Selecteer een pagina

Blog – Spanje – Andalusië

Paleizen, witte huisjes en aapjes

November 2016

In 2016 ben ik op vakantie geweest met een groepsreis naar de streek Andalusië in Spanje, dit is een blog over deze vakantie.

La Cala de Mijas

Het hotel waar we tijdens deze reis verbleven, vinden we in de plaats La Cala de Mijas. Vanuit hier werden steeds dagexcursies gemaakt. Helaas, ben ik de foto’s van de eerste twee dagen kwijtgeraakt. Deze zijn waarschijnlijk verloren gegaan tijdens het opschonen van mijn telefoon. Gelukkig maakte ik toen ook nog foto’s met een digitale camera.

11 november 2016 – Ronda – Jerez de la Frontera

Van deze dag heb ik helaas dus geen foto’s, maar vandaag zijn we naar het schilderachtige Ronda geweest, een stad die dankzij zijn hoge ligging één van de laatste steden was waar de moren het voor het zeggen hadden. Slenterend door de nauwe klinkerstraten zie je veel meer Moorse bouwkunst. Veruit de bekendste bezienswaardigheid is het beroemde Puente Nuevo, een 18e-eeuwse bouwwerk dat de 100 meter diepe kloof tussen de oude en de nieuwe stad overbrugt. Er loopt een pad een stuk de kloof in, maar onthoudt… alles wat je omlaag gaat, moet je ook weer terug omhoog lopen. Je kunt hier bij diverse restaurantjes wat eten en drinken. Het geeft ook het beste uitzicht op de brug en de kloof.

Na het bezoek aan Ronda ging de dagtrip verder naar Jerez de la Frontera, beroemd vanwege de paardendressuur, de vurige flamencodans die in deze omgeving is ontstaan en natuurlijk de sherry. We hebben daar een bezoek en rondleiding gekregen in één van de authentieke lokale bodega’s.

12 november 2016 – Sevilla

Vandaag gaat de tocht naar de stad Sevilla, waarvan dus ook geen foto’s, helaas. Deze stad werd gesticht door Julius Caesar en ook deze stad werd overheerst door de moren. Het is een schitterende stad met tal van bezienswaardigheden zoals het Maria Luisa Park, Plaza de España, de Joodse Wijk Santa Cruz met de Santa Maria kathedraal met de Giralda en het Real Alcázar. Zeker de moeite waard.

13 november 2016 – Gibraltar

Vandaag gaan we naar Gibraltar. Dit is bij de meesten wel bekend denk ik, niet in de laatste plaats door de apen op de rots van Gibraltar. Heel vroeg in de bus erheen. Grappig dat je dus echt door een soort van grenscontrole gaat en dan eigenlijk op Engels grondgebied staat.

Wanneer je geen zin hebt om helemaal naar boven te lopen of de kabelbaan te gebruiken, dan kun je je met (redelijk gammele) busjes naar boven laten brengen. Hier hebben we dan ook gebruik van gemaakt. Een ervaring op zich, want deze busjes raggen dan ook vol gas door de nauwe weggetjes en steegjes naar boven en weer terug. Hierboven konden we dan genieten van het uitzicht en ook de berberapen waar Gibraltar toch wel om bekend staat.

De apen zijn uiteraard totaal gewend aan touristen en dat heeft tot gevolg dat dus ook veel mensen met ze op de foto willen. Dit maakt het hele gebeuren soms hilarisch, maar meestal een beetje sneu.

Vervolgens hebben we hierboven ook de Saint Michael’s Cave bezocht. Dit zijn grotten met een gangenstelstel tot ca. 60 meter diep. Het wordt gebruikt als een auditorium voor diverse soorten concerten en optredens.

Na dit bezoek aan de rots van Gibraltar gingen we dus met diezelfde gammele busjes weer naar beneden. Hier kregen we een lunch en er was nog wat tijd over om lekker taxfree te kunnen shoppen. Daarna weer in de touringcar terug naar ons hotel. Leuke en interessante dag.

14 november 2016 – Málaga

Vandaag staat een bezoek aan de stad Málaga op het programma. De wandelschoenen kunnen aan vandaag, want we gaan al lopend door de stad diverse bezienswaardigheden bezoeken. Bij sommigen hiervan mag je zo naar binnen, maar er zijn er ook die altijd met een gecertificeerde gids gedaan moeten worden. Eén van de bezienswaardigheden is de Iglesia de San Juan Bautista, vertaald de kerk van Johannes de Doper. Deze kerk is oorspronkelijk in Gotische stijl gebouwd, later zijn er Moorse invloeden bijgekomen en nog wat later zijn er Barokke invloeden bijgebouwd. Dit geeft de kerk een prachtige bijzondere uitstraling en dus zeker de moeite van het bezoeken waard. Zowel de buitenkant als de binnenkant.

Een andere schitterende kerk om te bezoeken is de Iglesia Sagrado Corazón. Deze kerk schijnt zeer populair te zijn bij bruidsparen.

Vervolgens leidde de wandeling ons naar de Kathedraal van Málaga. Volgens mij is dit een locatie die dus verplicht met gids bezocht moest worden. Ook hier is het genieten van het schitterende bouwwerk. Het is denk ik wel het meest in het oog springende bouwwerk van Málaga. De toren zie je van alle kanten staan en tijdens de stadswandeling passeer je het gebouw meerdere keren. Tegenover de kathedraal ligt het plein Plaza del Obispo. Let op, heel toeristisch met bijbehorende prijzen.

