Selecteer een pagina

Blog – Macedonië – Ohrid

Kloosters, cultuur en natuur.

Juli/augustus 2013

Ohrid – Macedonië

Dit is een blog over mijn groepsreis naar Macedonië waar we verbleven in hotel Metropol nabij de stad Ohrid. Ik weet nog dat het destijds echt bloedheet was en dat ik erg blij was met airconditioning die gelukkig in dit hotel voor de verandering wel goed werkte. De ligging was echt perfect, pal achter het hotel kon je zo een duik nemen in het meer van Ohrid.

Het openbaar vervoer is niet grandioos in Macedonië. We waren echt op de kennis en kunde van onze reisleider aangewezen om ergens te kunnen komen. Veelal werd gebruik gemaakt van taxibusjes die je voor zeer acceptabele prijzen overal naar toe willen rijden. Ik moet wel zeggen dat de verkeersregels hier (als die er al zijn) niet erg nauw werden nageleefd. Met name ’s nachts wordt letterlijk de hele weg gebruikt om zo snel mogelijk van A naar B te komen.

29 juli 2013 – Ohrid

De dag na aankomst zijn we de historische stad Ohrid en directe omgeving gaan verkennen. Hierbij hebben we onder andere de St. Sofiakerk bezocht, de stadsmuur bekeken, beklommen en een oud Romeins amfitheater gezien. Dit theater wordt nog steeds gebruikt voor hedendaagse voorstellingen. De gids vertelde ook wat er zich in vroeger dagen afspeelde ten tijde van de Romeinen. Ik zal niet in detail treden maar het had veel met bloed etc. te maken. Ze hadden toen toch een ander idee van “vermaak”. Rare jongens, die Romeinen…

Het vervolg van onze wandeling bracht ons o.a. langs het nogal kleine Holy Mary – Perybleptos kerkje, met een daarnaast gesitueerd gebouw wat een stuk imposanter is, maar waarvan ik echt niet meer weet wat en waarvoor het was.

Heel wat meer indrukwekkender is de Kerk van St. Panteleimon met omliggende ruïnes van andere oudheden.

Vervolgens ging de wandeling verder langs een vroeg christelijke Basicila, een opgraving uit het Romeinse tijdperk. In die tijd was het een gebouw bedoeld voor handel en rechtspraak.

Hier zijn we aangekomen bij ik denk wel ‘het’ ansichtkaart kerkje van heel Macedonië, St. Jovan Kaneo. Je komt dit kerkje werkelijk tegen in elke gids, op elke routekaart en elke vakantiesite die je maar kan bedenken. Het is dan ook echt een plaatje, ook van dichtbij. Wat mij altijd wel opviel is dat de kerkjes hier nogal klein zijn uitgevallen. In een land als Italië zou dit niet meer zijn dan een kapelletje.

30 juli – Ohrid

De volgende dag gingen we de tour maken naar het Kasteel van Tsar Samuell. Behalve de muur is er niet heel veel van overgebleven. Het uitzicht over Ohrid en het meer is wel fantastisch. Het is ff een klimmetje maar toch wel goed te doen.

Aan het einde van de wandeling/tour door Ohrid was er nog een leuke optie om met een bootje terug te varen naar het beginpunt in de stad waar ook ons hotel zat. Dit was toch een veel leukere en meer ontspannen optie dan door de gloeiende hitte (gemiddeld 35°C) door de stad terug te moeten lopen. De voetjes deden al aardig pijn na deze toch wel intensieve tocht. Onderweg nog ff de tijd gevonden voor een “Titanic” momentje.

31 juli 2013 – 3-dorpenroute + Vevcani Village

De volgende dag stond er een tour op het programma wat ons leidde door drie kleine dorpjes op “steenworp” afstand van elkaar. Het bijzondere hieraan was dat elk dorp een totaal andere religieuze achtergrond had. Persoonlijk vond ik dat het niet echt bijzonder en/of spannend was. De gids moest echt vertellen wat de verschillen waren, een leek had het nauwelijks opgevallen denk ik. Wel heel mooi om te zien was de binnenkant van het kleine moskeetje in het “moslim” dorpje.

De moskee in het moslim dorpje.

Vervolgens werd het dorpje Vevcani Village aangedaan. Hier zit ook een soort van mini natuurgebied bij. Erg mooie natuur om te zien, met name door de watervalletjes die vroeger werden gebruikt als aandrijving voor watermolens voor de verwerking van voedsel.

