgepikt om ons terug te brengen naar het hotel. Leuke dag en lekker genieten van natuur.

14 mei 2016 – Blanes, Marimurtra Botanische Tuinen + Afscheidsdiner

Deze dag stond in het programma als vrije dag. Een aantal van de groep koos ervoor deze door te brengen op het strand of bij het zwembad van het hotel. Een ander deel van de groep ging de Marimurtra Botanische Tuinen in Blanes bezoeken.

Die avond kregen we van de organisatie een afscheidsdiner aangeboden in een strandtent in Malgrat de Mar. Lekker, leuk en gezellig nakeuvelen over de afgelopen dagen.

15 mei 2016 – Canet de Mar – Terugreis

Laatste dag van de vakantie! Vandaag vliegen we terug naar Nederland. Omdat de vlucht pas laat in de avond is, geeft onze reisleidster de tip om nog even naar Canet de Mar te gaan. Daar kunnen we nog wat mooie gebouwen zien van de bekende Spaanse architect, Lluis Domenech-i-Montaner. Velen hadden hier geen zin meer in en zij zijn de hele dag bij het hotel blijven hangen. Met de reisleidster en nog een paar anderen zijn wij wel met het treintje naar Canet de Mar gegaan. Goede tip van de reisleidster want ook hier troffen we nog een aantal prachtige gebouwen aan.

Bij terugkomst in ons hotel werd er nog voor de laatste keer samen gegeten, er werden wat cadeautjes aan de reisleidsters overhandigd en er werd nog een laatste borrel gedronken en getoast op de leuke week. Daarna was het toch echt de bus in richting vliegveld. Zeer geslaagde, goed georganiseerde reis! Op naar de volgende.