Selecteer een pagina

Blog – Spanje- Mallorca

‘Boottochten, grotten en een treintje’

September 2015

In 2015 ben ik op vakantie geweest met een groepsreis naar het eiland Mallorca, behorend bij Spanje, dit is een blog over deze vakantie. We verbleven in het hotel Playa Ferrera in de plaats Cala D’or. We vlogen ontzettend vroeg in de ochtend zodat ik ervoor koos om de avond ervoor met de allerlaatste trein naar Schiphol te gaan. In totaal moest ik ongeveer 4 uurtjes overbruggen voordat we konden gaan inchecken. Dat blijken dan best nog wel lange uurtjes te zijn. Slapen op een vliegveld is wat mij betreft geen aanrader. Rond half 6 kon de gehele groep ( 7 personen inclusief de reisleidster !! ) onderweg. Iedereen was eigenlijk verbaasd dat de reis met zo weinig deelnemers doorgang vond.

Cala D’or – Santanyi

Eénmaal geland op Mallorca kwamen we erachter dat we eigenlijk onderdeel waren geworden van een hele andere reisorganisatie, met alleen ons eigen reisleidstertje van de oorspronkelijke organisatie waar geboekt was. Met grote touringcars vol werden we via een pendelroute uiteindelijk bij ons hotel afgezet. Vroeg in de ochtend, dus we konden al mooi van de uitzichten van Mallorca genieten. Het inchecken in het hotel gaf dan wel weer wat gedoe, de kamers waren natuurlijk nog lang niet klaar. Maar goed, de koffers konden tijdelijk even ergens anders worden gestald en dus konden we die dag al wel beginnen met het verkennen van Cala D’or.

Uiteindelijk kregen we na het inchecken, via het hotel, de tip om naar een nabij gelegen dorpje te gaan, Satanyi. Daar was die dag een markt waar je naartoe kon en zo kon je tegelijkertijd ook de plaats zelf even op de foto zetten met wat leuke interessante gebouwen.

21 september 2015 – Porto Colom – Cala Figuera

De dag hiervoor, 20 september, stond als stranddag op het programma. Dat hebben we niet echt gedaan, meer een beetje zwemmen bij het zwembad van het hotel en in de namiddag en avond uiteraard Cala D’or in om met ons kleine groepje te gaan eten en nog even wat barretjes te bezoeken. Onze reisleidster bleek nog nooit op Mallorca te zijn geweest en omdat we dus bij een andere organisatie waren ondergebracht, waren we nogal op onszelf aangewezen om leuke excursies en vervoer te regelen. We besloten daarom een auto te gaan huren en deze dag naar Porto Colom en Cala Figuera te gaan. Opvallend bij Porto Colom is de karakteristieke vuurtoren. Onderweg zijn we diverse keren gestopt om ook de mooie natuur en kustlijnen te bewonderen.

Cala Figuera is een echt traditioneel vissersdorpje waar de visnetten nog gewoon op de wal liggen. De rotspartijen langs de ingang van de haven zijn schitterend en redelijk makkelijk te bewandelen. Ideaal om mooie foto’s te maken van de uitzichten die dat biedt.

22 september 2015 – Cala D’or

Deze dag zijn we onze verblijfsplaats ingetrokken om deze echt even goed van alle kanten te bekijken. Eerst een wandeling bij de -niet kinderachtige- haven langs. Daarna buitenom bij de kust langs om bij de diverse baaitjes langs te komen waar uiteraard veelvuldig gezwommen wordt en toeristen liggen te bakken in de zon. Daar moet je van houden, dat laatste. Het water is overal echt kraakhelder en vissen zie je dan ook constant.

Later die dag heb ik met de enige andere mannelijke reisgenoot nog een soort van natuurwandeling net buiten Cala D’or gemaakt. Wat ik me herinner, ging dat eerst een stukje per boot naar een strand met een redelijk grote strandtent om van daaruit diverse routes te kunnen lopen. Niet heel erg grote routes overigens, wel mooi. De dames in de groep waren toch meer van winkeltjes kijken en zo. Dat hadden wij wat minder.

23 september 2015 – Grotten van Drach

Vandaag werd besloten om de grotten van Drach te gaan bezoeken. De weersvoorspelling voor deze dag was niet zo best, dus een binnenactiviteit biedt dan uitkomst. De grotten zijn vier grote holen die tot 25 meter diep gaan en ongeveer 4 kilometer lang zijn. Ze bevinden zich in de gemeente Manacor, vlakbij de plaats Porto Cristo. Aangezien de dames binnen de groep wederom het shoppen de voorkeur gaven, gingen de heren ditmaal met openbaar vervoer richting Porto Cristo.