Naast de kathedraal aan hetzelfde plein vinden we ook het Palacio Episcopal, vrij vertaald het Bisschopspaleis. Volgens mij zijn we hier ook naar binnen gegaan, helaas heb ik hier geen foto’s meer van. Waarschijnlijk ook kwijtgeraakt bij het eerder genoemde opschonen van de telefoon. Het is wel schitterend mooi, zowel de gevel als binnenin.

Wanneer je zo een hele dag door een stad moet wandelen, is het natuurlijk wel noodzakelijk af en toe even een pitsstop in te lassen. De ene keer liepen we even een bakkerszaakje in om iets te halen voor onderweg, de andere keer liepen we even gezellig een restaurantje in om zodoende ook even de voeten wat rust te geven.

De volgende stop is het Teatro Romano, een oud Romeins theater. Dit theater is zeker niet het grootse theater dat in Spanje is gevonden. Wel is het één van de oudste Romeinse theaters in Spanje. Het zou al in de eerste eeuw voor Christus zijn gebouwd in opdracht van keizer Augustus en gebruikt zijn tot de derde eeuw. Er worden nog steeds nieuwe items uit die tijd ontdekt op deze locatie.

Het uitzicht vanaf deze plek is ook magisch. Je ziet hier onder andere het stadhuis van Málaga.

Vlakbij het Teatro Romano ligt ook het Fort Alcazaba, een Moorse vesting in Málaga. De Arabische invloeden uit de tijd van de Moorse overheersing in Andalusië zie je duidelijk terug in het Alcazaba. Je komt hier veel Arabische tekens en dergelijke tegen.

Aan het eind van deze zeer volle dag ging de reis weer terug naar het hotel. Bij het strand nabij ons hotel werd bij één van de vele strandtenten nog even lekker nageborreld.

Diezelfde avond gingen we met de hele kluit uit eten bij een naburig restaurant. Dit zat bij het programma in en was een welkome afwisseling van het standaard eten dat je krijgt aan het buffet van het hotel. Het bezoek aan de stad Malaga was zéér de moeite waard en werd op deze manier gepast afgesloten.

15 november 2016 – Granada – Alhambra

Vandaag gaat de trip naar de stad Granada waar het vooral zal gaan om het bezoeken van de Alhambra. Vertaald heet dit het Rode Paleis en het is een middeleeuws paleis en fort van de Moorse overheersers. Het ligt op een heuvelachtig plateau aan de grens van de stad Granada. Het is gigantisch groot met een oppervlakte van 140.000 vierkante meter. Ook hier werden we begeleid door een professionele gids. Net als in Malaga kregen we hier ook oortjes in. Dat ziet er wel super toeristisch uit, maar het was ook best wel handig. Doordat het zo groot is, is het lastig om constant bij de gids in de buurt te zijn, maar met die oortjes in hoor je prima wat de man te vertellen heeft. Dat maakt zulke bezoeken een stuk kleurrijker.

Als eerste ga je de tuinen van het geheel bekijken. Dit is al een belevenis op zich. Pas daarna ga je de Alhambra zelf in. En dit is allemaal zeer indrukwekkend.

Het is zo groot, je blijft foto’s schieten natuurlijk. Ik heb er nog veel meer gemaakt. Mocht je deze ook willen zien dan verwijs ik je graag naar de pagina over Granada en de Alhambra op deze website.

Na het bezoek aan de Alhambra zijn we de stad Granada nog even in gegaan. Er was nog wat tijd over voor wat shoppen, een pitsstop met wat eten en drinken en de onvermijdelijke groepsfoto natuurlijk.

16 november 2016 – La Cala de Mijas

Vandaag blijven we in de buurt. We gaan de plaats waar we verblijven verkennen en het typische deel “het witte dorpje”, wat ongeveer honderd meter hoger ligt. Al wandelend wordt alles rustig verkend en bewonderd. Het eerste dat direct opvalt zijn dus inderdaad de witte huizen.

Tijdens de verdere wandeling naar boven troffen we ook een aantal zeer kleurige fonteinen aan.

Het hele dorp blijkt een aaneenschakeling van bezienswaardigheden met vooral heel veel kleur.

Ook van Cala de Mijas heb ik nog veel meer foto’s gemaakt. Wil je hier meer van zien, dan verwijs ik je graag naar de pagina van Cala de Mijas op deze website.

Die avond werd er weer oudewets gedineerd in het hotel, zoals eigenlijk de hele week op een enkele uitzondering na. Leuk was dat er soms ook artiesten in het hotel optraden. Sommigen kwamen tijdens het eten al langs om muziek te maken. Gasten die mee wilden doen waren van harte welkom.

17 november 2016 – Cala de Mijas – Terugreis

Laatste dag van de vakantie! Vandaag vliegen we terug naar Nederland. We moesten heel vroeg op, om tijdig op het vliegveld te zijn. We hebben heel wat mooie zonsondergangen gezien maar nu konden we toch een keertje de zonsopgang bewonderen. Tot de volgende reis!