1 augustus 2013 – Dag Albanië

Voor deze dag was een optionele excursie mogelijk naar Albanië. Deze heb ik gedaan met slechts 1 ander lid van de groep. Echt een gemis voor de anderen want dit was best een indrukwekkende dag. Vooral door de achtergrondverhalen van het dictatoriale verleden.

Als eerste reden we naar de stad Pogradec waar we onder andere een markt bezochten in een echte volksbuurt. Het saillante was dat deze wijk pal lag achter de strip waar het blonk van de nep kitsch en praal. Je zag daar de ene dikke bolide na de ander, terwijl 50 meter daarachter het vooral armoe troef was. En met armoe bedoel ik echt armoe.

Allemaal kleine kroegjes en andersoortige tentjes waar veelal jonge mannen verveeld, dronken en stuurs om zich heen zitten te kijken. Naar ik begreep van de gids wachtend op een auto met daarin een werkgever die op die dag even wat arbeidskrachten nodig heeft. De sfeer was er dusdanig dat je gelijk je rugtas voor je ging dragen. En ik heb nog nooit zoveel bedelaars bij elkaar gezien als in dat ene stukje stad.

Ergens langs de boulevard kom je het standbeeld tegen van Lasgush Poradeci, een Albanese philologist, dichter, vertaler, schrijver en pionier van de moderne Albanese literatuur.

Na deze indrukwekkende eerste ervaring met Albanië ging de tocht verder. Onderweg stopten we bij een wegrestaurant waar ons een lunch werd voorgeschoteld die geheel tegen de verwachting in zeer goed verzorgd was.

Opvallend was het roze monument danwel kunstwerk direct naast het restaurant. We konden eigenlijk nergens gewaar worden wat het voor moest stellen of waar het voor diende.

De reis ging vervolgens verder naar het vissersdorpje Lin. Dit was ook enorm indrukwekkend. Met name weer de armoede die overduidelijk te zien was. De oude straatjes en steegjes, de vervallen daken, de scheefstaande huisjes, alles liet zien dat echt nergens geld voor was en dat de bevolking zelf moest zien te overleven.

Ook hier viel op dat er af en toe een luxer huis tussen stond met een dikke auto erbij, van één van de weinige beter bedeelde inwoners. Ook het restaurant aan de kant van het water was duidelijk van betere kwaliteit, maar voor de rest….

Aan het eind van dit bezoek aan Lin gingen we nog eten bij het restaurant wat ik al eerder noemde aan het water. Het eten was heerlijk, de uitzichten wonderschoon. Voelde wel een beetje vreemd na het zien van al die armoede in het dorpje zelf. Hierna ging de hele groep weer terug de touringcar in om terug te rijden naar Ohrid. Mooie en indrukwekkende dag.

2 augustus 2013 – Dag National Parc Galicica

Deze dag stond een trip gepland naar het National Parc Galicica. Voorafgaand hieraan stond een mooie boottocht over het meer van Ohrid. Dit was de snelste en ook mooiste manier om hier te geraken. Hieronder eerst even wat foto’s genomen vanaf de boot van de mooie kustlijnen van dit prachtige en grote meer.

Aangekomen bij dit natuurpark kwamen we terecht in soort van plaatselijke stress-situatie waarin de verschillende reisleiders hun groepen in de bootjes probeerden te krijgen die de rondvaart door dit park verzorgden. Het lijkt mede door de harde taal alsof de mensen elkaar onderling constant afbekken. Later begrepen we dat dit hier een vrij normale manier van communiceren is.

Nadat we dan in een bootje beland waren, werd de toon ineens veel anders. De bestuurder/roeier begon ineens op bijna fluistertoon te vertellen over het park alsof zo mede de rust in dit prachtige park bewaard moest blijven. Frappant en rustgevend tegelijk eigenlijk. Wat heel erg opviel was het kraakheldere water waar, zoals werd verteld, duidelijk de ondergrondse borrelende bronnen te zien waren.

Na de tocht door dit nationale park ging de dagtrip met de boot verder naar het klooster van Sveti-Naum. Wederom zo’n typisch prachtig mooi en weer heel klein klooster wat kennelijk zo kenmerkend is voor deze regio. Prachtig van binnen en van buiten. Niet geschikt voor mensen met claustrofobie. Ook het uitzicht vanaf het plein liggend aan het meer van Ohrid is schitterend.

3 augustus 2013 – Terugreis

Helaas is hier mijn reis tot een eind gekomen. Macedonië, een nieuwe ontdekking met heel veel indrukken, prachtige natuur en schitterende kloosters. Ook veel oudheden, lekker eten, gezelligheid en zeker een aanrader om misschien zelf ook ooit nog naar terug te keren. En bloedheet!!