Bijna aan het eind van de wandeling door de grotten kom bij een soort van open theater waar iedereen plaats kan nemen. Vervolgens volgt er een soort van klassiek concert opgevoerd vanuit kleine roeibootjes die al roeiend voorbij varen. Aparte en ook leuke ervaring. Helaas geen foto’s hiervan omdat het natuurlijk best donker is in zo’n grot en het nogal op een afstandje plaatsvond. En dan blijken de mogelijkheden van een smartphone toch wel wat beperkt.

De terugweg met openbaar vervoer is dan nog wel een dingetje. Kort gezegd, men is er totaal niet op ingesteld om aan het einde van de dag zoveel toeristen terug te moeten vervoeren. De bussen zitten bomvol en rijden je dan ook gewoon voorbij. Je moet echt vlak voor de grotten al een plekje zien te bemachtigen, anders kun je het wel vergeten.

24 september 2015 – Eilandtoer

Deze dag werd er een eilandtoer georganiseerd. Dit viel dan ook echt onder het kopje “massatoerisme”. Ik denk dat er wel 15 touringcars achter elkaar aan reden. Al slingerend door de bergen kon je genieten van de prachtige vergezichten en er werd af en toe even een stopje gemaakt om even de benen te strekken en ondertussen nog wat foto’s te maken. Daarna ging de tocht verder via onder andere de gemeente Valldemossa. Het bergdorp ligt in een vallei op een hoogte van 420 meter boven de zeespiegel. De plaats is internationaal bekend door het verblijf van de componist Chopin en zijn muze, de schrijfster George Sand in het 14e eeuwse kartuizenklooster.

Helaas beperkte het strakke schema het bezoek aan Valldemossa nogal, want langer dan 20 minuten kregen we niet. En dat is veel te kort om dit plekje echt goed te bekijken natuurlijk. De volgende fase in de tocht was het opstappen op een soort rondvaartboot. Omdat er zoveel mensen waren, ging dit met diverse boten. Lekker een poosje wachten dus. De eindbestemming van deze boten is de plaats Sóller.

Sól­ler is tot een vakantieplaats en toeristische trekpleister uitgegroeid, die vooral in de zomer door veel toeristen wordt bezocht. Het merendeel hiervan bereikt het dorp middels de spoorverbinding tussen Palma en Sóller. Sinds 1912 rijdt er dagelijks een trein over deze geëlektrificeerde route van 27,3 km. De reis met de “Sinaasappel Express” duurt ongeveer een uur en gaat door dertien tunnels. Ook in het dorp zelf wordt door middel van een oude verbinding het vervoer geregeld. Men gebruikt hiervoor een oude tramverbinding tussen het treinstation en de lager gelegen haven.

Deze tram en het treintje zijn dan ook twee echte toeristische trekpleisters. Let wel, op drukke momenten is het ook hier weer vechten om een plekje.

In Palma werden we opgewacht door de touringcars die ons via nog een laatste mooie route terugbrachten naar het hotel. Mooie dag, dat zeker, maar de volgende keer is het wel leuker om dit niet met zo ontzettend veel bussen tegelijk te doen.

26 September 2015 – Boottocht

Deze dag hebben we nog een boottocht gemaakt met een rondvaartboot met glazen bodem. Heel leuk om zo onder water de vissen en overig natuurschoon onder de zeespiegel te kunnen bewonderen. De tocht ging langs de kuststrook van Mallorca, wat natuurlijk weer zorgde voor prachtige plaatjes. Gewoon genieten van alles wat voorbijkomt.

Na acht dagen waren twee medereizigers huiswaarts gekeerd. Ze hadden gewoon niet langer geboekt. De overgebleven vier + reisleidster bleven achter. Aangezien er niet echt een programma voor de laatste drie dagen was, werd ervoor gekozen deze dagen al luierend, zwemmend en zonnebadend bij het zwembad van het hotel door te brengen. Niet hoe ik graag een vakantie invul, maar ja… Het meeste in de buurt hadden we wel gezien, dus dan maar zo.

Toch was het een leuke vakantie op een héél mooi eiland. Zeker voor herhaling vatbaar. Er zijn nog genoeg plekken die nog bezocht moeten worden.